2022-03-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konung-Helsingborg
Fast det är typiskt vad en rysk trollfabriksanställd skulle hävda i kriget mot desinformation, att Ukraina hittat på saker i syfte vinna propagandakriget? Va? Länk? Källa? Hela sverige och väst måste stå enade nu i kampen mot Pruttins Puttlerkrig.
Om vi ska vara realistiska så kör alla sidor med propaganda, det hör till i krig.
Det spelar ingen roll om man är en demokrati eller inte.

Du kan väl kolla min tidigare historik och avgöra om jag är något rysstroll eller inte
Citera
2022-03-21, 11:05
Medlem
TheKhurgans avatar
Jag tycker också att det svåra för oss står och vid sidan av och tittar på, är att rapporteringen inte är konsekvent.
Man får intrycket av att Ryssland helt förlorat kontrollen, moralen och stridsdugligheten, men samtidigt faller stad efter stad och Kiev är omringat.

De gick ju in och slog ut flygfält. Sedan tog de kontrollen över kraftförsörjningen, vilket gick relativt snabbt tycker jag.
All vital infrastruktur verkar vara målet, vilket ju är ett skolexempel på hur man tar över ett annat land.

Jag noterar också att det görs en väldigt stor sak av att Ukraina sprängt/saboterat broar. Det är ju standardförfarande i krig. Skulle ryssen bli helt tagen på sängen av detta? "åh nej, de har pajat bron, vi går hem" Eller?

Jag väger inte in några åsikter i detta (alltså vilken sida som har rätt och fel), men det är beklagligt att rapporteringen är så fruktansvärt vinklad att det nästan blir löjeväckande.

Om västvärlden hade "hejat" på Ryssland, hade rapporteringen kanske sett ut såhär:

"Ryssland tog idag ett tredje kärnkraftverk och säkrade därmed kontrollen över strömförsörjningen i hela södra Ukraina. Detta är mycket intelligent då det ger dem en hävarm i förhandlingarna med Ukrainas president, samtidigt som de säkrar strömförsörjningen för civilbefolkningen och därmed hindrar onödigt lidande."
Citera
2022-03-21, 11:07
Medlem
En annan aspekt på att bomba sönder stadsdelar är att i ruinerna är det ännu lättare för försvararna att hålla ställningarna jämfört med en obombad stad.
Citera
2022-03-21, 11:15
Medlem
Citat:
Du kan lämna tråden för du är avslöjat som rysstroll ifall du vill att EU ska gå ihop med Pruttin Putlerland haha BUSTED. Illitterat priviligierad medelåldersman fyfan. Blöjnasse.

Alltså, vi får se vad en moderator tycker om ditt sätt att pajkasta på mig när du inte har några vettiga argument.

Edit:

Du missförstår också. Det är inte nuvarande Belarus/Ryssland med Putin som ska införlivas i EU. Det är det nya Belarus/Ryssland som kommer när makteliten störtas som en följd av att Putin förlorar kriget i Ukraina.
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-03-21 kl. 11:17.
Citera
2022-03-21, 11:17
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Fast du känns som ett förvirrat rysstroll med syfte att desinformera debatten. Kan du bli seriös för ett ögonblick vad pratar du ens om? Gillar du inte sveriges utveckling så kan du åka hem till Puttlers Pruttinland om det inte passar? Hejdå ingen kommer sakna dig.

Fast det är du lilla vän, som skanderar öknamn och förstör hela tråden med din propaganda.
Jag har inte sagt ett skit om att jag är på Rysslands sida, jag konstaterar enbart att rapporteringen är vinklad vilket är vad tråden handlar om.
Jag är dessutom helsvensk och står inte på någons jävla sida i den här konflikten.
Så åk du hem till Turkiet istället din jävla husblatte och bespara oss din propaganda.
Citera
2022-03-21, 11:17
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Anden från CCCP återställs utan marxism och istället med kristendomen. Går in i WW3 med en stark allians med Kina, istället för vad som fanns på 80-talet (en rivalitet).
Precis, de kommer vara jätte-snälla och inte alls köpa upp ryssland för en spottstyver. Ryska kvinnor kommer inte, jag repeterar, KOMMER INTE flygas ner i parti för att ta kinesisk dolme och på så sätt bokstavligt göra det ryska imperiet kommer att göra i sina utlandsrelationer med kinsen.
Citat:
Trollade London till att beslagta tillgångar, vilket i praktiken dödade London Metals Exchange som tvingas frysa råvaruhandeln på grund av explosionsökning överallt. Förstörde den amerikanska petrodollarn med länder som Saudiarabien och Förenade Arabemiraten som inte vill riskera att deras pengar skulle frysas på ett ögonblick.

Att OPEC-länderna diskuterar en ny valuta att handla olja med har nog mer att göra med att USA börjar öka sin egna oljeproduktion och Kina i sådana fall kommer bli den större importören. Också för att ryssarna inte helt ska förstöra oljepriserna för dem i Asien efter som kina nu kan köpa olja för en spottstyver
Citat:
Fångade alla kraftgeneratorer i Ukraina, och vann i själva verket kriget för alla som förstår hur dessa saker fungerar. Alla viktiga städer antingen intagna, under belägring eller på väg att invaderas (Odessa). Hur och på vilket sätt går det så bra för Ukraina som svensk media rapporterar?
Nej, de har tagit ungefär hälften av de reaktorer som försörjer Ukraina med el. Vilka är dessa viktiga städer som intagit alternativt omringats? Den största staden är Mariupol och frågan är om det finns tillräckligt organiserade logistikförbsnd och soldater för att ta någon annan stad av den storleken.
Senast redigerad av Glossi 2022-03-21 kl. 11:51.
Citera
2022-03-21, 11:21
Medlem
Det är västerländsk propaganda. Ryssland kommer vinna kriget
Citera
2022-03-21, 11:23
Medlem
Citat:
Tack, kollade lite snabbt nu och ser att du är pro agenda 30 vilket är fantastiskt för det är jag med. Är gift med en irakiska och har många fina barn. Rysk desinformation behöver bekämpas och det gör vi enat i kampen mot blöjnasseideologier. Pruttins Ryssland är nu på dekis och Ukraina vann kriget det vet vi snart är de över!
Fast du känns som ett förvirrat rysstroll med syfte att desinformera debatten. Kan du bli seriös för ett ögonblick vad pratar du ens om? Gillar du inte sveriges utveckling så kan du åka hem till Puttlers Pruttinland om det inte passar? Hejdå ingen kommer sakna dig.

Ja bra poäng det är viktigt att föra fram sanningen bland all rysk desinformation och ryska trollfabriksanställda betalda av Pruttin Putler!
Om man nu tror på demokrati och frihet så ska man dock absolut granska båda sidor.
Ukraina är ett korrupt land, vilket länder märkligt nog tenderar till vara ju närmare man ligger Ryssland..

Tar vi bombningarna så tror jag ryssarna faktiskt har bombat teatrar, skolor, sjukhus mm.
Dock tror jag Ukraina många gånger har överdrivet förlusterna av just civila.
Miltära förluster vill man ju helst hålla nere som Ryssland.

Det betyder inte att Ukrainarna skulle vara värre än ryssarna men det är självklart att de kör med tjuvnyp när möjligheten ges.
Kan man klandra dom för det?
Nja men man riskerar att framstå som mindre trovärdiga när uppgifter inte stämmer helt.
Det är en balansgång som är svår att hålla när man vill hålla uppe moralen och väcka västs intresse.

Väst behöver se död och förödelse för att anstränga sig.
Citera
2022-03-21, 11:29
Medlem
Det kan vara värt belysa skillnaden mellan EU-medlemskap och NATO-medlemskap.

EU är en fredsorganisation som lyfter fram att alla europas stater har rätt att existera och att idka handel med varandra. Varje folk har rätt att leva i frihet och så vidare.

NATO är en militär organisation vars främsta syfte är att försvara sig mot ett fientligt Ryssland (sovjetunionen).

I ett perspektiv där Ryssland förlorar kriget mot Ukraina och Putin och hans maktelit förlorar makten så kanske Belarus, Ryssland och Ukraina hamnar i ett helt nytt politiskt läge där de både de och EU ser fördelarna att de ingår i EU.

Detta kräver givetvis att länderna accepterar att avmilitariseras som ett första steg att säkra att det inte blir några plötsliga krig.

Men sedan om detta skulle lyckas så har Europa mycket bättre läge att tillsammans bygga upp ett fredligt och starkt Europa som inte krigar med varandra.

Om man däremot enbart fokuserar på NATO, då är det på ett sätt ett bevarande av att se Ryssland som en fiende. NATOs främsta syfte är att försvara alla andra länder mot Ryssland.

Jag vill lyfta fram att detta är ett framtidsperspektiv mot en fredligare värld och i en sådan värld kommer NATO att tappa i betydelse och andra militärkonstellationer att uppstå.

Sverige kan inte ens i sin vildaste fantasi längre påstå att det finns någon fiende som hotar Sverige och därmed behövs inte en NATO-medlemskap.

Iallafall, skulle Ryssland mot all förmodan vinna mot Ukraina och vilja fortsätta sin expansion så hamnar såklart vi i ett läge där vi behöver försvara oss. Där skiljer återigen min åsikt gentemot de som förespråkar NATO-medlemskap.

Jag tror på Sveriges och Finlands förmåga att försvara sig och att ifall vi hamnar i ett sådant läge kommer att klara av att mota tillbaka Rysslands armé på egen hand.

Men jag vill också påtala att det är viktigt att Sverige redan nu detta år bygger upp försvarsmakten och inte med 3 miljarder kr utan med 30 miljarder kr och bygger upp försvarsmakten utifrån lärdomar vi sett nu i ett modernt krig mellan Ukraina - Ryssland.

Ukraina har mycket tydligt visat hur man besegrar en stormakt och tillintetgör stora mängder pansarfordon i så hög grad att om konflikten fortsätter ett år så finns där ingen rysk armé kvar.
Citera
2022-03-21, 12:10
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan

Om västvärlden hade "hejat" på Ryssland, hade rapporteringen kanske sett ut såhär:

"Ryssland tog idag ett tredje kärnkraftverk och säkrade därmed kontrollen över strömförsörjningen i hela södra Ukraina. Detta är mycket intelligent då det ger dem en hävarm i förhandlingarna med Ukrainas president, samtidigt som de säkrar strömförsörjningen för civilbefolkningen och därmed hindrar onödigt lidande."

Och såhär:

"Ryssland såg sig till sist tvungna genomföra en humanitär intervention för att hindra den korrupta Zelenskyj-regimens folkmord i Donbas. Vad som särskilt oroade president Putin var att Ukrainaregimen rustade upp nynaziztiska paramilitära förband och utnyttjade dessa i de etniska rensningarna. Det är fullt förståeligt med tanke på att minnena från nazisternas förtryck lever kvar i det kollektiva ryska medvetandet.

Trots att man från rysk sida gör allt för att undvika civila förluster har många civila dött eftersom ukrainska armén aktivt använder sig av mänskliga sköldar. Det ryska arbetet med humanitära korridorer har genomgående saboterats av ukrainska armén. Det kommer också rapporter att ukrainska paramilitärer genomfört massakrer på civila för att sedan skylla dem på ryssarna. Ukraina har ännu inte satt in sina kemiska och biologiska vapen, men den ryska interventionsstyrkan är fullt redo inför den eventualiteten.

NATO kommer inte att ingripa direkt på Rysslands sida men ska stödja den ryska humanitära interventionen på alla sätt. EU och USA har infört hårda ekonomiska sanktioner mot Zelenskyjregimen och blockat deras mediakanaler för att förhindra dem att sprida sin krigspropaganda.

En undersökning om krigsbrott och folkmord har inletts vid ICC i Haag mot Zelenskyj och hans nynazistiska förband."

Citera
2022-03-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebornL
Det är västerländsk propaganda. Ryssland kommer vinna kriget
Kan du utveckla? Jag ser inte hur Ryssland (som Putins Ryssland) kan bli en vinnare här?

Ryssland har redan förlorat, frågan är om Ukraina vinner eller om de också förlorar.

Långsiktigt kanske det här banar väg för ett demokratiskt Ryssland, så på något sätt kanske Ryssland, men inte Putins Ryssland, vinner på sikt.

Och ännu intressantare är Kina, hur kommer synen på maktursprungsprinciper hos den allmänna befolkningen påverkas om Ryssland övergår till funktionell demokrati?
Citera
2022-03-21, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Är det propaganda från väst att Putin inte kontrollerar Ukraina?

Hade Putin inte varit helt inkompetent hade Ukraina tagits på 2-3 dagar. Nu har det gått veckor, och han har inte kommit någonstans. Och när omvärldens vapen når de Ukrainska frihetskämparna, kommer uppenbarligen Putin att få fullt upp att transportera bort alla dödade ryska soldater, för att försöka dölja hur usel militär ledare han är.

För att han gör det lugnt och medotiskt din idiot. Han är 10 ggr smartare än dig och hela din familjs sammanlagda IQ.

Inte kommit nånstans? Han har ju för fan kontroll över halva Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in