2022-03-21, 17:14
Medlem
Jag fick "bara" 1,5 men det var lustigt nog första gången provet var tillgängligt för allmänheten. Det innebar också att jag inte kunde öva... Utöver detta att provet möjligtvis förenklats lite i perioder för att inte missgynna kvinnor och möjligen andra grupper. Så var det svårare då? Jag vet inte...

Hursomhelst så är den kanske viktigaste faktorn att kunna prestera under tidspress och att kunna prioritera. Typ slösa inte onödig tid på en fråga som är svår. Hoppa över, gå vidare och gå sen tillbaka om tid finns kvar.
Citera
2022-03-21, 17:26
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag fick "bara" 1,5 men det var lustigt nog första gången provet var tillgängligt för allmänheten. Det innebar också att jag inte kunde öva... Utöver detta att provet möjligtvis förenklats lite i perioder för att inte missgynna kvinnor och möjligen andra grupper. Så var det svårare då? Jag vet inte...

Hursomhelst så är den kanske viktigaste faktorn att kunna prestera under tidspress och att kunna prioritera. Typ slösa inte onödig tid på en fråga som är svår. Hoppa över, gå vidare och gå sen tillbaka om tid finns kvar.

Skrev du runt 1990?

Jag gick sista året på gymnasiet med medelmåttiga betyg, pluggade inte till högskoleprovet, fick 5 fel och 2,0, rättat och klart före studenten.

Började på handels efter lumpen.

Otroligt skönt att inte behöva bry sig om betygen sista månaderna i gymnasiet.

Höga resultat på högskoleprovet är ganska högt korrelerat med hög iq. Men variationerna är ändå stora.

Sedan normeringen gjordes om är det bara en tiondel så många som får 2 0 i procent räknat. Jag skrev provet igen härom året, nästan 30 år senare och fick 2,0 igen.

Tänk om man varit bra på något användbart...

LL
Citera
2022-03-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Skrev du runt 1990?

Jag gick sista året på gymnasiet med medelmåttiga betyg, pluggade inte till högskoleprovet, fick 5 fel och 2,0, rättat och klart före studenten.

Började på handels efter lumpen.

Otroligt skönt att inte behöva bry sig om betygen sista månaderna i gymnasiet.

Höga resultat på högskoleprovet är ganska högt korrelerat med hög iq. Men variationerna är ändå stora.

Sedan normeringen gjordes om är det bara en tiondel så många som får 2 0 i procent räknat. Jag skrev provet igen härom året, nästan 30 år senare och fick 2,0 igen.

Tänk om man varit bra på något användbart...

LL

Jepp, tror det var då. När gjorde du provet?

Det finns en påstådd korrelation mellan resultat på högskoleprovet och IQ, och det kanske delvis stämmer. Fast man kan inte bortse från vissa förkunskapers inverkan och även förmåga att arbeta snabbt.
Citera
2022-03-21, 20:18
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jepp, tror det var då. När gjorde du provet?

Det finns en påstådd korrelation mellan resultat på högskoleprovet och IQ, och det kanske delvis stämmer. Fast man kan inte bortse från vissa förkunskapers inverkan och även förmåga att arbeta snabbt.

Våren 90!

LL
Citera
2022-03-21, 20:20
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackPete
Högskoleprovet är i Sverige nästintill ett mytologiskt fenomen. I gymnasie- och universitetsklasser viskas och pekas det på de personer som ryktas ha skrivit 2.0 på högskoleprovet.

Men egentligen skiljer sig inte provet så mycket ifrån andra prov som vi utsätts för under studiegångens resa. Högskoleprovet är relativt förutsägbart och går enkelt att studera till (även om inte alla klarar att uppnå högsta resultatet).

Jag är nyfiken på att höra berättelser från er som skrivit toppresultat på högskoleprovet.

- hur gick ni tillväga?
- vad hände sedan, hade ni någon nytta av ert höga resultat?
Har skrivit provet 4 ggr och fått 2.0 varje gång.
Min grej var att svara rätt på så många frågor som möjligt...
Absolut nada förutom att jag kom in på journalistprogrammet och psykologprogrammet men hoppade av bägge två.
Jobbar som förman inom trädgård och anläggning.
Citera
2022-03-21, 20:28
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Har skrivit provet 4 ggr och fått 2.0 varje gång.
Min grej var att svara rätt på så många frågor som möjligt...
Absolut nada förutom att jag kom in på journalistprogrammet och psykologprogrammet men hoppade av bägge två.
Jobbar som förman inom trädgård och anläggning.

Hur förberedde du dig för högskoleproven?

Varför fullföljde du inte utbildningarna?
Citera
2022-03-21, 20:53
Medlem
Övade en del på gamla prov innan och fick 1,9 första och enda gången jag skrev det. Tyckte allt utom matten var ganska enkelt.
Citera
2022-03-21, 22:11
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitty-Cat
Övade en del på gamla prov innan och fick 1,9 första och enda gången jag skrev det. Tyckte allt utom matten var ganska enkelt.

Har du haft någon nytta av ditt goda resultat på högskoleprovet?
Citera
2022-03-23, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackPete
Har du haft någon nytta av ditt goda resultat på högskoleprovet?
Ja jag kunde välja vilken stad jag ville plugga i 👍🏻
Citera
2022-03-29, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontier85
Jag förberedde mig rätt ordentligt under ca 5 månaders tid. Övade mkt på gamla prov och hpguiden.se. Jag skrev 1.9 och har haft god användning av mitt provresultat, fortsatte studera på högskolenivå och därför tycker jag "satsningen" var värt det. Jag vet flera som skrivit 1.9 och högre och gemensamt är väl att de haft en bra grund att stå på och därtill förberett sig väl. Det finns ju såklart de som skrivit 2.0 på skoj, men för mig kändes det aldrig aktuellt att försöka få ett högt hp-resultat för att sedan strunta i att använda det.

I mitt fall var det inte möjligt att få de betygen jag hade velat på gymnasiet helt enkelt för att kursarna var för bra och jag hade en hel del annat som tog resterande delen av tiden i anspråk. Gick liksom inte att mäta sig.

Som du säger är HP ett rätt förutsägbart prov att förbereda sig till och därför har ju de som lägger ner mycket tid på ämnesspecifika förberedelser, som ex. hpguiden.se eller äldre LÄS/statistikprov, en stor fördel.

Skulle du säga att hpguiden.se var väsentligt för din del för att få det resultat du fick?
Citera
2022-04-06, 19:24
Medlem
BlackPetes avatar
Någon som haft hjälp av Anki Flashcards när ni tränat inför högskoleprovet?
Citera
2022-06-20, 16:48
Medlem
Hade varit så glad om jag fick högt HP!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här