2022-03-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Japp, ett utmärkt tillfälle för Finland att ta tillbaka Karelska näset, Petsamo och Salla som Sovjet stal under 2a världskriget. Den 130 mil långa gränsen sägs dessutom vara helt obevakad för tillfället, alla stackars gränssoldater har skickats till slakt i Ukraina.

Det är nu vi ska passa på - Inhägna hela västa rysland - Fram till Moskva.
Citera
Medlem
Citat:
Japp, ett utmärkt tillfälle för Finland att ta tillbaka Karelska näset, Petsamo och Salla som Sovjet stal under 2a världskriget. Den 130 mil långa gränsen sägs dessutom vara helt obevakad för tillfället, alla stackars gränssoldater har skickats till slakt i Ukraina.

Och vi såg att de sydossetiska trupperna har lämnat Georgien för att bli slaktade av västerländska vapen i Ukraina.
Guldläge för Georgien att ta tillbaka Sydossetien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
EXTRA

massive explosions in a number of cities in #Belarus. Residents of Baranavichy, Luninets, Stolin, Hantsavichy, Slutsk, Kletsk and other cities reported sounds similar to explosions. We are trying to understand what happened

https://twitter.com/HannaLiubakova

Ryssarna som tar makten för att Vitryssland inte gör det de ska?
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Det glädjer mig att du har noterar min noggrannhet. Nu när du har förklarat så vet vi vad du menade med våld och förtryck när du svarade på mitt inlägg.

Så rätta mig om jag har fel. Du menade...

Med våld *separatisterna med vapen i hand tog över sina myndighetsbyggnader* satte man igång att förtrycka delar av provinserna Donetsk och Luhansk *de förtryckta är den politiker, byråkrat eller annan personal som separatisterna avskedade från sina jobb i myndighetsbyggnaderna alternativt de handfull personer dog/försvann där de olika sidorna skyller på varandra*.

Med "Det var tvärtom" så är det fortfarande knepigt att förstå vad du menade.

Jag beskrev att Luhansk och Donetsk förklarade sig självständiga för att Ukraina gjorde en våldsam kupp som medförde att våldsamma ryskfientliga grupper härjade gatorna.

Så med tvärtom så menar du inte tvärtom, utan du menar att separatisterna gjorde samma sak, kupp och våldsamheter.

Att även om separtisterna fortfarande förklarade sig självständiga på grund av kuppen 2014, så gjorde de också en kupp och var också våldsamma?

Jag förstår att det är svårt för dig.

DNR och LNR och Krim utropade inget i stöd för en ukrainsk regering.

De var bara instrument för rysk imperialism.
Citera
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Även Nordflottan i Murmansk är kraftigt förtunnad enligt rapporter från Nordnorge då man skickat ordentligt med styrkor till Ukraina.

Putler har verkligen tagit i från tårna nu, han vill väl gå till historien som världens allra värsta mördare.
Citera
2022-03-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Svårt att svara på. Hur kan vi vanliga veta något? Vi kan bara göra bedömningar utifrån informationen från medier och logiskt tänk.

Vad som pågår i maktrummen vet varken jag, du eller de efterblivna papegojatrollen i kommentarsfälten.

En tanke är att Putin och Moskva själva planerat och förberett. Det var ju ett stort kliv att ta att våga agera militärt mot NATO i Ukraina. För det är ju NATO som Ryssland inofficiellt attackerar nu i Ukraina inte vanliga civila ukrainare.

Kanske Putin var tvungen att vänta tills relationen med Kina kändes stabilare. Han har fått till enorma gas-avtal med Kina. Han kan nu lättare klara ekonomin när USA stänger ner banksystemen. Och Kina visar tydligt att de delar Putins syn på väst. Det ger trygghet.
Han kanske hade tänkt vänta ännu lite längre så att Nordstream 2 redan var igång.Men så stängde USA av den och då förstod han att han lika gott kunde starta kriget nu?
Citera
Medlem
sista-vagen-uts avatar
https://twitter.com/HannaLiubakova/status/1504194054585831429

Vad är det för rykte som sprids att Belarus blir bombat atm?
wtf?????
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Redan innan Putlers invasion var RU på u-landsnivå. Nu är levnadsstandarden i RU att jämföra med de fattigaste västafrikanska skräpländerna. Kan någon förklara hur ett land med så enorma naturtillgångar kan ha en ekonomi som bara är marginellt större än lilla Sveriges?

Grovt vanstyre av Putin.
Citera
2022-03-16, 22:17
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Borgmästaren troligtvis frisläppt i utbyte mot lite mat. Röda Armén har ju knappt fått något att äta på en vecka. Miltärstrategerna i Moskva beräknade endast mat till manskapet för tre dagar.

Är det nudelsoppan från Kina som har nått fram till zigienarkaravanen på väg mot Kiev?
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Lite verklighetsförankring tack, USA hade klarat sig 100 ggr bättre än den nuvarande ryska invasionen. De är för nuvarande helt ohotade som världens bästa krigsmakt och har erfarenhet av flertalet konflikter. De innehar materiell i världsklass och vet precis vad det behövs taktiskt och logistiskt vid en konflikt. Jag stödjer långt ifrån alla deras tveksamma invasioner men att påstå att de skulle leverera ett lika stort misslyckande som Ryssland är ett skämt. Hur mycket tveksamheter de än har haft för sig så går det inte att bortse ifrån deras militära storhet.

Ryssland hade helt perfekta förutsättningar för en lyckad invasion med 80% landsgränsningar emot Ukraina. De kunde förbereda en invasion i flera månader bara några km ifrån gränsen.
De kan avfyra långdistansrobotar ifrån sitt eget territorium över hela Ukraina.

Ukrainas flygvapen var i princip icke existerande och trots allt har Ryssland lidit otaliga förluster av flygfarkoster. Ryssland har intagit två större städer på 3 veckor, flertalet städer några få mil invid gränsen är fortfarande inte tagna. Flertalet videos på total bristfällig militärtaktik och logistiken ska vi inte bara tala om. Över tiotusen soldater döda och stridsfordon för hundratals miljarder förstörda.

Givetvis gör Ukraina det oerhört bra men utger man sig för att vara en av de största krigsmakterna som Ryssland gjort så får det inte se ut så här.

Håller med det fullt! Ryssen har enligt Pentagon 75% av sin militära kapacitet i Ukraina nu. Även om de inte skulle stämma så är de PINSAMT att ryssen får så mycket spö utav Ukrainare med traktorer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Först säger du rätt men sedan fel. De andra oligarkerna som är Putins hantlangare och rikaste i Ryssland är minst lika ruttna som khodorovsky. Men höll sig väl med Kreml. Oklart varför khodor hamnade i obåd.

Han hade väl politiska ambitioner, eller åtminstone yttrade sig öppet kritisk mot regimen? Dömdes till långt fängelsestraff osv.. det var väl Yukos han drev om jag minns rätt.

Det var ett rätt uppmärksammat gripande/rättegång när det begav sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Motståndsrörelse eller kanske till och med Zelensky som går på offensiven?

Detta kommer märka dig Vladimir Vladimirovitj.

Vitryska armen övar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in