2022-03-17, 10:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
När ni skriver att alla ryssarna skulle vara Mongoler?
Så bör ni känna till att det bara finns 1 miljon Mongoler i Ryssland och detta då på en befolkning av totalt 146 miljoner invånare när man då även räknar in den ryska befolkningen boendes i Ukraina.
Den största andelen Mongoler lever i Kina och består av 5800,000 och i Mongoliet lever det 2700,000.

Folk syftar nog på att Moskvastaten samarbetade med de mongoliska ockupanterna och samlade in skatter till dem, ingick äktenskap med dem, under, minst, 150 år. Då lärde Moskoviterna det sätt som mongolerna krigade, dvs maximalt grymt och hänsynslöst, och internaliserade detta i sitt eget krigstänkande.

Själv använder jag mig inte av begreppet "mongol" när jag kritiserar Ryssland, utan begreppet "cancersvulst". Tattarer kan ha levt i öster redan innan Kyiv-riket grundades. Och vad gjorde ukrainarna när mongolhären stod utanför Kyiv? De stred, förstås, till siste man!

Så det, är, skillnad på folk och folk. Inte vad gäller genitik, men kultur! Det är där de avgörande skillnadena finns! Så det är kyiv-riket kontra den mentala byhålan Moskva, och det är celler som samarbetar organiskt för att försöka bygga upp något bra kontra den ryska cancersvulsten!
Citera
2022-03-17, 10:51
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Precis, ställ dig själv frågan. Varför skulle ryssar bomba den rysktalande minoriteten som bor i Mariupol? Det gör de med största sannolikhet inte, men det är tydligen för känsligt att säga det högt. Se klippet, ryssarna räddar civila. Den som intervjuas säger att det var de ukrainska soldaterna som besköt dem i hemmet. https://twitter.com/r_u_vid/status/1503927096430661634

Det är som om Sverige skulle gå in Norge och bomba städer med stor population av svenskar. Ni skulle inte göra det eller hur?
Vi? Du menar att du inte är en av oss svenskar för att du är ett rysstroll?
Citera
2022-03-17, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Polen rapporterar om en misstänkt gigantisk cyberattack mot deras järnväg. Handlar om över 80 mil av järnväg, och främst de viktigaste sträckor - bland annat tåg till Berlin och Ukraina.

Ryssland misstänks stå bakom attacken. PKP kommer samla sig till ett krismöte.

Jaha stämmer det, är det kanske inte förvånande.
Putin verkar vilja ha Totaler krieg. Han är inte nöjd med en misslyckad invasion, terror mot civila, ökar inhemskt förtryck och ekonomisk ruin (i Ryssland). Nu ska han jävlas med NATO-landet Polen.
Den råttan vågar inte bomba Polen så det får bli cyber-terror istället. Man tager vad man haver, som torteraren sa ....

Ser man kriget som ett konstigt världskrig, som utspelas på flera nivåer och inte bara i Ukraina, verkar det inte finnas någon fred i sikte. Fred på marken i Ukraina verkar ha blivit en liten detalj bara .....

Cyber-krig mellan Ryssland och Väst, det låter ju intressant .....
Citera
2022-03-17, 10:52
Medlem
Torsuss avatar
Jaha...ryska invasionen tycks ha stannat av...har ryska armén fått mjölksyra?
Citera
2022-03-17, 10:53
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Norr och öster om dnpr är väl i princip Ryssland nu, och det var nog det som var målet med operationen.

Snart blir det kaffe kaka och penna karta.

Förutom Kharkov, Ukrainas näst största stad, som envist gör motstånd trots att det ligger vid ryska gränsen så är även Dnipro, Ukrainas fjärde största stad och dessutom en stad med mycket militärindustrier, i stort sett orörd av kriget så här långt. Så, nej, Ryssland kontrollerar verkligen inte allting öster om Dnepr.
Citera
2022-03-17, 10:54
Moderator
-Info-s avatar
Utrikeshandelsminister Anna Hallberg kallar Putin för barnamördare:

Citat:
Ministern utesluter utbyte med Ryssland: ”Dödar Ukrainas barn”

– Jag ser inte hur man ska kunna återuppbygga förtroendet med den nuvarande politiska ledningen när man med berått mod dödar barnen i Ukraina. Man skjuter rakt in i sjukhus och bostäder. Det gör det omöjligt att ha ett konstruktivt utbyte när det gäller handel och annat.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ministern-utesluter-utbyte-med-ryssland-dodar-ukrainas-barn
Citat:
Utrikeshandelsminister Anna Hallberg (S) menar att Ryssland med nuvarande styre inte kan fungera som handelspartner till Sverige.
Citera
2022-03-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du verkar inte kunna förklara din ståndpunkt.

Vad är misstänksamt med att nån begraver en son?

Det ser iscensatt ut, både pappan och det han säger.
-Han står själv och gräver, kom tv teamet så lägligt, finns ingen annan som sörjer sonen?
- mängder med blommor och ett kors men sonen är ju begravd för en minut sen samt inga andra sörjande?
- pappan är i sorg men lägger till med ”den fridfulla himlen” inte trovärdigt.Avslutar med hatar Ryssarna.
- pappans gråt, inte en tår, undviker att titta upp mot kameran.
Ovan var det jag menade med mitt inlägg, för mig var det självklara iakttagelser, dörav var mitt inlägg formulerat som det var.
Citera
2022-03-17, 10:56
Medlem
Ny uppdatering från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/pfbid028fwfP52gXkmiV4RFdrtVZ67ACKD4BV22mAXF7kUrXFt 7L5HvrgieinryLGJTQWBNl
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden från 24.02 till 15.03 var ungefär:
14000 Personal / Personer
444 Pansarvagnar
1435 Bepansrade stridsfordon / APV
201 Artillerisystem
72 MLRS raketartillerifordon
43 Luftvärns system
86 Flygplan
108 Helikoptrar
864 Motorfordon / fordon
3 Fartyg / båtar / kutter
60 Bränsletankar
10 UAV operativ-taktisk nivå
Data uppdateras. Beräkningen kompliceras av den höga intensiteten i fientligheterna.

De senaste av tidigare listor
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU
Citera
2022-03-17, 10:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Saken är den att Ryssland inte använt något av sina mer potenta och kraftfullare vapen och vapensystem i detta krig. De har använt sitt flygvapen uppseendeväckande sparsamt, speciellt första halvan av kriget.

Emligt en militär bedömare jag lyssnade på igår så kunde Ryssland sätta in hundratals mer stridsflygplan i Ukraina och bombat med sina långdistansmissiler som har kapaciteten att avlossa 10 gånger mer missiler än vad de gjort fram till nu. Enligt den militära bedömaren så trodde han att Ryssland sparade på sitt tunga vapenarsenal för en eventuell konflikt med NATO.

Han spekulerade också att det nog var därför Ryssland sätter in tjetjener och syrier i Ukraina. Ryssarna har en aktiv arme på 900000 man, men de vill använda dem för en ev. konfrontation med USA/NATO.
Vilken militär bedömare? Har Ryssland 10.000 kryssningsrobotar? Tillåt mig tvivla.
Ryssland har värvad trupp och värnpliktiga, de senare får eg inte sättas in i strid enär det inte pågår ett krig enligt Ryssland.
Annars måste Ryssland mobilisera in reservister.
Ryssland sätter in ballistiska robotar, tungt raketartilleri, pansar, attackflyg, attackhkp, beskjutning från havet etc.
Vilka tunga vapen väntar de med?
Citera
2022-03-17, 10:58
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Det händer mitt framför ögona på dig.

Nej det gör det inte
Citera
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus

Dom har ju nästan uppnått sitt mål? Och nej dom har inte stannat upp, läs mer än Aftonbladet...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus

Krigföring går ofta i vågor. Trupper kan endast vara aktiva en viss tid. Sen för man fran reserver för hålla kontinuitet men även det tar slut.

Soldater måste vila, föra fram mer ammunition, mat och bränsle. Aktiva soldater behöver 4000-5000 kalorier per dygn. Soldater behöver efter en viss tid riktig sömn.

Så ryska attackerna kommer i pushar. sen är det lugnt ett tag. Då kan Ukraina försöka ta initiativet på delar av fronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in