2022-03-22, 14:37
Medlem
Min bil har årsmodell 2014 och enligt pappren ska den byta kamremssats efter fem år eller när mätaren når 7000. Köpte bilen 2018 och förra ägaren hade inte bytt något (det hade varken gått 5 år eller kört 7000). Det har nu ytterligare gått fyra år sedan köpet (alltså totalt 8 år) och mätaren är nu runt 7800.

Har funderat på att sälja bilen under sommaren. Ska jag skita i att byta kamremssats (kostnad ca. 9100 kr hos auktoriserad verkstad) och hoppas att någon jubelidiot köper den? Bilen har inga fel hittills men har ingen aning om hur slitage på kamremmen brukar komma.

Sker det direkt att den går sönder eller märker man med tiden att den behöver bytas?
Just nu går bilen lika bra som när jag köpte den för fyra år sedan, men kan ingenting om bilar (mer än hur man kör dom eller byter olja).
För går den sönder är det betydligt dyrare än 9100 kr om jag förstått det rätt.

Eller kan det vara värt att byta den och hoppas få tillbaka pengarna vid försäljning?
Bilen är värd ca. 63.000-68.000 kr idag enligt liknande bilar på Blocket.

//Yiputi
Senast redigerad av Yiputi 2022-03-22 kl. 14:54.
Citera
2022-03-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiputi
Min bil har årsmodell 2014 och enligt pappren ska den byta kamremssats efter fem år eller när mätaren når 7000. Köpte bilen 2018 och förra ägaren hade inte bytt något (det hade varken gått 5 år eller kört 7000). Det har nu ytterligare gått fyra år sedan köpet (alltså totalt 8 år) och mätaren är nu runt 7800.

Har funderat på att sälja bilen under sommaren. Ska jag skita i att byta kamremssats (kostnad ca. 9100 kr hos autoriserad verkstad) och hoppas att någon jubelidiot köper den? Bilen har inga fel hittills men har ingen aning om hur slitage på kamremmen brukar komma.

Sker det direkt att den går sönder eller märker man med tiden att den behöver bytas?
Just nu går bilen lika bra som när jag köpte den för fyra år sedan, men kan ingenting om bilar (mer än hur man kör dom eller byter olja).

Eller kan det vara värt att byta den och hoppas få tillbaka pengarna vid försäljning?

//Yiputi

Byt delarna men ta hem dem från autodoc i Tyskland. Blir otroligt mycket billigare. Ta ett kvälitetsmärke, Bosch till ex. När du låter byta kamrem ska spännrulle och vattenpump bytas samtidigt. Även generatorremmen är bra att byta då mekanikern ändå är där och skruvar.

Du lär få igen minst det du lagt ut vid försäljning och den blir mycket lättare att sälja. Ett kamrem kan bara gå rakt av när som helst utan att det syns slitage på den. Men om du inte byter och nån köper och den rasar (det blir ofta motorras) så är det inte ditt fel. Det är ju upp till köparen om han vill köpa den och sen inte byta det ovan.
Citera
2022-03-22, 14:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Lite beroende på bil men på min opel vectra 2.0 16v så blev det sallad av motorn och hade tur som kunde sälja den till en gubbe på verkstaden dit den kördes då jag inte tyckte det var värt att renovera själv.
Har man en en bil med 8 ventiler så klarar ofta motorn sig och den bara stannar men kan inte lova att det är så alltid.

Ska du sälja bilen så skulle jag säga att du gör som du vill men informera köparen hur läget är så denne får ta beslutet. Byter du kamremmen innan så får du säkert en bil som är lättare att sälja. Kom ihåg att byta vattenpumpen samtidigt om den nu drivs av samma rem.
Citera
2022-03-22, 15:02
Medlem

finns nog inget viktigare att byta på en bil än just kamremmen!

går den sönder så räkna med ett komplett motorbyte!
Citera
2022-03-22, 15:04
Medlem
Citat:

Har funderat på att sälja bilen under sommaren. Ska jag skita i att byta kamremssats (kostnad ca. 9100 kr hos auktoriserad verkstad) och hoppas att någon jubelidiot köper den? Bilen har inga fel hittills men har ingen aning om hur slitage på kamremmen brukar komma.

//Yiputi

Ge han bakom hörnet garanti.. ❤️
Citera
2022-03-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHoppsan356
Byt delarna men ta hem dem från autodoc i Tyskland. Blir otroligt mycket billigare. Ta ett kvälitetsmärke, Bosch till ex. När du låter byta kamrem ska spännrulle och vattenpump bytas samtidigt. Även generatorremmen är bra att byta då mekanikern ändå är där och skruvar.

Du lär få igen minst det du lagt ut vid försäljning och den blir mycket lättare att sälja. Ett kamrem kan bara gå rakt av när som helst utan att det syns slitage på den. Men om du inte byter och nån köper och den rasar (det blir ofta motorras) så är det inte ditt fel. Det är ju upp till köparen om han vill köpa den och sen inte byta det ovan.

Frågan är väl då om den auktoriserade verkstan tillåter sånna delar som jag själv köpt in? Ingen aning hur strikta verkstäder är med sånt. De vill väl använda deras leverantörer för då kan de garantera bra resultat?

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Lite beroende på bil men på min opel vectra 2.0 16v så blev det sallad av motorn och hade tur som kunde sälja den till en gubbe på verkstaden dit den kördes då jag inte tyckte det var värt att renovera själv.
Har man en en bil med 8 ventiler så klarar ofta motorn sig och den bara stannar men kan inte lova att det är så alltid.

Ska du sälja bilen så skulle jag säga att du gör som du vill men informera köparen hur läget är så denne får ta beslutet. Byter du kamremmen innan så får du säkert en bil som är lättare att sälja. Kom ihåg att byta vattenpumpen samtidigt om den nu drivs av samma rem.

Citat:
Ursprungligen postat av skadad85

finns nog inget viktigare att byta på en bil än just kamremmen!

går den sönder så räkna med ett komplett motorbyte!

Ja det förstår jag, men ska som sagt sälja den under sommaren (om ca. 3 månader). Jag kör heller inte så mycket med den (7800 på 8 år liksom). Så förhoppningsvis håller den tills dess och kan sälja den utan att behöva lägga pengar på att byta kamremmen. Det jag är mest rädd över är att den bara går sönder "out of nowhere", d.v.s. att man inte märker något några dagar/veckor innan. För nu har den ju "överlevt" i ytterligare 3 år än rekommenderat. När börjar dessa "generellt sett" gå sönder? Är det vanligt att de håller 3-4 år längre än rekommenderat?
Citera
2022-03-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedshit
Ge han bakom hörnet garanti.. ❤️

Hahaha, "Kompis, du kan åka hur långt som helst. Den går aldrig sönder!"
https://www.youtube.com/watch?v=t7MCNDYNT-k
Citera
2022-03-22, 15:09
Medlem
Ja det förstår jag, men ska som sagt sälja den under sommaren (om ca. 3 månader). Jag kör heller inte så mycket med den (7800 på 8 år liksom). Så förhoppningsvis håller den tills dess och kan sälja den utan att behöva lägga pengar på att byta kamremmen. Det jag är mest rädd över är att den bara går sönder "out of nowhere", d.v.s. att man inte märker något några dagar/veckor innan. För nu har den ju "överlevt" i ytterligare 3 år än rekommenderat. När börjar dessa "generellt sett" gå sönder?[/quote]

det är presis det dom gör, går sönder från ingenstans du märker ingen försämring en dag går remmen plötsligt av,
Citera
2022-03-22, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
det är presis det dom gör, går sönder från ingenstans du märker ingen försämring en dag går remmen plötsligt av,

Får börja spela "Living on a prayer" varje gång jag kör.
Ska tänka på saken, 9100 är en saftig summa för en bil som kostar runt 65 000.
Men det är en liten summa ifall motorn pajar helt p.g.a. detta...
Vilket dilemma. Och den ska säljas om sisådär 3 månder...
Citera
2022-03-22, 15:12
Medlem
Citat:
Frågan är väl då om den auktoriserade verkstan tillåter sånna delar som jag själv köpt in? Ingen aning hur strikta verkstäder är med sånt. De vill väl använda deras leverantörer för då kan de garantera bra resultat?

Ja det förstår jag, men ska som sagt sälja den under sommaren (om ca. 3 månader). Jag kör heller inte så mycket med den (7800 på 8 år liksom). Så förhoppningsvis håller den tills dess och kan sälja den utan att behöva lägga pengar på att byta kamremmen. Det jag är mest rädd över är att den bara går sönder "out of nowhere", d.v.s. att man inte märker något några dagar/veckor innan. För nu har den ju "överlevt" i ytterligare 3 år än rekommenderat. När börjar dessa "generellt sett" gå sönder?

Ta en verkstad som låter dig komma med delar om det är ett kvalitetamärke. Autodoc har från jätteviktigt till relativt högt pris men då mycket billigare än i Sverige. Lägg dig i mitten prismässigt och känner du inte till märket läs på om det på nätet.

Remmen kan bara gå rakt av. Då blir det sallad av ventilerna och de n ä inget värd. Ska du inte byta delarna så sälj den direkt utan att köra den och hoppas på att den inte rasar vid en provkörning.

En sak som är säker är att en spekulant kommer att pruta minst det som det skulle kosta och den blir svårare att sälja. Vid försäljning tror jag den blir lättare att sälja. Se till att serviceboken fylls i och spara kvitton på delar och arbete.

Själv har jag en duktig mekaniker som tar bara hälften av vad Mekonomen tar i timmen
600 inkl moms. Jag får hålla delar också.
Senast redigerad av HejsanHoppsan356 2022-03-22 kl. 15:33.
Citera
2022-03-22, 15:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Ja det förstår jag, men ska som sagt sälja den under sommaren (om ca. 3 månader). Jag kör heller inte så mycket med den (7800 på 8 år liksom). Så förhoppningsvis håller den tills dess och kan sälja den utan att behöva lägga pengar på att byta kamremmen. Det jag är mest rädd över är att den bara går sönder "out of nowhere", d.v.s. att man inte märker något några dagar/veckor innan. För nu har den ju "överlevt" i ytterligare 3 år än rekommenderat. När börjar dessa "generellt sett" gå sönder? Är det vanligt att de håller 3-4 år längre än rekommenderat?

Den kan hålla tre år till men kan också gå sönder imorgon då den redan nu gått över tiden.
Citera
2022-03-22, 15:53
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Byt kamrem så snart du kan .

Delarna kan du köpa billigt och sen åker du till någon bilmekaniker som har alla
pappren i ordning för intyg och stämplar.

Då kan du komma undan med bra mycket billigare är om du går till en märkesfirma.

Brorsans kamrem small på sin bil han köpte begagnad för 45000:- och det vart ett totalt
motorhaveri . 40000:- skulle Mekonomen ha för att åtgärda motorn (dit bärgaren åkte)

Så att byta kamrem hos en hyfsad mekaniker för ge och ta tex 5-6000:- är en bra investering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in