2022-03-19, 23:01
Medlem
Grontarskonts avatar
Alltid jobbigt med galna korta dvärgar till ledare. Deras hävdelsebehov är sjukt stort, och de har en tendes att blk galna. Alla despoter och diktatorer verkar var under 170 cm dvs. dvärgar!
Citera
2022-03-19, 23:02
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
3 veckor nu...tik tok tik tok

Klockan och statsskulden tickar på. Att rysens blod rinner ut på stäppen är sekundärt för Putler!
Citera
2022-03-19, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Ryssland vinner absolut kriget till slut. Men det är redan en pyrrhusseger av rang med tanken på sanktionerna och Ukrainas resoluta motstånd. Putin skiter i sina pansarvagnar, flygplan och helikoptrar… för att inte tala om soldaterna. Putin har aldrig brytt sig om något annat än sin egen agenda vilket är Ryssland som stormakt.

Problemet nu är att Ryssland förlorat så pass mycket inflytande och stärkt försvaret i Europa så till den milda grad att även Finland och Sverige på allvar funderar på NATO-medlemskap.

Kriget är sekundärt med tanken på implikationerna. Ryssland förlorade innan det startade.

Bra skrivet. Jag skulle även vilja lägga till alla oligarker som blivit av med sin käraste, mer kärt än sin egna barn, dvs båtarna. Vi pratar säkert om 10-tusen exilryssar som hade 100 miljoner på europeiska konton som fått se sina tillgångar och livsstil gå upp i rök. Förstår om Putin är nojig varje gång han byter kalsonger.
Citera
2022-03-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Inget, men man säger att 130 har räddats. Om det är 1000 i ett underjordiskt skyddsrum under all bråten borde de ha kvävts för länge sedan.
Det sades ju att skyddsrummet höll, så förhoppningsvis klarade sig de flesta.
Citera
2022-03-19, 23:18
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.

Huruvida det går ”dåligt” är ju svårt att veta. Vad som dock är ganska uppenbart är att det inte alls gått enligt planerna för ryssarna. Man hade förväntat sig ett mer begränsat motstånd och att man mer skulle bli sedda som befriare. Eller i alla fall att de flesta ukrainare skulle acceptera övermakten och invasionen utan göra motstånd. Man hade antagligen inte eller förväntat sig att omvärlden skulle agera så kraftigt som den gjorde.

Det som talar för/mot ryssarna på kort/medellång sikt är,
+ Man kan antagligen omringa städer försöka bomba eller svälta ut befolkningen för att få städerna att kapitulera. Detta kan dock ta tid.
+ Viss förstärkning av armén med materiell, soldater och legosoldater.
- Stridsviljan och moralen verkar inte vara på topp. Svårt att motivera soldater om det nödvändiga i invasionen, vad är det egentligen man dör för?
- Ekonomin: det kostar Ryssland stora summor att hålla i gång kriget och detta, kombinerat med omvärldens sanktioner, gör att krigskassan sinar.

Det som talar för/mot ukrainarna på kort/medellång sikt är,
+ Stora förstärkningar av materiell från väst som pansarskott, handburna luftvärnsrobotar och drönare är redan på plats eller planeras. Denna typ av defensiva vapen kan orsaka stor skada på ryssarnas invasions-armé.
+ Total mobilisering och frivilliga från utlandet kommer förstärka armén med personal. Lyckas man mobilisera bara 1% av befolkningen i strid så får man en armé på 450 000 soldater.
+ Inga problem med stridsvilja och moral, man slåss för hemlandets överlevnad.
+ Ekonomin: bidrag och lån från omvärlden kommer förstärka krigskassan rejält.
- Svårt att i längden hålla större städer.
- Förstörd infrastruktur som kommer ta lång tid att återuppbygga.
- Civila dödsoffer, hur många kan man acceptera?

På lång sikt är dock ryssarna chanslösa. Att underkuva ett helt land och dess befolkning är ett nästintill omöjligt uppdrag, ryssarna kommer få ett rent helvete för överskådlig framtid om de försöker sig på det.

Vad man slåss om nu är inte någon militär vinst, det kan varken ryssarna eller ukrainarna uppnå på kort/medellång sikt. Vad det handlar om nu är att skaffa sig så bra förhandlingsposition som möjligt: ju större områden och ju fler städer ryssarna behärskar ju starkare kort får de och ju mer ryska förluster, både i dödsoffer och materiell, som ukrainarna kan åstadkomma desto starkare kort får de.

Just nu skulle jag gissa på att ryssarna tycker det går tillräckligt ”bra” för att fortsätta och stärka sin förhandlingsposition. Dock så har ukrainarna helt klart övertaget när det gäller uthållighet så ryssarna har inte hur mycket tid på sig som helst att nöta, handlar mer om månader än om år.
Citera
2022-03-19, 23:20
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Västerländsk propagandan till 90 %. Putin hade däremot inte räknat med det motstånd som väst sponsrat samt överskattar sin egna armés förmåga. Men att kriget går sakta framåt tolkar jag som ett resultat eftersom Rysslands plan inte är att ockupera Ukraina. Planen är att pressa fram ett fördelaktigt fredsavtal. Vilket de högst troligen också kommer lyckas med.

Varför väst är så måna om att Ukraina ska gå med i Nato är enbart en provokation.
Citera
2022-03-19, 23:21
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Nej, det är ett problem. Ingen i väst vill rapportera ryska framgångar eftersom de antingen är svåra att få bekräftade av oberoende källor, eller för att det innebär att man anklagas för att föra ett pro-rysk narrativ - vilket är nog är det värsta tillmäle som finns just nu.

Alternativet hade varit att kika på pro-ukrainsk (dvs alla i väst) media och jämföra med pro-rysk media och sedan sluta sig till att sanningen finns någonstans i mitten, men nu är ju rysk media blockerade i väst, så det alternativet finns inte.

Jag rekommenderar Task & Purpose senaste avsnitt om just det här ämnet. Föredömligt balanserat och kritiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Avrile
Liveuamaps har direkt rapportering av vad som händer i Ukraina .
https://liveuamap.com/en/2022/19-march-ternopil--rivne2244-red-alert-aerialg

Jag säger inte att de har fel, men Liveuamaps rapporter väl BARA ryska militära förluster och döda ukrainska civila?
Citera
2022-03-19, 23:22
Medlem
xeKs avatar
Citat:
Expressen hade det på första sidan.
Ryssland har max 15% av Ukraina under kontroll. om ens det.
Sluta ljug.
Kamrat.

Du kan följa:

www.bbc.com/news/world-europe-60506682.amp

När trupperna nått huvudstaden beräknas det som ockuperat.
Citera
2022-03-19, 23:28
Avslutad
Citat:
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.
Jag är helt enig med dig här..

Bara senaste 2 videorna som dök på youtube för mig..

Ukrainian Forces Destroy Russian Tank Convoy Near Kyiv https://www.youtube.com/watch?v=MMA33KnF15U&ab_channel=RadioFreeEurope%2FR adioLiberty (såg samma video tidigare och då handlade det om att Ryssar tvingades vända)

UKrainian artillery destroys enemies pontoon crossing In Near Kyiv https://www.youtube.com/watch?v=SzXnKw6eVFI&ab_channel=U.SNEWS (I början av klippet där de skjuter, ingen snö, sedan där Ryssarna ska ha blivit träffade, snö överallt)
Citera
2022-03-19, 23:28
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:

- osv

Kriget går nog inte helt enligt planerna, tror inget krig någonsin har gjort det. Det finns alltid oförutsedda saker som inträffar, både hos den egna militären och hos motståndaren. Med det sagt så menar jag inte att det behöver gå dåligt eller att de mål som Ryssland har inte uppfylls.

Att följa västerländsk ms. media i detta krig är lika klokt som att följa samma media under coronahysterin. Varenda blaska eller inslag förutspådde att vi alla skulle dö av coronan ifall vi inte tog det magiska vaccinet, dessutom minst 3 ggr. Putin botade det enkelt genom att rulla in i Ukraina och panga lite.

En enkel regel är att undvika msm samt förstå att alla de kanaler som spyr ut sina 'nyheter' om hur onda Ryssland är tjänar sina intressen. Om inte ryssen utmålas som ondskefull och barbarisk så kommer folket aldrig köpa dessa åtgärder som nu riktas mot putin/Ryssland. Det skulle försvåra mycket för dessa krigshetsande västerländer på hemmaplan.
Citera
2022-03-19, 23:31
Medlem
Citat:

Här har du en del matnyttig information: https://www.youtube.com/c/AlexanderMercourisReal/videos
Citera
2022-03-19, 23:41
Medlem
Citat:
3 veckor nu...tik tok tik tok
putin har börjat använda vakuum missiler som disintegrerar allt inom en radie på 300 meter.

erat lidande är snart över
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in