2022-03-17, 08:13
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Whataboutsky whataboutsky,
Russian liesky-screamsky-shoutsky.
Russian bastards go on whining,
Russia just goes on declining.

https://foreignpolicy.com/2022/01/03/russia-demography-birthrate-decline-ukraine/

Stort tack för den länken (ramsan var också ganska rolig).

En väldigt intressant aspekt från artikeln som var något av en ögonöppnare för mig är hur beroende av ryska invandrare Ryssland är och hur covid-pandemin fick denna invandring att braka samman. Med sina låga födelsetal har Ryssland varit tvungen att ta emot många invandrare för att inte dess befolkning ska krympa. Något som har gått bra eftersom de flesta invandrare varit etniska ryssar från tidigare Sovjet-republiker.

Det här sätter fingret på en annan stor svaghet i Rysslands nuvarande agerande. De ekonomiska sanktionerna och Rysslands allmänna skurkaktighet kommer nästan säkert att minska intresset hos ryssar utanför Ryssland att emigrera till Ryssland. En demografisk livlina för Ryssland kommer därför att skäras av. Tillsammans med en liten men inte obetydlig utvandring från Ryssland självt, eventuellt parad med högre dödstal och lägre födelsetal som kommer av en kollapsad ekonomi så borde det kunna leda till en rysk demografisk kollaps som kommer att få till och med 90-talet att se framgångsrikt ut.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Den svenske militärsrategen Joakim Paasikivi (PERKELE) tror att Ryssland snart kan tvingas dra sig tillbaka eftersom man inte klarar av att underhålla trupperna.

Som hastigast såg jag också att enligt Aftonbladet har den ryska invasionen helt stannat av.

Ryssland kan inte smita ur detta utan att dom ryska politiska ledarna ställs inför domstol.

Nu måste den ryska militärledningen vägra lyda och avsätta Lavrov, Zacharova och Putin.

PERKELE!!!!
Var det inte han som satt i tv dag 2-3 och berättade att snart så var Kyiv inringat och Ukraina var i princip chanslöst.
Vad han och den gamla pensionerade Överstelöjtnanten gaggar om kan vi lägga i kattlådan. De har ingen koll helt enkelt då de inte har erfarenhet av att leda och organisera större förband och manövrar.
Citera
Medlem
Det som kommer få Putin o Lavrov på fall är just hyckleriet för ingen står ut med det i väst. Alla affärspartners, familj, barn till Putin o Lavrov lever lyxliv på franska rivieran, kensington i London, NY, Monaco, Schweiz..Biarritz i Frankrike är ett sådant ställe. Det borde vara enkelt att spåra familjen och döttrarna till Putin i Biarritz och Lavrovs dotter i Kensington i London !!?? Varför skall de komma undan när oskyldiga barn bombas och traumatiseras i Ukraina ?

Om familjen kidnappas till Putin o Lavrov borde inte det kunna få dessa herrar att tänka om lite ?
Citera
2022-03-17, 08:14
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hamnarbetare-vill-stoppa-ryska-fartyg-hotar-med-blockad?

Dom ska hålla käften och sluta blanda sig i politiskt. Och om dom inte kan det så bör de ersättas med ett nytt fackförbund och ett nytt tillskott av arbetare.

Lol, så arg.

Det här är nog första gången jag kan ställa mig bakom en svensk hamnblockad som sker under min livstid. Hamnarbetarna brukar bara extremt griniga och tenderar att starta konflikter över ingenting, men nu har de ju ett ädelt syfte i alla fall.

De brukar sällan fega ur heller så det är inte alls omöjligt att de verkställer hotet.
Citera
2022-03-17, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord2Moyne
Svullnyllet Putin är förbannad över att Ryssland utestängs från sportens värld. Nu ska ryssarna anordna egna tävlingar med toppidrottsnationer som nedan nämnda…

Enligt RT så ska Ryssland bjuda in Tadzjikistan, Belarus, Armenien och Kazakstan för olika slags tävlingar mellan 18 till 21 mars. Vad tävlingarna kallas? ”We are together. Sport”

😂😂😂😂
Eritrea är väl också kompis med ryssen så varför inte bjuda in dom och ha slagdängan No milk today som bakgrundslåt för spektaklet. Känns mer äkta med tanke på utvecklingen i öst.

Kanske postat tidigare men jag lägger ändå in en länk till en parodi på <putin som är så träfffande i alla sina nålstick.
https://www.youtube.com/watch?v=e6nXi_fImpo
Citera
2022-03-17, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
"

Bra att du har lärt dig vad en fotnot är.

En bra lärdom till när du har klarat av grundskolan vid fortsatta studier.

Dagens vänsterliberaler är så jävla efterblivna så det är inte roligt längre.

Det var mer för din skull och jag håller med om vänsterliberaler. De har en tendens att ”doubbledown on stupid” när de får sina känsloargument offentligt avklädda…..

Även om just ditt spektakel var underhållande så gör det sig inte lika bra när man inte ser den villt flackande blicken, tårarna och de högröda kinderna….
Senast redigerad av slö 2022-03-17 kl. 08:20.
Citera
2022-03-17, 08:16
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vem fan bryr sig om din egen förträfflighet?

Siffrorna kan vara en hyperbol, visst, saken var inte själva siffran utan att Nato står ansvarig för massdöd genom bombningar sedan tidigare, vilket var ett svar på någon tjomme som skrek att "putin är värst wuuuuuuuäääää".

Vilket någon som med ditt intellekt borde ta reda på, men istället mall på din egen påhittade psykos.

Mer som Dunning kruger.

Vem fan tror du bryr sig om dina förvirrade personliga åsikter utan källor?

Här diskuteras Rysslands invasion av Ukraina.
Putin är utan tvekan det största hotet mot västvärlden sen Kubakrisen och om vi inte sätter ner foten i Ukraina så kommer han att fortsätta.
Citera
2022-03-17, 08:17
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja detta var oväntat. Har kineserna blåst Putin och Ryssland? Inte för att jag skulle bli helt förvånad, eftersom Kina är ett extremt opålitligt land som alltid sätter sina egna intressen främst utan hänsyn till avtal, men ändå lite märkligt efter deras ”nya världsordning”.. i så fall kan man nästan misstänka att de avsiktligt bidragit till att provocera fram konflikten genom att lova Ryssland stöd trots att de rimligen vetat att de skulle attackera Ukraina.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Vem vill satsa på en förlorare?
Citera
2022-03-17, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Eller så är det för att staden är under konstant beskjutning. Vad menar du att det gör för nytta om man ger sig ut och blir sprängd i bitar? Putin har inte demonstrerat någon återhållsamhet i sina angrepp på civila direkt.

Jo då, ryssarna började otroligt varsamt. Första veckan hade dom verkligen silkeshandskar på sig. Jag tror att det är för att de ryska unga soldaterna inre såg ukrina som en verklig fiende. Jämför man med amerikanska krigandet tidigt 2000 tal så dom bombade ursinnigt redan från starten av kriget men då var dom motiverade krigare med bra utrustning utan rädsla för egna livet.

Nu senaste veckan skiner verkligen desperationen igenom och det manifesteras genom att bomba allt och alla. Troligen på grund av ett enormt tryck uppifrån. Man har helt enkelt lyckats avhumanifiera ukrainarna alternativt fått dit en stor del ärrade veteraner utan samvete.
Citera
2022-03-17, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Var det inte han som satt i tv dag 2-3 och berättade att snart så var Kyiv inringat och Ukraina var i princip chanslöst.
Vad han och den gamla pensionerade Överstelöjtnanten gaggar om kan vi lägga i kattlådan. De har ingen koll helt enkelt då de inte har erfarenhet av att leda och organisera större förband och manövrar.

Jo det var han. Stavar jag PERKELE rätt? Jag skulle vilja se lite mer finsk sisu i TV. Jag håller med om att den här militärstrategen svajar med hur vindarna blåser.
Citera
2022-03-17, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Eritrea är väl också kompis med ryssen så varför inte bjuda in dom och ha slagdängan No milk today som bakgrundslåt för spektaklet. Känns mer äkta med tanke på utvecklingen i öst.

Kanske postat tidigare men jag lägger ändå in en länk till en parodi på <putin som är så träfffande i alla sina nålstick.
https://www.youtube.com/watch?v=e6nXi_fImpo
Att Putin lägger sig i idrotten och vill att de skall fredas visar vilken bisarr verklighet och bubbla han i realiteten lever i ! oskyldiga barn bombas varför skall de inte fredas i så fall ? men idrottsutövare..
Citera
2022-03-17, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Nä, så är det vinnaren har alltid rätt. Cyniskt men sant. Om Putin vinner har han inga problem.
Fallet Slobodan Milošević visar att förlorare kan ställas inför rätta.

Skillnaden är om det går att rättfärdiga en militära intervention eller ej, det är ju även skälet till att FN bildades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in