Citat:
Ursprungligen postat av
Ravatos
Jag har barn och jag kan ändå hålla med hobbybonden.
Vi kanske är tvungna att göra upp med monstret för att ge våra barn en drägligare värld?
Göra upp med det kortväxta monstret = 50/50 överlevnad och chans till en bättre bättre värld.
Buga och dra ner brallorna = 100 % förtryck och ständig stress.
Låt säga att det går och "vi" tar över världsherraväldet efter att också Kina slås bort vad händer sen då alla fiender är slagna, var kommer vapen att riktas, var är referenserna för rätt och fel? Kommer demokratier att stärkas eller monteras ner ännu mer?
Jag ser det som positivt att det finns olika kulturer i världen med olika tankesätt, olika styrelseskick fast då fredliga, med sund handel och konkurrens, flera ekonomiska alternativ för länder som vill vara oberoende att välja. Det är bra för oss för då kan vi lätt se vad som är bra eller dåligt och inte själva göra samma misstag.
Hur ska ett krig med Ryssland och senare Kina kunna ge våra barn en drägligare värld? Används kärnvapen så blir det svårt att överleva överhuvudtaget då människor dör och alla system slås ut. För dom som överlever kommer det troligen ta mer än 100 år att bygga upp ett gott samhälle igen. Men kanske det är en väg till en bättre värld, vad vet jag.