2022-03-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Här är en sammanfattning vad USA har skickat och ska skicka. Logistik kan dom så grejerna kommer nog fram..
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2022/03/16/fact-sheet-on-u-s-security-assistance-for-ukraine/

Jösses. En hel del vapen.

Frågan är vad effekten blir. Att Ukraina vinner eller att Ukraina blir totalt sönderbombat på grund av dessa vapenleveranser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Han kommer inte ens lyckas med det, han förstör moder Ryssland mer och mer för varje minut han innehar makt, dags att rensa honom.

Han kan förekomma genom att dunsta, Idi Amin kom undan.
putin har aldrig brytt sig om vare sig ryssland eller något annat än sig själv och sin egen uppenbarelse. Folket skiter han i annars hade han avbrutit kriget för längesedan.
Detta är inget annat än putin som begår ett utökat självmord och bestämt sig för att alla ska följa med
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Tittar man på livekartorna, så har inte mycket (knappt något) hänt sedan igår:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg/1920px-2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg.png
https://liveuamap.com/
https://pbs.twimg.com/media/FN-FAyUWUAADGoT?format=jpg&name=large

Hörde en militärexpert som sa att det skulle ta månader att försöka ta exempelvis Kiev. Man skulle behöva strida från gata till gata, hus till hus.

Kiev är ungefär lika stort som Berlin var 1945. För att ta Berlin satte ryssarna då in 2.3 miljoner man. Det resulterade i 81000 stupade ryssar och 280000 skadade.

Där har vi en fingervisning vad vi pratar om. Ryssarna kan nu uppbringa totalt 200000 man i hela Ukraina, om man inte genomför allmän mobilisering i Ryssland, men det vågar inte Putin för då skulle det stå klart för alla att det inte är någon liten "speciell militär operation".

Bättre karta: https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Det är det här vissa i tråden supportrar.

Citat:
There are no words to describe the horror that is happening in #Mariupol right now

The occupiers are purposefully killing civilians, regardless of gender or age. In addition, they have led the situation in the city to a real humanitarian catastrophe.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1504162161626693650?t=z_T6RmvxHneZ80UB0vLQfQ&s=19
Citera
2022-03-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Med tanke på initial attack i tömånad så sänder man inte fram det tyngsta grejorna - man skickar fram sitt gamla skit - så hade Jag gjort om jag vore ryskpansar general - - - sen kanske tom nu när jorden kan bära stridsvagn i terräng så sker det måhända en större tank offensiv...
Jag hade å andra sidan försökt nå ett snabbt avgörande med de bästa grejorna först. Kanske hade jag inte ens påbörjat offensiven under sämsta tiden på året, eller låtit Ukraina rusta i 8 år mellan fas 1 och 2 av invasionen. Men så är ju inte jag någon rysk pansargeneral.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Föraren som springer ut tror jag blir träffad av splitter sen. Ligger och ålar i kanten. Detta måste få ett stopp

Ja, det ser obehagligt ut och han lär inte ha överlevt om han inte fick hjälp inom kort, vilket verkar osannolikt såsom situationen ser ut i Mauripol.

Men den föraren är rysk soldat i en invasionsstyrka, som belägrar en stad med hundratusentals civila. Det är krigsförbrytaren Putin som kan stoppa detta precis när han vill. Jag känner större sympati för civila gravida mödrar som bombas till döds, än en rysk stridsvagnsförare.
Citera
Medlem
greta75s avatar
Att analysera Kina är inte enkelt men jag tror aldrig att de har en enda strategi eller linje.

De visste naturligtvis att Ryssland skulle gå in i Ukraina och bad Putin att vänta tills OS var över.

Om Ukraina fallit mycket enkelt och västvärlden inte stått så väl samlade och att Rysslands ekonomi inte skadats så mycket så tror jag att de starkt hade övervägt att göra samma sak med Taiwan.

Nu verkar allt gå åt helvete för Ryssland, ett fundamentalt misslyckande. Det tror jag gör att Kina kommer dra sig för att göra samma sak.

Men nu öppnar sig naturligtvis en stor möjlighet, som många tidigare påpekat, att göra superbra affärer med Ryssland eftersom västvärlden vägrar. Och där kommer Kina inte tveka.

Putin blir den stora förloraren.
Citera
2022-03-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Nån måste ändå ha hjälpt Putin att lura sig själv.
Att armén skulle va så kass. Hans militärminister shoygu tex. Har tydligen överlevt i Kreml längst av alla gubbar, varit minister hela vägen. Man undrar hur.

Själva invasionen är något dom haft planer på länge. Ukraina får inte gå med i Nato enl rysk milutärdoktrin. Ska man hindra det så blev det nu och inte sen när Nato redan var där.

Sjukt krig, hota hela Europa med kärnvapen och bomba civila i ett grannland? För att få runka sin gubbdröm om sovjet?
Finns nog många som hjälpt Putin att lura sig själv.
1. Underrättelsetjänsten som förklarade att Ukraina ville bli befriade, de glömde att berätta att det var mindre en 1/3 av befolkningen i utbrytarrepublikerna samt 2 alkisar i Odessa som ville, resten var helt emot.
2. Alla korrupta militärer som köpt lyxjakter, byggt palats och köpt upp fastigheter i London för pengarna som skulle användas till krigsmateriel.
3. Kina som förklarat att Väst skulle aldrig skada sin egen ekonomi.
Med hjälp av dessa och hans isolering under pandemin har han totaltrollat sig själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Ny vapenleverans från USA till Ukraina beslutad idag. Bravo Biden.

800 Stinger anti-aircraft systems
2,000 Javelin, 1,000 light anti-armor weapons, and 6,000 AT-4 anti-armor systems
100 Tactical Unmanned Aerial Systems = kamikaze drones
100 grenade launchers, 5,000 rifles, 1,000 pistols, 400 machine guns, and 400 shotguns
Over 20 million rounds of small arms ammunition and grenade launcher and mortar rounds
25,000 sets of body armor
25,000 helmets

Någon som vet mer om de drönare som är på väg?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Vad yrar du om?
Vi får uppenbarligen inte lägga ut info här längre.

Så du får tro på mina ord.

Antingen har ryssarna sprängt en teater med massa människor medvetet då info om att Azov-bataljonen håller civila i byggnaden funnits därute i tre dagar nu

Eller så har Azov-bataljonen gjort det som flera som flytt Mariupol varnat för. Sprängt byggnaden med folk i.

Du väljer själv vad du vill tro på.

Edit:

Jag skiter i vilket!
Senast redigerad av arbetet 2022-03-16 kl. 21:26.
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är tragiskt och om det stämmer betyder det ju att förandlingarna inte gick så bra. Den Ukrainska ledningen fick väl en "boost" av USA och alla nya vapen. Vad dom inte verkar inse är att USA spelar ut dom som nödvändiga offer. Jag har svårt att tro att dessa vapen kommer så långt in i Ukraina innan Ryssland skär av den västra delen helt. Det andra Ukrainska ledningen inte verkar fatta är att Ryssland nu måste vrida på hettan och bomberna tills dom begriper. Det blir ett stort lidande för civilbefolkningen och när antalet döda stigit till en viss punkt så spelar inte 10 000 eller 1 miljon döda någon roll längre för Ryssarna. Det är väl så man bekämpar en gerilla med avancerade vapen, bombmattor och artilleri. Har Ukraina otur så blir Ukraina delat och landet kommer bara att existera i väst närmast Polen.

Vem är mest galna, Ukraina eller Ryssland. Det är många städer och länder som kapitulerat genom historien för att minska skador och förlusten av liv. Här ska det tydligen slåss till siste man och då riskera man också att förlora landet helt. Ryssland kommer bara att sluta sig och svälja Ukraina. Sanktionerna hjälper inte och det är en del länder som överlevt det vapnet som Kuba, Nordkorea, Iran och Venezuela. Mysigt med ett giganiskt Nordkorea som granne till Europa. Precis som väst och Ukriana hatar Ryssland nu kommer ju ryssar också att börja hata väst och Putin och hans gäng sitter säkert i den kanske kommande diktaturen.
Tack vare sanktionerna kan Ryssland inte hålla igång krigsmaskineriet hur länge som helst. Inget land har blivit så hårt sanktionerad som Ryssland.

Sen beror det på vad du menar med att överleva sanktionerna. Kuba befinner sig på 50-talet, Nordkorea väljer att vara juche, dvs självförsörjande, och Iran driver fortfarande handel med EU.
Citera
2022-03-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Du skrev fel, fixar det åt dig.
Och Sverige ska fortsätta skicka vapen.

Jag hörde att sverige evt hade en del tyngre saker som skulle kunna behövas - Robot A kan ju direkt möta en robot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in