2022-03-18, 13:41
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Menar att jag aldrig skulle våga förlita mig på en uppblåsbar plastpåse i samband med billyft.

Kanske blir det enklare att skaffa en bra domkraft för hjulbyte, bromsvätskebyte etc. och så använda billyften på macken för arbeten som kräver att man kommer åt bra därunder.

Denna verkar intressant:

https://www.autoexperten.se/garage/garageutrustning/domkrafter/garagedomkraft-2-ton-aluminium/

Lyfthöjd 45 cm och väger endast 19 kg.

Sen har vi denna:

https://laitis.se/domkraft-3t-ex-lang-481386.html

Lyfter 55 cm men väger nästan 50 kg, urk! Det får nog bli en Kamasa, tror jag.

Det är väl att skjuta över målet om det bara är för hobbyändamål och något enstaka lyft, dessa är tänkta för proffs som lyfter bilar dagligen.
I över 20 år hade jag en enkel domkraft köpt på OKQ8 för en hundring som dög gott och då skruvar jag ändå rätt mycket i bilar, har man inte extremt låg bil eller måste lyfta väldigt högt klarar man sig med en rätt enkel sak för det handlar ju bara om att lyfta upp nåt. Sen säkrar man med pallbockar och då har domkraften gjort sin del av jobbet.
Den här kommer man långt med:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-012148/
Citera
2022-03-18, 13:42
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Om man inte kör upp med drivhjulen behöver man något som hindrar ramperna att glida. Behöver inte vara något avancerat.

När jag vill slippa ha för trångt under brukar jag köra upp ett hjulpar på ramper, och sedan lyfta de andra hjulen med domkraft och pallbockar. Man kan lyfta i flera steg med domkraften och bockarna. Bara att lägga en bräda eller liknande under domkraften och lyfta igen när bocken är på plats. Och sedan höja bocken.
Jag har ett par som jag försökte använda en gång, efter det så blev dom stående i ett hörn, dom tar inte mycket plats att förvara vilket är en av få positiva saker. Först så var min bil för låg och den är inte låg, inte sänkt eller något, helt standard, så frontläppen mosades, bara att skruva av. Sen blir det trångt, mycket trängre än om man har bilen på pallbockar då man också kan skruva av hjulen vilket man inte kan med ramperna, dom tar ca tre gånger så mycket utrymme som själva däcken, t ex att rulla in med en vagn under motorn öär göras framifrån för från sidan går det inte. Inte heller kommer bilen upp högt nog för att man ska kunna ligga på en vagn och ha rörelseutrymme.

Sen är dom inte det minsta stabila, ger ett vekt intryck. Jag tyckte även att dom var svår att köra upp på, lite för mycket fart och man åker över kanten vilket skulle innebära sjukt jobbigt läge.
Citera
2022-03-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Om man inte kör upp med drivhjulen behöver man något som hindrar ramperna att glida. Behöver inte vara något avancerat.

När jag vill slippa ha för trångt under brukar jag köra upp ett hjulpar på ramper, och sedan lyfta de andra hjulen med domkraft och pallbockar. Man kan lyfta i flera steg med domkraften och bockarna. Bara att lägga en bräda eller liknande under domkraften och lyfta igen när bocken är på plats. Och sedan höja bocken.

Jo, provade det också, men de tar i bilen, blir rätt dålig lyft höjd jämfört med att palla upp, samt att oftast ska hjulen av ändå.

Så, nej, vidhåller att de är värdelösa!
Citera
2022-03-18, 15:23
Medlem
ponykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jo, provade det också, men de tar i bilen, blir rätt dålig lyft höjd jämfört med att palla upp, samt att oftast ska hjulen av ändå.

Så, nej, vidhåller att de är värdelösa!
Jepp.....värdelöst.
Min senaste lösning:1 tre tons verkstadsdomkraft höger och vänster bak,1 tre tons pneumatisk(luft) domkraft fram i mitten på framvagnsbalken.
Lyfter 15cm i taget på varje(3 st) domkraft,följer efter med pallbockar(4 st med mutter) får upp bilen
till 53cm på ca: 10 min.
Citera
2022-03-18, 16:20
Medlem
killawifes avatar
Om du har råd så finns det ju lösningar typ lyftar av olika slag men det går inte att få denna effekten med domkraftar. När jag var ung & dum brukade jag lyfta upp bilen på lösa hjul och använde sen nån typ av stenblock för att få upp domkraften lite till och få under ytterligare ett hjul under varje däck. Jag rekommenderar inte detta dock för det är väldigt osäkert.
När jag ska göra något större jobb som kräver arbete under bilen så brukar jag hyra en gör-det-själv hall med lyft. Det är säkert och mycket smidigare. Man bör dock tänka över ordentligt vad man ska göra för jag har många många gånger påbörjat nåt jobb bara för att inse att jag saknar nåt verktyg eller nån del som jag behöver.
Citera
2022-03-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
Jepp.....värdelöst.
Min senaste lösning:1 tre tons verkstadsdomkraft höger och vänster bak,1 tre tons pneumatisk(luft) domkraft fram i mitten på framvagnsbalken.
Lyfter 15cm i taget på varje(3 st) domkraft,följer efter med pallbockar(4 st med mutter) får upp bilen
till 53cm på ca: 10 min.

Nice!

Är på väg att bygga garage, där blir det saxlyft nedsänkt i golvet som lyfter 1m
Citera
2022-03-18, 18:13
Medlem
ponykalles avatar
Citat:
Nice!

Är på väg att bygga garage, där blir det saxlyft nedsänkt i golvet som lyfter 1m
Om du bara visste vad många gånger jag har tänkt att göra ett hål i garagegolvet ,för att göra exakt
det!!
Citera
2022-03-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
Om du bara visste vad många gånger jag har tänkt att göra ett hål i garagegolvet ,för att göra exakt
det!!

Ska bygga helt nytt, så när jag gör plattan gör jag en försänkning för det direkt
Citera
2022-03-19, 08:59
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Nice!

1 m är inte speciellt högt om man ska jobba under bilen, tvärtom så går det varken att sitta eller stå på knä och jobba på den höjden utan man måste försöka göra det liggande. Du har inte tittat på en som lyfter 1,40 eller mer? Då går det iaf att sitta och jobba.
Citera
2022-03-19, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
1 m är inte speciellt högt om man ska jobba under bilen, tvärtom så går det varken att sitta eller stå på knä och jobba på den höjden utan man måste försöka göra det liggande. Du har inte tittat på en som lyfter 1,40 eller mer? Då går det iaf att sitta och jobba.

Har räknat på det där, men dels kommer inte taket i garaget att medge mycket mer än 1m lyft (beroende på bil förstås) och kan jag inte stå raklång ligger jag hellre på en rullbräda, då det blir både bekvämare och lättare att arbeta än att stå på knä eller gå omkring hukandes.

Och många jobb på bilarna görs ju runt hjulen, och få blir den höjden bra.

Men en riktig lyft som lyfter över 2 m hade varit nice, men det är inte riktigt realistiskt i ett hemmagarage.

Jag är nästan 2m lång för övrigt, så blir det inte ordentlig lyft höjd så är det bättre att ligga under tycker jag.

Men tack för synpunkten ändå!
Citera
2022-03-19, 11:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Har räknat på det där, men dels kommer inte taket i garaget att medge mycket mer än 1m lyft (beroende på bil förstås) och kan jag inte stå raklång ligger jag hellre på en rullbräda, då det blir både bekvämare och lättare att arbeta än att stå på knä eller gå omkring hukandes.

Och många jobb på bilarna görs ju runt hjulen, och få blir den höjden bra.

Men en riktig lyft som lyfter över 2 m hade varit nice, men det är inte riktigt realistiskt i ett hemmagarage.

Jag är nästan 2m lång för övrigt, så blir det inte ordentlig lyft höjd så är det bättre att ligga under tycker jag.

Men tack för synpunkten ändå!

Men hur många jobb gör du där du behöver vara själv under bilen?
Lossa oljepluggen.

De flesta jobben görs väl i hjulhusen, typ bromsar.
Citera
2022-03-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men hur många jobb gör du där du behöver vara själv under bilen?
Lossa oljepluggen.

De flesta jobben görs väl i hjulhusen, typ bromsar.

Jo, men mycket smidigare att bara hissa upp hela bilen vid hjul byten, eller andra jobb. Och ibland är det jobb under också, om än inte så ofta.

Inte nödvändigt, så är det ju, har skruvat på uppfarten i snart 20 år, men nu när jag bygger garage vill jag lyxa till det lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in