2022-03-19, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Finns det på film eller hur vet du det?
För att det är därför man har fallskärm på drönare. Om den inte längre kan flyga löses fallskärmen ut.
Om den fortfarande fungerade hade den landat istället.
Citera
Medlem
Neroxxs avatar
Läste (alternativt hörde) om att Ryssland börjar få slut (eller helt sonika slutat använda) precisions projektiler och gått tillbaka till äldre varianter (vilket då skulle förklara varför bostadshus och liknande civila byggnader träffats). Tyckte det lät smått otroligt när jag hörde det då Ryssland förstås bombat på en hel del men inte bör de väl ha ett sånt här litet lager av "bra" projektiler?
Citera
Medlem
Att det verkar gå så dåligt för ryska invasionen är väl egentligen ganska farligt? Ju sämre det går desto större chans för drastiska åtgärder?

Vill man ha en trängd Putin? Det bästa vore väl om det gick ok för Ryssland varken bra eller dåligt. Då kunde kriget dra ut på tiden tills någon eller några lyckas mörda Putin, vilket tror jag måste ske innan faran för världskrig är över.
Citera
Medlem
zergrushs avatar
Den här boten som postar flera A4-sidor långa ctrl+C/V-essäer varannan minut, vad tillför den i tråden egentligen...?
Citera
Medlem
Huntsmans avatar
Relativt många Putin-försvarare här.

Hade en viss respekt för Putin innan kriget, ett lands ledare ska sätta sitt land först & de har han absolut gjort.
(Jämför med Sverige som med blåögd & naiv klimat/försvars/immigrations/energi/etc-politik jämt
sätter sina invånare i andra hand.)

Men, som även vilken storvuxen mobbare på skolgården som helst inser till slut, att vara dum & stark gör dig inte populär.
Fruktad ja, men ingen vill egentligen vara din kompis.

Där går Putin samma väg tillmötes.
Hade han verkat för att vara granne med Ryssland är en stor fördel så hade Ukraina inte strävat mot Eu & NATO.
Nu är merparten Rysslands grannländer extremt negativt inställda till Ryssland.

Nej, detta är ett missgrepp av episka proportioner, detta krig går inte att försvara.
Varför Putin inledde detta beror nog på en hans KGB-bakgrund, ett vurmande för ett stort ryskt rike,
en önskan att bli historisk & bara ja-sägare omkring sig.

Inte så olikt Adolfs bakgrund, & det gick ju också åt h-e, ackompanjerat av marschmusik & vajande fanor...
Citera
2022-03-19, 20:13
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Hahahhaa, det är ju underbart. KGB-gångstilen! Perfekt att ha en lätt identifierbar gångstil när man arbetar i underrättelsebranschen.

Gångstilen är identisk med "the strut" från klassikern Staying Alive.

https://youtu.be/V1e5h9YSe_k

Snart i varje rysshem via piratkopierad VHS.

Kadek
Citera
2022-03-19, 20:14
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ny uppdatering från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden, jag uppdaterar jag inte poster som inte har en samlad siffra alltså jag lägger inte till nämnda bekämpningar som saknat total.
https://т.website/s/ministerstvo_oborony
https://tttttt.me/Ministerstvo_oborony/22536
3920 mål träffade inklusive
90 ledningscentraler
170 S-300, Buk M-1 och Osa luftvärnssystem,
88 radarstationer
182 flygplan och helikoptrar (Känd uppdelning 106 flygplan, 71 helikoptrar)
1438 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
145 MLRS raketartillerifordon
556 fältartilleri och granatkastare
1237 enheter av speciella militära fordon
196 drönare
72 uppställningsplatser för militär utrustning

De sex senaste av tidigare listor
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU

Om dess siffror är ryska siffror på ukrainska förluster, är det i så fall inte så att flera av dem överstiger Ukrainas totala materieltillgångar innan krigets utbrott? Konstigt att Ukraina i så fall inte redan är under rysk ockupation.
Citera
2022-03-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Jag har barn och jag kan ändå hålla med hobbybonden.
Vi kanske är tvungna att göra upp med monstret för att ge våra barn en drägligare värld?

Göra upp med det kortväxta monstret = 50/50 överlevnad och chans till en bättre bättre värld.
Buga och dra ner brallorna = 100 % förtryck och ständig stress.
Låt säga att det går och "vi" tar över världsherraväldet efter att också Kina slås bort vad händer sen då alla fiender är slagna, var kommer vapen att riktas, var är referenserna för rätt och fel? Kommer demokratier att stärkas eller monteras ner ännu mer?

Jag ser det som positivt att det finns olika kulturer i världen med olika tankesätt, olika styrelseskick fast då fredliga, med sund handel och konkurrens, flera ekonomiska alternativ för länder som vill vara oberoende att välja. Det är bra för oss för då kan vi lätt se vad som är bra eller dåligt och inte själva göra samma misstag.

Hur ska ett krig med Ryssland och senare Kina kunna ge våra barn en drägligare värld? Används kärnvapen så blir det svårt att överleva överhuvudtaget då människor dör och alla system slås ut. För dom som överlever kommer det troligen ta mer än 100 år att bygga upp ett gott samhälle igen. Men kanske det är en väg till en bättre värld, vad vet jag.
Citera
2022-03-19, 20:15
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
https://www.historyextra.com/period/second-world-war/worlds-deadliest-sniper-simo-hayha-finnish-white-death-winter-war/

Ok, grymt.

Men det fanns nån duktig snajper i ryssland också som sköt många nassar.

Hoppas Simo har många barnbarn.
Citera
2022-03-19, 20:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det har jag aldrig skrivit någonstans? Jag har bara påstått att världen skulle bli bättre om båda sidorna blev gödsel. Ett påstående som verkligen inte är felaktigt.

Så vad är det här?

Citat:
För de är exakt lika snuskiga som Rysslands invasionsstyrkor, men är man så hjärndöd som du är så antar jag att du inte förstår det.

Hur som helst tycker jag att inga borde bli gödsel.

Det allra bästa vore om Putin kunde säga att han led av sinnesförvirring och att han nu kommit på att fred är bättre, varpå han ger order till sina styrkor att inte slåss.
Citera
2022-03-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Gångstilen är identisk med "the strut" från klassikern Staying Alive.

https://youtu.be/V1e5h9YSe_k

Snart i varje rysshem via piratkopierad VHS.

Kadek
Spot on!! 👍
Citera
2022-03-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Azov skjuter ned en rysk spaningsdrönare.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1505248217272922114

Azov är dom bästa soldaterna i världen. Dom ger aldrig upp, och när dom är utslagna reser dom sig på nytt utan läkarvård.

FANTASTISKT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in