Citat:
Ursprungligen postat av
Frimans
Ja självklart förstår jag definitionerna,, totalitär och demokratisk, men jag är långt ifrån säker på hur demokratiska vi är. Sverige kan inte ens förändra bränslepriserna utan att fråga EU först. Man hör allt som oftast från politiker att "det får marknaden bestämma",, tom mammas 87år, vård skall definieras av "marknaden".
Beträffande NATO så var det en omedelbar start på utvidgning (oavsett hur man gör det, men självklart genom påverkan av opinion) efter Sovjets upplösning,, det är alltid svårt att bedöma vad som är hönan och ägget,, men såhär i efterhand är jag rädd att Europa har lutat sig alltför mycket på Amerikanska finansiella system och på så sätt öppnat dörren för Amerikanska särintressen. Detta i sin tur ses inte som ett positivt svar på nedrustningen Sovjet inledde.. Att det sedan togs många "till synes konstiga" beslut i USA som ledde till Jugoslaviens sönderfall, Irakinvasionen, NATOS (ja natos) bombningar av Libyen och nu pågående lågintensiva krig i Yemen från Amerikanska baser i Saudiarabien... För att inte tala om Syrien och IS,, Allt detta får mig att undra, dels om vi bara har en illusion av att leva i en demokrati, eller om vi manipuleras av system och specifika särintressen. Det är svårt att inte bli paranoid mitt i all propaganda.(då har jag inte ens börjat analysera pågående Ukrainakatastrofen) Men ett är säkert och det är att man får en otäck känsla av att vara styrd.
Så är det i alla system att personer med makt kan sprida sitt budskap och därigenom påverka vad andra människor gör och tänker.
Visst är vår demokrati till viss del en chimmär då vi har lobbygrupper med pengar och makt som påverkar våra politiker och massmedia.
Men frågan är väl vad som är bättre. En totalitär regim?
Gällande Natos utveckling efter Sovjetunionens fall, får jag nog erkänna att jag är lite partisk.
Då jag har vänner som bor i Baltstaterna både etniska balter och Ryssar och de var ganska rädda under tidigt 90tal då det fanns krafter som ville att delar av länderna med Rysstalande skulle tillhöra Ryssland.
Hör samma sak idag och då är det mest etniska Ryssar som är rädda.
Nu är mina vänner och bekanta inte ett genomsnitt utan ganska likartade välutbildad medelklass med ett utbrett internationellt kontaktnät. Men det är där jag kommer ifrån.