2022-03-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Nu får folk lugna sig med spekulationer och fria fantasier. Med tiden lär vi märka vilken sida som vinner rent militärt.

Så vad ska diskuteras i den här tråden, börsvalpen?
Citera
2022-03-17, 22:54
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
Det stämmer inte. Även om jag tror att Ukraina påbjuder visst motstånd - absolut - så är det inte mer än en chihuahua som morrar extra starkt mot en dobermann. Den större låter den mindre hållas. Detta var min analys redan från "krigets" första början. Och jag ser inte att jag har fel ännu.

Även om du eventuellt tar Ukrainas siffror med mycket salt så är de ju väldiga förluster för ryssarna, både med soldater och materiel. Putin söker soldater i Syrien och vapen i Kina… Och landet står inför ekonomisk kollaps.

Så din dobermann riskerar att vara uppstoppad snart.
Citera
2022-03-17, 22:55
Medlem
Det mest intressanta i denna tråd är mängden av försök till förklaringar till situationen. Ingen vet, alla gissar, håller tummarna, tror att man vet, ny morgon - ny insikt.

Förr i tiden var det något enklare. Nu vet man inte ens om det man får rapporterat - från endera sidan - är det minsta sant.

Så jag har ett tips. Ta det för vad det är, vi som små människor kan ändå inget göra, ät må, och låt Globalisterna försöka göra/utföra vad de håller på med. Detta är bara orosmomentet "för dagen". Efter detta kommer en ny skrämselpropaganda. Det är det ENDA vi kan vara säkra på, gott folk!
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Man måste hålla sig på motorvägen eller vägarna norr om Kiev det är träsk,sumpmark alt blöt åkermark denna tid på året. Skulle tro att mycket som kommer norrifrån i form av underhåll slås ut av ukrainskt artilleri och eldunderstöd av drönare. Är nog jävligt med logistiken trots de få milen det handlar om. Ukraina har varit riktigt duktiga att slå ut just dessa hittils. En fundering jag har är varför man inte sprängt järnvägen ännu som går in till Kershon det är ett mysterium .

Jo, så som det ser ut är det inte lätt för Ryssland att attackera genom Tjernobyl.

Vad som händer i syd har jag ingen koll på.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0

Man står och stampar.. Enligt de flesta bedömare hade man räknat med ett snabbt avgörande(räknat i ett fåtal dagar). Som alla förstår kommer ryssarna inte ha råd att ockupera Ukraina..

Putins retorik inför invasionen lät mer som att detta är en kort snabb operation.
Det direkta intåget rakt mot Kiev understödjer gissningen.

Nu går det såklart inte säkert att veta hur planen ligger och/eller om den följs.
Så länge Putin hävdar att den här militära specialoperationen följer planen till punkt och pricka, så måste man vara lite på tå och inte släppa garden.

Men det finns ett antal observationer som visar på att det är mer kaos än ordning i avancemangen;
Det finns inga strategiska vinster i att ställa en lättpansar-konvoj 6mil lång stilla över en vecka...
Eller sätta in uppdelade förband mot ukrainska styrkor på så här många olika ställen samtidigt.
På många bilder och klipp är det enstaka eller parvisa stridsfordon som rullar ihop, och det är ju ingen vettig strategi för en trupp som är inne på fientlig mark.
Ryssarna verkar tappat bort varandra i fält.

På andra bilder/klipp där mer intakta förband syns, men många gånger trasslat in sig i bostadsområden eller ute i terrängen som dom/deras fordon inte bemästrar.

Är detta en budget-invasion?
Troligtvis ja, då värnpliktiga verkar användas i stor utsträckning samt man släpper blinda gamla Sovjet-bomber.
Su-27or i luften verkar tunt med också.
Det verkar också vara en övervägande del gamla stridsvagnar, som häftigast och nyast mest T-72.

Strategiändringar det senaste då.
Flyg verkar man släppt helt och hållet för tillfället. Inga helikopterskvadroner och inga samordnande luftanfall vad det verkar.
Man verkar rullat bak pansarförbanden en aning och fokuserat mer på artilleri.
Vi har även sett en del förmodade underrättelse-attacker, tex bombningarna i västra Ukraina.
Låst fast en större strategisk stad har man också gjort, och bombat den sönder och samman med massor av civila dödsoffer.
Men det är också allt.
I övrigt verkar man mest avvakta och ha saktat ner ordentligt.
Citera
2022-03-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Nu får folk lugna sig med spekulationer och fria fantasier. Med tiden lär vi märka vilken sida som vinner rent militärt.

Eftersom väst tillåter och är världsledande på fri fantasier så vet vi redan vinnaren, ifall det blir atombombskrig inatt och man inte vaknar upp imorn. Vi vann!
Citera
2022-03-17, 22:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Rysk trupp stöter på motstånd, de känns inte direkt vältränade.

https://mobile.twitter.com/aldin_ww/status/1504573184116408320
Citera
2022-03-17, 22:57
Medlem
Och där erkänner daily mirror att man utvecklat biologiska stridsmedel i Ukraina.

”Putin could unleash biological weapon from seized Ukraine lab, experts fear”

https://twitter.com/DailyMirror/status/1503014014015709185?s=20&t=-slpGnaDqVEH1YCAv7zJkw
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Han gav ju Ukraina månader att förbereda sig. Välja ut platser för eldöverfall och mineringar där det gör största nyttan och är lättast att försvara. Att kunna rulla på mil efter mil utan motstånd hjälper inte om det sedan plötsligt blev tvärstopp och hela kolonner måste vända. Ineffektivt, frustrerande och sårbart.

USA:s underrättelser var ju riktiga. Dom såg att det inte var en övning utan en uppladdning inför invasion. Vilket gjorde att Ukraina kunde förbereda sig.

Men jag tror ändå inte att dom var helt förberedda, det var 50% för invasion och 50% för "diplomati". Så ser jag på det.

Och Lavrov, Putin, Zacharova ljög konstant om att en invasion inte var aktuell.

Det ryska spelet där var otroligt fult. OTROLIGT!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Även om du eventuellt tar Ukrainas siffror med mycket salt så är de ju väldiga förluster för ryssarna, både med soldater och materiel. Putin söker soldater i Syrien och vapen i Kina… Och landet står inför ekonomisk kollaps.

Så din dobermann riskerar att vara uppstoppad snart.

Du kan ha rätt, men jag tror det när jag ser det. (Det vill säga, när vänstermedia tvingats rapportera om min uppstoppade dobermann.)
Citera
2022-03-17, 22:58
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Ser inte helt tillbakatryckt ut, de har tagit positioner på E40, väster om Kyiv

Ja de håller sig runt där och utkanten av Irpin. Men de beskjuts kraftigt av artilleri och ryssen orkar knappt med att besvara med eget artilleri länge enligt uppgifter från Kiev. Men sånt här kan förändra sig fort.
Citera
2022-03-17, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Länk för ditt påstående, som en annan postare redan bett dig om.

Du får väl söka bakåt, klicka på mig, sök dig bakåt!

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU

Berätta för mig..
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2022-03-17 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in