Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Kvinnorna har alltså lämnat Peter nu, med sina barn? Jag kan inte uttala mig om Peters avsikter att ta hit dessa personer. Kanske ville han hjälpa dem, kanske ville han tjäna han pengar på dem. Eller både och. Men rent allmänt så förstår inte varför svenskar åker till Polen för att hämta hit ukrainare som de inte har någon släkt- eller vänskapskoppling till och låter dem bo hos sig. Ukrainare får för närvarande stanna i Polen om de inte har någon släkt eller nätverk i andra EU-länder som vill ta emot dem. I förlängningen hoppas jag ansvaret för dessa flyktingar delas proportionellt med alla EU- länder.
Jag förstår att man exempelvis hämtar hit sina ukrainska svärföräldrar eller vänner och tar hand om dem. Men om man hämtar hit främmande personer och låter dem bo hos sig så kan man inte förvänta sig att få registrera sina gäster hos Migrationsverket eller få något bidrag direkt. Ukrainare är viseringsfria i tre månader och om de bor hos släkt eller vänner så prioriteras de inte av Migrationsverket just nu. Myndigheten har fullt upp att försöka ta hand om ukrainare som inte har någonstans att bo.
Du har rätt. Sen är det bättre att dom stannar i polen oavsett då polen är mer likt i kulturen och levnadsstandarddn som ukraina. Och många delar i polen talas det ryska. Så blir enklare o bo där för ukrainarna om dom inte har ngn connection till sverige. Sen att den här galna Perer har valt att åka ner och hämta kvinnor är konstigt. Kvinnorna tror väl att dom ska bo för evigt hos han o ha det bra. Men så ser inte realiteten ut.
Detta är bara början på något av Peters bravader. Tydligen har han hämtat flera till sitt hus enligt en kommentar på nätet
Hur ska detta sluta?