Citat:
Ursprungligen postat av
Alfimo
Frra ret kpte jag beg. Toyota frn 2017 som jag anvnder som pendlarbil till och frn jobbet.
Jag pendlar ca. 3000 mil om ret, vilket enl. Kravet fr kvalitetsgarantin skulle innebra att jag mste gra 2 st servicar per r.
Fr 6 mnader sedan gjorde jag en mellanservice som jag fick betala ca 2400kr fr hos aukt. Verkstad.
Denna gngen ska dom ha 4400 fr en helservice
Alts 6800kr per r fr service.. r detta rimligt? Ordinarie verkstad tar 1500 enl offerter online
Jag har rknat p det och kommer brnna igenom deras 20000 mil limit p 5 r samt betala totalt 34000kr. En tredjedel av bilens inkpsvrde
Samtidigt har jag en helfrskring som ven den tcker maskinskada p bilar upp till 8 r och frn vad jag lst tcker samma punkter som toyotas kvalitetsgaranti.
S jag sitter och funderar p vad f*n det r man betalar fr egentligen genom dessa ptvingade servicar. Det mste ju vara bttre att bara gra det som r ndvndigt hos ordinarie mekaniker och spara in dom pengarna man annars hade lagt ner hos toyota.
Frskringsbolaget skiter vl i vart bilen r servad s lnge den r det enl rekommenderat intervall?
Har du frgat hos din Toyotaverkstad vad som gller? Om inte, s gr det, de vet.
r det vrt det? Troligtvis inte. Hur stor ekonomisk smll kan du riskera att ta fr att spara pengarna?
Har du mjlighet att reparera bilen sjlv och 20-30k ur egen ficka vid ett snt tillflle inte r vermktigt s kan du skerligen spara ett antal tusenlappar p att skta servicen sjlv.
Det du betalar fr r trygghet, precis som nr du betalar fr mer n trafikfrskringen. Skulle skit hnda s slipper du betala lika mycket d, men ingen kan ju veta om skit hnder.