2022-03-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Jag tycker undersökningen var väldigt undermålig.
Att du tycker den var bra säger en del om din okunnighet.
Läs!
Eller försök åtminstone snälla Loveangelie!

Ingenstans har jag skrivit att jag tycker RPU:n var bra!
Ingenstans!

Varför väljer du envist att inte kommentera RPU:n?
Du behöver inte gilla den.
Du behöver inte ens dela RPU-folkets uppfattning, alltså själva resultatet.
Men snälla Loveangelie, när du tydligen vill häcka i tråden och inte bry dig om att du gör bort dig, så förväntas du ändå kommentera det som ligger till grund för domslutet, bl a då RPU:n.

Har du ingenting att säga om den?
2022-03-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det finns även några riktiga mord efter lagändringen januari 2021 som både är värre och där straffet blev lägre.

Ja, jag håller helt med. E verkade mest mån om att L skulle flytta in hos honom, inte L.

Jag håller helt med dig. Det borde ha blivit typ oaktsamt dråp. Jag själv tror att det var en olycka, om än en mycket dum sådan.

Sedan så tycker jag att L borde kolla upp sambolagen. För det var ju väldigt viktigt för åklagaren att L var SAMBO med E (trots att alla E-groupies härinne envist hävdade motsatsen i några veckor/månader) för om de var SAMBO så kunde ju åklagaren använda sig av "brott i nära relation".......

Det är bl.a. sådana här märkliga detaljer i detta ärende som jag tycker är underliga i detta ärende.

Ja det är verkligen viktiga frågor. Och jag tror du har rätt i väldigt mycket. Emil var ju den som hämtade hennes säker utan lov, packade upp saker m.m. Han ville ha hållhakar på folk, så var han helt enkelt. Han var inte ensam om sånt.
2022-03-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Läs!
Eller försök åtminstone snälla Loveangelie!

Ingenstans har jag skrivit att jag tycker RPU:n var bra!
Ingenstans!

Varför väljer du envist att inte kommentera RPU:n?
Du behöver inte gilla den.
Du behöver inte ens dela RPU-folkets uppfattning, alltså själva resultatet.
Men snälla Loveangelie, när du tydligen vill häcka i tråden och inte bry dig om att du gör bort dig, så förväntas du ändå kommentera det som ligger till grund för domslutet, bl a då RPU:n.

Har du ingenting att säga om den?

Har precis svarat, att du sen inte förstår, ja det kan jag inte hjälpa.
2022-03-16, 16:52
Medlem
Citat:
Jo, jag såg efteråt att du hade "svarat".

Så här skrev du (jag har fetat):
"Jag tycker undersökningen var väldigt undermålig."

Nu är det på det här viset förstår du Loveangelie, att det du skrev, det räcker inte.
Du bör/måste också motivera varför du fann RPU:n "undermålig".
Och snälla, försök att inte reagera med reptilhjärnan, även om nu det är den enda hjärna du har, och snabbt slänga in en replik.

Tag god tid på dig. Formulera dig. Berätta sedan för tråden varför du anser RPU:n vara undermålig.
2022-03-16, 16:53
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen
Många uttrycker sig stensäkert om faktorn alkohol i det här enskilda fallet.
Så enkelt är det inte. Alkohol kan även dämpa ångest och känslor. Därav att många självmedicinerar med det. En totalt känslostyrd person, som någon med EIPS till exempel, kan bli enklare att hantera och få "längre stubin". Det kan säkert många vittna om som stått GM nära.
Ett problem är att alkohol slår mot alla receptorer, till skillnad mot mer riktade droger, och man därmed aldrig kan förutse förloppet.

Jag håller helt med dig!

Och det framgick av psykjournalerna att L snarare drack alkohol för att få sova, hon blev tydligen trött, seg och loj av det, snarare än arg och våldsam. Om hon blev arg och våldsam så borde det ha synts i belastningsregistret vid en ålder av 35 år.........
2022-03-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jo, jag såg efteråt att du hade "svarat".

Så här skrev du (jag har fetat):
"Jag tycker undersökningen var väldigt undermålig."

Nu är det på det här viset förstår du Loveangelie, att det du skrev, det räcker inte.
Du bör/måste också motivera varför du fann RPU:n "undermålig".
Och snälla, försök att inte reagera med reptilhjärnan, även om nu det är den enda hjärna du har, och snabbt slänga in en replik.

Tag god tid på dig. Formulera dig. Berätta sedan för tråden varför du anser RPU:n vara undermålig.

Ledsen lilla du, men jag behöver inte motivera någonting för dig.
2022-03-16, 16:55
Medlem
Citat:
Jag håller helt med dig!

Och det framgick av psykjournalerna att L snarare drack alkohol för att få sova, hon blev tydligen trött, seg och loj av det, snarare än arg och våldsam. Om hon blev arg och våldsam så borde det ha synts i belastningsregistret vid en ålder av 35 år.........

Kan verkligen hålla med dig där. Det borde ha synts i belastningsregistret, och det var helt rent.
2022-03-16, 16:59
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
]Jag tycker undersökningen var väldigt undermålig[/b].
Att du tycker den var bra säger en del om din okunnighet.

Citat:

Det Carina (och fler av oss) vill veta av dig är ju såklart EXEMPEL på VARFÖR den skulle vara undermålig?
Du kanske inte vet själv varför du tycker att den var det?
2022-03-16, 17:00
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ja det är verkligen viktiga frågor. Och jag tror du har rätt i väldigt mycket. Emil var ju den som hämtade hennes säker utan lov, packade upp saker m.m. Han ville ha hållhakar på folk, så var han helt enkelt. Han var inte ensam om sånt.

Ja, man undrar ju om E drog fram en sådan hållhake den kvällen.....som han verbalt hotade med, men INTE spelade in på sin mobil.......

För jag undrar liksom fortfarande vad det var E hade "förstört". L säger ju det flera gånger, att E "förstört allt". Och jag tror inte att det var något så banalt som att flytta därifrån. Enligt soc i psykjournalen så hade ju L ekonomi nog för att bo på vandrarhem i månader, så jag tror inte alls att motivet skulle ha varit att L blev bostadslös.
2022-03-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ledsen lilla du, men jag behöver inte motivera någonting för dig.
Nej, givetvis behöver du inte motivera nånting inför mig.
Men för din trovärdighets skull, den trovärdighet du helt saknar, för den behöver du motivera dig.
Seså, vad i RPU:n fann du vara undermåligt?
Eller, hemska tanke, var det hela RPU:n som enl dig var undermålig?

Då kanske du borde be Socialstyrelsens rättsliga råd ta sig en titt på den där RPU:n och på dem som är ansvariga för den och de bedömningar som gjorts?
Och berätta för Rättsliga rådet om vad du, Loveangelie, känd från Flashback, har kommit fram till, det där sensationella, det som helt kullkastar resultatet..
2022-03-16, 17:17
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen
Många uttrycker sig stensäkert om faktorn alkohol i det här enskilda fallet.
Så enkelt är det inte. Alkohol kan även dämpa ångest och känslor. Därav att många självmedicinerar med det. En totalt känslostyrd person, som någon med EIPS till exempel, kan bli enklare att hantera och få "längre stubin". Det kan säkert många vittna om som stått GM nära.
Ett problem är att alkohol slår mot alla receptorer, till skillnad mot mer riktade droger, och man därmed aldrig kan förutse förloppet.

Är väl exakt det som folk skriver menar?
Att alkoholen ihop med sina diagnoser just denna dagen gick överstyr?
Annars skulle väl alla alkolister ses som potentiala mördare om det endast var alkoholen som orsakade brottet.
Eller menar du att Lydia kanske var lika/mer impulsiv i nyktert tillstånd så alkoholen inte hade en bidragande faktor?
2022-03-16, 17:26
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ja, man undrar ju om E drog fram en sådan hållhake den kvällen.....som han verbalt hotade med, men INTE spelade in på sin mobil.......

För jag undrar liksom fortfarande vad det var E hade "förstört". L säger ju det flera gånger, att E "förstört allt". Och jag tror inte att det var något så banalt som att flytta därifrån. Enligt soc i psykjournalen så hade ju L ekonomi nog för att bo på vandrarhem i månader, så jag tror inte alls att motivet skulle ha varit att L blev bostadslös.
Dock så under samma inläggningsperiod framgår det även att Lydia var rädd att förlora sitt CSN som var hennes huvudsakliga inkomst vilket i så fall ger henne ännu mer ångest att ej ha råd med något kommande boende, för då skulle hon inte ens kunna ha råd med vandrarhem som soc föreslog.

Så oron att förlora sitt CSN+ ingen hjälp med boende kan helt klart bidragit med hennes sinnestämning den aktuella kvällen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in