2022-03-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men jag har för mig dom redan under dag två var inne och körde med stridsvagnar och fordon inne i Kievs utkanter.
Har du glömt det? Det gick ju nästan inte att skilja ut vad som var rysk och vad som var ukrainsk och dom körde som dårar i trafiken.

Men sedan förändrades strategin. En blixtattack var nog ändå det bästa men felet kan ha varit i rysk synpunkt att man inte lyckades ta flygplatsen med sina fallskärmstrupper. En general dog väl ganska omgående dag 3.
Men jag är osäker på vad som hände. Det är en djävla röra.

Hela situationen sammanfattar väl du alldeles utmärkt: Det är en djävla röra.
Bra där!
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Putins retorik inför invasionen lät mer som att detta är en kort snabb operation.
Det direkta intåget rakt mot Kiev understödjer gissningen.

Nu går det såklart inte säkert att veta hur planen ligger och/eller om den följs.
Så länge Putin hävdar att den här militära specialoperationen följer planen till punkt och pricka, så måste man vara lite på tå och inte släppa garden.

Men det finns ett antal observationer som visar på att det är mer kaos än ordning i avancemangen;
Det finns inga strategiska vinster i att ställa en lättpansar-konvoj 6mil lång stilla över en vecka...
Eller sätta in uppdelade förband mot ukrainska styrkor på så här många olika ställen samtidigt.
På många bilder och klipp är det enstaka eller parvisa stridsfordon som rullar ihop, och det är ju ingen vettig strategi för en trupp som är inne på fientlig mark.
Ryssarna verkar tappat bort varandra i fält.

På andra bilder/klipp där mer intakta förband syns, men många gånger trasslat in sig i bostadsområden eller ute i terrängen som dom/deras fordon inte bemästrar.

Är detta en budget-invasion?
Troligtvis ja, då värnpliktiga verkar användas i stor utsträckning samt man släpper blinda gamla Sovjet-bomber.
Su-27or i luften verkar tunt med också.
Det verkar också vara en övervägande del gamla stridsvagnar, som häftigast och nyast mest T-72.

Strategiändringar det senaste då.
Flyg verkar man släppt helt och hållet för tillfället. Inga helikopterskvadroner och inga samordnande luftanfall vad det verkar.
Man verkar rullat bak pansarförbanden en aning och fokuserat mer på artilleri.
Vi har även sett en del förmodade underrättelse-attacker, tex bombningarna i västra Ukraina.
Låst fast en större strategisk stad har man också gjort, och bombat den sönder och samman med massor av civila dödsoffer.
Men det är också allt.
I övrigt verkar man mest avvakta och ha saktat ner ordentligt.
Ryssland har i huvudsak T-72, de har även
börjat ta i tjänst T-80.
T-90 är inte så vanligt förekommande då de är dyrare att tillverka.
Att ryskt flyg inte verkar så mycket som man trott beror på att de inte har någon effektiv hantering av att identifiera sig för sina egna förband på marken eller vice versa. Risken för att beskjuta eller blir beskjuten av egen trupp är för stor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Där är man inte ännu.
I ryssland slåss man om socker just nu, i Ukraina slåss man om mat.

Kannibalism inträder när man haft flera månader av svår svält. Se Kina och Nordkorea för exempel.

Nja jag avstår nog helst det. Räcker att läsa historieböcker om vad som har skådats i belägrade städer. Sen vet jag inte om Kiev har hemliga tunnlar ut ur ringen likt de har i Gaza….
Citera
2022-03-17, 23:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ukraina lär väl knappast vara intresserade av att möta ryssarna i regelrätta fältslag bortsett från att de verkar ha bestämt sig för att försvara vissa städer. Som det känns nu så binder väl slaget om Mariupol upp så mycket ryska trupper att alla reserver de kan uppbåda bara går till det slaget. Känns som ett rätt betydande misstag av den ryska ledningen att köra fast på det sättet. Försöken att inringa Kharkiv verkar de nästan ha gett upp och Ukraina har genomfört flera motoffensiver där och erövrat mängder av rysk utrustning. För att inte tala om att armégruppens stab slogs ut varvid stabschefen dödades.
Ett misstag, ja, eller två. Hela grejen känns så... rigid. "Det SKA gå! Det MÅSTE gå!" Allt under det att de inte gör så värst mycket väsen av sig på annat håll. Men jag tänker fortfarande inte räkna ut dem — särskilt inte som jag inte är riktigt på det klara med vad de vill uppnå i praktiken innan de går med på att sluta någon fred.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
Det mest intressanta i denna tråd är mängden av försök till förklaringar till situationen. Ingen vet, alla gissar, håller tummarna, tror att man vet, ny morgon - ny insikt.

Förr i tiden var det något enklare. Nu vet man inte ens om det man får rapporterat - från endera sidan - är det minsta sant.

Så jag har ett tips. Ta det för vad det är, vi som små människor kan ändå inget göra, ät må, och låt Globalisterna försöka göra/utföra vad de håller på med. Detta är bara orosmomentet "för dagen". Efter detta kommer en ny skrämselpropaganda. Det är det ENDA vi kan vara säkra på, gott folk!
Mja, vill man kan man absolut leva ut sin fantasi i denna tid. Material finns för att nå vilken slutsats som helst om man känner för det. En sak är säker, ingen kommer någonsin veta hela sanningen. Känns som alla lever ut någon jäkla rollspel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Och där erkänner daily mirror att man utvecklat biologiska stridsmedel i Ukraina.

”Putin could unleash biological weapon from seized Ukraine lab, experts fear”

https://twitter.com/DailyMirror/status/1503014014015709185?s=20&t=-slpGnaDqVEH1YCAv7zJkw
Väntar på uppföljaren där de påstår att Ryssland planterat dessa "ämnen" i labben.
Citera
2022-03-17, 23:01
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Rysk trupp stöter på motstånd, de känns inte direkt vältränade.

https://mobile.twitter.com/aldin_ww/status/1504573184116408320

Det där är en del av getknullarna från tjetjenien tror jag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ryssland har inte lyckats inringa Kiev. Och det ser inte ut som om dom lyckas med det.

Nja vi får se vad som händer. Putin har ju någon false flag atack pågång så de kan förklara krig emot Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ryssland har kunnat göra det tidigare. De har ju mycket gräns… Och gjorde en trevare med Belarus nyligen.

Här vill du bara sprida oro och kasta skit på de ukrainska flyktingarna.

Hahaha

Du är ju helt förvirrad. Hur skulle det vara ukrainska flyktingars fel att flyktingar från andra länder utnyttjar deras land som en passage till EU?

Jag menar att risken är hyfsat stor att det med tiden nog inte bara kommer dyka upp flyktingar från Ukraina vid deras gräns mot EU.
Senast redigerad av PackMan123 2022-03-17 kl. 23:04.
Citera
2022-03-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Även om du eventuellt tar Ukrainas siffror med mycket salt så är de ju väldiga förluster för ryssarna, både med soldater och materiel. Putin söker soldater i Syrien och vapen i Kina… Och landet står inför ekonomisk kollaps.

Så din dobermann riskerar att vara uppstoppad snart.

Men hur ska man ens lita på siffror i detta "krig"? Rörliga filmer? Vittnesmål? ALLT kan vara fejk, och ibland bra gjort. (NEJ, Zelenskis framträdande i riksmedia där han gett upp var inte kronan i fejkredigering, men filmen tog sig ända till direktsändning ).
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Om Ukraina vinner detta på något sätt och det är fred till sommaren så blir det bilsemester i Ukraina, och jag ska bara mata in stålar i den lokala ekonomin!

Tror många tänker likadant, Ukraina har fått många vänner dessa veckor. Tidigare såg man det som ett lite mer västorienterat mini-Ryssand som skickade lustiga sånger till Eurovision. Tror de har slagit stort på den internationella arenan nu.

Pengarna kommer i så fall att regna över landet och investeringsmöjligheterna kommer att vara många. Vi jobbar redan med flera utvecklare i Ukraina och det intresset kommer inte att minska efter att de segrat.

En del av den privata portföljen kommer givetvis också riktas dit. Ett västtillvänt Ukraina i uppbyggelse efter det här förjävliga kriget är ett starkt case. Det har ett likvärdigt eller bättre potential än det som många som investerade i Rysslandsfonder nog gick och hoppades på.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Rysk trupp stöter på motstånd, de känns inte direkt vältränade.

https://mobile.twitter.com/aldin_ww/status/1504573184116408320

Kommentarerna i tråden är inte nådiga. Och jag håller med, är detta ryska militära styrkor? De rör sig som 91:an Karlsson på sin allra första lumparövning. Helt ostrukturerat, till och med jag ser att detta är långt ifrån professionella soldater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in