2022-03-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Eller hjälpa varandra med frön eller sticklingar från sina fruktträd och maxa ut trädgårdarna med matskogar till våren. Bygga hönshus, bygga odlingstorn, aquaponics, växthus.

Och starta overgrow-projekt för vilt växande gratis mat
Jo ,men hönshus låter smart fan vad glada alla innerstads yuppies kommer bli när en och annan miljömupp bygger hönshus för att få lite ägg i denna yttersta tid
Citera
2022-03-16, 23:37
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Men fattar inte hur det går ihop. Mina föräldrar köpte hus på 90-talet och var tvungna att sälja skiten och gå med förlust pga höga räntor. De som tagit lån är väl för i faan mig de som ska råka illa ut om ekonomin går åt helvete? Det handlar ju om risktagande för i helvete.

Borde jag maxa ett lån nu då och köpa något boende eller bara hålla på pengarna? Fuck ekonomi

Jag hoppar in lita här, du verkar vara en klassiker "dum" naiv svensk som faktiskt inte förstår hur systemet är uppbyggt. Hur det än går, låt detta bli en läxa att inte ha sådant förtroende för regeringen. När det kommer till kritan så bryr dom sig inte, förstå detta. Jag personligen har varit väldigt besvärlig medborgare men fått mycket utav det än majoriteten av de stackars människor som går till sina arbeten, som åker hem och krama frugan. Sen repetition tills dom dör. Livet är orättvist det kommer de alltid att vara. Men sluta bry dig så mycket om alla andra försök istället att fokusera på dig själv samt din familj så ni kan punga ut mest ifrån samhället.

Nu menar jag inte att gå och råna folk eller attackera privat personer, utan utnyttja systemet där pengar finns. Våra politiker åker taxi för miljoner, onödiga lyx konsumtion you name it. Sen har dom mage att beskylla att inte pengar finns så de måste höja skatten, men så är inte fallet pengar finns. Det handlar mera om hur de vill prioritera. Ett bra exempel är hur vi skulle kunna förbättra skolor,sjukhus,brandkåren och poliser. Men det finns såklart inte pengar för det men de lyckas alltid punga upp pengar från ingenstans som när vi hjälper andra länder med flera miljoner.
Citera
2022-03-17, 00:36
Medlem
På kvällsjobbet brukar jag då och då köpa t ex Dafgårds enportionsrätter. De har tidigare kostat 23 spänn men nu gått upp till 27. En ökning på +17%. Såg att kvistomater låg på 52 kr/kg men fick tag på spanska tomater för 20 kr/kg. Tittar betydligt mer på kg-priset numera!
Citera
2022-03-17, 00:42
Medlem
Samuel332s avatar
Efter Pesten kommer kriget efter kriget kommer svält och sen kommer DÖDEN🐎🐎🐎🐎. De fyra ryttarna av apokalyps är ett upprepande fenomen vi sett i varje arrogant, hedonistiskt och själviskt samhälle som det romerska, forna egyptiska, kinesiska, spanska riket. De fyra ryttarna kommer att jämna västvärlden som vi känner det med marken. Svält, pest, hyperinflation, krig, död. Ni trodde att det var över efter covid och era tre giftiga doser!
Citera
2022-03-17, 00:50
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing
På kvällsjobbet brukar jag då och då köpa t ex Dafgårds enportionsrätter. De har tidigare kostat 23 spänn men nu gått upp till 27. En ökning på +17%. Såg att kvistomater låg på 52 kr/kg men fick tag på spanska tomater för 20 kr/kg. Tittar betydligt mer på kg-priset numera!
Noterade också detta angående Dafgårds färdigrätter som jag köper då och då. På mitt lokala ICA Kvantum brukar de kosta 22,95 kr - nu 26,95 kr. Men denna vecka hade de kampanj på dem för 20 kr/st (tror jag gäller på de flesta av Sveriges ICA Kvantum.
Citera
2022-03-17, 00:55
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Västs sanktioner gör att saker som naturgas och konstgödsel inte blir tillgängliga att handla från Ryssland. Putin har förberett för det här. Så vi kommer inte ha samma tillgång till gödsel. Då så blir maten avsevärt mycket dyrare. Hoppas alla idiothipsters i Stockholm fattar nu denna oreda vi ställt till med. Vi kommer få brutala matpriser.

Hur kunde det bli såhär då?

För att det är idioter som styr västlandet. Det kommer stå sen och säga ”ojdå, blev maten dyr nu helt plötsligt”.
Men detta menar många idioter i landet Sverige att "vi får ta!". Vi har det inte lika illa som ukrainarna så vi ska bara hålla käften och betala. Det är ju Putin-priser, som Damberg och Farmanbar i falsett skrålar om. Vad det sovande folket tillsammans med de sovande politikerna inte fattar är att priserna i Sveriges styrs av sossarnas ohemult höga skatter, där Putins äckliga krig såklart gör att priserna stiger avsevärt på redan hårt beskattade varor.
Citera
2022-03-17, 01:25
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Lidl har inte alls lyckats i Sverige. De har typ 3-4% marknadsandel som knappt har rört sig på åratal. Går du in där är det utlänningar och weirdos som handlar. Svennebanan vill ha Arla, Kellogs och Coca Cola. Inte en massa konstiga egna varumärken som Freeway cola som smakar apa
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Vad man vill ha och vad man kan få, är två skilda saker. Har man inte råd så har man inte råd.

https://www.di.se/nyheter/lidl-s-snabba-tillvaxt-fortsatter-hoppas-pa-sex-till-atta-butiker-varje-ar/
Där jag bor, ploppar det upp lidl överallt. De måste sarga ICA något fruktansvärt.

Ja det har märkts att det börjar bli bra mycket mer vanligt folk på Lidl, den trendkänsliga medelklassen kanske får börja brottas med sin självbild. Lidl har ju annars gått bra i överklassområden, finns ju i Stocksund bland annat och den butiken har alltid varit välfylld med folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Fast skiljer det egentligen mkt i pengar mellan typ Willys och lidl ?

Ja det gör det och speciellt på vissa varor som torrvaror och liknande. Som exempel kan jag nästan gå i god för att Lidls egna soya och Kikkoman är samma.
Lidl Soya: 14:50:-
Kikkoman på Ica: 30-35:- (?)

Lidl kapris: 7-8:-/burk
Kapris på Ica: 20-25:-/burk

Är det temavecka får dom ju även in coctailkapris.
Hade svårt för Lidl för några år sedan men vuxit i mina ögon, nu mer kan man ju köpa även vanliga märken vi känner igen och även det är ju billigare. Sedan är ju en fördel att har du lärt dig en butik så kan du ju traska in vart som helst i Sverige och ja nästan Europa och varorna är på samma plats.
Perfekt när man skall ha tråkvaror som pasta och frysvaror, chark och korv är ju tio gånger bättre på Lidl än motsvarande på Ica. sedan har dom ju temavecka från olika delar av världen då hittar man alltid något roligt att kasta ner för att testa. Ibland är det skit och ibland gör man guldfynd.

Ica är egentligen helt kasst med ockerpriser på standardvaror sedan kan vissa butiker vara riktigt bra klass som Ica Nacka Forum eller Ica Liljeholmen med stora manuella diskar och fler delikatessalternativ av samma vara.
Kollar man omsättning totalt så framstår ju Ica som en liten lanthandlare i jämförelse med Lidl, så inte konstigt att Lidl kan pressa inköpspriser och ha stora varulager centralt. Därför det är billigt inte för att det är sämre kvalitet.

Går hellre på Lidl och handlar tråkvaror och sedan köper köttet på Saluhallen.
Senast redigerad av sebno1 2022-03-17 kl. 01:29.
Citera
2022-03-17, 02:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Var och handlade idag. Fick en jävla chock ang gurkorna. De kostar idag mellan 22-26 kronor STYCKET på min affär (stor-coop). Brukade inte de kosta 10-15 kr styck för inte så länge sedan?
Lägsta priset var 2 för 45, Högsta priset 25, 95 för en.

Vad fan händer. Snart får även vi gå över till Lidl eller Willys.
Citera
2022-03-17, 02:16
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag undrar som flera andra i tråden var mellanskillnaden från producent till handlare tar vägen?
Jag har aldrig riktigt lyckats få ett bra svar på det, trots att jag är i lantbruksbranchen.
Tar man griskött t e x så kostar en svensk och en dansk gris ungefär lika mycket att föda upp. Men handlaren tar mer betalt för den svenska. Så jag antar att det är där den stora kostnadsökningen uppstår. Fast ingen vill erkänna det.

När det gäller kostnaden till bonden så är det slakteriet som sätter priserna. Eftersom djur inte går att lagerhålla så har bonden inget val än att skicka djuren till slakt när dom är färdiga för det. Stora djur äter mer foder och det blir trångt och skitigt, plus att det föds nya djur som måste ha platsen. Det går inte bara att stänga av. För grisar tar det 9 månade från seminering till att man har en färdig slaktgris. Då måste hela kedjan rulla på. Då får man sluta seminera suggor och sen vänta 9 månader tills det blir brist på grisar att slakta för att få upp priset.
I dom flesta andra fall så är det ju säljaren som sätter priset. Det är ungefär som att man skulle gå till Ica och själv bestämma vad man tänker betala. Handla för 1000 kr men säga i kassan att idag tänker jag bara betala 800 kr. Och komma tillbaka veckan efter med samma handling och meddela att nu har priset jag vill betala sänkts så nu tänker jag bara betala 700kr.

i Sverige fall handlar det nog om flerolika parametrar som skattetryck, krånglig byråkrati, krångligt att starta upp eget, dyrt att anställa personal vilket leder till att vissa få aktörer kan konkurrera ut andra och sedan skaffa sig en typ av monopol som inte är till gagn för någon inte ens dom själva.

Utomlands finns det massa aktörer som bygger bostadshus, I Sverige har vi NCC, Skanska och Peab i princip. Vilket gör att när man skall bygga ett sjukhus som Nya Karolinska så vill man ha full entreprenad så fick dom bara in ett anbud, som ofta skenar iväg i pris. Sedan blev det världens dyraste sjukhus som har byggts också.
Sedan stannar det ju inte där, sedan skall man ju ha upphandling om att ta hand om löpande service och underhåll också. Bosses fastighetsservice med 4 man göra sig icke besvär att ens försöka skicka in ett anbud då inte ens logistikförutsättningar finns.

Nej det kommer bara in ett anbud här med:
Citat:
"Swedish Hospital Partners (SHP) och företaget Coor Service Management – som utan konkurrens fick ett underavtal för service och underhåll – har nära nog ensamrätt på alla tilläggsarbeten de kommande 22 åren."

Då tänker ju dom flesta att det skall bli billigare men har man en monopolställning som man då vet om slutar det med sådana här kostnader:
Citat:
"140 000 kronor för flytt av vattenkran, 100 000 för att sätta upp en hylla – och 1,2 miljoner för att byta en dörr.

Det är några exempel på de hemliga priserna för ändringar och tillägg på Nya Karolinska i Solna."

Men dörren köper dom ju såklart in från en tillverkare för en spottyver, varför kan man då inte under driftens tid hålla på med sådant här och köpa direkt från tillverkaren när en dörr behövs?
skattetryck, krånglig byråkrati, krångligt att starta upp eget, dyrt att anställa personal vilket leder till att vissa få aktörer kan konkurrera ut andra och sedan skaffa sig en typ av monopol som inte är till gagn för någon, inte ens dom själva.

I kommunala och statliga fall så blir det mer påtagligt men detsamma gäller ju även privata marknaden i Sverige. Varför kan inte en grisbonde sätta priset i Sverige när grisen går till slakt? Ja hur många alternativ har grisbonden?

Detsamma gäller ju även reservdelar till bilar, det finns en (!) generalagent för inköp av reservdelar i Sverige då resten blivit uppköpta av denne eller dom andra fått lägga ner, då kan man sätta priset själv. Det har varit väldigt dyrt att köpa reservdelar över disk här hemma men som tur är kan vi ju nu mer som medborgare handla saker över internet från utlandet, vilket gjort att den Svenske generalagenten fått sänka priserna tillslut. Men för en grisbonde kanske det inte är så lätt att frakta grisen flera hundra mil.

https://www.svd.se/dryg-miljon-for-att-byta-dorr-pa-nya-karolinska
Senast redigerad av sebno1 2022-03-17 kl. 02:19.
Citera
2022-03-17, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Det blir så här när dom styrande lägger ner kärnkraften så vi måste importera el. Eu styr var vi ska handla frukt o grönt med subventioner. När det inte längre lönar sig att producera inhemska varor, så blir vi tvungna att importera från andra. Vi skulle kunna vara självförsörjande inom vissa varugrupper men det har man inom politiken sett till att vi inte längre är.
Och det blir ännu värre ju fler vindsnurror dom sätter upp.
Vindsnurror som dödar tonvis med insekter , fåglar samt skrämmer bort djur med sitt buller.
Utan insekter blir skördarna sämre och sämre. Till slut dör all växtlighet.
Vindsnurror som byggs upp av cement som är en bristvara.
Vindsnurror som måste besprutas med glykol på vintern när de fryser fast. Giftig vätska som går ned till vårat grundvatten.
Vindsnurror som bara räcker runt 15 år som ägs av utländska bolag som efter uttjänad tid kommer att lämna kvar dessa miljöförstörande monster och det blir kommuninvånarna som får bekosta en nedmontering som är mycket , mycket dyr.
Marken runt om som blir förstörd tar hundratals år att läka.
Förbjud vindsnurror nu!!
Citera
2022-03-17, 04:44
Medlem
Europas dyraste mat finns i Sverige det blir nu ännu dyrare, varför är Sverige dyrast i EU och Europa? Det är ju knappast så att vi har högst löner här, möjligtvis skatter men det delar vi med några andra i så fall. Varför skinnar mataffärerna oss?
Citera
2022-03-17, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Efter Pesten kommer kriget efter kriget kommer svält och sen kommer DÖDEN🐎🐎🐎🐎. De fyra ryttarna av apokalyps är ett upprepande fenomen vi sett i varje arrogant, hedonistiskt och själviskt samhälle som det romerska, forna egyptiska, kinesiska, spanska riket. De fyra ryttarna kommer att jämna västvärlden som vi känner det med marken. Svält, pest, hyperinflation, krig, död. Ni trodde att det var över efter covid och era tre giftiga doser!

Ingen av dom 4 ryttarna är pesten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in