2022-03-19, 14:46
Medlem
Ett lästips är att söka på Sam Harris, illusion of free will. Jag har läst, men frågan är inte på något sätt avgjord. Så finns ingen anledning att vara tvärsäker. Är du ung kan du ju utbilda dig inom neurovetenskap vid svenskt eller utländskt universitet.
Senast redigerad av machinaryinsect 2022-03-19 kl. 14:47. Anledning: skrivfel
Citera
2022-03-19, 14:47
Medlem
Vad gör jag för fel när folk inte förstår? Har du tagit på dig någon utbildningsmantel att övertyga folket att du har rätt. Kom ner från de höga hästarna och fundera varför du får en sådan analklåda när andra inte tycker som du eller förstår det du försöker förklara. Oavsett om du har rätt eller ej kommer folk tycka olika. Jorden är rund. Jorden är platt. Osv.
Citera
2022-03-19, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av machinaryinsect
Ett lästips är att söka på Sam Harris, illusion of free will. Jag har läst, men frågan är inte på något sätt avgjord. Så finns ingen anledning att vara tvärsäker. Är du ung kan du ju utbilda dig inom neurovetenskap vid svenskt eller utländskt universitet.
Sida 1:
Citat:
http://www.closertotruth.com/search/site/free%20will
102 RESULTS
What is Free Will?
Free will is a problem. If it seems obvious that you are perfectly free to choose and decide, then it seems perfectly clear that you do not understand the problem.
7 videos, 36m
Can Brains have Free Will?
Free will seems the simplest of notions. Why then is free will so vexing to philosophers? Here's why: no one knows how free will works!
7 videos, 29m
Free Will: Key to Consciousness?
Why might free will be a key to understanding consciousness?
6 videos, 54m
Free Will and Decision Making
What is the relationship between free will and decision-making, the capacity of individuals to select among options or choices usually based on certain criteria.
7 videos, 56m
Free Will Folk Beliefs
What do common people think about free will, and why should it matter what they think anyway? Do common people think they have free will? Can they be persuaded otherwise?
4 videos, 36m
Free Will and Personal Agency
Personal agency is a state, the capacity of individuals to affect things. Free will is a mental faculty of various strengths. What's the relationship between free will and personal agency?
6 videos, 46m
Philosophy of Free Will
Free will is a classic and perennial problem in philosophy. It is a probe of profound issues of how the world works as well as how the mind works. What are the primary issues of free will?
11 videos, 1hr, 44m
Free Will: Where's the Problem?
Why is free will such a complex puzzle, enough to drive philosophers slightly mad? Free will probes consciousness, examines what it means to pick, choose, select, decide.
8 videos, 34m
Do Humans have Free Will?
Free will seems so obvious. Whatever I want to do, I just do. But could 'I' be fooled? Some say that free will is an illusion, and they back up their claim with scientific experiments.
6 videos, 18m
Physics of Free Will
Free will has traditionally been a problem in philosophy. Recently, the battleground of free will has shifted to neuroscience.
8 videos, 53m

Pages
123456789…NEXT
Det borde egentligen inte behövas då saken inte är mycket svårare att förstå än trådstarten.

Citat:
Ursprungligen postat av Alfhildr
Vad gör jag för fel när folk inte förstår? Har du tagit på dig någon utbildningsmantel att övertyga folket att du har rätt. Kom ner från de höga hästarna och fundera varför du får en sådan analklåda när andra inte tycker som du eller förstår det du försöker förklara. Oavsett om du har rätt eller ej kommer folk tycka olika. Jorden är rund. Jorden är platt. Osv.
Nej jag är inte lärare men jag tycker att sanning och kunskap är viktigt. Tycker inte du det?
Vem av ovan intervjuade vetenskapsmän- och kvinnor anser att Jorden är platt och/eller att fri vilja existerar? Ta du istället på dig uppgiften att förklara för mig och oss andra hur du tänker.
Senast redigerad av Befelhavaren 2022-03-19 kl. 15:06.
Citera
2022-03-19, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhavaren
Sida 1: Det borde egentligen inte behövas då saken inte är mycket svårare att förstå än trådstarten.

Nej jag är inte lärare men jag tycker att sanning och kunskap är viktigt. Tycker inte du det?

Vem av ovan intervjuade vetenskapsmän- och kvinnor anser att Jorden är platt och/eller att fri vilja existerar? Ta du istället dig på uppgiften att förklara för oss.
Nja nu missförstod du mig. Folk kommer att tro på det de vill oavsett hur mycket du än till mansplaina dom.
Men missionära på du. Du lär bara bli frustrerad, men det är ditt val.
Citera
2022-03-19, 15:10
Medlem
Jag föreslår fortfarande att du utbildar dig inom neurovetenskap. Du har ju intresset. Har du inte högskolebehörighet finns det vägar att få allmän och särskild behörighet till högskola.
Du skulle få mer auktoritet än av att läsa på nätet.
Citera
2022-03-19, 15:23
Medlem
Citat:
Utan att gå in på detaljer om fri vilja så undrar jag vad jag gör för fel när jag förklarar för folk och när dom inte förstår. En del förstår och svarar men vad kan jag göra åt saken? Alla andra, vad är problemet...? Varför gör jag för fel och/eller vad är det för fel på dom som inte förstår eller inte tycker att saken är väsentlig eller relevant?

Du kan inte ändra på detta för du saknar fri vilja och det gör de du försöker övertyga också.
Citera
2022-03-19, 15:28
Avslutad
Citat:
Jag föreslår fortfarande att du utbildar dig inom neurovetenskap. Du har ju intresset. Har du inte högskolebehörighet finns det vägar att få allmän och särskild behörighet till högskola.
Vad någon verkar tycka behöver inte vara detsamma som sanning. Du menar att jag ska bli en av kanske 1000 i världen som sysslar med frågan fri vilja... Hur mycket tror du att min utbildning i ämnet skulle tillföra... Maximalt en tusendel om jag la fem år.
Dessutom har vi kanske ett antal miljoner vanliga tänkare kring frågan. Hur effektiv vore min marginalnytta...? Den vore mindre än att exempelvis avlägga en röst bland sju miljoner andra vart fjärde år.
Jag har ett liv, ska då jag och vi andra som tycker att olika saker är viktiga att andra förstår lägga hela våra liv på sådant? Till vilken nytta när vi inte har fri vilja... Folk ska fatta men det gör dom inte. Inte ens du, du bara tycker.

m.g.t.o.w "Du kan inte ändra på detta för du saknar fri vilja och det gör de du försöker övertyga också." Jag förstår det men jag vill förstå varför folk inte förstår ganska uppenbara saker och varför dom inte ens är intresserade.

Pungpuckel Om någon hade "lyckats" med att leva endast i det absoluta nuet utan vare sig minnen eller framtidplaner så vore det inte en människa, utan ett passivt öga med mikrofoner istället för öron.
Senast redigerad av Befelhavaren 2022-03-19 kl. 15:36.
Citera
2022-03-19, 15:33
Medlem
Pungpuckels avatar
Om du hade lyckats att leva i det absoluta nuet, hade du då varit i behov av en vilja eller en ovilja?
Citera
2022-03-19, 15:34
Bannlyst
Citat:
Det finns överväldigande bevis på att fri vilja inte finns, mer specifikt ang. "libertarian free will". Det finns ogenomträngliga filosofiska argument och teoretiskt fysiska där varken determinism och/eller randomness kan ge någon av oss fri vilja (även om jag är skeptisk till verklig slump).
Dessutom har vetenskapen under fyra decennier med MRT/MRI och EEG, under hypnos m.m. konstaterat att hjärnan omedvetet bestämmer sig för handlingar innan de når medvetandet.
Handlingar utförs och därefter skapar hjärnan illusoriska upplevelser av att det var medvetandet som bestämde, igångsatte och styrde handlingarna.
De processer/tankar som uppstår och som vi har beror dessutom endast på hur Jorden och universum är och var - hur våra hjärnor på bl.a. molekylär nivå råkade vara - och på de input som når oss externt eller internt pga detta. Alla som förstår är överens.

Utan att gå in på detaljer om fri vilja så undrar jag vad jag gör för fel när jag förklarar för folk och när dom inte förstår. En del förstår och svarar men vad kan jag göra åt saken? Alla andra, vad är problemet...? Varför gör jag för fel och/eller vad är det för fel på dom som inte förstår eller inte tycker att saken är väsentlig eller relevant?
Civilisationer har funnits tusentals år och myten om fri vilja är den oöverträffat största bluff som någonsin existerat. Den är större än alla andra tillsammans. Varför bryr sig inte folk...? Varför förstår dom inte vad jag säger? Kan jag bli tydligare eller var någonstans ligger problemet?
Biljardbollsmodellen är övergiven sedan ca 100 år eller nåt.
Så du är ganska rejält ute och cyklar om man säger så...
Citera
2022-03-19, 15:40
Medlem
Men en tusendel är ju mycket bättre än ditt nuvarande bidrag, som har intet värde :-) Tycker det vore trevligt om du började läsa.

Citat:
Vad någon verkar tycka behöver inte vara detsamma som sanning. Du menar att jag ska bli en av kanske 1000 i världen som sysslar med frågan fri vilja... Hur mycket tror du att min utbildning i ämnet skulle tillföra... Maximalt en tusendel om jag la fem år.
Dessutom har vi kanske ett antal miljoner vanliga tänkare kring frågan. Hur effektiv vore min marginalnytta...? Den vore mindre än att exempelvis avlägga en röst bland sju miljoner andra vart fjärde år.
Jag har ett liv, ska då jag och vi andra som tycker att olika saker är viktiga att andra förstår lägga hela våra liv på sådant? Till vilken nytta när vi inte har fri vilja... Folk ska fatta men det gör dom inte. Inte ens du, du bara tycker.

m.g.t.o.w "Du kan inte ändra på detta för du saknar fri vilja och det gör de du försöker övertyga också." Jag förstår det men jag vill förstå varför folk inte förstår ganska uppenbara saker och varför dom inte ens är intresserade.

Pungpuckel Om någon hade "lyckats" med att leva endast i det absoluta nuet utan vare sig minnen eller framtidplaner så vore det inte en människa, utan ett passivt öga med mikrofoner istället för öron.
Citera
2022-03-19, 16:35
Avslutad
Intressant ämne som jag själv har filosoferat över en del på sistone.

Existerar fri vilja och äkta slump? Om inte, är då allt ödesbestämt?

Är det oetiskt att ha fängelser eftersom folk ändå inte kan rå för sina handlingar?

Psykiska sjukdomar skulle tyda på att vi bara är offer för våran biologi.

Osv.
Citera
2022-03-19, 16:51
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Det spelar ingen roll att du ger råd, för TS har ingen fri vilja. Om TS studerar neurovetenskap och forskar om påstådd fri vilja beror på omständigheter och gener, inte på några språkligt förmedlade råd och verbala mentala funderingar.

Citat:
Du menar att jag ska bli en av kanske 1000 i världen som sysslar med frågan fri vilja... Hur mycket tror du att min utbildning i ämnet skulle tillföra... Maximalt en tusendel om jag la fem år.
Om du tror, eller inte tror, att du kan påverka andra genom att läsa och forska neurovetenskapligt om fri vilja är väll oväsentligt, det är språkliga efterhandskonstruktioner efter att din hjärna redan bestämt vilken utbildningsbana du ska gå.

Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in