2022-03-20, 09:11
Moderator
-Info-s avatar
Ukraina har vunnit krigets första fas, tycker ISW:

Citat:
Ukraina har vunnit krigets första fas
De ukrainska styrkorna har besegrat Ryssland i krigets inledande fas, enligt tankesmedjan Institute for the Study of War (ISW).

Rysslands invasion av Ukraina tappade fart redan innan den hade börjat. Nästan ingenting har gått som Putin planerat. Brist på bränsle, mat och stridsmoral – och ett betydligt hårdare motstånd än vad han hade tänkt sig. Lägg därtill en mer enad västvärld bakom Ukraina än den ryska presidenten anade.

Den ryska planen var, enligt ISW, att man med luftunderstött infanteri och pansartrupper snabbt skulle kunna ta Kiev, Charkiv, Odessa och andra stora ukrainska städer för att sedan ersätta den ukrainska regeringen med en marionettregering.

”Den kampanjen har kulminerat. Ryska styrkor fortsätter ha begränsade framgångar i vissa delar av skådeplatsen, men det är väldigt osannolikt att de skulle kunna uppnå sina mål på det sättet”, skriver tankesmedjan som bedömer att Ukraina helt enkelt har besegrat Ryssland i krigets första fas.

https://www.expressen.se/nyheter/domen-i-dodlaget-ukraina-har-vunnit-krigets-forsta-fas/
Citera
2022-03-20, 09:14
Medlem
Agent-000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Villfarelse? Det är exakt det enda han kan vinna - en pyrrhusseger. Ett Ryssland redan nu så avskuret från omvärlden och ekonomiskt sargat att man snart är tillbaks på Sovjetnivå. För sin egen överlevnad har Putin inget annat val än att fortsätta kriga. Helst ta ytterligare något land om drömmen ska kunna leva vidare om ett stor-Ryssland. Ju längre detta pågår desto mindre populär blir han. Putin har grävt sin egen grav. Förr eller senare ryker han, president lär han knappast vara tiden ut.
Nej det handlar endast om Ukraina/Kievrus. Tokig är Putin inte. Var inte hysterisk som västmedia intalar. När republikanerna vinner USA valet 2024 är detta snart bortglömt, väst lyder sin herre.
Citera
2022-03-20, 09:15
Medlem
Såg på TV4 på morgonen, lite därifrån om Ukraina,

Ett hemmareportage om Ukrainska flyktingar på Värmdö, tror jag det var.
Sedan hur många ryska soldater som stupat.
Sedan om ryska bombningar av civila.
Ryssarna hade intagit belägra stad, men ändå ingen seger för dom.

Man säger inget om hur det militära utvecklar sig, hur det går, tyst om Ukrainas förluster etc...

Jag tolkar det som det man inte vill berätta om, att det är inte går bra för Ukraina.
Citera
2022-03-20, 09:15
Avslutad
Säga vad man vill om "västerländsk" propaganda, men inte förbjuds oberoende media här som det sker i Ryssland? Jag kan fortfarande komma åt Russia Today utan att behöva använda mig av en VPN-tjänst.
Citera
2022-03-20, 09:18
Medlem
Agent-000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Säga vad man vill om "västerländsk" propaganda, men inte förbjuds oberoende media här som det sker i Ryssland? Jag kan fortfarande komma åt Russia Today utan att behöva använda mig av en VPN-tjänst.
Reguljära ryska TV sändningar är förbjudna i EU. Internet kan man däremot inte stänga ned.
Citera
2022-03-20, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent-000
Nej det handlar endast om Ukraina/Kievrus. Tokig är Putin inte. Var inte hysterisk som västmedia intalar. När republikanerna vinner USA valet 2024 är detta snart bortglömt, väst lyder sin herre.

I praktiken har han redan Belarus i sitt koppel. Men oavsett om det stannar med Ukraina så är skadan redan skedd. Ryssland är avskuret, dömt till tuffa tider, det enda som kan få landet in i värmen igen är i princip att det gamla KGB styret avgår och att landet demokratiseras. Men, lär ta tid..
Citera
2022-03-20, 09:21
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ukraina har vunnit krigets första fas, tycker ISW:

Jo vi vet alla att det går trögt för ryssen men ett långt utdraget krig vinns inte i Ukraina. Ryssland gräver ner sig hållet ut Putin vill inte tappa ansiktet alltså man de på och mal sönder Ukraina.

Men Ryssland isoleras internationellt från handel sport och kulturellt utbyte det kan tära mer på detta sturska folk.

Jag tror inte att vi enkelt får slut på kriget det kan bli mycket långvarigt 1 år eller mer.
Eller tills Nato ledsnar och skickar in mer och bättre materiel och system så ryssen får svårt att vara kvar. De Polska stridsplanen är ett exempel. Kvalificerat luftvärn och sjömålsrobotar att skjuta mot den Ryska flottan utanför Odessa ett annat.

Att driva ut Putins pansar blir däremot svårt försvar är enklare än attack. Artilleri med styrda granater typ Strix mycket effektivt men ingen vill väl ge det till Ukraina in dags läget.
Citera
2022-03-20, 09:22
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp

Komma åt och komma åt, man kan inte förbjuda på det sättet här, men att alla som får komma in värmen har samma åsikt om detta krig säger massa saker. Är man okunnig och vill kunna bilda sig en nyanserad uppfattning blir det ju svårt om man inte aktivt söker och det är ju få som gör det.
Citera
2022-03-20, 09:35
Medlem
Kan bara säga som så att om ukraina verkligen hade slaktat ryssarna som
Tidingarna skriver ”15k döda” soldater så hade Ryssland gått all in. Jag tror dom hade bombat skiten ur dom.
Citera
2022-03-20, 09:38
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Den där gasledningen blev klar 2019 förväntas att ge full effekt 2023. Den nya (Nr.2) är inte ens påbörjat och kommer att ta 10 år till. Den leverarar inte på långa vägar lika mycket som Nordstream 1 gör just nu,och ingen vill kapa gasen, varken ryssland (som kasserar in 700 miljoner Euro per dag) eller tyskland som riskerar hela sin industriella sektor.

Vi ska få ryssen på fall, byta ut Putin mot nästa diktator som är lite mindre västfientlig och mentalt friskare än den gamle KGB.Officeren som drabbats av sovjetnostaligi och enligt gammalt sovjetisk manér kör över sina grannar och bankar i dom vet och sans som den lille mongoliske lillpitten tydligen har vant sig vid under sina dagar som hög tjänsteman på KGB

Kan inte alla bara inse att Putin är ett jätteproblem i sig ? En katastrof som politiker som en stalin rip off som livnär sig på att förbreda paranoia , rädsla och ovilja i sin stab, samt en total jävla bluff ? Kan vi komma överens om att han måste gå ? Att han blivit till en fiende till mänskligheten stort som lågt ?

Jag kommenterade att du påstod att "ingen" ville handla med Ryssland mer. Självklart vet jag att den nya gasledningen inte är klar. Jag skrev ju uttryckligen att de tecknat kontrakt om bygget av en ny.

Och nej, "vi" ska absolut inte sätta en marionett i Ryssland. Om du vill ha fred bör du istället vakna till och gå till roten av det onda: bankerna som har satt hela världen i skuld, och tjänar pengar på krig. Liksom de finansierade båda sidorna under andra världskriget. De trycker nya pengar, som de lånar ut mot ränta. Skulderna är påhittade, men konsekvenserna av att inte lyda är på riktigt, så länge vi inte tillsammans genomskådar spelet.
Citera
2022-03-20, 09:55
Medlem
Om framgång mäts i dödade barn och förstörda byggnader så går det ju lysande för Putin. Annars kanske inte.
Citera
2022-03-20, 10:03
Medlem
Förvånansvärt få civila dödsoffer. Jag tror det mesta är propaganda. Minns den höggravida föderskan som lastades ut i TV-sändningar. Fejk. Nu har ryssarna Mariupol snart och kan vända de trupperna västerut. Det tar sin tid men de kommer tråkigt nog att ta över landet lite snabbare nu. Förhoppningsvis kan det komma någon form av fredsavtal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in