2022-03-19, 09:43
Medlem
Ryssarna börjar gräva ned sig vid Kiev, nu går man tillväga som tidigare arméer alltid har gjort, hårt motstånd, ringa in och belägra, sedan bombadera
med tunga vapen. Efterhand gräva sig närmare och närmare.
Svenska arméns metod under hundratals år, "alla" använde denna metod, kriga "basic", standard modellen, vid belägring.
Ser vi ett nytt, Sarajevo, Stalingrad?

Vi sitter mitt i historien och vad framtiden bär fram vet ingen idag.
Krig har format vår värld i tusentals år, vi har de länder vi har pga krig.
Sverige "ägde"en gång grinden till Östersjöns och tog ut tullar för det, sedan mötte vi vårt Poltava början på slutet för vår stormakt.
Blir Ukraina återigen ett svenskt, Poltava?

Länk till ryssarna gräver ned sig.
https://www.expressen.se/nyheter/bilderna-visar-nya-ryska-gravtaktiken/
Citera
2022-03-19, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Jag begriper inte dessa scener. För egen del var det minst fem år sedan jag köpte ett paket socker och det står fortfarande kvar mer än halvfullt i skafferiet.

Vad äter ryssarna som kräver så mycket socker?

Jag tror det används för att byta till sig andra varor också. Det är inte bara socker det är brist på om man kolla på andra bilder från stormarknader.
Citera
2022-03-19, 09:44
Medlem
Ghastens avatar
Dags att fixa drönarna och lägga bombmatta när dom ligger och trycker.
Citera
2022-03-19, 09:45
Medlem
Väldigt intressant intervju av ABC om problemen kring rysslands armé, mer specifikt runt däck och hur deras lastbilar är konstruerade. Synd att dem inte lät honom prata mer:

https://www.youtube.com/watch?v=iaz8RrsRKyc

Ryssland verkar ha en ruggit dålig chain of command, vilket gör att dem fattar beslut högt upp som inte är rotade i verkligheten. Dem verkar inte heller ha bra rutiner kring underhåll.

Vi visste att logistiken var ett problem och nu detta, oj oj...
Citera
2022-03-19, 09:45
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Vad jobbar du med?
Jag vill inte outa mig men kan säga att jag jobbar internationellt, hurså?
Citera
2022-03-19, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Alla vapen som skickas kommer snart vara i ryssarnas händer.

Vad ska Kiev med vapnen till om staden snart är omringad, inget kommer ut eller in? Förövrigt säger USA/NATO säger att man skickar endast "defensiva" vapen.

Från är vad som sker när Kiev faller? Kommer Ukraina att lägga sig? Kommer en ny regering att bildas? Kommer kriget att fortsätta? Kommer ryssarna stoppa vid floden eller fortsätta tills man tar hela Ukraina?

Detta kriget gynnar USA och Kina mest.
Hur menar du att de ska hamna i Rysslands händer?
Ber Ryssland om hjälp menar du?

När Kiev faller?
Som det ser ut nu så kommer Kiev inte att falla, Ryska styrkorna har tunats ut samtidigt som de Ukrainska har förstärks.

Kommer man lyckas bättre med äldre utrustning och reservister som fått ännu mindre träning?

Tar vi Rysslands egna produktion av avancerad militär materiell så är man beroende av komponenter från omvärlden.
Bil och lastbilsfabriker i Ryssland har rent av svårt att bygga något.

Det mesta talar snarare för att man sucsessivt kommer pressas tillbaka när man helt enkelt inte klarar av att hålla alla fronter samtidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det blev väldigt känt under Vietnamkriget. Så jag gissar dina befäl hade läst det. Det kallas då Fragging och har givetvis hänt andra krig

https://en.wikipedia.org/wiki/Fragging

Att ryska generaler dödas av Ukrainare är ett sätt bryta ner den ryska moralen, styrningen och kontrollen över ryska trupper. 1 Generaler dör - nya måste fram 2 Svårt att kommunicera med ledningen (Generalerna) då USA/Ukraina verkar veta då var de är.

Varför dör de

1 USA/Ukraina kan lyssna av ryssarna - På något sätt vet de var de är

2 Ryska generaler leder oftare genom exempel

3 Ryska soldaters moral verkar dålig så generalen måste synas (se 2)

4 Ryssarna saknar bra "mellanbefäl", så generalen måste leda närmare fronten. - Egen de över har diskuterats av olika militära källor.

5 Specifik Ukrainsk strategi - USA har en tradition att knäppa ledare - härstammar från frihetskriget. USA har tränat Ukrainare. Vi Européer tyckte det var mer omoraliskt. Även om det hände.

Ryssland har ett krypterade telefoner som de har försökt att använda i Ukraina. Problemet är att dessa telefoner använder 3G/4G och vem är det som kontrollerar mobilnäten i Ukraina? Mest troligen är det Ukrainska myndigheter som har kontrollen över infrastrukturen.

Även om de inte förstår vad som sägs så kan Ukraina geolokalisera en telefon som skickar ut signaler som inte går att tolka.

Dessutom så har Ryssland själva slagit ut mobilmaster vilket har slagit ut deras fina krypterade mobiler. Då har varit tvungna att övergå till öppen kommunikation över radio.

https://twitter.com/christogrozev/status/1500978613113524229
https://www.nyteknik.se/premium/rysk-kryptolur-holl-inte-militaren-fick-ringa-okrypterat-7030282
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Bästa källan är den artikel som publicerades av misstag av rysk statsmedia. Den är länkad flera gångar.
Sedan tyder väldigt många saker på att Putin trodde det skulle bli en enkel och snabb seger.

Källa på att Ryssland bombar civila finns i överflöd. Men enligt dig måste ryssarna vara världens klantigaste armé eftersom det är misstag varje gång...

Teater bombningen som skylls pa ryssar har inte kravt nagra offer, inte ens judemedian kan forklara var ar de tusentals lik. Fraga Azov nassar du?
Citera
2022-03-19, 09:50
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Låter som Sverige.

Löfven och Andersson i dyra kläder medan befolkningen inte kan ens tanka bilen längre.

Ouch!

Jag förstår ditt resonemang, men att snacka om Löfvens kläder… lol. Jag har dyrare kläder än Löfven.

Dock kommer jag nog aldrig komma i närheten av att ha den klocksamling som Putin har.
Citera
2022-03-19, 09:51
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Jag vill inte outa mig men kan säga att jag jobbar internationellt, hurså?

Tänker att det är märkligt att prata om oss som fattiga när det är ganska långt från verkligheten. Klart det finns låginkomsttagare och fattiga i Sverige (vi behöver inte jämföra med Ryssland eller valfritt afrikanskt land).
Men att prata om oss som ett fattigt kollektiv, det köper jag fan inte.

Sen kan man så klart uppleva sig som fattig jämfört med de fem rikaste procenten i världen. Men man är fortfarande inte fattig.

Och jobbar du internationellt kan jag garantera att du är långt från de som på riktigt är fattiga.
Förutsatt att du med ”jobbar internationellt” inte menar att du är ett traffickingoffer… 😉
Citera
2022-03-19, 09:52
Medlem
Lord2Moynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Jag begriper inte dessa scener. För egen del var det minst fem år sedan jag köpte ett paket socker och det står fortfarande kvar mer än halvfullt i skafferiet.

Vad äter ryssarna som kräver så mycket socker?
Äter och äter….Det går väl åt en del socker för att bränna egen sprit.

Rysspacken är körda som befolkning. Enda positiva med detta kriget är att vi slipper rysslössen utomlands hädanefter.
Senast redigerad av Lord2Moyne 2022-03-19 kl. 09:54.
Citera
2022-03-19, 09:53
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jämför man hur maffialedaren Putin har tillskansat sig mångmiljardbelopp från det ryska/sovjetiska folket med Löfven/Sverige har man allvarliga begåvningsproblem. Du verkar inte ha en susning om hur korrupt och orättvist Ryssland är. Vi vet dock att du är Sverigehatare sen länge, men du skämmer återigen ut dig...

Tänker inte lägga energi på att diskutera off-topic tyvärr.

PMa om du vill något.
Senast redigerad av AnnaDea 2022-03-19 kl. 10:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in