2022-03-17, 22:50
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Mm, att anlägga ett piss-labb går säkert att lösa på 3-5 år. Frågan är vad det hjälper i nuläget?

Tro inte att Putin inte har räknat in alla eventualiteter i detta. Underskatta inte din motståndare. Han var troligtvis beredd på alla sanktioner som har lagts. Det är helt sanslöst vad naiva ni är.
Väst har också räknat in alla eventualiteter i detta. Fordonsflottans problem är ett beräknat led för att snabba på de omställningar som krävs för att rädda klimatet.
Citera
Avslutad
Nu får folk lugna sig med spekulationer och fria fantasier. Med tiden lär vi märka vilken sida som vinner rent militärt.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Putler ljuger ju konstant så tror vi verkligen på att han skulle avbryta invasionen? RySSar går inte att lite på i en förhandling.
Möjligen. Men skulle ge honom en chans att retirera med ansiktet i behåll.
För att väst skulle slippa mer elände.
Straffa Putin och Ryssland gör vi effektivast På det ekonomiska slagfältet.
Bomber och granater straffar inte Putin.
Senast redigerad av Jof 2022-03-17 kl. 22:53.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De måste ändå ha kunnat skicka förnödenheter.

Förmodligen kan dessa enheter få underhåll från Belarus.

Man måste hålla sig på motorvägen eller vägarna norr om Kiev det är träsk,sumpmark alt blöt åkermark denna tid på året. Skulle tro att mycket som kommer norrifrån i form av underhåll slås ut av ukrainskt artilleri och eldunderstöd av drönare. Är nog jävligt med logistiken trots de få milen det handlar om. Ukraina har varit riktigt duktiga att slå ut just dessa hittils. En fundering jag har är varför man inte sprängt järnvägen ännu som går in till Kershon det är ett mysterium .
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Han satsade på att snabbt gå in i Kiev och avsätta Zelenskij och regeringen. En blixtattack med stridsvagnar. Det kanske inte var så fel planerat bara det att motståndet var lite värre än beräknat. Och sedan inledningen har Ukraina kommit upp rejält på tårna och bjuder motstånd överallt.

Han gav ju Ukraina månader att förbereda sig. Välja ut platser för eldöverfall och mineringar där det gör största nyttan och är lättast att försvara. Att kunna rulla på mil efter mil utan motstånd hjälper inte om det sedan plötsligt blev tvärstopp och hela kolonner måste vända. Ineffektivt, frustrerande och sårbart.
Citera
2022-03-17, 22:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack för infon.. Låter dock helt befängt, så jag hoppas du inte driver med mig.
Det låter helt absurt, men det är faktiskt sant.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, absolut. Ryssarna var så få till antalet redan till en början att kontaktytorna blir få även de. Sedan har ukrainarna hittat en framgångsrik taktik som slår ut de ryska transporterna, vad det verkar, tämligen enkelt på vägarna. Vi har ju sett på drönarfilmerna hur dessa eldöverfall kan gå till. Jag tycker faktiskt att det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur väl ryssarna och ukrainarna står sig mot varandra i regelrätt strid. Mariupol kan möjligen ge en fingervisning.

Ukraina lär väl knappast vara intresserade av att möta ryssarna i regelrätta fältslag bortsett från att de verkar ha bestämt sig för att försvara vissa städer. Som det känns nu så binder väl slaget om Mariupol upp så mycket ryska trupper att alla reserver de kan uppbåda bara går till det slaget. Känns som ett rätt betydande misstag av den ryska ledningen att köra fast på det sättet. Försöken att inringa Kharkiv verkar de nästan ha gett upp och Ukraina har genomfört flera motoffensiver där och erövrat mängder av rysk utrustning. För att inte tala om att armégruppens stab slogs ut varvid stabschefen dödades.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
Där stämmer bara inte. Även om jag tror att Ukraina påbjuder visst motstånd - absolut - så är det inte mer än en chihuahua som morrar extra starkt mot en dobermann. Den större låter den mindre hållas. Detta var min analys redan från "krigets" första början. Och jag ser inte att jag har fel ännu.

Men jag har för mig dom redan under dag två var inne och körde med stridsvagnar och fordon inne i Kievs utkanter.
Har du glömt det? Det gick ju nästan inte att skilja ut vad som var rysk och vad som var ukrainsk och dom körde som dårar i trafiken.

Men sedan förändrades strategin. En blixtattack var nog ändå det bästa men felet kan ha varit i rysk synpunkt att man inte lyckades ta flygplatsen med sina fallskärmstrupper. En general dog väl ganska omgående dag 3.
Men jag är osäker på vad som hände. Det är en djävla röra.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Om Ukraina vinner detta på något sätt och det är fred till sommaren så blir det bilsemester i Ukraina, och jag ska bara mata in stålar i den lokala ekonomin!

Tror många tänker likadant, Ukraina har fått många vänner dessa veckor. Tidigare såg man det som ett lite mer västorienterat mini-Ryssand som skickade lustiga sånger till Eurovision. Tror de har slagit stort på den internationella arenan nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Tror du att Putin har satelliter där han kan följa vapentransporter in i landet? Tror du det är lätt att gömma transporter av vapen in i Ukraina? Hur tror du att man fick information om var man skulle bomba basen med de frivilliga utlänningar som anlände i Ukraina?

>>>Basen där de frivilliga fanns var ingen hemlighet. Information fanns öppet. Har RySSland satelliter ja, men frågan är om det har kunnat omsätta denna information till militära insatser. Har jag kunnat läsa om omfattande utslagna konvojer av vapen från väst in i Ukraina, Nej. Har det dykt upp något tillslag här och där mot någon lastbil, Ja. Men mängden vapen som har strömmat/forsat in till Ukraina är inte några lastbilar. Det är tusentals. Följ de militära flygen in till södra Polen under en dag så förstår du mängderna av vapen som skickas in i Ukraina.

https://globe.adsbexchange.com/

Finns filter så att du bara kan följa militära flyg som väljer att vara synliga.
Citera
2022-03-17, 22:54
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Fiasko är det ju redan när specialaktionen övergått till fullt krig med terrorbombning av befolkningen och bara 10% av landet ockuperat efter tre veckor, med kanske över 10 000 döda ryska soldater, utan intag av betydande städer och stundande ekonomisk kollaps hemmavid.
Nästan så USA snart får skicka vapen till Ryssland för att inte andra länder ska ställa in sina ordrar på överdrivet dyra amerikanska vapensystem. Kanske därför Xi åker till Kina för att få dem att skicka mer prylar till Putins paralympiska spel i Ukraina?
Citera
2022-03-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Ja absolut, man ser långsamt hur faktiskt Ryssland nu börjar pressas tillbaka.

Vecka 1: Ryssland avancerar in i landet, men försörjningsproblem gör att offensiven kommer av sig
Vecka 2: Det går mer och mer mot ett dödläge
Vecka 3: Fortsatt dödläge men tendenser på att Ukraina börjar trycka tillbaka Ryssland i sydväst
Vecka 4: ?

Det är ju också en fråga om hur utvilade trupperna är. Har Ryssland reserver inne som kan avlösa? Har Ukraina reserver ja det tror jag.

Men att 4 generaler dött för Ryssland kan göra företaget svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in