Citat:
Ursprungligen postat av
Linisen76
Nej nej, upplever inget rus… tror jag aldrig upplevt det på nån medicin jag tagit så vet inte hur det känns 🤔
Det dämpar min smärta och kanske att jag blir lite lättare i sinnet men inte särskilt märkbart direkt…
Opioider är väldigt bra ångestlindrare, för bra. Det är lätt att fortsätta ta ”bara en till” just eftersom man mår så förträffligt bra på dom.
Åtminstone i början, blir du sen fast i ett missbruk ger dom dig istället ångest.
Och som någon tidigare påpekat ang dina trådstarter (inte kollat själv), lider du av ångestproblematik kommer opioider få dig att må som en kung. För stunden.
Du kommer också ganska snabbt utveckla tolerans och behöva högre doser av det för att fortsätta ”må bra”.
Nu är visserligen Citodon en mild opioid, men ändock en opioid, och man kommer rätt snabbt upp i maxdos/dygn.
Nu vet jag inte om din smärta är tillfällig eller kronisk, men dagen kan komma då läkaren plötsligt drar in ditt recept utan förvarning (händer hela tiden, även personer med kronisk värk/smärta), och då står du där utan.
Det är elden du leker med. Var försiktig.