Citat:
Ursprungligen postat av
Shvetsiya
Jag undrar som flera andra i tråden var mellanskillnaden från producent till handlare tar vägen?
Jag har aldrig riktigt lyckats få ett bra svar på det, trots att jag är i lantbruksbranchen.
Tar man griskött t e x så kostar en svensk och en dansk gris ungefär lika mycket att föda upp. Men handlaren tar mer betalt för den svenska. Så jag antar att det är där den stora kostnadsökningen uppstår. Fast ingen vill erkänna det.
När det gäller kostnaden till bonden så är det slakteriet som sätter priserna. Eftersom djur inte går att lagerhålla så har bonden inget val än att skicka djuren till slakt när dom är färdiga för det. Stora djur äter mer foder och det blir trångt och skitigt, plus att det föds nya djur som måste ha platsen. Det går inte bara att stänga av. För grisar tar det 9 månade från seminering till att man har en färdig slaktgris. Då måste hela kedjan rulla på. Då får man sluta seminera suggor och sen vänta 9 månader tills det blir brist på grisar att slakta för att få upp priset.
I dom flesta andra fall så är det ju säljaren som sätter priset. Det är ungefär som att man skulle gå till Ica och själv bestämma vad man tänker betala. Handla för 1000 kr men säga i kassan att idag tänker jag bara betala 800 kr. Och komma tillbaka veckan efter med samma handling och meddela att nu har priset jag vill betala sänkts så nu tänker jag bara betala 700kr.
i Sverige fall handlar det nog om flerolika parametrar som skattetryck, krånglig byråkrati, krångligt att starta upp eget, dyrt att anställa personal vilket leder till att vissa få aktörer kan konkurrera ut andra och sedan skaffa sig en typ av monopol som inte är till gagn för någon inte ens dom själva.
Utomlands finns det massa aktörer som bygger bostadshus, I Sverige har vi NCC, Skanska och Peab i princip. Vilket gör att när man skall bygga ett sjukhus som Nya Karolinska så vill man ha full entreprenad så fick dom bara in ett anbud, som ofta skenar iväg i pris. Sedan blev det världens dyraste sjukhus som har byggts också.
Sedan stannar det ju inte där, sedan skall man ju ha upphandling om att ta hand om löpande service och underhåll också. Bosses fastighetsservice med 4 man göra sig icke besvär att ens försöka skicka in ett anbud då inte ens logistikförutsättningar finns.
Nej det kommer bara in ett anbud här med:
Citat:
"Swedish Hospital Partners (SHP) och företaget Coor Service Management – som utan konkurrens fick ett underavtal för service och underhåll – har nära nog ensamrätt på alla tilläggsarbeten de kommande 22 åren."
Då tänker ju dom flesta att det skall bli billigare men har man en monopolställning som man då vet om slutar det med sådana här kostnader:
Citat:
"140 000 kronor för flytt av vattenkran, 100 000 för att sätta upp en hylla – och 1,2 miljoner för att byta en dörr.
Det är några exempel på de hemliga priserna för ändringar och tillägg på Nya Karolinska i Solna."
Men dörren köper dom ju såklart in från en tillverkare för en spottyver, varför kan man då inte under driftens tid hålla på med sådant här och köpa direkt från tillverkaren när en dörr behövs?
skattetryck, krånglig byråkrati, krångligt att starta upp eget, dyrt att anställa personal vilket leder till att vissa få aktörer kan konkurrera ut andra och sedan skaffa sig en typ av monopol som inte är till gagn för någon, inte ens dom själva.
I kommunala och statliga fall så blir det mer påtagligt men detsamma gäller ju även privata marknaden i Sverige. Varför kan inte en grisbonde sätta priset i Sverige när grisen går till slakt? Ja hur många alternativ har grisbonden?
Detsamma gäller ju även reservdelar till bilar, det finns en (!) generalagent för inköp av reservdelar i Sverige då resten blivit uppköpta av denne eller dom andra fått lägga ner, då kan man sätta priset själv. Det har varit väldigt dyrt att köpa reservdelar över disk här hemma men som tur är kan vi ju nu mer som medborgare handla saker över internet från utlandet, vilket gjort att den Svenske generalagenten fått sänka priserna tillslut. Men för en grisbonde kanske det inte är så lätt att frakta grisen flera hundra mil.
https://www.svd.se/dryg-miljon-for-att-byta-dorr-pa-nya-karolinska