2022-03-17, 00:00
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Tja,

jag började BJJ nu för några månader sedan men märker att folk som är mindre än mig i min grupp börjar gå om mig. Jag har de skittufft mot mindre snubbar som är flexibla, snabba och bättre kondition.

Hur gör ni andra killar som är lite större? Hade vart kul att starta en tråd om detta då jag tror fler har samma problem. Har ej detta problemet med killar i min storlek.

Jag är 193/4 cm och väger ca 103 kg just nu

Mvh
Lasse
Citera
2022-03-17, 00:03
Medlem
Straminskys avatar
Hur hade du annars tänkt dig att det skulle se ut? Att stora killar skulle vara lika snabba och ha lika bra kondition som mindre? Finns en anledning till att ingen som väger 100kg vinner marathon...
Citera
2022-03-17, 00:29
Medlem
Vad menar du? Att du blir tröttare än dem och på så sätt förlorar? Du måste träna upp flåset, men framför allt måste du förbättra tekniken. Jag gissar att du spänner dig och gödslar energi i onödan. Lär dig att utnyttja din vikt till din fördel. Det handlar om att lura motståndaren i en viss riktning och där bryta balansen. Just då kan man komma åt en utsträckt arm eller en fri hals. Men om du spänner dig och tar i gör motståndaren det samma. Följ istället med.
Citera
2022-03-17, 05:15
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Fortsätt träna och ha kul bara. Onödigt att försöka min-maxxa sånt här som vitt bälte.
Citera
2022-03-17, 05:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Tja,

jag började BJJ nu för några månader sedan men märker att folk som är mindre än mig i min grupp börjar gå om mig. Jag har de skittufft mot mindre snubbar som är flexibla, snabba och bättre kondition.

Hur gör ni andra killar som är lite större? Hade vart kul att starta en tråd om detta då jag tror fler har samma problem. Har ej detta problemet med killar i min storlek.

Mvh
Lasse

Storväxta män brukar lida av att dom hela sitt liv blivit tillsagda att ”hölstra” sin storlek och inte vara buffliga, detta sitter ofta långt rotat och många är hämmade av detta.

I verkligheten och skarpa situationer slår storlek alltid mindre storlek, det är bara i fablernas värld David vinner mot Goliat.

Är du stor, så har du redan triumfkort på handen, nyttja detta och jobba med det genom att försöka hitta dominant position direkt, då du har längre räckvidd så kan du direkt från start dominera och styra med rätt aggressivitet.
Att jobba med 1 1/2 ggr sin kroppsvikt som liten är för jävla jobbigt, så ta kommandot och låt din storlek göra jobbet innan du avslutar!
Citera
2022-03-17, 07:57
Medlem
Kolla på hur t.ex Gordon Ryan spelar när han tävlar. Visst han är elitidrottare men han har en relativt långsam och oatletisk spelstil. Grappling behöver verkligen inte handla om att vara snabb.
Citera
2022-03-17, 07:59
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
Träna träna och åter träna, konditionsträning är A och O!
Citera
2022-03-17, 08:33
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Vad är det som gör att du väger så mycket då?
Citera
2022-03-17, 08:56
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Storväxta män brukar lida av att dom hela sitt liv blivit tillsagda att ”hölstra” sin storlek och inte vara buffliga, detta sitter ofta långt rotat och många är hämmade av detta.

I verkligheten och skarpa situationer slår storlek alltid mindre storlek, det är bara i fablernas värld David vinner mot Goliat.

Är du stor, så har du redan triumfkort på handen, nyttja detta och jobba med det genom att försöka hitta dominant position direkt, då du har längre räckvidd så kan du direkt från start dominera och styra med rätt aggressivitet.
Att jobba med 1 1/2 ggr sin kroppsvikt som liten är för jävla jobbigt, så ta kommandot och låt din storlek göra jobbet innan du avslutar!

Är det under tävling du menar då, och i så fall har man väl viktklasser där?
Senast redigerad av halaltarzan 2022-03-17 kl. 09:12.
Citera
2022-03-17, 09:36
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Vad är det som gör att du väger så mycket då?

jag gissar på att det beror på att han äter mycket
Citera
2022-03-17, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Är det under tävling du menar då, och i så fall har man väl viktklasser där?

Jag menar generellt under träning och alla sammanhang utanför tävling!

Det är väldigt svårt för någon på 195 cm och 100 kg att ställas mot någon på 170 cm fördelat på 65 kg då man, precis som du skriver, har viktklasser som som försvårar detta.

Dock förekommer det öppet fusk med viktklasser då det inte är helt omöjligt att dränera kroppen på vätska för att kunna ”väga in” på en lägre viktklass….
Citera
2022-03-17, 12:22
Medlem
Alla kroppstyper har olika utmaningar.

Hur kul tror du det är för en person på 65kg att ha en bjässe på 100+ kg över sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in