2022-03-20, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritneySpearsLove
... Det går knappt några flyg alls på sydatlanten och south pacific. det blir mycket märkliga omvägar. ...

Nej det blir inte några märkliga omvägar, de flyger kortaste vägen.

Och jo, det går flyg över södra delarna av jorden. Till exempel flyger Qantas flyger Sydney - Johannesburg 3 gånger i veckan.
https://uk.flightaware.com/live/flight/QFA63/history/20220317/2315Z/YSSY/FAOR

Och ovan rutt ett direkt bevis för att jorden inte är platt. Och ett bevis för att vi faktiskt hittar på jorden och därmed känner till dess storlek och form.
Citera
2022-03-20, 11:08
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vet inte riktigt varför du jämför äpplen(solen) med päron(stjärnorna).

Det är väl ingen rättvis jämförelse, eller hur?

Att en stark ljuskälla kan upplysa ett föremål underifrån, trots att den starka ljuskällan skulle befinna sig högre belägen än föremålet, utan att involvera kurvor, det vet du nu. Huruvida stjärnornas position på himlen skulle påverkas av samma fenomen är högst oklart.

Nej… det är inte oklart. Vi vet ur optik fungerar. Men jag vet att det är totalt meningslöst att diskutera detta då du avisar all tyg av fakta, vetenskap och kunskap. Du lever ett liv där din påhittade fantasi råder.

Ljus är ljus, det åker genom samma optiska fenomen oavsett om den ligger 1 cm eller 1.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 mil ifrån den optiken.

Men det är väl magiskt ljus i din fantasivärld
Citera
2022-03-20, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Nej… det är inte oklart. Vi vet ur optik fungerar. Men jag vet att det är totalt meningslöst att diskutera detta då du avisar all tyg av fakta, vetenskap och kunskap. Du lever ett liv där din påhittade fantasi råder.

Ljus är ljus, det åker genom samma optiska fenomen oavsett om den ligger 1 cm eller 1.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 mil ifrån den optiken.

Men det är väl magiskt ljus i din fantasivärld

Du har precis blivit presenterad hur en ljuskälla kan upplysa ett föremål underifrån, trots att ljuskällan är högre belägen än föremålet. Något du tidigare sagt var omöjligt utan en kurva. Detta väljer du att avvisa för att du av någon anledning vill applicera den här effekten på alla ljuskällor i himlen, oavsett om de egentligen inte är jämförbara med den ljuskälla vi här diskuterar(solen), eller förhållandena vi diskuterar (en stark ljuskälla som belyser ett föremål underifrån genom tjock atmosfär längst med marken).

Du är för rolig.
Senast redigerad av Dendummasillen 2022-03-20 kl. 11:49.
Citera
2022-03-20, 12:03
Medlem
Citat:
Du har precis blivit presenterad hur en ljuskälla kan upplysa ett föremål underifrån, trots att ljuskällan är högre belägen än föremålet. Något du tidigare sagt var omöjligt utan en kurva. Detta väljer du att avvisa för att du av någon anledning vill applicera den här effekten på alla ljuskällor i himlen, oavsett om de egentligen inte är jämförbara med den ljuskälla vi här diskuterar(solen), eller förhållandena vi diskuterar (en stark ljuskälla som belyser ett föremål underifrån genom tjock atmosfär längst med marken).

Du är för rolig.

För att ditt argument ska vara giltigt måste du även visa att atmosfären är en stor lins. Och det har du inte gjort.

I själva verket är det ju tvärtom, vi känner till hur stor den atmosfäriska refraktionen är och kan därför avfärda din tes.

Citat:
Självklart inte.

Idén att ljus kan böjas utav atmosfären däremot, och skapa fenomenet 'moln lyses upp underifrån' utan att du behöver inbilla dig en kurva som orsak, det är väl rimligt?

Nej det är inte rimligt eftersom vi vet att refraktionen inte är så stor.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-03-20 kl. 12:05.
Citera
2022-03-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
För att ditt argument ska vara giltigt måste du även visa att atmosfären är en stor lins. Och det har du inte gjort.

I själva verket är det ju tvärtom, vi känner till hur stor den atmosfäriska refraktionen är och kan därför avfärda din tes.

Nej det är inte rimligt eftersom vi vet att refraktionen inte är så stor.

Vi vet att moln lyses upp underifrån. Vi vet att det är möjligt utan en kurva. Alltså vet vi att det är en rimlig förklaring på en teoretiskt platt jord.

Men visst, låtsas du som att "vi vet hur stor den atmosfäriska refraktionen är".
Citera
2022-03-20, 12:24
Medlem
Citat:
Vi vet att moln lyses upp underifrån. Vi vet att det är möjligt utan en kurva. Alltså vet vi att det är en rimlig förklaring på en teoretiskt platt jord.

Nej det är en orimlig förklaring eftersom vi vet att atmosfären inte bryter ljuset så mycket.

Citat:
Men visst, låtsas du som att "vi vet hur stor den atmosfäriska refraktionen är".

Det är inget vi låtsas. Vi känner till hur stor refraktionen är av en massa olika skäl, ta bara en sådan sak som astronomisk navigation.
Citera
2022-03-20, 12:58
Medlem
Citat:
Nej det är en orimlig förklaring eftersom vi vet att atmosfären inte bryter ljuset så mycket.

Det är inget vi låtsas. Vi känner till hur stor refraktionen är av en massa olika skäl, ta bara en sådan sak som astronomisk navigation.

Vi vet att moln lyses upp underifrån. Vi vet att detta kan orsakas av refraktion.

Sen säger du att refraktion i atmosfären inte kan orsaka detta fenomen.

Kan tyvärr inte följa med din logik där, astronomisk navigation eller inte.
Senast redigerad av Dendummasillen 2022-03-20 kl. 13:01.
Citera
2022-03-20, 14:51
Medlem
Citat:
Vad menar du? Om man kan se båten med en kamera så är det väl ett stort bevis på att kurvaturen inte existerar?
Det är så att jag inte tror mina egna ögon. Du förstår faktiskt inte poängen!

Citat:
Kanske för att alla dessa områden har söder åt samma håll?
Du förstår ingenting. På en platt jord ligger söder åt olika håll på de olika kontinenterna och då måste varje kontinent ha sitt eget sydkors, men inte nog med det. Söderkorset står rakt söderut överallt mellan kontinenterna också. Den har använts för navigering sedan urminnes tider, och om jorden är platt måste det finnas många sydkors, men ingen har någonsin sett två samtidigt. Vet du att södra korset är en konstellation?

Citat:
Bra fråga. Det går knappt några flyg alls på sydatlanten och south pacific. det blir mycket märkliga omvägar. Ännu längre söderut finns det ingen trafik alls. Nån kryssning som du snackar om. Hur många vet vart de åker? De kanske åker runt i cirklar.
Det går reguljärflyg direkt från Sydney till Santiago, från Johnnesburg till Perth och från Johannesburg till Sao Paulo. Alla dessa rutter har varit online så både du och jag har kunnat boka. Tror du att flygbolagen lägger ut rutter bara för att förvirra plattisar? Då hade deras ekonomi gått ganska fort. Sträckorna går direkt utan omvägar. På en platt jord ser de ut som en omväg, men på en glob är det den kortaste vägen. Ska vi försöka förklara det med storcirkel för en plattis igen? Nej, det får du ta reda på själv.

Citat:
Ja juste nu minns jag, med 200tusen vittnen varje år va? Sedan ändrade du dig. Men ljust dygnet runt är det väl i norra Sverige med. Så förstår inte vad det ska bevisa.

Alltså.... Med bevis så menar jag bevis. Indicier finns det gott om, och en teori kan efter 100år få en hel del såna. Du kan hitta lika mycket som stödjer tesen om tex olika sorters magi eller annat. Det är dock trots allt bara indicier. Jätte bra att du kan hitta 1000stycken. Det är väl en indikation på att jorden är rund. Det är dock ej bevisat.

Nu är det ju så att dessa indicier inte är så bra tycker jag. Varför kan du inte komma med ett endaste enkelt exempel eller experiment?

För att testa detta så måste man åka till Antarktis, hur många har gjort det? Hur många vet att de faktiskt är på Antarktis? Du har ju inte gjort något av dessa experiment själv. Du har läst det i en bok. Nu återupprepar du det för mig. Sedan slår du på stora trumman. Lugn lille gosse, jag har också lärt mig det där.
Kom med nånting som man faktiskt kan testa och mäta. Den vetenskapliga metoden.
När sa jag 200 000 varje år? Du ljuger till och med ungefär. 40-50 000 har rest med kryssningsfartyg till Antarktis varje år. Alla förväntar sig att det ska vara ljust dygnet runt, och det är det, och kryssningarna arrangeras varje år av många olika operatörer. Naturligtvis vet alla att de är i Antarktis. Var skulle de annars vara när de startade från Ushuaia i Argentina och reste söderut? Jag har aldrig läst det i en bok, men både du och jag kan anmäla oss till en kryssning. Du kan låna pengar av mamma, så du kan mäta och testa allt du kan. Att det är ljust i norra Sverige beror på att jorden är rund och att solen därför aldrig går ner norr om polcirkeln. Att det är likadant på andra sidan jordklotet är ett utmärkt bevis på att jorden är rund även där.

Citat:
Annars kan jag säga :

Det finns tusentals präster som säger att jorden är platt. Enbart du att alla fom är betalda lögnare? Det står i Bibeln, den är 2000år gammal. Menar du att 2000 år gammal vetenskap inte stämmer? Man har vetat det i alla tider! Haru inte läst

Revelation 7:1, states: “And after these things I saw four angels standing on the four corners of the earth, holding the four winds of the earth, that the wind should not blow on the earth, nor on the sea, nor on any tree”.

Det står ju att 4 änglar står på de 4 hörnen!? Eller vadå menar du att änglarna inte står där eller? Hahaha du är ju knäpp! Hihihi!

Tusentals präster? Bevisa att det är sant. Det finns inte ett enda ställe i Bibeln som säger att jorden är platt, men det finns några idioter som tolkar skrifterna på det sättet. Kan du bevisa att 2000 år gammal "vetenskap" är korrekt. Vet du något om kunskapsnivån vid den tiden? Jag antar att du hadda passad perfekt in i det vetenskapliga miljön för 2000 år sedan.

Jag har länge misstänkt att du är ett troll. Nu är jag övertygad. Det går inte att vara så dum.
Citera
2022-03-20, 15:01
Medlem
Citat:

Du är för rolig.
Tror du att det här är första gången vi ser Rob Skibas lögner? Tror du verkligen att detta holder som bevis? Han använder en lins som ingen annan än han tror finns i naturen. (Det trodde han nog inte själv heller) Men han har uppenbarligen fått sina naiva anhängare att tro på nonsensen. Bob the Science Guy har motbevisat i detalj, men jag kan inte hitta videon. Kanske tog han bort det för att Skiba är död.
Citera
2022-03-20, 15:30
Medlem
Citat:
Vi vet att moln lyses upp underifrån. Vi vet att detta kan orsakas av refraktion. ...

Precis tvärtom. Vi vet att detta inte kan orsakas av refraktion eftersom refraktionen i atmosfären är känd: den är ungefär 5 bågminuter vid 10° höjd och dessutom åt motsatt håll.

För övrigt är det ett helt absurt påstående att vi 2022 inte skulle ha koll på refraktionen i atmosfären. Tror du att vi lever på stenåldern? Att mäniskor är något slags lallande idioter som inte har har koll på hur ljus bryts i luft?
Citera
2022-03-20, 15:58
Medlem
Citat:
Precis tvärtom. Vi vet att detta inte kan orsakas av refraktion eftersom refraktionen i atmosfären är känd: den är ungefär 5 bågminuter vid 10° höjd och dessutom åt motsatt håll.

För övrigt är det ett helt absurt påstående att vi 2022 inte skulle ha koll på refraktionen i atmosfären. Tror du att vi lever på stenåldern? Att mäniskor är något slags lallande idioter som inte har har koll på hur ljus bryts i luft?

Vi ser i videon hur refraktion kan orsaka fenomenet. Då kan man spekulera i om orsaken till fenomenet är densamma som i videon, även när vi ser det hända vid en solnedgång.

Yes, jag tror absolut att människor är lallande idioter när det kommer till hur ljus kan tänkas brytas på en teoretiskt platt jord och huruvida denna brytning kan tänkas orsaka undersidan av moln att lysas upp på en platt jord.

Men om du har någon information som motbevisar idén att det skulle vara möjligt att refraktion orsakar fenomenet på en platt jord, så varsågod.
Citera
2022-03-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Tror du att det här är första gången vi ser Rob Skibas lögner? Tror du verkligen att detta holder som bevis? Han använder en lins som ingen annan än han tror finns i naturen. (Det trodde han nog inte själv heller) Men han har uppenbarligen fått sina naiva anhängare att tro på nonsensen. Bob the Science Guy har motbevisat i detalj, men jag kan inte hitta videon. Kanske tog han bort det för att Skiba är död.

Han visar hur refraktion kan orsaka ett fenomen som du enbart säger kan förklaras med en lutning.

Förklara, hur är det en lögn? Låter i mina öron mer som att det är ni som för er med lögner.
Senast redigerad av Dendummasillen 2022-03-20 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in