2022-03-22, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad är det som ska förklaras? Att han avrättades för att han var ett hot, att Gud lät det ske för att uppdraget var fullbordat, så att Jesus kunde gå hem till sin far i himlen?
Kristna tror vanligen att frälsningsverket fullbordades i och med hans förnedring och död inte att den biten var meningslös.

Jesus är alltså inte en frälsare för dig, endast en lärare?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-03-22 kl. 09:23.
Citera
2022-03-22, 09:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Kristna tror vanligen att frälsningsverket fullbordades i och med hans förnedring och död inte att den biten var meningslös.

Jesus är alltså inte en frälsare för dig, endast en lärare?
Jesus budskap är vägen till evigt liv.
Citera
2022-03-22, 09:29
Medlem
Citat:
Jesus budskap är vägen till evigt liv.
Trodde det var Jesus som var vägen?
Citera
2022-03-22, 10:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Trodde det var Jesus som var vägen?
Om man tror på Jesus så tror man på hans budskap.
Citera
2022-03-22, 10:36
Medlem
Citat:
Om man tror på Jesus så tror man på hans budskap.
Du tror på vad han sägs ha sagt. Jag förstår.

Men tror du inte på budskapet OM honom? Att han led för synderna i ditt ställe? Det är detta som sägs vara den frälsande tron enligt den kristna läran.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-03-22 kl. 10:41.
Citera
2022-03-22, 10:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du tror på vad han sägs ha sagt. Jag förstår.

Men tror du inte på budskapet OM honom? Att han led för synderna i ditt ställe? Det är detta som sägs vara den frälsande tron enligt den kristna läran. Har de kristna fel och du rätt? Hur vet du det i så fall?
Jag bryr mig inte mycket om kristendomen och svarar bara för mig själv. Min kontakt med Jesus är via det budskap som förmodas innehålla information om vad han sa och gjorde. Jag tycker stt budskapet är rätt och konsistent och tror på Jesus genom budskapet. Jesus talade ofta om att förlåta synder, även att vi alla skulle förlåta försyndelser mot oss själva. Och han föreslog en ritual:

Matteus 26:27-28
Och han tog en kalk och tackade Gud och gav åt dem och sade: »Dricken härav alla; ty detta är mitt blod, förbundsblodet, som varder utgjutet för många till syndernas förlåtelse.

De som tror på Jesus och budskapet ska förlåtas för deras synder. De som gått fel vägar skulle då ändå räddas av Gud.
Citera
2022-03-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadmin
Då går du alltså emot Guds vilja? Gud har alltid rätt och det som händer har en gudomlig rättfärdighet. Människor på jorden har för länge levt i uppror mot Gud, och gjort alla typer av synder och tror att det inte finns en Gud som ser och att det inte finns några konsekvenser. Men sanningen är att konsekvenserna är 1000 gånger gravare än vi (jag är också en syndare) ens kan föreställa oss, i den osynliga världen.

Och om du nu är Jehovas vittne, som någon annan i tråden sa. Låt mig berätta för dig att Jesus Kristus är Gud's enda havda Son, som föddes av jungfru Maria och dog på korset, begravdes, och återuppstod på den tredje dagen till evigt liv. Han dog för våra synder, så att vi kan erhålla hans rättfärdighet, genom att vi blir fri från våra synder genom hand blod och om vi håller hans ord och tror på honom kan vi ha evigt liv med honom. Himmelriket är nära, omvänd er och tro på Jesus.

Citat:
Jag bryr mig inte mycket om kristendomen och svarar bara för mig själv. Min kontakt med Jesus är via det budskap som förmodas innehålla information om vad han sa och gjorde. Jag tycker stt budskapet är rätt och konsistent och tror på Jesus genom budskapet. Jesus talade ofta om att förlåta synder, även att vi alla skulle förlåta försyndelser mot oss själva. Och han föreslog en ritual:

Matteus 26:27-28
Och han tog en kalk och tackade Gud och gav åt dem och sade: »Dricken härav alla; ty detta är mitt blod, förbundsblodet, som varder utgjutet för många till syndernas förlåtelse.

De som tror på Jesus och budskapet ska förlåtas för deras synder. De som gått fel vägar skulle då ändå räddas av Gud.
Då tror du alltså på cadmins trosbekännelse ovan (fetad) som du skrev att du såg som "tomma ord"?

Det var pga att du skrev så och att du på annat ställe skrev att Paulus hade "ränder som inte går ur" som jag undrade vem som tar bort dina ränder.
Citera
2022-03-22, 11:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Då tror du alltså på cadmins trosbekännelse ovan (fetad) som du skrev att du såg som "tomma ord"?

Det var pga att du skrev så och att du på annat ställe skrev att Paulus hade "ränder som inte går ur" som jag undrade vem som tar bort dina ränder.
Jag tror varken på trosbekännelser eller borttagande av synd. Synd är att gå fel väg och tro är inte en bekännelse.

Vissa människor är välartade och andra är vanartade. Här känner jag ett visst behov av rening, att få bort alla vanartade tankar om hämnd och andra tokigheter. Här hjälper fasta (på rätt sätt).

På sätt och vis påminner synd och vanart om varandra, syndarens tecken är ofta att vara vanartad.
Citera
2022-03-22, 11:50
Medlem
Giant Squids avatar
Vi lever i Kali Yuga enligt hinduerna som började för strax över 5000 år sedan. Bara över 400 000 år kvar.
Citera
2022-03-22, 11:55
Medlem
Citat:
Jag tror varken på trosbekännelser eller borttagande av synd. Synd är att gå fel väg och tro är inte en bekännelse.
Hur kan du säga att du tror på Jesus ord om blodet som tvättar bort synder och samtidigt säga att du inte tror att synder kan tas bort?
Citera
2022-03-22, 11:57
Medlem
Om man ser osjälviskt och förnuftigt på tillvaron så är mänskligheten inte bra. Det är mycket olika former av negativitet som pågår och händer. Däremot tror jag inte att denna värld har någon skapare, utan kom till som en produkt av tid och slumphet.
Citera
2022-03-22, 11:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hur kan du säga att du tror på Jesus ord om blodet som tvättar bort synder och samtidigt säga att du inte tror att synder kan tas bort?
Det står ingenting om tvätt utan bara om förlåtelse.

Vad vill du egentligen hävda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in