2022-03-17, 21:03
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Hur som även efter kriget i Ukraina så bör man återuppta handeln gällande förnödenheter till folket i Ryssland lyxpartiklar osv kan man gärna få fortsatt strama åt... men jag tycker verkligen inte att folket i Ryssland ska svältas ihjäl..

Det håller jag definitivt med om. Det bör inte skapas någon slags variant på Versaillesfreden så att vi sitter med en ännu värre och bittrare fiende i framtiden. Efterspelet bör hanteras väldigt varsamt och taktiskt. I synnerhet, som du säger, mot civilbefolkningen.
Citera
Medlem
Läser lite nu om kirunasvenskarna. Svenska-kommunister som åkte till sovjet och fick ett tragiskt öde. Säger mycket om rysk-mentalitet.

Svansson, Nils, född 1888 i Uppland. Arbetare i Nacka och emigrerade tillsammans med fru och barn till Sovjetunionen under 1923. Han greps 1936 och avrättades 1938 för påstått spionage. Frun och de tre sönerna noterades som försvunna.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Ytterligare en rysk hkp nedskjuten.

https://mobile.twitter.com/ArmedForcesUkr/status/1504542762556968967
Citera
2022-03-17, 21:04
Medlem
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kirunasvenskarna
Citera
2022-03-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljugarbengt
Stackars ryska medborgare...inget dessa till antagligen 95% har önskat sig... finner inga ord...

Enligt någon undersökning som gjorts så stödde runt 70% av ryssarna denna ”militäroperation”. Så tyvärr är ryssarna för lättlurade/dumma för att förstå bättre. Antar att de får lära sig den hårda vägen..
Senast redigerad av bubbelvatten 2022-03-17 kl. 21:08.
Citera
2022-03-17, 21:05
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yankee.
Kanske för att jag håller faktiskt på med datorn och skriver timmar till anställda samtidigt. Men iaf mitt fel att skriva dumma saker, ursäkta för det. Bara det att man hört från två olika, en ryss och en kille från Ukraina vad medlemmar från Azov gör, inte bara mot dom som dom fångar i krig, utan även mot befolkningen. Gillar inte Ryssland och tycker att kriga 2022 är stenåldern. Min fråga va, hur kan du förneka en sådan sak? Nazister från Sverige och hela världen ansluter till dom för att dom känner till deras värderingar och tankesätt? Varför förnekar du en sån uppenbar sak?

Sverige har tydligen 300 riktiga nazister, ingen av dom åker frivilligt till ett krig även om dom är hjärndöda i övrigt.

Det är bara ett jävla jippo att låta nazisterna få sådan stor publicitet från våra politiska rödstrumpor, vilket dom givetvis använder som ursäkt för att vinna valet. Putin försöker göra samma sak genom att skylla på nazister.
Citera
2022-03-17, 21:05
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Aja jag är ganska säker på att det är en försvinnande liten del människor som åker in i ett krig frivilligt...

Självklart är det så men det tar ju inte ifrån ens egna ansvar speciellt när man utövar anfallskrig på ett brödrafolk.
Citera
2022-03-17, 21:06
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du har ingen koll på hur militära förband är organiserade? Eller hur?
Ingen större koll, nej. Däremot är jag helt säker på att det är vanligare att ryssarna lånar ukrainska bönders traktorer för att frakta saker än att ukrainska bönder "stjäl" ryska stridsvagnar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Har hört stidsflyg ovanför oss ett par gånger nyss. Helt säker på att det var det vi hörde. Är det någon övning i Sverige idag?

Samma här, i Mälardalen. Kan ju vara Cold Response, eller något. Vem vet.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Hitler hade tillgång till stora mängder kemiska massförstörelsevapen som han valde att inte använda, trots att de rätt använda antagligen hade kunnat vända krigslyckan. Varför han lät dem bli liggande i förråden hela vägen till det bittra slutet kommer vi antagligen aldrig få veta. Men även galna diktatorer har ett eftermäle att tänka på och det är antagligen inte tilltalande för deras ego att bli kända som galna diktatorer även om de råkar vara det.

Jag har också funderat på det, och jag tror orsaken till att han inte använde kemiska vapen mot slutet är att han visste att då hade ryssarna också satt in det och ändå vunnit. Alla visste ju att båda sidor hade tillgång till det.

Hade däremot tyskarna precis fått fram en fungerande atombomb i mars 1945 så hade nog Hitler använt denna eftersom han då kunde anta att han var ensam om att ha en.
Citera
2022-03-17, 21:07
Medlem
Nån som har en uppdatering om de ryska flygplanen från Rysslands regering som åkte från Moskva till bergen där alla bunkrar finns?
Citera
2022-03-17, 21:07
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kina har varit trötta på Putin länge.
Jag är faktiskt lite nyfiken på hur Kina kommer att agera ? Påstås att 4 ryska fartyg lastade med fordon siktats utanför Japan . Rysk-Kinesiska gränsen har det ju tvistats om förut Av en händelse finns det naturtillgångar där med och Kina är nog spekulanter . Att flytta trupper ändrar balansen i den delen av världen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in