2022-03-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ryssarna har börjat ladda flygplan med smart ammunition för strategiska mål.
Igår fanns det bilder på UPAB-1500V K029BE.
https://twitter.com/dusics/status/1504480668440416264
Det blir mer beväpnade drönare och flygplan med precisionsstyrd ammunition.
Fler marktrupper använder 2K25 Krasnopol[.
Det verkar ha skett en förändring i hur ryssarna bekämpar mål.

Ja det är lite konstigt att så lite innan har använts. De har inte jättemycket men de har. Teorin bakom att man sparar för att ha mot NATO om de intervenerar.
Citera
2022-03-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
Är inte ryssvänlig eller något men är det inte vanligt med inhyrd personal i konfliktområden. Ser alltid bättre ut på paper med döda syrier än ryssar. USA burkar ju hyra in pmcs till höger o vänster.

Naturligtvis, så jobbar de flesta länder. Hyr in legosoldater som offrar sig mot betalning eller använder andra länders soldater i sina proxykrig. USA är expert på det.
Citera
2022-03-18, 18:16
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Den ryska traktortillverkaren Kirovets visade upp ett pr nya modeller på Agritechnica i november och jämfört med tidigare modeller hade de ökad hyttkomfort och betydligt bättre finish vad gäller plåtdetaljer som skärmar, huv och tak.
Med motorer från Mercedes och transmissioner från ZF är planen att ta sig in på Europamrknaden och länder som Portugal, Spanien, Italien och Storbritannien är det som står på tur.
I dag säljs de midjestyrda traktorerna från Kirovets framförallt i Vitryssland och Kazakhstan förutom på hemmamarknaden i Ryssland.
År 2016 och 2017 tillverkade Kirovets 2 500 midjestyrda traktor per år och målet är ungefär det samma 2018.
K-424 är en av de nya modellerna och den kostar motsvarande 980 000 svenska kronor. Då får man en midjestyrd traktor på 11 ton och 240 hästkrafter. Det är den minsta modellen från Kirovets medan K744 är störst på 16 ton och 428 hästkrafter. På samma chassi har Kirovets tagit fram K743 som har en Mercedes-motor på 435 hästkrafter. Modellerna med Mercedes-motor uppfyller avgaskrav steg IV.

Verkar vara ett initierat inlägg men va f-n har detta med kriget i Ukraina att göra..??
Citera
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Och Nordflottan har laddat sina ubåtar, enligt denna norsk:
https://mobile.twitter.com/The_Lookout_N/status/1504518138586619909?cxt=HHwWioCzidPRj-EpAAAA
sju av deras ubåtar har vi lika mycket koll på som om det vore en vardaglig flightradar24....,men för att vara on topic - nej...de ubåtarna du pratar om har aldrig haft annan bestyckning.Vad vill du komma med ditt statement? Att de plötsligt har gått i skarp läge?...Om så,det är den bestycknigen de har och ingen annan kan de ha,så jag förstår fortfarande inte riktigt vart du ville komma med det som är konstant fakta ala' WOWS?
Citera
Medlem
Zingo2s avatar
Detta krig är trist.
Själv är jag glad över att bo i ett västerland med demokrati.
Någon som inte är det.
Heja Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Det är viktigt att förstå(om man nu skall sitta och skita ut siffror baserade på undermålig översättning) att det är en fullständig skarp linje mellan army,navy and airforce

Jo sant, det jag syftade på i mitt inlägg om
1,376,658 pers var US Armed Forces. Kanske blev lite otydligt
Citera
2022-03-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Gå och lägg dig, ingen armé har i modern tid vågat göra en regelrätt landstigning i ett befolkat område. Vad som kommer att hända är att stadsförsvaret kommer att veta exakt var och när landstigningen äger rum och varenda ryss som sätter sin fot i land kommer att dö. Vi pratar många tusen döda ryssar på några timmar.

Ja exakt, dock så släppte ryssarna fallskärmstrupper (enbart infanteri) långt från deras regelrätta arme i början av kriget. Vilket också brukar gå emot praxis i krigsföring.
Citera
2022-03-18, 18:18
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPat
Vad är skillnaden på österländsk armé och ”här” armé?
Skillnaden är stor.Arme' i för exempel ryssland betyder alla styrkor i en och samma mening.Själv var jag i vad du skulle kalla marinen,men i den offentliga betydelsen och användande av ord,var det samma som ARME där
Citera
2022-03-18, 18:19
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPat
Jo sant, det jag syftade på i mitt inlägg om
1,376,658 pers var US Armed Forces. Kanske blev lite otydligt
helt ok,jag förstod vad du menade.Mellan raderna finner vi det sagda ordet
Citera
2022-03-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Vad hjälper det när dom inte kan använda detta eller skjuter ner sina egna.

De har använt smart ammunition i Syrien med bra effekt. Ryska flygvapnets utbildning kunde dock vara bättre när det gäller smarta bomber. Och de har också svårt att utföra uppdrag i komplexa miljöer.
Citera
2022-03-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Du känner inte till att Tjetjenska styrkor strider på Ryssland sida i Ukraina? OK. Jösses!

Här får du en brittiskt källa från The Guardian.

https://www.theguardian.com/world/2022/mar/14/ukraine-chechen-leader-ramzan-kadyrov

Källan uppger att ramzan säger att han strider i ukraina. Sesan har det inte kunnat bekräftas och en ping via en intervjuförfågan tyder att han är kvar hemma.
Citera
2022-03-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Skillnaden är stor.Arme' i för exempel ryssland betyder alla styrkor i en och samma mening.Själv var jag i vad du skulle kalla marinen,men i den offentliga betydelsen och användande av ord,var det samma som ARME där

Jag var otydlig, erkänner det. Det jag syftade på var US Armed Forces, alltså hela alltet samlat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in