2022-03-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Därför att på en teoretiskt platt jord så försvinner mycket av den fysik som du tror är sann. Det finns andra förklaringar än kurvor och böjd rumtid till de fenomen vi ser omkring oss. Det förstår du, såklart.

Är jorden platt, så är din verklighetsuppfattning baserad på en lögn. Så enkelt är det. Att du inte i din vildaste fantasi kan tänka i sådana banor är för mig ganska ointressant.

I en platt verklighet, så böjs uppenbarligen ljuset så att det träffar molnens undersida, och detta sker utan någon kurva. Förklaringen ligger rimligtvis i refraktion.

Vilken "verklig observation" är det du använder dig utav när du säger att refraktion inte kan vara orsaken på en teoretiskt platt jord?
Anledningen till att jag tror att Rob Skiba var en lögnare är att han kom med felaktiga påståenden om fotografi och perspektiv som en filmskapare inte skulle komma med, men han lyckades lura fansen.
Jag accepterar att om jorden är platt, då måste vi uppfinna nya naturlagar. Men då räcker det inte att komma med Rob Skiba och en frenell-lins.

Först må ni svara på frågorna om avstånd och solens gång på södra halvklotet, och jag nämner det igen: Södra korset.
Det finns inga plattisar som svarar. Boldogg sa att man inte kan titta på himlen för att bevisa jordens form, och den nonsens som BritneySpears kom med bryr jag mig inte ens om att nämna. Jag har frågat både på norsk och svensk sida och när jag inte får svar får jag anta att anledningen är att det inte finns något svar, vettigt eller inte, och innan man kommer på en förklaring så blir det för absurt för mig att tro på något som inte har rötter i verkligheten utan istället på en plastlins.Du kan försöka. Det som nämns är ett obestridligt bevis på att jorden är rund, om man inte kommer på något genialt. Du gör förmodligen som alla andra, bara försvinner.
Citera
2022-03-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritneySpearsLove
Sakta i backarna nu lilla ärthjärna.
Jag tror att jorden är rund, vilket jag skrev i flera inlägg i denna tråd, blandannat:

Däremot så tycker jag inte att bevisen för att jorden är rund håller. Det är liksom ett steg längre än att skrika sig hes på vad man har lärt sig i en bok och helt religiöst vara besatt av att bombardera med sin åskådning.
Du kör bara massa cirkelargument. Dina argument går hela tiden ut på att man ska lita på någon annans efterforskningar. Jag vill ha ett test man kan göra själv utan att använda siffror och liknande man inte kan bevisa är sanna.
Jag hör dig säga det, men du tänker och argumenterar lika platt som vilken plattis som helst.

Jag har inte lärt mig mycket av en bok, men jag har rest mycket runt om i världen, och jag använder mina egna ögon. Jag har sett Söderkorset direkt söderut från två ställen som ligger väldigt långt ifrån varandra, och för mig är bevisen tillräckligt bra, och jag har inte sett en antydan om du eller andra kan förklara fenomenet utifrån en platt jord.

Testa själv. Ta en kryssning till Antarktis eller res med flyg från Afrika till Australien. Du ser solen gå ner bakom horisonten du också. Hur försöker ni bevisa att det man ser med egna ögon inte är sant? Jo, med någon som har använt en plastlins på ett bord för att visa att verkligheten inte stämmer.
Citera
2022-03-20, 18:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vi har inga bevis för att förklaringen till att en banan faller till golvet är på grund av böjd rumtid. Vi har inga bevis för att förklaringen till att solen rör sig i himlen är på grund av att jorden roterar runt den. Vi har inga bevis för att moln lyses upp underifrån på grund av att jorden kurvar sig. Och. Så Vidare.

Verkligheten är verkligheten oavsett jordens form, absolut, det är förklaringarna bakom som förändras.

En beskrivning är inte en sanning.

Vilken verklig observation med solen har du sett som motbevisar idén att refraktion kan vara förklaringen till upplysta moln underifrån, på en teoretiskt platt jord?
Jo det är lätt att bevisa att jorden roterar med hjälp av ett gyroskop.
Man kan också lätt mäta att massa attraherar massa med hjälp av Cavendishexperimentet.
Svårare naturligtvis att mäta om gravitationen beror på higgsbosomer, gravitoner, böjd rumtid osv. men det behövs ju inte för att konstatera att gravitationen existerar vilket räcker när man diskuterar jordens form.
Citera
2022-03-20, 18:10
Medlem
Citat:
Självklart inte.

Idén att ljus kan böjas utav atmosfären däremot, och skapa fenomenet 'moln lyses upp underifrån' utan att du behöver inbilla dig en kurva som orsak, det är väl rimligt?

Atmosfären böjer ljuset, det kallas refraktion. Men det handlar om några grader och oftast längs vattenytor.

Att ljuset skulle kunna gör en usväng runt moln är uteslutet.
Citera
2022-03-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Anledningen till att jag tror att Rob Skiba var en lögnare är att han kom med felaktiga påståenden om fotografi och perspektiv som en filmskapare inte skulle komma med, men han lyckades lura fansen.
Jag accepterar att om jorden är platt, då måste vi uppfinna nya naturlagar. Men då räcker det inte att komma med Rob Skiba och en frenell-lins.

Först må ni svara på frågorna om avstånd och solens gång på södra halvklotet, och jag nämner det igen: Södra korset.
Det finns inga plattisar som svarar. Boldogg sa att man inte kan titta på himlen för att bevisa jordens form, och den nonsens som BritneySpears kom med bryr jag mig inte ens om att nämna. Jag har frågat både på norsk och svensk sida och när jag inte får svar får jag anta att anledningen är att det inte finns något svar, vettigt eller inte, och innan man kommer på en förklaring så blir det för absurt för mig att tro på något som inte har rötter i verkligheten utan istället på en plastlins.Du kan försöka. Det som nämns är ett obestridligt bevis på att jorden är rund, om man inte kommer på något genialt. Du gör förmodligen som alla andra, bara försvinner.

Korrekt, jag saknar ett svar på din fråga. Har sett teorier i form av enklare korta klipp, men minns inte vad som presenterades. Jag vidhåller dock samma åsikt att man inte kan titta på himlen för att avgöra huruvida jorden är en boll.
Citera
2022-03-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Atmosfären böjer ljuset, det kallas refraktion. Men det handlar om några grader och oftast längs vattenytor.

Att ljuset skulle kunna gör en usväng runt moln är uteslutet.

Uteslutet baserat på vilken observation?
Citera
2022-03-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo det är lätt att bevisa att jorden roterar med hjälp av ett gyroskop.
Man kan också lätt mäta att massa attraherar massa med hjälp av Cavendishexperimentet.
Svårare naturligtvis att mäta om gravitationen beror på higgsbosomer, gravitoner, böjd rumtid osv. men det behövs ju inte för att konstatera att gravitationen existerar vilket räcker när man diskuterar jordens form.

Hur bevisar du att solen är stilla i förhållande till jorden?
Citera
2022-03-20, 19:07
Medlem
Citat:
Uteslutet baserat på vilken observation?

Empiri. Ingen har någonsin observerat den linseffekt som din källa i filmen påstår skulle kunna böja ljus så kraftig. Tvärt om minskar betraktningsvinkeln på ett objekt med avståndet. Det vi vanligtvis kallar perspektiv. Din källa är en charlatan. Han blåste dig. Du gick på det.
Citera
2022-03-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Empiri. Ingen har någonsin observerat den linseffekt som din källa i filmen påstår skulle kunna böja ljus så kraftig. Tvärt om minskar betraktningsvinkeln på ett objekt med avståndet. Det vi vanligtvis kallar perspektiv. Din källa är en charlatan. Han blåste dig. Du gick på det.

Jag observerar det varje gång jag ser ett moln upplyst underifrån.
Citera
2022-03-20, 19:12
Medlem
Citat:
Jag observerar det varje gång jag ser ett moln upplyst underifrån.

Har du också observerat den förstoringsglaseffekt som din källa påstår böjer ljuset så kraftigt?
Citera
2022-03-20, 19:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hur bevisar du att solen är stilla i förhållande till jorden?
Genom att mäta solens rörelse över himlen och jämföra den med den rotationshastighet på jorden man mätt upp med hjälp av gyroskopet. Stämmer solens rörelse med rotationen så vet man att den inte rör sig i förhållande till jorden.
Citera
2022-03-20, 20:25
Medlem
Citat:
Korrekt, jag saknar ett svar på din fråga. Har sett teorier i form av enklare korta klipp, men minns inte vad som presenterades. Jag vidhåller dock samma åsikt att man inte kan titta på himlen för att avgöra huruvida jorden är en boll.
Jag förstår inte hur du och Boldogg tänker. Du kan då inte bestämma jordens form genom att titta på dina skospetsar?

Mina frågor är det definitiva beviset på att jorden är en sfär. Så länge du inte har något svar att komma med är all annan diskussion om jordens form meningslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in