2022-03-18, 13:54
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Det är ett konstigt krig.I morse kom 3 tanks det sköts mot dom..Plötsligt hoppar alla ur och vill ha hjälp.En av dom grät och bad att få ringa hem.
Detta är inte konstigt och inte specifikt i detta kriget.Har hänt i alla tider och alla krig.Människan är skör och ju närmre sitt eget samvete vi kommer desto närmre det du beskriver kommer vi
Citera
2022-03-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Detta är inte konstigt och inte specifikt i detta kriget.Har hänt i alla tider och alla krig.Människan är skör och ju närmre sitt eget samvete vi kommer desto närmre det du beskriver kommer vi
Ja nu sätter vi upp dom på listan över Döda för att skydda deras familjer.
Citera
2022-03-18, 13:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ja du "Arbetet", ibland undrar jag om du tror på dig själv? Jag ska försöka förklara något grundläggande för dig:

Putin har under många år lite då och då uttryckt tankar om att det forna Sovjets sönderfall var en geopolitisk katastrof. Han själv är utbildad KGB-officer (=den "värdegrund" han fått med sig därifrån är väl lite skakig?). Just när hans karriär skulle börja på riktigt på 1990-talet rycktes mattan bort under hans fötter och såväl mur-jäveln som Sovjet föll. Allt han trott på gick upp i rök. Han lyckades ändå nå makttoppen i Ryssland och hålla sig kvar där. Han har de senaste åren understött "resningar" i delar av f d Sovjetländer för att "hjälpa ryssar" som bor där. Han konspirerar med diktatorer som Lukasjenko och Xi (=diskutabelt val av vänner). Folk som ifrågasatt honom har dött eller råkat ut för mystiska olyckshändelser. Eller fängslats. 2014 annekterade han olagligt Krim vilket fördömts internationellt. För några veckor sedan höll han ett tal i Duman där han framstod som sinnessjuk. Han sa då att Ukraina inte egentligen borde finnas som land utan att de hör ihop med Ryssland. Sen blåljög han för hela världen och lovade att han inte skulle anfalla Ukraina. Därefter anföll han Ukraina samtidigt som han hotade omvärlden med kärnvapen. Nu bombar han civila och höll i förrgår ett tal om att det ryska samhället ska "renas" från såna som inte är lojala. Han inför också censur och stränga straff för protester mot kriget.

Summa summarum: Putin är en diktator som vill återupprätta Storryssland/ Sovjet med sig själv som den store ledaren. Det hade inte spelat någon roll om NATO var avskaffat, Putin skulle ändå velat ha tillbaka Storryssland. Ett avskaffat NATO skulle dock gjort det enklare för honom. Med såna här personer kan man inte resonera. Ger man efter för dem utplånas man. Vi provade med Hitler och det ledde till ett flerårigt världskrig. Vi får nu hoppas att den massiva samling som sker mot Putin knäcker honom snarast möjligt så att välden blir en bättre och tryggare plats för alla.
Jag föll på första meningen där. Jag orkar bara inte läsa mer om alla dessa faktoider mer.

Att Putin skulle beskriva Sovjets som en geopolitsik katastrof och därmed förringa "det stora fosterländska kriget" finns inte ens på kartan. Om man tror på det begriper man inget alls särskilt om Putin.

Sorry, men du får leva kvar med ditt Washington-narrativ. Jag bryr mig inte.

Hej då!
Citera
2022-03-18, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ryssarna gjorde säkert dag 1-4? Nu gör de det inte. Ryssland ansvarar för alla döda. De startade kriget.
Dag 1-4 med ? vad menar du med det, dom har tagit det lungt fram till nu, skulle vilja påstå att en vändpunkt kanske var när dom satte några fina missiler i träningslägret, då började folk fatta att ryssen kan slåss om han måste

Men Zelensky han kör som Hitler, gömmer sig i bunkerns och låter andra ta smällarna.
Citera
2022-03-18, 13:57
Medlem
Något nytt om fredsförhandlingarna?
Citera
2022-03-18, 13:58
Medlem
fikasugens avatar
Vladimir Putin talar i dag på Luzjnikistadion i Moskva, vore inte det ett perfekt ställe för USA att med en stealht drönare blåsa bort fanskapet och sedan låtsas som ingenting har hänt?
Citera
2022-03-18, 13:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det är inte desperation från Rysslands sida utan från Zelskys sida, han tog sig vatten över huvudet och blev grundlurad av USA precis som EU blivit.

Och resultatet är ett mer enat EU än någonsin. Beslut fattas, och de fattas snabbt.

Lurigt med sånt här femdimensionellt schack.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magic64
Svensk, men boendes i England. Tappat språket 😅
Hur ställer du dig till Boris Johnsons agerande under detta krig?

Jag har läst mycket rubriker om hans uttalanden den senaste veckan, men du har säkert tagit del utav ännu fler rubriker.
Citera
Medlem
Klockan 14.00 håller Rysslands president Vladimir Putin tal med anledning av årsdagen för annekteringen av Krim.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fikasugen
Vladimir Putin talar i dag på Luzjnikistadion i Moskva, vore inte det ett perfekt ställe för USA att med en stealht drönare blåsa bort fanskapet och sedan låtsas som ingenting har hänt?
Nog enklare att bara hacka ett trafikplan och låta det krascha in i byggnaden.
Citera
2022-03-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag föll på första meningen där. Jag orkar bara inte läsa mer om alla dessa faktoider mer.

Att Putin skulle beskriva Sovjets som en geopolitsik katastrof och därmed förringa "det stora fosterländska kriget" finns inte ens på kartan. Om man tror på det begriper man inget alls särskilt om Putin.

Det är Sovjetunionens upplösning som Putin kallat för "geopolitisk katastrof". Inte Sovjets existens.
Citera
2022-03-18, 14:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Demilitarisering av rySSland fortsätter. Två SU-25 mindre....

https://youtu.be/bKYP_odh8oc

Det där var väl ändå Ukrainas flygplan? Det sades det åtminstone igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in