2022-03-19, 00:56
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Whataboutism är väl just ett känslosvar? Hålla sig till ämnet och fakta känns som motsatsen.

Själv tycker jag inlägget jag svarade på osar av känslor och inget logiskt tänkande.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du anser alltså att putten "speciella operation" inte är en invasion av ett grannland? Det är västs propaganda att ryssarna bombar städer i det grannlandet sönder och samman enligt dig? Över en miljon civila är på flykt och du försvarar putins "speciella operation" att han gör det för att skydda ryssar som bor i Ukraina? RENT JÄVLA SKITSNACK!

Han kör ett krig mot ett grannland för att skrapa ihop ett storryssland igen och det skall han ha skit för, det ryska folket får också skit tills de plockat bort galningen från Kreml. Karln har ju totalt tappat det!

Jo, förresten så är jag pursvensk och ätten går tillbaka till 1500talet, sen gick det inte komma längre enligt hon som släktforskat. Vad nu det har med saken att göra..

Vad jämför vi med?

Krig är skit.
Citera
2022-03-19, 00:57
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Irak hade Weapons of Mass Destruction. Så det var helt rätt att vi bombade detta ökenfolk tillbaka till stenåldern.

Näää lägg av, har vi hittat dessa WMD's till slut?
Citera
2022-03-19, 07:32
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Invasionen av Ukraina har återigen visat hur lättpåverkade och korkade många Svenskar är. Helt plötsligt ska vi enligt dessa attackera Ryssland, gå med i Nato över en natt, återigen vara USA:s knähundar och precis som alltid följa regimmedia precis som under pandemin.

Kommer dessa människor försvara Sverige ens? Knappast då många som köper propagandan rakt av är i princip Sverigefientliga i alla frågor och hatar all form av patriotism och försvar.

Man blir kallad rysstroll och allt där emellan av dessa fanatiker bara för att man ifrågasätter massmedias rapportering.

Till exempel så pågår fredsförhandlingar där man kan komma överrens om att Ukraina inte går med i Nato samt att Luhansk och Donetsk ska vara självständiga. Det är därför ganska logiskt att Ryssland inte tar hela Ukraina utan håller dessa städer under förhandlingarna? Varför kan inte detta diskuteras neutralt innan folk skriker rysstroll och liknande?

Det var förövrigt bara konspirationer att det skulle krävas fler än en vaccinspruta enligt samma användare som nu skriker rysstroll.
Givetvis vet ryssar som bara har statskontrollerade media bättre än vi i väst.

Dessutom finns ju inte corona och jorden är platt…
Citera
2022-03-19, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Ja självklart förstår jag definitionerna,, totalitär och demokratisk, men jag är långt ifrån säker på hur demokratiska vi är. Sverige kan inte ens förändra bränslepriserna utan att fråga EU först. Man hör allt som oftast från politiker att "det får marknaden bestämma",, tom mammas 87år, vård skall definieras av "marknaden".

Beträffande NATO så var det en omedelbar start på utvidgning (oavsett hur man gör det, men självklart genom påverkan av opinion) efter Sovjets upplösning,, det är alltid svårt att bedöma vad som är hönan och ägget,, men såhär i efterhand är jag rädd att Europa har lutat sig alltför mycket på Amerikanska finansiella system och på så sätt öppnat dörren för Amerikanska särintressen. Detta i sin tur ses inte som ett positivt svar på nedrustningen Sovjet inledde.. Att det sedan togs många "till synes konstiga" beslut i USA som ledde till Jugoslaviens sönderfall, Irakinvasionen, NATOS (ja natos) bombningar av Libyen och nu pågående lågintensiva krig i Yemen från Amerikanska baser i Saudiarabien... För att inte tala om Syrien och IS,, Allt detta får mig att undra, dels om vi bara har en illusion av att leva i en demokrati, eller om vi manipuleras av system och specifika särintressen. Det är svårt att inte bli paranoid mitt i all propaganda.(då har jag inte ens börjat analysera pågående Ukrainakatastrofen) Men ett är säkert och det är att man får en otäck känsla av att vara styrd.

Så är det i alla system att personer med makt kan sprida sitt budskap och därigenom påverka vad andra människor gör och tänker.
Visst är vår demokrati till viss del en chimmär då vi har lobbygrupper med pengar och makt som påverkar våra politiker och massmedia.
Men frågan är väl vad som är bättre. En totalitär regim?
Gällande Natos utveckling efter Sovjetunionens fall, får jag nog erkänna att jag är lite partisk.
Då jag har vänner som bor i Baltstaterna både etniska balter och Ryssar och de var ganska rädda under tidigt 90tal då det fanns krafter som ville att delar av länderna med Rysstalande skulle tillhöra Ryssland.
Hör samma sak idag och då är det mest etniska Ryssar som är rädda.
Nu är mina vänner och bekanta inte ett genomsnitt utan ganska likartade välutbildad medelklass med ett utbrett internationellt kontaktnät. Men det är där jag kommer ifrån.
Citera
2022-03-19, 07:35
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Näää lägg av, har vi hittat dessa WMD's till slut?
Nä men de befann sig bara ett steg från stenåldern innan bomberna.

Dessutom tror jag att vi svenskar kan tolka vad som sker i Ukraina bättre idag än vad ryssar kan…
Citera
2022-03-19, 07:37
Medlem
Citat:
Irak hade Weapons of Mass Destruction. Så det var helt rätt att vi bombade detta ökenfolk tillbaka till stenåldern.

Man undrar vad de skulle användas till, smart att ha dem men sedan inte använda dem när det väl blev krig.

Stäppfolk och andra får ha vapen men inte de i öknen, då borde Israel lika pyrt till men inte.
Citera
2022-03-19, 07:43
Medlem
Flashback fylls på med trådar liknande denna. Nästa vecka fylls våra flyktingbostäder. Är det också fake news? Hela världen utom Nordkorea och Syrien står på Ukrainas sida. Är det också fake news?
Ni som är ryssvänliga, flytta till Ryssland och håll er borta från Flashback, ni gillar ju inte Västländer, så vad i helvete gör ni här?
Citera
2022-03-19, 07:47
Medlem
Yttrandefrihetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
På vilket sett är svenskar helt mediekorrigerade om du nu inte är det? Säg mig herr upplyst..
Kära mister Asperger och underlyst, testa att köra upp pekfingret i din anal och sedan för du samma finger upp mot skyn och känner av hur vinden ter sig. Jag lovar dig att du kommer att känna igen både stanken och vindarna från fårens gamla paradgren numero uno -> Cow-ID AI. Skillnaden denna gång är att fåren är märkta och slavdrivarna hoppar direkt från "livsfarlig pandemi" till Tjernobylsymbolism och uppmuntran av kärnvapenkrig. Glöm inte att tvätta händerna efteråt, eller "vaccinet" kanske hjälper mot det?
Citera
2022-03-19, 08:35
Medlem
369Qs avatar
Ska vi vara helt ärlig är det nog få oavsett nation och oavsett om man stödjer Putin eller nato som analyserat situationen korrekt.
Citera
2022-03-19, 10:09
Medlem
Tyvärr verkar trådterroristerna bli fler och fler.
De översvämmar FB med skit. Låt oss andra få diskutera hela händelseförloppet.

(Har rättat en del fel nu för korrekturläsningen glömdes)
Faktum är att när Sovjet fanns då anlades den stora flottbasen på Krim. Den kan väl jämföras med den amerikanska basen Pearl Harbour.
Det var inte "Sovjetdelstaten" Ukraina som anlade flottbasen på Krim utan Sovjet kan vi nog se som överordnad.
Vid något tillfälle under oklara former (Vodkapåverkan) gav tydligen Jeltsin landområdet Krim till Ukraina.
Detta är hela problemets ursprung.
Låt oss leka med tanken att Jeltsin aldrig hade skapat denna oklarhet vad gäller skillnaden mellan landområdet Krim och flottbasen på Krim.
Om Ukraina 2014 inte hade sett sig som "ägare" av Krim hade ingen ansett att flottbasen tillhörde Ukraina.
MEN, när Ukraina inte ville acceptera att flottbasen tillhör Ryssland som väl får anses vara arvtagare till Sovjet då skapade Ukraina själva problemet. Detta går att jmf med USA, Hawaii och Joint Base Pearl Harbour.
Ryssland tog tillbaka Krim som jag anser var en självklarhet ur "historisk" synpunkt.
Ryssland började omgående bygga en bro till Krim så transporter dit inte måste gå över Ukrainas landområde.
Detta är en mycket stark symbolhandling där Ryssland visar att Ukrainas landområde är inte något Ryssland har för avsikt att införliva.
Vad händer ?
Ukraina drabbas av gatans parlament med stöd av massmedievärlden i väst som med en kvalificerad gissning stöds av USA.
Ukraina utvecklar "samarbete" med västvärlden och USA Ryssland ger klart besked att de inte accepterar Natos utvidgning. Trots detta klargörande fortsätter USA och Ukraina sina planer på ett Natointräde.
Ryssland har upprepat att de inte accepterar Nato i Ukraina.
Efter 8 års klara besked och Ukrainas huvudlösa hantering av Natofrågan så visar Ryssland vad de menar genom att göra en mycket stor truppsammandragning vid gränsen.
Trots detta klara besked från Rysk sida att Nato inte ska ha någon bas i Ukraina (det innebär ju att USA har militärbas mellan Ryssland och Krim dvs deras flottbas som är jämförbar med Pearl Harbour) meddelar Ukraina att de tänker försvara landet militärt. Ryssland flyttar sakta in trupper innanför Ukrainas gräns utan att forcera. Ryssland ger ännu starkare besked genom att erkänna två ryssdominerade områden. Detta visar ännu tydligare att fortsatt Natoutvidgning till Ukraina innebär att Ryssland tar till vapen. Ingen tvekan om att så är fallet.
Trots detta går Ukraina vidare militärt. Tydligen gör man detta UTAN ATT HA FÅTT BESKED FRÅN USA ATT DE KOMMER HJÄLPA TILL FULLT UT.
Ukrainas ledning måste anses var barnsligt naiva när de inte löser detta med en förhandling som naturligtvis innebär ett avslut på Natoutvidgning. Ledningen i Ukraina offrar sin befolkning och sitt land pga barnslig prestige som hör hemma i sandlådor.

Ryssland trodde nog inte Ukrainas ledning var så infantil så där gjordes en grov felbedömning vilket inte var planerat inför. I förlängningen kan det nog faktiskt krossa Ryssland.
Vem är då vinnare på hela denna galenskap ?
Utan tvekan USA, inte bara affärsmässigt på kort sikt utan långsiktigt världsherrevälde, i alla fall tills Kina spelat skjortan av USA.

De kan bli av med ett mycket starkt block (Ryssland, Kina + några till) som klart arbetar för att få bort US $ som världsvaluta.
USA skulle få mycket stora problem om dollarns makt skulle försvinna.

Vad finns det för logiska "fel" i mitt resonemang ?
Försök slå hål på logiken och låt oss slippa trådhaveriinlägg.
Senast redigerad av curlingstaten 2022-03-19 kl. 10:16.
Citera
2022-03-19, 10:11
Medlem
Citat:

Det var ju det de inte hade. Så, grattis, du är en hjärntvättad svensk.
Citera
2022-03-19, 10:30
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Invasionen av Ukraina har återigen visat hur lättpåverkade och korkade många Svenskar är. Helt plötsligt ska vi enligt dessa attackera Ryssland, gå med i Nato över en natt, återigen vara USA:s knähundar och precis som alltid följa regimmedia precis som under pandemin.

Kommer dessa människor försvara Sverige ens? Knappast då många som köper propagandan rakt av är i princip Sverigefientliga i alla frågor och hatar all form av patriotism och försvar.

Man blir kallad rysstroll och allt där emellan av dessa fanatiker bara för att man ifrågasätter massmedias rapportering.

Till exempel så pågår fredsförhandlingar där man kan komma överrens om att Ukraina inte går med i Nato samt att Luhansk och Donetsk ska vara självständiga. Det är därför ganska logiskt att Ryssland inte tar hela Ukraina utan håller dessa städer under förhandlingarna? Varför kan inte detta diskuteras neutralt innan folk skriker rysstroll och liknande?

Det var förövrigt bara konspirationer att det skulle krävas fler än en vaccinspruta enligt samma användare som nu skriker rysstroll.
Vad menar du med att attackera Ryssland? Ryssland är ett opopulärt land för deras president vill gå tillbaka till Sovjet. Tack vare detta produceras inget av intresse. Ingen vill åka dit, ingen vill lära sig språket. När de inte får uppmärksamheten så beter de sig som assholes, vilket bara styrker alla försommar. Ingen vill ha med dem att göra men man måste ju ha ett försvar när de får sina damp anfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in