Citat:
Ursprungligen postat av
Drooid
En kommentar från mig. Anekdotisk, men dock. När jag gjorde min värnplikt i mitten av 80-talet så hade vi en reservofficer i förbandet som inte gjorde sitt jobb och som vi hade synpunkter på. Min egen stamanställde gruppchef berättade att det inte var ovanligt att i krig så rensades en del ut av "friendly fire".........
Jag funderar på om dessa stupade generaler har råkat ut för missnöje från underordnande?
Det blev väldigt känt under Vietnamkriget. Så jag gissar dina befäl hade läst det. Det kallas då Fragging och har givetvis hänt andra krig
https://en.wikipedia.org/wiki/Fragging
Att ryska generaler dödas av Ukrainare är ett sätt bryta ner den ryska moralen, styrningen och kontrollen över ryska trupper. 1 Generaler dör - nya måste fram 2 Svårt att kommunicera med ledningen (Generalerna) då USA/Ukraina verkar veta då var de är.
Varför dör de
1 USA/Ukraina kan lyssna av ryssarna - På något sätt vet de var de är
2 Ryska generaler leder oftare genom exempel
3 Ryska soldaters moral verkar dålig så generalen måste synas (se 2)
4 Ryssarna saknar bra "mellanbefäl", så generalen måste leda närmare fronten. - Egen de över har diskuterats av olika militära källor.
5 Specifik Ukrainsk strategi - USA har en tradition att knäppa ledare - härstammar från frihetskriget. USA har tränat Ukrainare. Vi Européer tyckte det var mer omoraliskt. Även om det hände.