2022-03-17, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
https://twitter.com/Gerjon_/status/1504404457878077442/photo/1

Ett av planen där är Rysslands version av Air Force One.

Tack det var intressant.
Citera
2022-03-17, 12:42
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpamTrapper
En intressant länk apropå avlyssning av rysk militärtrafik. Det verkar inte gå så bra för dom där heller:
https://www.nyteknik.se/sakerhet/rysk-kryptolur-holl-inte-militaren-fick-ringa-okrypterat-7030282

Utdrag ur artikeln:
Det är känt att delar av det ryska samhället, däribland armén, plågas av svår korruption. Under intervjun med Ny Teknik tar Leif Nixon upp en skandal som inträffade i samband med att den ryska militären skulle införskaffa den nya generationens taktiska radiosystem. Företaget som fick uppdraget att tillverka dessa i Ryssland, lät i stället producera systemen i Kina – endast slutmonteringen genomfördes i hemlandet.

Följden? Ryssland fick ett nytt radiosystem som varken fungerade särskilt bra, eller gick att lita på fullt ut.
– Ryssland verkar ha en brist på kommunikationsmateriel på grund av bland annat korruption och inkompetens, säger Leif Nixon.

Mongolerna är ta mig fan riktiga idioter
Citera
2022-03-17, 12:43
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Är det något jag är väldigt bra på så är det att sitta still i båten

Har heller inga problem med att vara skeptisk mot samtliga medier, alternativa eller inte. Har fått rita om kartan ett antal gånger de senate åren och vet att jag kommer att behöva göra det igen.
Det är bra, det! Viktigt att vara kritisk.

Sedan tänker jag att vissa alt-media-aktörer lär få ta sig en funderare när situationen lugnat ned sig lite — är det en bra idé att stöta bort många av sina läsare? Gör de inte det finns utrymme för nya förmågor. Ska jag vara ärlig är svenska alt-media ändå inte mycket att hänga i granen som det ser ut nu. Jag vill bara inte att regeringen ska få ytterligare skäl att slå ned på vår politiska opposition per guilt-by-association.

Vi vet ju redan att det finns ryssvänner i olika kretsar, sas. Och det är alltid trist när sådant som Ukraina-frågan — se händelserna 2014 — leder till interna bråk. Dock svårt att undvika när det rör verkliga övertygelser i konflikt med varandra.
Citera
2022-03-17, 12:43
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Självklart kunde ryssarna bomba sönder och samman Kiev från dag 1 om de ville. Men de gör inte det eftersom de vill undvika förödelse av staden.

Vad snällt. Då stannar ryssarna utanför Kyiv då. Vad fint. Kan du kontakta borgmästarn?
Citera
2022-03-17, 12:44
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Fast det är ändå skrämande att det finns idioter som tror på putin och Ryssland. Vist det är inget fel och vara korkad som många pro ryska användare är här men det blir ju pinsamt när dom inte äns fattar att dom skämmer ut sig själva

Eller att det finns folk som inser att propagandan är hård ifrån båda håll och inte bara avvisar den ryska medan att svälja det som pågår i väst med hull och hår.
Citera
2022-03-17, 12:45
Medlem
rotesaus avatar
Onkel Vanja, Rysslands nya hamburgerkedja väntas inom kort slå upp dörrarna i Ryssland:
https://static.cdn-expressen.se/images/d9/27/d927ad3584654800b528bebcb525561c/16x9/314@60.jpg
Citera
2022-03-17, 12:45
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Ryska flottan utanför Odessa.

Förmodligen laddade till tänderna

https://t.me/voenkorKotenok/32957

Är det 10e gången nu du skriver om detta?
Du började tjata om det för 2 veckor sen.
Citera
2022-03-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Javisst, här har ju väst en skuld, man har låtit de här kriminella svinen rulla runt i sina pengar i London osv.

Märkligt att Putin och hans KGBgubbar låtit de här oligarkerna äga allt. Även om jag läst att dom egentligen håller i Putins dolda rikedomar också.

En teori är att dom som grupp inte skulle kunna utgöra ett politiskt hot mot regimen, då de flesta av dom var judar. Som kanske inte kan bygga upp en maktbas i Ryssland så lätt.

Putins Ryssland framstår som genomkorrupt, inte ens militären är ren. Är det en ren maffiastat?

Nyckeln är just att Putin har en stor andel av deras rikedomar. De är lyxiga målvakter som får tillstånd att leva upp en del av Putins pengar helt enkelt.

Gunvor är ett utmärkt exempel. Man skapar ett ”mäklarbolag” som skimmar varje oljetransaktion från de stora ryska oljebolagen. När Putins oligark åkte på sanktioner 2014 så fick Torbjörn vara ensam målvakt. Visserligen lever han gott på sin procent men det är huvudsakligen Putins pengar.

Putin beräknas äga tillgångar för minst 200 miljarder USD. Och det måste vara extremt lågt räknat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Är det 10e gången nu du skriver om detta?
Du började tjata om det för 2 veckor sen.
Bra att hålla sig uppdaterad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att ryska toppar flytt till Uralbergen, finns det en källa till det påståendet eller är det en trådsanning?

Onekligen intressant, om det är korrekt.

Källan ska vara denne enligt en tidigare postare. Har ingen aning om tillförlitligheten dock

https://twitter.com/oplatsen?t=dsgpyVMeMovaTLx4Ev4qsg&s=09

Men, samtidigt som denna nyhet uppdagas så skriver även flera dagstidningar om att Rysska trupper tillfälligt dragit sig tbka och att läget just nu är ovanligt lugnt (källa AB och Expressen vill jag minnas)
Dessa 2 nyheter tillsammans får en att fundera, om dom nu stämmer vill säga...
Citera
2022-03-17, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Han höll tal alldeles ensam. En ledare som talade till sitt folk. Har han inga medarbetare? Han skulle stärka sin sits om han avbildades omgiven av Peskov, Shoigu och Lavrov och vilka det nu kan vara. Är han inte en del av ett team? Eller har paranoian gått så långt att han inte vågar träffa en människa?

"Medarbetarna" vill inte synas på samma bild som Putin...
Citera
2022-03-17, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nja. Jag menade ju inte den urskillningslösa bombningen utan förbekämpningen med precisionsvapen. Den ökar naturligtvis civila förluster något, men bara i proportion så att säga, dvs den hade varit mer ändamålsenlig och riktad mot militära mål. Och speciellt med tanke på ryssarnas närmast totala avsaknad på realtidsinformation och verifikation, så hade de ju behövs många tiotals kryssningsrobotar mot en rullbana på en flygplats. Nu bombade man i stort sett 100-200 mål med var sin robot.
Vad är det som övertygar dig om det? "Första veckan" blir lite knepigt, för initiativet dog ju rätt tidigt så jag tror den första veckan beskriver två skeden i kriget. Men strunt samma, oavsett hur lång den var, låt oss prata om den initiala operationen, när man fortfarande hade styrda bomber och liknande. Då hade USAs förluster, allt annat lika, säkert varit 10 ggr högre ja, men det skulle ju då bara vara en linjär skalning eftersom de hade bombat målen med 10 ggr intensiteten. Det hade också varit mycket mer ändamålsenligt och givit färre både civila och militära förluster när man nu hade kunnat faktiskt ta flygplatsen eller basen, etc. Dvs USA i samma hypotetiska situation hade förmodligen dödat färre civila per mängd insats, men större förluster pga större insats, hänger du med?

Underrättelserna verkar vara obefintliga för ryssarna, och tekniska problem har de så de blir över.
Och vilken "dokumentation" skulle det vara? Knappast att några hjälporganisationer, observatörer och kartläggare har hunnit in och kolla sådant. Det synar jag, och vad det handlar om är troligtvis att man för statskrigsföring från civila byggnader, medans befolkningen antingen är i skyddsrum eller har flytt. Ukraina har noll att vinna på "civila sköldar" eftersom vi VET att ryssar ger blanka fan i sådant. Och, det låter också nu som om du talar om krigets senare skede, där vi lämnat precisionsbombningen. Där kan man ju inte använda civila sköldar även om man ville. Ryssarna kan inte alls veta hur det ser ut på målet i realtid, så det vore bara att "slänga resurser" där man kan gissa att de kommer förstöras.
Hur självmordsbombar man en kryssningsrobot? Blanda inte ihop saker nu. Vi (eller åtminstone jag) talar om den initiala bekämpningen och varför den upplevdes som "varsam".
Jag tror dig. För nu. Men vissa uppgifter eller poänger du vill göra är ändå, hmm, misstänkta. Det vore tämligen omöjligt att i nuläget veta om civila används som sköldar medvetet, oavsiktligt, systematiskt, ibland, alls, alltid, osv. Det finns inget som helst uppenbart motiv, men det finns uppenbara motiv att påstå att det vore så. Ö.h.t. är "civila sköldar" lite av en, tja, tidningsanka. Där det har förekommit systematiskt har det sett annorlunda ut. Antingen frivilliga civila som gör det demonstrativt, eller utkommenderade och utannonserade av diktatorn eller liknande. Att i det fördolda använda civila sköldar är, tror jag, "inte en grej". I något krig. Ja, jag kan inte svära på att det inte förekommit i världshistorien, men att använda denna "taktik" mot en motståndare som 1) skulle skita i det och 2) fabricerar lögner i industriell skala i vilket fall, känns tämligen så dödfött...

Tack för en bra analys, finns dock film ngn som har postats här då civila bråkar med Ukrainska soldater för att de placerar trupp i bostadshus. Även om du följer drönare, ser du hur man ligger och trycker på hustak osv..

Blir lite svårt att bekämpa en fiende, där man som ukrainare de facto ligger och gömmer sig i städer. Har nog knappt sätt ngn reguljär fältstrid från detta kriget.

Däremot en snabb fråga till dig, vad gäller som anfallande part rent rättsligt i större internationell domstol. Jag fick alltid lära mig vid insats då man ska ta terräng, att vi skulle bekämpa misstänkta punkter.

Risken kommer alltid vara att de misstänkta punkterna kommer vara civila.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in