• 1
  • 2
2022-03-18, 12:27
Medlem
Deoxyss avatar
Jag tänkte använda Coca cola som sockerlag i bakning men jag har inte lyckats lista ut hur många volymprocent socker det är i. Jag har lyckat hitta några uppgifter om 90 gram kilot men då ingår massa andra saker som inte är vatten. 30 sockerbitar per liter är en annan siffra men så behöver jag en sockerbits massa eller volym och det har jag inte. Är det någon där ute som hjälpa mig med detta. Jag är extremt dålig på matte så ett färdigt svar skulle hjälpa bättre än ett sätt att räkna ut det på.
Citera
2022-03-18, 12:48
Medlem
33 cl cola innehåller 35 gram socker. Tror man kan räkna med densiteten ungefär som vatten. Alltså drygt 10% socker. Eller knappt 10% om densiteten är högre.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-03-18 kl. 13:03.
Citera
2022-03-18, 12:52
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deoxys
Jag tänkte använda Coca cola som sockerlag i bakning men jag har inte lyckats lista ut hur många volymprocent socker det är i. Jag har lyckat hitta några uppgifter om 90 gram kilot men då ingår massa andra saker som inte är vatten. 30 sockerbitar per liter är en annan siffra men så behöver jag en sockerbits massa eller volym och det har jag inte. Är det någon där ute som hjälpa mig med detta. Jag är extremt dålig på matte så ett färdigt svar skulle hjälpa bättre än ett sätt att räkna ut det på.
Enligt deras innehållsförteckning är det 10,6 gram kolhydrater per deciliter läsk. Kolhydratmängden i socker är i princip lika stor som mängden socker. Så volymprocentmässigt bör det vara precis det du skriver, ungefär 90 gram socker per liter Coca Cola.
Citera
2022-03-18, 12:54
Medlem
Sinraths avatar
Citat:

Har inget bra svar på din fråga men hade experimenterat och höftat för att se vad som blir bra. Hur exakt behöver det vara?
Citera
2022-03-18, 13:06
Medlem
Citat:
30 sockerbitar per liter är en annan siffra...
En sockerbit väger ca 2.5 g.
Citera
2022-03-18, 13:16
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
33 cl cola innehåller 35 gram socker. Tror man kan räkna med densiteten ungefär som vatten. Alltså drygt 10% socker. Eller knappt 10% om densiteten är högre.

Densiteten spelar ingen roll, det är inte volymen utan vikt i kg som räknas här och ett kg coca cola innehåller 90 gram socker.
Citera
2022-03-18, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Densiteten spelar ingen roll, det är inte volymen utan vikt i kg som räknas här och ett kg coca cola innehåller 90 gram socker.
Mina siffror baseras på vikten socker per volym Cola, och då spelar densiteten i Cola roll.

Om vikten bly i Cola hade varit densamma som vikten socker per volym (liter), så hade procentandelen varit lägre än för socker.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-03-18 kl. 13:23.
Citera
2022-03-18, 13:26
Medlem
MyJustices avatar
Mesta söta drycker innehåller ca 10 % socker .
Vilket motsvara det som är naturligt för frukt .
Dock är socker i tex läsk betydligt mer ohälsosamt än det i frukt
Citera
2022-03-18, 13:30
Medlem
Deoxyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Har inget bra svar på din fråga men hade experimenterat och höftat för att se vad som blir bra. Hur exakt behöver det vara?

Jag hade velat a ett vetenskapligt exakt svar
Citera
2022-03-18, 13:33
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Det blir inte gott. Däremot är jul/påskmust gott i mat & bakning
Citera
2022-03-18, 21:38
Medlem
Deoxyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirosKorlaff
Det blir inte gott. Däremot är jul/påskmust gott i mat & bakning

Har du provat? i så fall vad?
Citera
2022-03-19, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Vill förtydliga. Det är alltså inte ett kilo Cola som innehåller nittio gram socker, utan en liter Cola.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in