2022-03-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Amerikanerna skulle ju ha levererat 20 000 stinger missiler o annat till Polen. Kommer grejerna fram till Ukraina?

Här är en sammanfattning vad USA har skickat och ska skicka. Logistik kan dom så grejerna kommer nog fram..
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2022/03/16/fact-sheet-on-u-s-security-assistance-for-ukraine/
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Förstår inte vad ryska tanks gör. De har ju rökgranater som alla andra länder.
Har de förskingrat dem med??

Finns det alkohol i dom så har vi förklaringen där, alternativ har soldaterna bytt rökgranaterna mot mat.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Tror du på det där själv?

Jag tror på att Ukraina måste välja freden. Låta sig avväpnas och förbli neutral.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Fler och fler bevis på "icke-existerande" svensk nazism:
i går:
Ryska Elena hotas i Sverige
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4rVOA/elena-driver-ryska-cafe-eurobar-far-ta-emot-hot
i dag:
Polis utreds – hade Putin som skärmsläckare
https://www.expressen.se/nyheter/polis-utreds-hade-putin--som-skarmslackare/

Det måste erkännas att detta med största sannolikhet inte är nazism, utan kampen mot oliktänkande (ett ord från medeltiden).

Vi kan bara vänta tills ryssarna tvingas sy röda stjärnor på sina kläder. Något liknande hände i Nazityskland.

Att hata ryssar nu, är jämförligt med att hata tyskar under WW2.
Citera
2022-03-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Med risk för att jag kan bli lurad av textningen då jag inte förstår ryska: Putin verkar växla upp retoriken om inrikes utrensningar nu. Är någon förvånad?

https://twitter.com/just_whatever/status/1504144895501557762

Ja, han börjar ju nästan låta som Trudeau i Kanada. Läskigt.
Citera
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Hela ditt resonemang går ju ut på att Ryssland har rätt att anfalla.
Nej, det är är en halmgubbe som du verkar ha svårt med att bekämpa då du attackerar den om och om igen.

Mitt resonemang är att man bör fördöma alla skyldiga parter som har eskalerat konflikten. De som partiskt blundar för krigsbrott eller krigshets visar inte på fasta principer utan bidrar bara själv till mer krigshets.

Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Rent tekniskt är det Ryssland som rullat över gränsen till Ukraina och öppnat eld. Alltså är det ett land som anfaller.
I wikiartikeln jag länkade igår står att ingen av sidorna höll Minsk2 avtalet. Att det öht skulle vara ett skäl att starta ett anfallskrig på bred front håller jag för orimligt. Det rimliga hade varit att ta sig tillbaka till förhandlingsbordet samt kalla in medlare.
Min bestämda uppfattning är att Putin omger sig av ja-sägare och lider av storhetsvansinne. Han ville skapa någon sorts sovjet igen. Därför finns det inga bakomliggande orsaker eller något ondskefullt globaslistNato. Det är bara ett sätt för troll och nyttiga idioter att försöka rättfärdiga kriget..
Så vad du säger är att du håller med mig.

Det är inte bara en som anfaller.
Senast redigerad av BroderDonut 2022-03-16 kl. 21:31.
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om jag ska vara allvarlig så finns det en liten chans att det är sant det du säger att Ryssland gick i USAs fälla.

Nu tror jag inte att USA eller judar lurade någon. De, som "lurade" Putin, var han själv, säkerhetstjänst och militär.

Nån måste ändå ha hjälpt Putin att lura sig själv.
Att armén skulle va så kass. Hans militärminister shoygu tex. Har tydligen överlevt i Kreml längst av alla gubbar, varit minister hela vägen. Man undrar hur.

Själva invasionen är något dom haft planer på länge. Ukraina får inte gå med i Nato enl rysk milutärdoktrin. Ska man hindra det så blev det nu och inte sen när Nato redan var där.

Sjukt krig, hota hela Europa med kärnvapen och bomba civila i ett grannland? För att få runka sin gubbdröm om sovjet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Tror du på det där själv?

Hahaha ja, ledsen att göra dig ledsen. Det var Nazisternas huvudkvarter i Mariupol. Har sett mängder av bilder på det och den är helt jävla mosad. Teatergubbar och posare som gömmer sig i en teater. Undrar hur mycket utrustning som förstördes. Det vet jag ej.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Ryska bombplan eliminerade vapenlager i en teaterbyggnad som också inhyste civila.

Trovärdig källa på det eller så är det nya lögner från du.
Citera
2022-03-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Zelensky är nästan värre än Hitler, Hitler slogs mot ryssen som hatade dom så det fanns inte så mycket att välja på ens för civilbefolkningen, men ryssen och ukrainarna gillar varandra men Zelensky ska köra allt i bottem påhejad av USA och hela väst, helt otroligt.
Och låta putin få starta krig och ta andra länder, är det ett bra alternativ tycker du? Så din strategi är att öppna famnen så fort putin bräker att han ska ta ens land?
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Tittar man på livekartorna, så har inte mycket (knappt något) hänt sedan igår:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg/1920px-2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg.png
https://liveuamap.com/
https://pbs.twimg.com/media/FN-FAyUWUAADGoT?format=jpg&name=large

Hörde en militärexpert som sa att det skulle ta månader att försöka ta exempelvis Kiev. Man skulle behöva strida från gata till gata, hus till hus.

Kiev är ungefär lika stort som Berlin var 1945. För att ta Berlin satte ryssarna då in 2.3 miljoner man. Det resulterade i 81000 stupade ryssar och 280000 skadade.

Där har vi en fingervisning vad vi pratar om. Ryssarna kan nu uppbringa totalt 200000 man i hela Ukraina, om man inte genomför allmän mobilisering i Ryssland, men det vågar inte Putin för då skulle det stå klart för alla att det inte är någon liten "speciell militär operation".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Vi vet ju väldigt lite om vad som faktiskt händer men de ryska styrkorna verkar till stor del förvånansvärt tekniskt omoderna och primitiva. Det hade inte behövt vara ett jätteproblem om de snabbt hade anpassat sin taktik på ett följsamt sätt.

Måste vara mycket omotiverade soldater, överlevnadsinstinkt verkar de också sakna.
Har man inte infanteri i bebyggelse med sig brukar man vilja hålla högre fart där man inte behärskar terrängen, fullt ös från en eldställning till nästa.

Blir man påskjuten, fullt bakåt till ”samlingspunkt” osv.. Inget av det sker här. Kommer själv från strv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in