2022-03-20, 20:37
Medlem
Är Citodon en hyfsat ”snäll/mild” medicin? Alltså om man lider av värk och citodon hjälper bra - kan man då gå på det långvarigt? Eller utvecklar man tolerans och måste höja dosen hela tiden?
Har värk ( orkar inte gå in på vad ) och bara paracetamol/ipren hjälper inte utan har fått citodon och smärtan dämpas enormt 🙏 men är detta en medicin man kan gå på länge?
Är ingen missbrukare och aldrig missbrukat eller brukat droger. Så har inga såna tendenser utan enbart i medicinsk syfte alltså.
Kan inget om sånt här och vill höra mig för här.
Tack på förhand 🌸
Citera
2022-03-20, 20:40
Medlem
allseeingeyees avatar
Du blir ju beroende av kodein tillslut, sen kommer avtändning.
Citera
2022-03-20, 20:40
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Har du fått det utskrivet mot din skada så har nog doktorn koll på hur länge du kan använda den (hur länge skadan läker vill säga). Får du något rus? Om inte så ska det vara lugnt på att du inte kommer bli torsk. Den är också ganska vänlig till skillnad mot tramadol. Tex
Citera
2022-03-20, 21:00
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2022-03-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Har du fått det utskrivet mot din skada så har nog doktorn koll på hur länge du kan använda den (hur länge skadan läker vill säga). Får du något rus? Om inte så ska det vara lugnt på att du inte kommer bli torsk. Den är också ganska vänlig till skillnad mot tramadol. Tex
Nej nej, upplever inget rus… tror jag aldrig upplevt det på nån medicin jag tagit så vet inte hur det känns 🤔
Det dämpar min smärta och kanske att jag blir lite lättare i sinnet men inte särskilt märkbart direkt…
Citera
2022-03-20, 22:22
Medlem
Telepatisks avatar
Jag fick det utskrivet en gång efter en olycka och jag tyckte inte att det gav något "rus". Fungerade OK som smärtstillande, som en kraftfullare huvudvärkstablett.

Ta det enbart så länge du har ont. Du skriver själv att du känner dig lättare i sinnet och det är precis det som är beroendeframkallande. Men självklart helt ofarligt om du följer det som din läkare sagt.

Ta det inte i samband med mycket alkohol, det kan ge andningsdepression.
Citera
2022-03-20, 22:26
Medlem
Telepatisks avatar
Baserat på dina trådstarter så gissar jag på att du ställde denna frågan eftersom du tänkte att det kanske hjälper mot din ångest?
Citera
2022-03-20, 22:42
Medlem
Medicate mes avatar
Kroppen vänjer sig snabbt så jag käkar max 4 dagar på raken sen har jag uppehåll några dagar. Egentligen ska det inte användas mot långvarig smärta men det finns inte så många andra man kan använda långvarigt heller.
Ta bara de dagarna du känner att du måste.
Citera
2022-03-21, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medicate me
Kroppen vänjer sig snabbt så jag käkar max 4 dagar på raken sen har jag uppehåll några dagar. Egentligen ska det inte användas mot långvarig smärta men det finns inte så många andra man kan använda långvarigt heller.
Ta bara de dagarna du känner att du måste.
Ah ok… då behöver jag inte få panik. Precis, bara de dagar jag måste. Tack
Citera
2022-03-21, 07:29
Avslutad
Paracetamol är inte snäll mot levern. Konstant kan du nog inte äta mer än absolut max 3 gram per dag utan att lever enzymerna ska accelerera. Mindre om du dricker alkohol och äter annat därtill.
"För dom enzymerna" kan du ha bra mycket roligare.
Citera
2022-03-22, 09:23
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Nej nej, upplever inget rus… tror jag aldrig upplevt det på nån medicin jag tagit så vet inte hur det känns 🤔
Det dämpar min smärta och kanske att jag blir lite lättare i sinnet men inte särskilt märkbart direkt…

Opioider är väldigt bra ångestlindrare, för bra. Det är lätt att fortsätta ta ”bara en till” just eftersom man mår så förträffligt bra på dom.
Åtminstone i början, blir du sen fast i ett missbruk ger dom dig istället ångest.

Och som någon tidigare påpekat ang dina trådstarter (inte kollat själv), lider du av ångestproblematik kommer opioider få dig att må som en kung. För stunden.

Du kommer också ganska snabbt utveckla tolerans och behöva högre doser av det för att fortsätta ”må bra”.
Nu är visserligen Citodon en mild opioid, men ändock en opioid, och man kommer rätt snabbt upp i maxdos/dygn.

Nu vet jag inte om din smärta är tillfällig eller kronisk, men dagen kan komma då läkaren plötsligt drar in ditt recept utan förvarning (händer hela tiden, även personer med kronisk värk/smärta), och då står du där utan.

Det är elden du leker med. Var försiktig.
Citera
2022-03-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Opioider är väldigt bra ångestlindrare, för bra. Det är lätt att fortsätta ta ”bara en till” just eftersom man mår så förträffligt bra på dom.
Åtminstone i början, blir du sen fast i ett missbruk ger dom dig istället ångest.

Och som någon tidigare påpekat ang dina trådstarter (inte kollat själv), lider du av ångestproblematik kommer opioider få dig att må som en kung. För stunden.

Du kommer också ganska snabbt utveckla tolerans och behöva högre doser av det för att fortsätta ”må bra”.
Nu är visserligen Citodon en mild opioid, men ändock en opioid, och man kommer rätt snabbt upp i maxdos/dygn.

Nu vet jag inte om din smärta är tillfällig eller kronisk, men dagen kan komma då läkaren plötsligt drar in ditt recept utan förvarning (händer hela tiden, även personer med kronisk värk/smärta), och då står du där utan.

Det är elden du leker med. Var försiktig.
Tänker verkligen inte ta dom mot ångest. Det är tillfälligt mot min smärta som jag hoppas läker. Är lite nojig bara för starka grejer då jag är emot sånt/rädd för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in