2022-03-17, 21:09
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Jag har också funderat på det, och jag tror orsaken till att han inte använde kemiska vapen mot slutet är att han visste att då hade ryssarna också satt in det och ändå vunnit. Alla visste ju att båda sidor hade tillgång till det.

Hade däremot tyskarna precis fått fram en fungerande atombomb i mars 1945 så hade nog Hitler använt denna eftersom han då kunde anta att han var ensam om att ha en.

Ryssarna hade väl inga kemiska vapen? däremot britterna satt väl på stora förråd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag är faktiskt lite nyfiken på hur Kina kommer att agera ? Påstås att 4 ryska fartyg lastade med fordon siktats utanför Japan . Rysk-Kinesiska gränsen har det ju tvistats om förut Av en händelse finns det naturtillgångar där med och Kina är nog spekulanter . Att flytta trupper ändrar balansen i den delen av världen
Hade Kina varit på Putins sida hade hans krig i Ukraina haft ett annat förlopp. Tre veckor med enorma förluster talar sitt tydliga språk; Putin är helt ensam. Inte ens Nordkorea stöttar honom.

Putin sitter rejält fast i ett mycket djupt kaninhål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ytterligare en rysk hkp nedskjuten.

https://mobile.twitter.com/ArmedForcesUkr/status/1504542762556968967

En stor eloge till dej som håller oss uppdaterade och glada.

Det är bra att Ryssland förlorar både helikoptrar och piloter. Det kommer att göra det omöjligt för Ryssland att föra ett långt krig.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Nån som har en uppdatering om de ryska flygplanen från Rysslands regering som åkte från Moskva till bergen där alla bunkrar finns?

Jag har inte hört något om detta, kan du skicka en länk eller något bevis på det du pratar om?
Citera
2022-03-17, 21:10
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ytterligare en rysk hkp nedskjuten.

https://mobile.twitter.com/ArmedForcesUkr/status/1504542762556968967

Trevligt att det går bra för våra ukrainska hjältar och att de plockar ryssarna.
Citera
2022-03-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Enligt någon undersökning som BBC gjort så stödde 70% av ryssarna denna ”militäroperation”. Så tyvärr är ryssarna för lättlurade/dumma för att förstå bättre. Antar att de får lära sig den hårda vägen..
En skock får som agerar nyttiga idioter tyvärr, men det blir värst för dem själva i Putler-ryssland, vatten och potatis på menyn sju dar i veckan. Putler och hans hantlangare kommer dock förstås fortsätta att äta gott trots sanktioner.
Citera
2022-03-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Jag tänker bara att det är en väldigt skicklig eldledare som lyckas träffa två grk granater och en kanonkula när den rör på sig stridsvagnen. Mer troligt att det är
Olika RPG i de första två smällarna och sen den största är troligtvis en ukrainsk stridsvagn eller om de har vänt på en haubits och använder som kanon. Och den sista smällen kan mycket väl vara Grg då den smäller av i luften och ser inte ut som en grk smäll. Canada har sänt 100 st grg till Ukraina och att andra länder har sänt ammo eller mer grg under bordet sen tidigare är inte helt omöjligt.

Jag håller delvis med och har delvis ändrat mig efter att ha sett filmen igen och i högre upplösning. Grg eller nåt annat vapen som skjuter granater med luftbrisad finns så vitt jag vet inte i Ukraina så du kan nog släppa det spåret. Det som talar emot granatkastare är att de flesta granaterna träffar. Hur bra eldledare och servis du än har så har inte granatkastare så stor precision. Det som talar för är att de flesta smällarna ser ut att komma uppifrån och smälla uppe på så att säga. Du kan ju inte träffa taket uppifrån med en rpg. Jag ser inte heller några strimmor sv rök efter raketer som man kanske hade kunnat se om det var rpg som kom flygande från sidan. Flera av smällarna är dessutom för stora för att komma ifrån en rpg eller p-skott. Möjligen är det en kombination av nåt slags pv-vapen som rpg och indirekt eld från granatkastare.
Citera
2022-03-17, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Jag har inte hört något om detta, kan du skicka en länk eller något bevis på det du pratar om?

En från Flashback länkade från twitter där massa regeringsplan åkte från Moskva till bergen, twitterkonto är ”oplatsen”

Scrolla ner i hans flöde tills du ser
Citera
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
En släkting såg 2st på Gotland.
Skulle inte Norge ha nån NATO-övning? Kanske kan vara det?
Citera
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Inte utan att förvarna. Hörde ett muller ovanför Västerås för runt 15 minuter sedan. Kollade flightradar men inget flygplan närmre än vid Arboga vid tillfället.

Om de höjt nivån så borde väl det meddelas?

Detta plan flög på ganska låg höjd av ljudet att döma

En släkting skrev för 10 min sedan, 2st flög relativt lågt över Visby.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Nu när ryssarna står och stampar plockar ni fram asylkorten… Nästan humor.

Detta är ingen ursäkt eller så.

Det ligger i Rysslands intresse att skapa ett asylkaos vid EU:s gränser.
Det kommer inte bara vara ukrainare som till slut kommer använda denna passage genom Ukraina till EU.
Citera
2022-03-17, 21:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yankee.
Kanske för att jag håller faktiskt på med datorn och skriver timmar till anställda samtidigt. Men iaf mitt fel att skriva dumma saker, ursäkta för det. Bara det att man hört från två olika, en ryss och en kille från Ukraina vad medlemmar från Azov gör, inte bara mot dom som dom fångar i krig, utan även mot befolkningen. Gillar inte Ryssland och tycker att kriga 2022 är stenåldern. Min fråga va, hur kan du förneka en sådan sak? Nazister från Sverige och hela världen ansluter till dom för att dom känner till deras värderingar och tankesätt? Varför förnekar du en sån uppenbar sak?

Det var kanske så, men de säger att Azov idag är en del av det ukrainska försvaret.

Därför kan man inte läsa några texter om hur de är nazister.

På samma sätt skriver inte kriminella organisationer på nätet att de faktiskt är kriminella.

Jämför med franska främlingslegionen. De hade efter kriget ganska många legionärer som hade kämpat på axelmakternas sida, men var de då nazister?

Hela propgandan om nazister är just bara propaganda från Moskva.

Den säger, de är nazister, så du skall ge mig allt du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in