Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-20, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Att lyssna igenom dokumentären Palme inifrån har gett lite intressanta uppslag. Det senaste är stora PKK-dragningen för regeringen 1986-08-07.

Till Åsheden uppger Holmér att han träffade:

Sten Andersson, Jan Eliasson, Anita Gradin och Jonas Widgren.”

Mycket märkligt, tänkte jag. Var var Wickbom?

Det vore som om KP hade gått till Näringsministern för att en arbetstagare på Skandia var misstänkt.

I Walls bok Mordgåtan Olof Palme: makten, lögnerna och tystnaden skriver denne att Wickbom och dennes statssekreterare Harald Fälth var med förutom Sten Andersson och Gradin liksom Widgren.

Försökte Holmér lura Åsheden eller mindes han fel?
Banden är ju inspelade i närtid efter alla händelser eller samma dag.
Han kan också ha utlämnat namn av misstag.

Hursomhelst, det mest intressanta är att Jonas Widgren dyker upp.
Vad har Anna-Greta Leijons statssekreterare på mötet att göra?
Vi talar alltså om Arbetsmarknadsdepartementet, borde inte vara före exvis Försvarsdepartementet i kön på en sådan föredragning.

Widgren (f 1944) bodde vid den här tiden på LundagatanSödermalm.
Han var gift med en kroatiska som hette J******a i förnamn, vilket vi måste notera i sammanhanget.

Anna-Greta Leijon var gift/partner med Leif Backéus som väl hyrde ut bostad till Ebbe Carlsson så det gavs väl feed-back den vägen.
Citera
2022-03-21, 07:23
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Anna-Greta Leijon var gift/partner med Leif Backéus som väl hyrde ut bostad till Ebbe Carlsson så det gavs väl feed-back den vägen.

Verkar omständligt, eftersom Holmér satt i Ebbes knä.

Överhuvudtaget är de privata bitarna i banden intressanta.

Holmér träffar Jutterström i hennes våning för att prata om vad som inte borde skrivas i PKK-spåret och flera andra liknande exempel. Det är en delmängd i det som inte tål syn.
Citera
2022-03-21, 10:05
Medlem
Citat:
Verkar omständligt, eftersom Holmér satt i Ebbes knä.

Överhuvudtaget är de privata bitarna i banden intressanta.

Holmér träffar Jutterström i hennes våning för att prata om vad som inte borde skrivas i PKK-spåret och flera andra liknande exempel. Det är en delmängd i det som inte tål syn.

I mer ljusskygga hmm "ärenden" handläggs mycket "informellt" så informella kanaler och kontakter är intressanta. Hans Holmér hade en formell ställning med kända och mindre kända kontaktytor.

Ebbe Carlsson hade informella kontaktytor inte bara mot regering/förvaltning och media utan också mot militär underrättelsetjänst som "Krigs-IB".

Jag tror inte att Hans Holmér "satt i knät" på Ebbe Carlsson utan båda misstrodde varandra djupt och "samarbetade" av opportuna skäl.
Citera
2022-03-21, 12:04
Medlem
14thInts avatar
Citat:
I mer ljusskygga hmm "ärenden" handläggs mycket "informellt" så informella kanaler och kontakter är intressanta. Hans Holmér hade en formell ställning med kända och mindre kända kontaktytor.

Ebbe Carlsson hade informella kontaktytor inte bara mot regering/förvaltning och media utan också mot militär underrättelsetjänst som "Krigs-IB".

Jag tror inte att Hans Holmér "satt i knät" på Ebbe Carlsson utan båda misstrodde varandra djupt och "samarbetade" av opportuna skäl.

Han sov på hans soffa, det var inte opportunt. Det var tyngdpunkten i vad som framstår som en mörkläggning.
Citera
2022-03-21, 14:55
Medlem
Citat:
Han sov på hans soffa, det var inte opportunt. Det var tyngdpunkten i vad som framstår som en mörkläggning.

Vad du är PK.

Att HH kvartar hos Ebbe under sin skilsmässa är väl så opportunt som det kan vara om lägenheten tillhandahålls/hyres ut av maken till en regeringsmedlem.

Båda kan misstänkas för olika slags "oegentligheter" som gör det passande att de täcker upp för varandra om det nu inte är av ren nödvändighet. Frågan är varifrån initiativet till deras handlingar kommer. Finansieringen av Ebbes privarspaneri kommer från Thomas Fisher, varför?

Ingen av dem hade i sina yrkesroller något som motiverar deras insatser.
Citera
2022-03-21, 15:12
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
(...)”Sten Andersson, Jan Eliasson, Anita Gradin och Jonas Widgren.”
Mycket märkligt, tänkte jag. Var var Wickbom?

Det vore som om KP hade gått till Näringsministern för att en arbetstagare på Skandia var misstänkt.

I Walls bok Mordgåtan Olof Palme: makten, lögnerna och tystnaden skriver denne att Wickbom och dennes statssekreterare Harald Fälth var med förutom Sten Andersson och Gradin liksom Widgren.

Försökte Holmér lura Åsheden eller mindes han fel?
Banden är ju inspelade i närtid efter alla händelser eller samma dag.
Han kan också ha utlämnat namn av misstag.

Hursomhelst, det mest intressanta är att Jonas Widgren dyker upp.
Vad har Anna-Greta Leijons statssekreterare på mötet att göra?
Vi talar alltså om Arbetsmarknadsdepartementet, borde inte vara före exvis Försvarsdepartementet i kön på en sådan föredragning.

Widgren (f 1944) bodde vid den här tiden på LundagatanSödermalm.
Han var gift med en kroatiska som hette J******a i förnamn, vilket vi måste notera i sammanhanget.
Utlänningslagen låg under Arbetsmarknadsdepartementet. Kan ha med det att göra. Gradin var väl nyss avgången minister på det departementet med.

Tretton år tidigare var Anna-Greta Leijon som biträdande arbetsmarknadsminister ansvarig för terroristlagstiftningen, men jag tror det var överflyttat till lite mer logiska justitiedepartementet 1986. Kommunarresten ett ganska stort antal PKK-män hade dömts till tror jag var en tillämpning av terroristlagstiftningen.

En tanke från mig är att Sten Wickbom inte var riktig partipolitiker, och ingen tung sosse för Holmér att knyta upp. Wickbom var en person man kunde köra över med tyngre regeringsmedlemmar i rockärmen.
Senast redigerad av Schlesien 2022-03-21 kl. 15:15.
Citera
2022-03-21, 15:41
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Utlänningslagen låg under Arbetsmarknadsdepartementet. Kan ha med det att göra. Gradin var väl nyss avgången minister på det departementet med.

Tretton år tidigare var Anna-Greta Leijon som biträdande arbetsmarknadsminister ansvarig för terroristlagstiftningen, men jag tror det var överflyttat till lite mer logiska justitiedepartementet 1986. Kommunarresten ett ganska stort antal PKK-män hade dömts till tror jag var en tillämpning av terroristlagstiftningen.

En tanke från mig är att Sten Wickbom inte var riktig partipolitiker, och ingen tung sosse för Holmér att knyta upp. Wickbom var en person man kunde köra över med tyngre regeringsmedlemmar i rockärmen.

Nu lärde jag mig något nytt.
Både Gradin och Leijon (departementschef) var på Arbetsmarknadsdepartementet som hanterade bägge lagarna. Fast den senare hette Lag om tvångsåtgärder i spaningssyfte i vissa fall; och förlängdes 1986-01-01 i ett år. Proppen behandlad av regeringen 1985-10-17 vid regeringssammanträde med IC som ordförande och Gradin som föredragande.
PKK nämns specifikt i proppen.
Citera
2022-03-21, 15:42
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Vad du är PK.

Att HH kvartar hos Ebbe under sin skilsmässa är väl så opportunt som det kan vara om lägenheten tillhandahålls/hyres ut av maken till en regeringsmedlem.

Båda kan misstänkas för olika slags "oegentligheter" som gör det passande att de täcker upp för varandra om det nu inte är av ren nödvändighet. Frågan är varifrån initiativet till deras handlingar kommer. Finansieringen av Ebbes privarspaneri kommer från Thomas Fisher, varför?

Ingen av dem hade i sina yrkesroller något som motiverar deras insatser.

De var alltså vänner, men jag håller med om Fischer.
Citera
2022-03-21, 16:14
Medlem
Citat:
De var alltså vänner, men jag håller med om Fischer.

På den nivån och i de organisationsmiljöerna finns inga vänner bara överensstämmande eller motstående intressen.
Citera
2022-03-22, 15:57
Medlem
Pratade paret Palme med någon strax före mordet.

"Stannade vid rödljuset

Anders Delsborn var 28 år och körde taxi åt Järfälla taxi på fredagskvällen den 28 *februari 1986. Vid korsningen Sveavägen-Tunnelgatan stannade han för rött ljus. I det första förhöret med *honom som hölls av polisen en timme senare berättade Delsborn att när han tittade åt vänster såg han ”tre personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra” vid korsningen på östra *sidan av Sveavägen.

”Mannen, som Delsborn något senare såg avlossa ett skott mot paret, stod vänd med ryggen mot husfasaden, medan paret stod vänt med ryggen mot Delsborn”, står det i förhörsprotokollet.

Omedelbart då Delsborn startat färden igen hörde han en kraftig smäll från samma håll där trion stod. Han vände huvudet samtidigt som han hörde en andra smäll och såg en rökflamma från det vapen som mannen med ryggen mot huset höll i sin högra hand, riktad mot *paret."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VROWz/han-pratade-med-skytten
Citera
2022-03-22, 16:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Pratade paret Palme med någon strax före mordet.

"Stannade vid rödljuset

Anders Delsborn var 28 år och körde taxi åt Järfälla taxi på fredagskvällen den 28 *februari 1986. Vid korsningen Sveavägen-Tunnelgatan stannade han för rött ljus. I det första förhöret med *honom som hölls av polisen en timme senare berättade Delsborn att när han tittade åt vänster såg han ”tre personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra” vid korsningen på östra *sidan av Sveavägen.

”Mannen, som Delsborn något senare såg avlossa ett skott mot paret, stod vänd med ryggen mot husfasaden, medan paret stod vänt med ryggen mot Delsborn”, står det i förhörsprotokollet.

Omedelbart då Delsborn startat färden igen hörde han en kraftig smäll från samma håll där trion stod. Han vände huvudet samtidigt som han hörde en andra smäll och såg en rökflamma från det vapen som mannen med ryggen mot huset höll i sin högra hand, riktad mot *paret."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VROWz/han-pratade-med-skytten
Min teori är simpel. GM står vid fasaden, när LOP går förbi kliver han ut, Olof vrider sig mot mannen. Det ser då ut som några som står vända mot varandra. Mannen går efter några få meter och skjuter. AB blir vittne från ögonblicket efter att GM klivit ut och börjat gå söder ut. IM är vittne att GM står där några få sekunder innan GM kliver ut, sen igen från det att GM lämnar fasaden.

Jag tror ju att IM och AD fokuserar på de tre personerna pga de relativa rörelserna.

Sen är jag väl inne på att GM egentligen gått bakom men hamnat före. Men öppen för att han kommit över Sveavägen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-03-22 kl. 16:08.
Citera
2022-03-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Min teori är simpel. GM står vid fasaden, när LOP går förbi kliver han ut, Olof vrider sig mot mannen. Det ser då ut som några som står vända mot varandra. Mannen går efter några få meter och skjuter. AB blir vittne från ögonblicket efter att GM klivit ut och börjat gå söder ut. IM är vittne att GM står där några få sekunder innan GM kliver ut, sen igen från det att GM lämnar fasaden.

Det är nog den enklaste förklaringen, men om det förekom ett samtal mellan paret Palme och mördaren så döljer Lisbet Palme det av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in