[quote=hannes.muller|79592126][quote=beechrider|79587749]
Citat:
Ursprungligen postat av
hannes.muller
Jag vet faktiskt inget om ryska militära flyghaverier men nog har katapultstolar och använts av flygare i Sverige även sedan "Flygande Tunnan". Bäst vore om en med egen erfarenhet svarade på våra spekulationer. Är flygare intresserade av att fallskärmar sköts och underhålls även i fredstid?
Vad jag egentligen avsåg med min kommentar om detta var att man Nato-krigarna hittar på en massa "smarta" förklaringar till krigspropaganda och segerkommunikeer. Precis sådant gör "vi" med.
Som flygförare litar man på sin tekniska organisation, vilken ansvarar för att "hårdvaran" är i driftsäkert skick. I alla avseenden. Oavsett om det är fred, eller ofred.
Så, ja...är svaret på din fråga. (Tar mig friheten att svara, eftersom jag tror att sannolikheten att en rysk Mig-förare hänger på Flashback är.....minimal.)
Stolar i svenska fpl har använts många gånger sedan J29:ans tid.
I senare tid, har vi aldrig haft ett haveri på en räddningskärm.
Dödsfall har skett vid enstaka tillfällen i samband med utskjutning, men då har problemet varit av attityd-karaktär (d.v.s utskjutning har skett i inverterat flygläge).
Att skärmen inte öppnar sig, är inget mindre än en katastrof, eftersom sannolikheten för överlevnad då är lika med noll.
Självklart skall man, som motståndare, utnyttja de bildbevis som finns, för att så tvivel i sin fiendes medvetande.