2022-03-19, 19:56
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ryssarna har dragit av ett enda s k "modernt" vapen nu senast över barackerna i Mikolaijv där ukrainska huvuden, fötter, armar m m kan ses på bilder. Resten som använts så här långt är gammal militär skrot som ändå tillfogar "Ukraina" skada. Det finns ingen kostnad för detta eftersom det ändå bara stått och rostat. Ja, krig handlar om resurser, dock inte pengar. De ryska resurserna är kilometerlånga, om de behövs. Givetvis lider även Ryssland av förluster men det är kalkylerat att inträffa. Det här är våld, inte ett TV- eller dataspel.

Kul att du inte klassar Kalibr eller TOS-1A som moderna vapen...

Och självklart kostar en militär operation pengar. Detta är inte en kamp för nationens överlevnad där alla jobbar gratis för landets överlevnad.

Vi kan nog samlat i tråden komma på hundratals utgifter som detta krig medför, som inte hade funnits annars. Tror du alla tåg med civila transportfordon är gratis? Tror du ersättningen till familjer till fallna soldater är luft? etc etc.
Citera
2022-03-19, 20:02
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Kul att du inte klassar Kalibr eller TOS-1A som moderna vapen...

Och självklart kostar en militär operation pengar. Detta är inte en kamp för nationens överlevnad där alla jobbar gratis för landets överlevnad.

Vi kan nog samlat i tråden komma på hundratals utgifter som detta krig medför, som inte hade funnits annars. Tror du alla tåg med civila transportfordon är gratis? Tror du ersättningen till familjer till fallna soldater är luft? etc etc.

Kalibr och TOS-1 är inte "moderna" vapen som Kinzhal. Ja, de är användbara så klart men det är fortfarande äldre vapensystem. Kalibr introducerades 1994, TOS-1 1988. Allt det här är sedan länge avbetalt sen fyllot Jeltsin. Gör om i den tankeställning och gör rätt. Hade man inte använt dem nu så hade rostat sönder förr eller senare.
Citera
2022-03-19, 20:05
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Kalibr och TOS-1 är inte "moderna" vapen som Kinzhal. Ja, de är användbara så klart men det är fortfarande äldre vapensystem. Kalibr introducerades 1994, TOS-1 1988. Allt det här är sedan länge avbetalt sen fyllot Jeltsin. Gör om i den tankeställning och gör rätt. Hade man inte använt dem nu så hade rostat sönder förr eller senare.

Ryssland har inte många Kinzhal-missiler och de är alldeles för dyra för att användas. De kommer ha i princip noll effekt på utgången i detta krig. Sanktionerna kommer påverka deras möjligheter att bygga nya.
Citera
2022-03-19, 20:09
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Ryssland har inte många Kinzhal-missiler och de är alldeles för dyra för att användas. De kommer ha i princip noll effekt på utgången i detta krig. Sanktionerna kommer påverka deras möjligheter att bygga nya.

Det spelar ingen roll om ryssarna bara har ett bar Kinzhal-robotar. Laddas de med kärnvapen och skickas västerut över Polen och Tyskland så är det slut för livet som vi känner det. NATO måste räkna med det. Tyvärr så tror jag att mördarsekten NATO skiter i Centraleuropa. Vi får helt enkelt se den närmaste tiden. Jag utgår från det värsta men hoppas på det bästa.
Citera
2022-03-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är klart att de har attackerat Kiev men det förändrar ju inget, syftet med operationen är att Ukraina ska gå med på vissa krav.
Bara för att ni förlorar diskussionen behöver ni inte förstöra tråden med whataboutism och nonsens.

Du resonerar med folk som aldrig vill riskera att ha fel och aldrig kan förlora: Spotta ut dem. :-)

För att de är så stenhårt bergsäkra på att Rysslands enda avsikt med kriget har varit att ockupera och innesluta hela Ukraina bygger inte på kunskap utan önskedrömmar.

Att Ukraina placerat sitt slagkraftiga försvar i områdena man inte vill förlora tyder dessutom på att de inte är några drömmare i deras militärledning. När områdena är förlorade är även kriget det.

(När det var på gång att Ryssland skulle godkänna Donbassrepublikerna och läget var sådant att ett upptrappning av kriget var mycket nära förestående hölls en massdemonstration i Kiev för ett "Ennat Ukraina" där man förutom den ukrainska även hade enstaka Bandera-Flaggor (röd/svarta nazimedlöparflaggor. Det var en planerad manifestation och massor av folk kunde förväntas. Var de ett par tusen? Det var trots allt en förvånansvärt liten manifestation i mina ögon i det läget. Det där har man faktiskt glömt bort. Ja, befolkningen sluter nu upp kring regeringen till stor del men den kan nog vända sig mot krigshetsarna igen vid ett nederlag till ingen som helst nytta. Jag har behöt påminna mig själv om detta så jag passar på att påminna även dig och andra)
Senast redigerad av hannes.muller 2022-03-19 kl. 20:31.
Citera
2022-03-19, 20:26
Medlem
akvifers avatar
Citat:

Du lever in nån värld där man måste använda och förlora vapensystem för annars går dom "sönder" ändå.

Och när första versionerna av en vapenfamilj introducerades säger inte mycket.

TOS-1A är introducerades tex 2003. Vilket inte betyder att alla köptes in 2003 heller.
Förlusten av dessa behöver ersättas, och det kostar pengar, och inte bara rysk rubel då.

Här har du massor med andra moderna vapensystemsförluster som behöver ersättas. Pantsir, TOR, T-90or etc etc.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Citera
2022-03-19, 20:33
Medlem
Citat:
Det bevisar ju inget. Det är vanligt att tidningar skriver flera olika artiklar för olika scenarion.
Det var ju klantigt men det bevisar inget.

Nej, det är rätt ovanligt att man vi krig, i någorlunda fria länder, skriver en vinstartikel innan anfallet ens påbörjats.

Jag skulle vilja påstå att det tillåmed är extremt ovanligt, ifall landet inte är en riktig bananrepublik.

Allt pekar på att Putler med anhang trodde att det här skulle vara en cakewalk. Och därav hade media beordrats att skriva en sådan artikel.

Men tji fick dom. Ukrainarnas ovilja att hamna under det sovjetisla oket underksattades gravt. Och västvärlden vilja och beslutsamhet att agera underskattades också.

Putin har satt sig i en riktig jävla skitsits och han har enbart sig själv att skylla.
Citera
2022-03-19, 20:40
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Du lever in nån värld där man måste använda och förlora vapensystem för annars går dom "sönder" ändå.

Och när första versionerna av en vapenfamilj introducerades säger inte mycket.

TOS-1A är introducerades tex 2003. Vilket inte betyder att alla köptes in 2003 heller.
Förlusten av dessa behöver ersättas, och det kostar pengar, och inte bara rysk rubel då.

Här har du massor med andra moderna vapensystemsförluster som behöver ersättas. Pantsir, TOR, T-90or etc etc.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Jag betackar mig från att klicka på ukrainsk propaganda. Läs istället om vad som verkligen händer och när det händer. Det enda som ryssarna måste tillföra till de olika fronterna är bränsle och mat/vatten. Vilket de har en jävla massa av. Det som skjuts ligger sedan länge på lastbilar som följer vapnet i fråga några kilometer efter. De laddas om på natten och sedan följer samma modus operandi som dagen innan, och igen och igen.
Citera
2022-03-19, 20:49
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Jag betackar mig från att klicka på ukrainsk propaganda. Läs istället om vad som verkligen händer och när det händer. Det enda som ryssarna måste tillföra till de olika fronterna är bränsle och mat/vatten. Vilket de har en jävla massa av. Det som skjuts ligger sedan länge på lastbilar som följer vapnet i fråga några kilometer efter. De laddas om på natten och sedan följer samma modus operandi som dagen innan, och igen och igen.

Ukrainsk propaganda?! Är du helt efter eller?
Bildbevis för varje förlust. Deal with reality please.

Du verkar ha missat de långa tågen med logistikfordon som Ryssland måste tillföra. Det är dessa som Ukraina har koncentrerat sig på, med all rätt.

Och har Ryssarna verkligen en jävla massa mat?
https://liveuamap.com/en/2022/19-march-officials-in-voronezh-are-asking-local-retailers

"Läs istället om vad som verkligen händer och när det händer"
Du är ett skämt.
Senast redigerad av akvifer 2022-03-19 kl. 21:13.
Citera
2022-03-19, 21:03
Medlem
akvifers avatar
https://twitter.com/MarQs__/status/1505265486724059140?s=20&t=iiZt7Bm-ie7XzCF5IqABcg

Då har Slovakien fått sina Patriot
Undrar hur länge det tar innan deras S300 system är i Ukrainska händer, eller om dom redan är där/påväg.
Citera
2022-03-19, 21:13
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
https://twitter.com/MarQs__/status/1505265486724059140?s=20&t=iiZt7Bm-ie7XzCF5IqABcg

Då har Slovakien fått sina Patriot
Undrar hur länge det tar innan deras S300 system är i Ukrainska händer, eller om dom redan är där/påväg.
Jag har debatterat för att S-400 är bättre än patriot och nu tycks det vara bevisat.
NATO har haft 8 år på sig att skicka patriot till Ukraina men inte lyckats.
Nu, NU duger tydligen S-300.
Jag trodde såna som du tyckte att det var gammalt ryskt skrot...
Citera
2022-03-19, 21:18
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Jag har debatterat för att S-400 är bättre än patriot och nu tycks det vara bevisat.
NATO har haft 8 år på sig att skicka patriot till Ukraina men inte lyckats.
Nu, NU duger tydligen S-300.
Jag trodde såna som du tyckte att det var gammalt ryskt skrot...

Men du är ju helt tappad.. Hur bevisar detta att S-400 är bättre?

Ingen vill skicka Patriot, för ingen vill att detta system eventuellt skall hamna i händerna på Ryssland, då NATO's egna säkerhet hänger på detta system. S-300 skickas för Ukraina har detta system och kan snabbt sätta det i bruk.

S-300 kan skjuta ned flygplan. Det det har gjort under hela konflikten. Varför inte skicka ett system som har fungerat?

Och det är Ivan i tråden som säger att Ryssland enbart skickar skrot. Inte jag. Jag har pekat på flera moderna system som Ryssland satt in, och förlorat.

Läs tråden. Men just ja, du gillar ju inte att läsa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in