2022-03-22, 09:45
Medlem
Idag är det den 27:e dagen av invasionen.

SEB avslutar sin verksamhet i Ryssland.

Jag får större kunskap här på flashback än att lyssna på militära experter.

Ryssland kommer inte ur denna skit. Putins beslut har förstört Rysslands framtid.
Citera
2022-03-22, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det blir inte så dyrt och är dessutom en chans för Ukraina att få lite modern infrastruktur istället för det gamla Sovjet-skräpet man fortfarande sitter på. Jag utgår ifrån att EU kommer att stå för notan. Det är det väl värt.

Mariepuol är lika stort som Göteborg och bombad till aska, och kriget är bara i sin linda..
Har dom byggt upp Aleppo än?
Citera
2022-03-22, 09:47
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Krig är inte som i spel, där man måste ta över 100% av landet för att vinna. Ryssen vinner redan, men dina gelikar är för korkade att inse det.

Om du tar fram kartan och tittar väster om Odessa så kommer du hitta det fattigaste landet i Europa vid namn Moldavien. De har sedan 1990 en ryskstöd utbrytarrepublik så om Putins uppdrag är att skydda alla ryskspråkiga mot fysiska, kulturella och ekonomiska övergrepp borde att få direkt landförbindelse vara av intresse??

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transnistrien?wprov=sfti1
Citera
2022-03-22, 09:49
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det blir inte så dyrt och är dessutom en chans för Ukraina att få lite modern infrastruktur istället för det gamla Sovjet-skräpet man fortfarande sitter på. Jag utgår ifrån att EU kommer att stå för notan. Det är det väl värt.

Skulle tro att ryssarna får betala detta med de frysta tillgångarna.
Citera
2022-03-22, 09:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nämen. Gör du det igen?

Styrk detta påstående är du gullig.

En lika intressant fråga är : Ville verkligen Putin att Ryssland skulle gå med i NATO ?

För jag har mycket svårt att tänka mig, att Ryssarna skulle gå med på att låta deras snubbar ställas under jänkar-befäl, och vice versa..

Eller var det bara Putins "FSB-gener" som ville ta reda på hur långt kamratskapen kunde gå.
Citera
2022-03-22, 09:51
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Du vet att Ryssland försökte gå med i NATO btw? Men nekades.

Källa på detta. Det är nämligen inte vad jag har hört.

Citat:
Ursprungligen postat av Starnold666
Mariepuol är lika stort som Göteborg och bombad till aska, och kriget är bara i sin linda..
Har dom byggt upp Aleppo än?

Du får jämföra med hela EUs ekonomiska resurser. Vi behöver bara minska u-landsbiståndet en smula så kommer det finnas pengar så det räcker och blir över.

Sedan är inte Mariupol lika stort som Göteborg. Mer som Malmö. Och det är en ukrainsk stad, vilket betyder att fastighetsbeståndet ändå var i stort behov av total upprustning. Ett sådant här krig, med påföljande återuppbyggnad, kommer göra mycket för att Ukraina ska bli ett riktigt europeiskt land.

Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Skulle tro att ryssarna får betala detta med de frysta tillgångarna.

Ryssarna behöver sina pengar bättre själva. De har också ett visst investeringsbehov, för att uttrycka det milt.
Citera
2022-03-22, 09:54
Medlem
qwerty-66s avatar
KYIV. March 22. UNN. Thanks to the heroic actions of our defenders, the state flag of Ukraine was raised over Makarov, the enemy was driven back. This is stated in the summary of the General Staff of the Armed Forces of Ukraine, reports UNN. Makariv is located 60 kilometres west from Kyiv.

https://www.unn.com.ua/ru/news/1969054-zsu-zvilnili-makariv-v-kiyivskiy-oblasti
Citera
2022-03-22, 09:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
En lika intressant fråga är : Ville verkligen Putin att Ryssland skulle gå med i NATO ?

För jag har mycket svårt att tänka mig, att Ryssarna skulle gå med på att låta deras snubbar ställas under jänkar-befäl, och vice versa..

Eller var det bara Putins "FSB-gener" som ville ta reda på hur långt kamratskapen kunde gå.

Ja. Att kasta ur sig ett påstående är ju inte samma sak som att lämna in en faktisk ansökan.
Citera
2022-03-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja och det beror på en sak. Folket flyr. Om du tittar på Mariupol till exempel så är staden mer eller mindre totalförstörd. Mängder av byggnader är utbrända och måste rivas. Men eftersom alla människor har lämnat så blir det inte så många civila offer.
Effekten blir i alla fall att miljoner människor nu är bostadslösa och på flykt. Det utlöser stora humanitära problem. Vi här i Sverige kan se det på en ökande flyktingström.

Men på vilket sätt hjälper Putin alla de som han har tvingat fly. Kommer han att bekosta flyktingläger och återuppbyggnad av landet så att folket kan komma tillbaka. Vilket ansvar tar han för det han har ställt till med?

Initiala rapporter är att ryssland skickar "befriade" civila ukrainare djupt in i ryssland, med 3års "arbetstilldelning".
Citera
2022-03-22, 09:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nya missilsystem till Polen:

https://youtu.be/-gumTOlgGCY

De kan tydligen träffa en tennisboll som färdas med ljudets hastighet. Låter ju bra. Och illavarslande.

Att Putin inte stannar om han tar Ukraina, verkar uppenbart. Hans drönare har sniffat utanför Ukraina. Hur tillförlitlig uppgiften är, vet jag inte. Att han är tillräckligt störd för att mucka med halva Europa, vet vi redan...

Han skriver om historien iaf. Sovjetunionens kollaps kommer att överträffas av Rysslands kollaps. Man trodde att ryssarna kollapsat klart. Fan heller. De älskar att kollapsa.

Detta krig kommer att leda till ett helt nytt Ryssland.
Skulle inte förvåna mig om landet krymper till slut.

Världens mest efterblivna I-land förnekar sig inte.

Det finns inget missilförsvarssystem som någorlunda framgångsrikt kan skjuta ner ryssarnas Hypersoniska missiler. Då spelar det ingen roll hur mycket skrot som amerikanarna placerar ut i Polen. Ryssland har ett helt avgörande övertag här.

Det är skälet till ryssarnas höga svansföring mot Nato.
Citera
2022-03-22, 09:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Frågan är på vilket sett en försvarsallians utgör ett hot för sin omvärld (förutom imperialistiskt lagda länder som Ryssland då)? Att påverka den politiska processen är det väl snarare Ryssland som försökt göra i och med att de bland annat vill lägga sig i Ukrainas säkerhetspolitik.
Om Nato enbart är en försvarsallians kan naturligtvis diskuteras, särskilt som USA är så extremt dominerande i organisationen. Och visst har Ryssland lagt sig i Ukrainas politiska processer och det är inte rätt, men det betyder väl inte att Väst måste göra det också?
Citera
2022-03-22, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Om Nato enbart är en försvarsallians kan naturligtvis diskuteras, särskilt som USA är så extremt dominerande i organisationen. Och visst har Ryssland lagt sig i Ukrainas politiska processer och det är inte rätt, men det betyder väl inte att Väst måste göra det också?

Hur menar du nu? Mig veterligen har väst inte ställt några krav på Ukrainas säkerhetspolitik till skillnad från Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in