2022-03-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritneySpearsLove
Vet inte vilka du menar då jag debatterar ca 5stycken helt själv. Dom dessutom bombarderar med cirkelargument utan att svara på en enda av mina frågor. Du ingår där

Är det dessa du menar? Så om man tar och zoomar in på en båt så ser man hela båten? Kameran går alltså på något sätt runt kurvaturen? Wow.... Låter som science fiction.
Förklara hur en kamera kan se något som enligt dig ska vara bakom en Kant. Låter som en väldigt bra superkraft.
Ja, är inte det helt idiotiskt ??
Om du läser min fråga ordentligt så ser du att det är dina kamrater som hävdar detta och inte jag.

Men det var inte de svaren jag letade efter, men
1. Hur är det möjligt att på en platt jord se Sydkorset direkt söderut från Sydamerika, Afrika och Australien när söder är åt alla möjliga håll på en platt jord.

2. Förklara hur det är möjligt att flyga från Australien till Sydamerika utan mellanlandning, och samma sak från Sydamerika till Afrika och från Afrika till Australien. Enligt plattjordskartan är det helt omöjligt. Avstånden blir för stora.

3. Det är ljust dygnet runt i Antarktis i januari. Förklara hur det är möjligt på en platt jord.
Citera
2022-03-19, 23:08
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Personen med skivan visar dig hur moln kan upplysas underifrån utan att involvera kurvor. Något ni tidigare sagt var omöjligt.

Omöjligt. Alltså, det går inte, hur man än försöker förklara fenomenet, så går det inte. För det är omöjligt, och således ett bevis för att jorden är en boll.

Jisses.

Så åter låsas du som du inte förstod någonting av det jag förklarade.

Okey…
Citera
2022-03-19, 23:09
Medlem
Citat:
Vet inte vilka du menar då jag debatterar ca 5stycken helt själv. Dom dessutom bombarderar med cirkelargument utan att svara på en enda av mina frågor. Du ingår där

Är det dessa du menar? Så om man tar och zoomar in på en båt så ser man hela båten? Kameran går alltså på något sätt runt kurvaturen? Wow.... Låter som science fiction.
Förklara hur en kamera kan se något som enligt dig ska vara bakom en Kant. Låter som en väldigt bra superkraft.

Har du bara ett ord i din vokabulär?
Du kräver bevis av andra men vill inte komma med några själv.
Så jag tar upp det igen, är det mer eller mindre partiklar i luften vid havsytan än på 100m höjd, ja eller nej och varför är det i så fall så?
Citera
2022-03-19, 23:13
Medlem
Citat:
Du ser i filmen hur ljus kan böjas och träffa molnen underifrån trots att ljuskällan är högre belägen än molnet på en platt yta.

Hur menar du att det inte skulle kunna vara möjligt på en teoretiskt platt jord?

För att det inte är rimligt att det finns ett 10x10 mil stort förstoringsglas i plast framför solen på en teoretisk plattjord. tycker du det är rimligt?
Citera
2022-03-19, 23:15
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du ser i filmen hur ljus kan böjas och träffa molnen underifrån trots att ljuskällan är högre belägen än molnet på en platt yta.

Hur menar du att det inte skulle kunna vara möjligt på en teoretiskt platt jord?

Jag har just förklarat detta för dig: (FB) Flat Earth--Jorden är platt

Att det skulle göra hela atmosfären till en extremt kraftig lins.

Detta skulle medföra att alla stjärnors ljus också skulle påverkas av detta. Då kommer man se det extremt tydligt under natten då stjärnorna rör sig över himlen.
Och jag har visat dig att så inte är fallet. Jag visade dig flera filmer där man det att stjärnorna står helt still.

Så detta vet vi att atmosfären INTE beter sig som en kraftig lins i verkligheten.
Och alltså vet vi att det INTE är pga att atmosfären skulle kunna böja ljuset på ett sådant sätt att moln blir belysta av underifrån av solens strålar.

Detta gäller OAVSETT om jorden är platt eller klotformad.
Och då står plattskallarna där igen utan en förklaring hur solen som är ovanför molnen kan belysa samma moln på undersidan.
Citera
2022-03-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Ja, är inte det helt idiotiskt ??
Om du läser min fråga ordentligt så ser du att det är dina kamrater som hävdar detta och inte jag.

Vad menar du? Om man kan se båten med en kamera så är det väl ett stort bevis på att kurvaturen inte existerar?

Citat:
Men det var inte de svaren jag letade efter, men
1. Hur är det möjligt att på en platt jord se Sydkorset direkt söderut från Sydamerika, Afrika och Australien när söder är åt alla möjliga håll på en platt jord.
Kanske för att alla dessa områden har söder åt samma håll? Lol

Citat:
2. Förklara hur det är möjligt att flyga från Australien till Sydamerika utan mellanlandning, och samma sak från Sydamerika till Afrika och från Afrika till Australien. Enligt plattjordskartan är det helt omöjligt. Avstånden blir för stora.
Bra fråga. Det går knappt några flyg alls på sydatlanten och south pacific. det blir mycket märkliga omvägar. Ännu längre söderut finns det ingen trafik alls. Nån kryssning som du snackar om. Hur många vet vart de åker? De kanske åker runt i cirklar.

3
Citat:
. Det är ljust dygnet runt i Antarktis i januari. Förklara hur det är möjligt på en platt jord.

Ja juste nu minns jag, med 200tusen vittnen varje år va? Sedan ändrade du dig. Men ljust dygnet runt är det väl i norra Sverige med. Så förstår inte vad det ska bevisa.

Alltså.... Med bevis så menar jag bevis. Indicier finns det gott om, och en teori kan efter 100år få en hel del såna. Du kan hitta lika mycket som stödjer tesen om tex olika sorters magi eller annat. Det är dock trots allt bara indicier. Jätte bra att du kan hitta 1000stycken. Det är väl en indikation på att jorden är rund. Det är dock ej bevisat.

Nu är det ju så att dessa indicier inte är så bra tycker jag. Varför kan du inte komma med ett endaste enkelt exempel eller experiment?

För att testa detta så måste man åka till Antarktis, hur många har gjort det? Hur många vet att de faktiskt är på Antarktis? Du har ju inte gjort något av dessa experiment själv. Du har läst det i en bok. Nu återupprepar du det för mig. Sedan slår du på stora trumman. Lugn lille gosse, jag har också lärt mig det där.
Kom med nånting som man faktiskt kan testa och mäta. Den vetenskapliga metoden.

Annars kan jag säga :

Det finns tusentals präster som säger att jorden är platt. Enbart du att alla fom är betalda lögnare? Det står i Bibeln, den är 2000år gammal. Menar du att 2000 år gammal vetenskap inte stämmer? Man har vetat det i alla tider! Haru inte läst

Revelation 7:1, states: “And after these things I saw four angels standing on the four corners of the earth, holding the four winds of the earth, that the wind should not blow on the earth, nor on the sea, nor on any tree”.

Det står ju att 4 änglar står på de 4 hörnen!? Eller vadå menar du att änglarna inte står där eller? Hahaha du är ju knäpp! Hihihi!

Det är nivån på er.......
Cirkelresonemang.....

Kom
Med
Något
Som
Går
Att
Testa
Citera
2022-03-19, 23:57
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Kom
Med
Något
Som
Går
Att
Testa

Du fick ett experiment du kan göra som totalt krossat idén med en platt jord. Har du redan glömt det? Men jag kan påminna dig:

(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Du fick även en fin lista som tillsammans bevisar att jorden är ett klot. Dom flesta punkterna du fick var ju punkter som du inte hade någon kunskap om, saker du skulle kolla upp.

Citat:
Bög moderatorn gayson ger mig varningar och tar bort inlägg hela tiden. Trots att han inte gör det med andra idioter som skriver här. Därför kan vi inte diskutera. Om jag ska debattera flera stycken helt själv, plus ha en bögmoderator som raderar mina inlägg medans han suger sin egen kuk.
Så blev det, hejdå!

Det går inte att diskutera med NÅGON plattskalle då dom hela tiden är helt oförmögna att komma med något som styrker sin fantasi.
Det enda dom kommer med är nödlösningar för att kringgå bevis om att jorden är ett klot. Sedan ignorerar dom att nödlösningen inte fungerar på alla andra 100-tals bevis på en klotformad jord.
När vi ”andra” förklarat detta så börjar plattfiskarna odrägliga eller helt enkelt ignorera det och fortsätta rapa upp samma trams om och om igen som en skivspelare som hakat upp sig.
Senast redigerad av Jazzil 2022-03-20 kl. 00:02.
Citera
2022-03-20, 01:24
Medlem
Citat:
Vad menar du? Om man kan se båten med en kamera så är det väl ett stort bevis på att kurvaturen inte existerar?

Bra fråga. Det går knappt några flyg alls på sydatlanten och south pacific. det blir mycket märkliga omvägar. Ännu längre söderut finns det ingen trafik alls. Nån kryssning som du snackar om. Hur många vet vart de åker? De kanske åker runt i cirklar.

3

Ja juste nu minns jag, med 200tusen vittnen varje år va? Sedan ändrade du dig. Men ljust dygnet runt är det väl i norra Sverige med. Så förstår inte vad det ska bevisa.

Alltså.... Med bevis så menar jag bevis. Indicier finns det gott om, och en teori kan efter 100år få en hel del såna. Du kan hitta lika mycket som stödjer tesen om tex olika sorters magi eller annat. Det är dock trots allt bara indicier. Jätte bra att du kan hitta 1000stycken. Det är väl en indikation på att jorden är rund. Det är dock ej bevisat.

Nu är det ju så att dessa indicier inte är så bra tycker jag. Varför kan du inte komma med ett endaste enkelt exempel eller experiment?

För att testa detta så måste man åka till Antarktis, hur många har gjort det? Hur många vet att de faktiskt är på Antarktis? Du har ju inte gjort något av dessa experiment själv. Du har läst det i en bok. Nu återupprepar du det för mig. Sedan slår du på stora trumman. Lugn lille gosse, jag har också lärt mig det där.

Annars kan jag säga :

Det finns tusentals präster som säger att jorden är platt. Enbart du att alla fom är betalda lögnare? Det står i Bibeln, den är 2000år gammal. Menar du att 2000 år gammal vetenskap inte stämmer? Man har vetat det i alla tider! Haru inte läst

Revelation 7:1, states: “And after these things I saw four angels standing on the four corners of the earth, holding the four winds of the earth, that the wind should not blow on the earth, nor on the sea, nor on any tree”.

Det står ju att 4 änglar står på de 4 hörnen!? Eller vadå menar du att änglarna inte står där eller? Hahaha du är ju knäpp! Hihihi!

Cirkelresonemang.....

Kom
Med
Något
Som
Går
Att
Testa

Lite info för dig angående Antarktis då
https://www.polar.se/besoek-antarktis/forskning-och-turism/

Citat:
Under Antarktis sommar är vädret som gynnsammast och varje år reser ca 40 000 turister till Antarktis för att uppleva den unika miljön.

Citat:
Allt område söder om 60°S räknas till Antarktis. Det betyder att Antarktis inte bara består av kontinenten utan även inkluderar omkringliggande öar, hav och shelfisar. Det bor inga människor i Antarktis, däremot vistas forskare och turister där under delar, eller under hela året.

Sommaren i Antarktis infaller mellan september och mars. Midnattssolen gör att det är ljust hela dygnet. Sydsommaren är den säsong då mest forskning utförs på och omkring de hundra*talet forskningsstationerna. Omkring 8 000 forskare och teknisk personal arbetar i Antarktis under sydsommarsäsongen. När havsisen drar sig tillbaka under sydsommaren går det också att utföra marin forskning. Antalet forskare som övervintrar, det vill säga stannar kvar under hela den mörka och klimatmässigt ogästvänligare sydvintern, är uppemot tusen personer.

Eftersom Antarktis varit isolerat från omkringliggande land*områden under många miljoner år finns det stora områden med orörd natur. Det är även värdefullt för forskningen att området och den unika miljön bevaras.

Citat:
I Antarktis genomförs betydelsefulla forskningsprojekt. Forskarna kan till exempel borra upp iskärnor eller ta berg*grundsprover. Analyser av proverna kan tala om hur klimatet har förändrats under jordens utveckling. Med hjälp av den kunskapen kan man försöka förutsäga jordens kommande klimatutveckling. Andra forskare letar fossil för att exempelvis undersöka vilka djur som har levt i Antarktis för miljontals år sedan, och med den kunskapen bättre förstå hur utvecklingen av liv på jorden hänger ihop med ekosystemet.

Som medlem i MENSA har du väl inga problem att ta till dig det som står där, eller anser du att Polarforskningssekretariatet inte existerar och vad har du i så fall för bevis att detta inte finns?
Citera
2022-03-20, 08:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

3

Annars kan jag säga :

Cirkelresonemang.....

Kom
Med
Något
Som
Går
Att
Testa

Nu är det så att det som råkar stå i bibeln är lika sant som i vilket skönlitterärt verk som helst. I verkligheten finns vare sig änglar eller hörn.

Och även om de gjorde det säger det inget om jorden är platt eller inte, så det är konstigt att du försöker använda det som argument.

Sen undrar jag varför du väljer att citera en engelskspråkig bibel? Bibeln finns i svensk översättning och hela dess innehåll är extremt lätt att hitta på nätet. Den bibel du äger lär ju vara på svenska.
Citera
2022-03-20, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
För att det inte är rimligt att det finns ett 10x10 mil stort förstoringsglas i plast framför solen på en teoretisk plattjord. tycker du det är rimligt?

Självklart inte.

Idén att ljus kan böjas utav atmosfären däremot, och skapa fenomenet 'moln lyses upp underifrån' utan att du behöver inbilla dig en kurva som orsak, det är väl rimligt?
Citera
2022-03-20, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Jag har just förklarat detta för dig: (FB) Flat Earth--Jorden är platt

Att det skulle göra hela atmosfären till en extremt kraftig lins.

Detta skulle medföra att alla stjärnors ljus också skulle påverkas av detta. Då kommer man se det extremt tydligt under natten då stjärnorna rör sig över himlen.
Och jag har visat dig att så inte är fallet. Jag visade dig flera filmer där man det att stjärnorna står helt still.

Så detta vet vi att atmosfären INTE beter sig som en kraftig lins i verkligheten.
Och alltså vet vi att det INTE är pga att atmosfären skulle kunna böja ljuset på ett sådant sätt att moln blir belysta av underifrån av solens strålar.

Detta gäller OAVSETT om jorden är platt eller klotformad.
Och då står plattskallarna där igen utan en förklaring hur solen som är ovanför molnen kan belysa samma moln på undersidan.

Vet inte riktigt varför du jämför äpplen(solen) med päron(stjärnorna).

Det är väl ingen rättvis jämförelse, eller hur?

Att en stark ljuskälla kan upplysa ett föremål underifrån, trots att den starka ljuskällan skulle befinna sig högre belägen än föremålet, utan att involvera kurvor, det vet du nu. Huruvida stjärnornas position på himlen skulle påverkas av samma fenomen är högst oklart.
Citera
2022-03-20, 10:49
Medlem
Citat:
Kom
Med
Något
Som
Går
Att
Testa

Du kan testa om våra kartor stämmer med verkligheten.
Du kan studera solens position och storlek på olika platser.
Du kan spana in skuggor.
Eller så kan du helt enkelt mäta upp kurvan med hjälp av din mobiltelefon.

Det finns hundratals olika saker du kan testa. Men det krävs ju faktisk att du vill och att du förstår. Och jag tvivlar starkt på det sista, du har ju visat på en enastående dumhet när du inte begriper innebörden av något så enkelt som att vi hittar på jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in