2022-03-22, 10:49
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Bara för att jag inte emotionellt går in och stödjer Ukraina för att TVn säger det innebär inte att jag stödjer Putin. Vad fan svamlar du om för sinnessjukt trams?

Lugna dig nu. Att jag tycker att Putin är ett jävla arsel är ok. I Sverige får man tycka så. Precis som man får tycka att Annie Lööf eller Nooshi är det. Andas.

Skön projektion, dock. Vem tror du är mest trolig att stödja något "för att TVn säger det" - någon som har fria medier/tillgång till internet, eller en ryss som av Putin berövats all information utom den som levereras via statsgodkänd media?
Citera
2022-03-22, 10:50
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men då har Taiwan tagit fram ännu mer sofistikerade drönare. Det pågår en utveckling. Jag anser dock att Taiwan skall tillhöra Kina.

Det är ett gammalt kinesiskt område och jag tror att olika kineser kan komma överens utan krig. Kommunisterna är inga riktiga kommunister utan hybrider.

Nästan ickebinära.

Inte kinesiskt område. Taiwan blev först invaderat av Japan, sedan av
de flyende Kineserna som slagits mot kommunisterna.
Så ursprungsbefolkningen har invaderats och förtryckts av alla.

Chansen att kriget i U. skall sprida sig dit är för tillfället liten.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Klart de hade, annars hade de inte gjort det. Man vaknar inte upp en dag och tänker "Jag vill invadera lite skit" och bara kliver in i ett land. Det finns goda anledningar bakom det.

Håller jag med om dessa anledningar? Inte riktigt. Spelar dessutom ingen roll vad jag tycker, vad som spelade roll vad var Ryssland tyckte, men det sket man ju i decennier.

Oj vilket krumbuktande.

Skriver man att någon hade goda anledningar att göra något betyder det såklart att man sympatiserar med denne.

Ryssland får tycka vad de vill, det är ändå ingen god anledning till invasion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Hur många hypersoniska missiler har ryssarna? Lär ju inte vara några billiga grejer att skjuta med till ingen större nytta mer än att de är svåra att plocka ned. I övrigt har det ju typ samma sprängverkan som "vanliga" missiler.
Dom används som djuppenetrerande bomber (bunker buster).
En användes enligt uppgift för att bekämpa ett gammalt sovjetiskt lager långt inne i ett berg, tyvärr har jag inte källänken tillgänglig.
Hur många robotar av olika sorter Ryssland har är okänt.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det blir områden utan folk och till slut vill inte ens ryssarna flytta dit. Då får dom ge det folket någon sorts premier för att bo där.

Ryssland sår nu fröet till en 100-årig konflikt och en dag klarar man inte ens av att betala pensionerna. Hur många krigsinvalider vill man ha?
Jag vet inte exakt hur detta kommer att sluta men mycket just nu talar väl för att här har satts igång processer som leder till Ukrainas sönderfallande. Lokala hollywoodnazistiska krigsherrar, möjligen uppbackade av nån skum oligark kommer att hålla olika delar i det allt fattigare och splittrade Ukraina. Ryssland plockar bitar och Polen tittar på väst. Jag tror att när läget stabiliseras kan vi få se en massflykt från den här europeiska varianten av Syrien in på trygg rysk mark. Även många av dem som nu flytt till Europa kommer nog hellre återvända till Ryssland än det som blir kvar av Ukraina.
Citera
2022-03-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hört talas om läsförståelse?
"OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden."

Ja, det kan man undra om du har. Min uppmaning var naturligtvis till den som publicerade propagandan här på FB utan kommentarer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Ryssland tömmer nu fjärran östern på trupper. T.o.m. Kurilöarna töms nu på ryska styrkor.

https://news.yahoo.com/japan-spots-russian-amphibious-ships-161608407.html

Det verkar som att läget börjar bli desperat för herr Putler. Kurilöarna har historiskt tillhört Japan men Ryssland har illegalt ockuperat dem i drygt 70 år och har haft en del trupper på öarna för att avskräcka Japan från att ta tillbaka dem. T.o.m. i Georgien har vi haft rapporter om att Rysslands baser töms på soldater. Efter att Ryssland illegalt invaderade Georgien 2008 så har de haft en jävla massa trupper där för att förhindra att Georgien tar tillbaka sin mark. Men nu verkar dessa militärbaser vara helt öde. Allting ska till Ukraina.

Om Ryssland överlever det här äventyret så kommer Ryssland att bli Kinas lilla bitch. Men tillskillnad mot Nordkorea så kommer Ryssland inte bara vara helt ekonomiskt beroende av Kina utan också beroende av Kina för militärt skydd.

Den enda staden som ryssarna klarat av att omringa är Mariupol. Den har varit helt omringad nu i drygt tre veckor och ryssarna har anfallit staden med enorma militära insatser. Massor med soldater, massor med flyg, massor med artilleribeskutning m.m. Trots detta fortsätter ryssarna att få helt enorma förluster när de anfaller staden. En general rysk general har dött utanför staden och hela rysslands 8:nde arme har eliminerats nästan till siste man när de belägrade staden.

När det gäller de andra städerna som Sumy, Kharkiv m.m. så är den ryska "belägringen" värdelös. Ryssarna har flera gånger fått fly tillbaka till den ryska gränsen från Kharkiv. I de områden i nordöstra Ukraina som ryssarna "ockuperar" så ockuperar ryssarna nästan bara vägarna och saknar helt kontroll på allt som är off-road. Detta öppnar för rejäla motanfall och bakhållsmöjligheter för Ukrainarna. I förrgår exempelvis rensade Ukraina cirka 70km väg från ryssar.

hmmm, det verkar som om Zelensky nu är på väg att gå med på “smärtsamt” fredsavtal med Ryssland. Det hela är väldigt konstigt.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Propagandaavdelningen på Azovbataljonen fabricerar bevis som västerländsk media som Aftonbladet ogenerat publicerar som "sanning"

https://t.me/polkazov/4264

Tydligt datorgenererad filmsnutt och det finns flera andra exempel av likande datorgenererad propaganda.

Akta dig, du kommer nu bli kallad ryss troll. Du är förmodligen betald av Putin himself och är en krigshetsare som vill se ryskt världsherravälde.

Skämt å sido - du predikar till kören. Klart att propaganda pumpar ut från båda sidor men att försöka få fram det budskapet här är dödfött. Här är allt väst säger sant.

Funderar än igen på varför Wolfgang Hansson inte är statsminister och General för de svenska styrkorna. Hans kunskaper är häpnadsväckande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Antalet tankbilar ökade med 10 vilket tyder på att Ukraina slår mot försörjningslinjer.
Vilket är klokt då det verkar vara ryssarnas sämsta gren. Stridsvagnar utan bränsle bits om man kommer för nära, men är snarare att räkna som en svag form av stationär försvarspunkt.
Citera
2022-03-22, 10:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Du måste helt enkelt sluta med dina känsloargument. Det är pinsamt.

Det finns "goda" anledningar eller starka skäl till varför Ryssland invaderade. Finns tonvis med material de senaste 15 åren om varför detta var oundvikligt, vilka som är involverade och hur det kunnat undvikas.

Ni väljer att stå fast vid era *KRIG ÄR FEL BUHUHU*. Ja, ingen normal människa stöttar ett krig. Det är stor skillnad på att stötta än att faktiskt ha intelligens (som du och dina gelikar verkar sakna) att se att det är MYCKET bakom det här.

Förenkla det hur ni vill men gör det inte HÄR då ni smutsar ner tråden med ert meningslösa raljerande.

Känsloargument? Jag återgav vad en annan användare hade skrivit.

Skärp dig för fan.
Citera
2022-03-22, 10:52
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Lugna dig nu. Att jag tycker att Putin är ett jävla arsel är ok. I Sverige får man tycka så. Precis som man får tycka att Annie Lööf eller Nooshi är det. Andas.

Skön projektion, dock. Vem tror du är mest trolig att stödja något "för att TVn säger det" - någon som har fria medier/tillgång till internet, eller en ryss som av Putin berövats all information utom den som levereras via statsgodkänd media?

Jag gillar inte ens Putin så vad pratar du om?

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Oj vilket krumbuktande.

Skriver man att någon hade goda anledningar att göra något betyder det såklart att man sympatiserar med denne.

Ryssland får tycka vad de vill, det är ändå ingen god anledning till invasion.

Man kan ha goda rationella anledningar till saker utan att man behöver hålla med om vad de resulterar i.
Senast redigerad av vividcarrot 2022-03-22 kl. 10:54.
Citera
2022-03-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Häften av Mariupol befriat, säger DPR:s ledning. Av de ursprungligen 14000 ukraisnka soldaterna återstår ungefär hälften:

https://t.me/intelslava/23117
Är det samma källa som påstod att staden fallit i fredags? och i torsdags, onsdags och tisdags?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in