2022-03-18, 01:00
Medlem
Frra ret kpte jag beg. Toyota frn 2017 som jag anvnder som pendlarbil till och frn jobbet.

Jag pendlar ca. 3000 mil om ret, vilket enl. Kravet fr kvalitetsgarantin skulle innebra att jag mste gra 2 st servicar per r.

Fr 6 mnader sedan gjorde jag en mellanservice som jag fick betala ca 2400kr fr hos aukt. Verkstad.

Denna gngen ska dom ha 4400 fr en helservice

Alts 6800kr per r fr service.. r detta rimligt? Ordinarie verkstad tar 1500 enl offerter online

Jag har rknat p det och kommer brnna igenom deras 20000 mil limit p 5 r samt betala totalt 34000kr. En tredjedel av bilens inkpsvrde

Samtidigt har jag en helfrskring som ven den tcker maskinskada p bilar upp till 8 r och frn vad jag lst tcker samma punkter som toyotas kvalitetsgaranti.

S jag sitter och funderar p vad f*n det r man betalar fr egentligen genom dessa ptvingade servicar. Det mste ju vara bttre att bara gra det som r ndvndigt hos ordinarie mekaniker och spara in dom pengarna man annars hade lagt ner hos toyota.

Frskringsbolaget skiter vl i vart bilen r servad s lnge den r det enl rekommenderat intervall?
Citera
2022-03-18, 06:43
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Alfimo
Frra ret kpte jag beg. Toyota frn 2017 som jag anvnder som pendlarbil till och frn jobbet.

Jag pendlar ca. 3000 mil om ret, vilket enl. Kravet fr kvalitetsgarantin skulle innebra att jag mste gra 2 st servicar per r.

Fr 6 mnader sedan gjorde jag en mellanservice som jag fick betala ca 2400kr fr hos aukt. Verkstad.

Alts 6800kr per r fr service.. r detta rimligt? Ordinarie verkstad tar 1500 enl offerter online

Jag har rknat p det och kommer brnna igenom deras 20000 mil limit p 5 r samt betala totalt 34000kr. En tredjedel av bilens inkpsvrde

Samtidigt har jag en helfrskring som ven den tcker maskinskada p bilar upp till 8 r och frn vad jag lst tcker samma punkter som toyotas kvalitetsgaranti.

S jag sitter och funderar p vad f*n det r man betalar fr egentligen genom dessa ptvingade servicar. Det mste ju vara bttre att bara gra det som r ndvndigt hos ordinarie mekaniker och spara in dom pengarna man annars hade lagt ner hos toyota.

Frskringsbolaget skiter vl i vart bilen r servad s lnge den r det enl rekommenderat intervall?
Har du frgat hos din Toyotaverkstad vad som gller? Om inte, s gr det, de vet.

r det vrt det? Troligtvis inte. Hur stor ekonomisk smll kan du riskera att ta fr att spara pengarna?
Har du mjlighet att reparera bilen sjlv och 20-30k ur egen ficka vid ett snt tillflle inte r vermktigt s kan du skerligen spara ett antal tusenlappar p att skta servicen sjlv.

Det du betalar fr r trygghet, precis som nr du betalar fr mer n trafikfrskringen. Skulle skit hnda s slipper du betala lika mycket d, men ingen kan ju veta om skit hnder.
Citera
2022-03-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har du frgat hos din Toyotaverkstad vad som gller? Om inte, s gr det, de vet.

r det vrt det? Troligtvis inte. Hur stor ekonomisk smll kan du riskera att ta fr att spara pengarna?
Har du mjlighet att reparera bilen sjlv och 20-30k ur egen ficka vid ett snt tillflle inte r vermktigt s kan du skerligen spara ett antal tusenlappar p att skta servicen sjlv.

Det du betalar fr r trygghet, precis som nr du betalar fr mer n trafikfrskringen. Skulle skit hnda s slipper du betala lika mycket d, men ingen kan ju veta om skit hnder.

Vad r det jag betalar fr exakt om min bilfrskrings maskinskade-del tcker samma omrden som TKG?

Jag stllde den frgan nr jag kpte bilen och fick ett halvdant svar, verkar vara en tema man helst undviker.

Extremt mnga reparationer tcks inte av TKG d de r sk "frslitningsskador" som du fr finansiera sjlv.

Slutligen kostar en reservdel det trippla relativt autodoc.

Sjlv klarar man inte av mycket, men service kan man vl f p andra hll som kostar en tredjedel
Citera
2022-03-19, 00:33
Medlem
r du sker p att frskringsbolag inte krver att bilen ska ha servats hos en auktoriserad verkstad?
Citera
2022-03-19, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paulronn
r du sker p att frskringsbolag inte krver att bilen ska ha servats hos en auktoriserad verkstad?

Ja, i avtalet str det endast att service ska vara utfrt p ett fackmannamssigt stt.

I princip man man t.om gra det sjlv
Citera
2022-03-19, 00:52
Medlem
Frixys avatar
Har ocks kpt en Toyota fr mindre n ett r sedan. Och jag har samma funderingar som du. Jag var tvungen att gra en fullservice fr 5.5 efter att ha krt 350 mil. Bilen har totalt gtt 4500 mil. Fullservice ska gras vid 3000 och 6000 mil, s jag r inte helt p det klara med varfr jag behvde gra det nr mtaren r precis i mitten mellan dessa. Varfr gjordes inte fullservice frra gngen, och kunde de inte ha gjort det innan de slde bilen vidare d om gamla garen inte hade gjort det.

Provocerande tycker jag.
Citera
2022-03-20, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Har ocks kpt en Toyota fr mindre n ett r sedan. Och jag har samma funderingar som du. Jag var tvungen att gra en fullservice fr 5.5 efter att ha krt 350 mil. Bilen har totalt gtt 4500 mil. Fullservice ska gras vid 3000 och 6000 mil, s jag r inte helt p det klara med varfr jag behvde gra det nr mtaren r precis i mitten mellan dessa. Varfr gjordes inte fullservice frra gngen, och kunde de inte ha gjort det innan de slde bilen vidare d om gamla garen inte hade gjort det.

Provocerande tycker jag.

Har kommit fram till att jag skiter i TKG. Kommer serva hos ordinarie verkstad och be dom byta delarna enl protokollet.

Skillnaden mellan TKG och maskinskadefrskring r att frskringen har 1500kr i sjlvrisk.

Men dessa 1500kr tar man igen p en servicekostnad

Sen har toyota en massa ockulra kontroller men samtidigt kollar man dom viktigaste sakerna under besiktning ocks.

Sen kanske om du har en bil fr 300k plus s kanske servicen hos toyota inte betyder mycket
Citera
2022-03-20, 22:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfimo

Brukar oftast vara x r ELLER X mil, vilket som uppns frst. Du lr knappast f ut ngot p en maskinskadefrskring p en bil som gtt 2-3000 mil per r, trots att den bara r fem r gammal. Kolla ditt frskringsbesked noga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in