2022-03-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritneySpearsLove
Hur går det du skriver ihop med denna info:

En radiosignal kan försvagas av flera olika anledningar. Här är några exempel:

Utspridning, att signalen hade en effekt (styrka) från början men eftersom den sprider ut sig så måste effekten delas upp på större och större yta. Som att kasta en sten i en spegelblank damm och se vågorna bli mindre och mindre ju mer dom sprider ut sig.

Absorption, att signalen helt enkelt absorberas av luften själv, vattenånga, partiklar eller saker, så att energin (effekten) ur signalen sugs upp av andra saker och blir till värme eller liknande

Skingring eller Scattering på engelska, att en signal delas upp i mindre delar när den träffar på partiklar. Det mest väldkända exemplet är hur ljus bildar en regnbåge när det delas upp i sina beståndsdelar av vattendroppar i luften.
Precis som ljus så kan också radiosignaler reflekteras eller studsa mot saker. Det kan vara både bra och dåligt när det gäller radiokommunikation. I grunden gör det inte så mycket att radiovågor studsar och det kan till och med vara bra, men ibland ställer det till det.

En radiovåg är just en våg, lite som vågor på vattnet. Om två stycken vågor möts ute på havet och dom har sina toppar och dalar på samma ställen så förstärker dom varandra. Har man otur ute på sjön så kan man träffa på svallvågor från två olika större båtar som möts och därför blir väldigt stora, mycket större än vad vågorna från varje enskild båt är

www.fixanatet.se%2Ffordjupning%2Fgrunder-i-radiokommunikation%2F

Ingenstans nämns det att jordens form hindrar signalen.

Har du läst? VHF vill ha LoS till det den vill sända till.

Vad är hindret som oavsett väder stoppar signalen enligt mitt exempel?
Det får du gärna förklara. För om mottagaren är under horisonten är det inte LoS längre och hur går det till om inte jorden har en sfärisk form?

Jag har som sagt utbildning på radio och ett antal högskolepoäng inom området. Så du menar att när man läser om begränsningar inom detta området så läser man alltså inte om horisonten?
Jag kan definitivt verifiera att man läser både om det och andra fenomen.

Du ser inte det orimliga i att luften absorberar så mycket att det går från 320km ner till 11km? Rätt mycket energi som ska tas upp där.
Citera
2022-03-16, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Bilden på Ponchatrain uppstår bara i en kamera med ett visst objektiv, det bevisar att du kan förvränga bilden med det objektivet. Betyder det att jorden inte är rund? Nej, det betyder att man kan kan förvränga det vi ser med ett kameraobjektiv.
Det är inte bara en som har tagit de bilderna. Bilderna till Soundly togs från 15:e våningen på Marriot Hotel med ett 2000 mm teleskop som är kopplat till en kamera. Detta är inget ovanligt sätt att göra det på. Många av bilderna är tagna från andra håll av andra, och det är inte samma objektiv som används överallt. Jag har aldrig sett något förvrängt när man använder ett teleobjektiv/teleskop. Ett teleskop är bara en kikare med extra stor förstoring. Du fortsätter att skrika att vi ska visa dig kurvan, och här har du sett den, men vad gör du? Du gör odokumenterade påståenden om kameran och objektivet som du inte har någon aning om alls. Varför har inga plattisar försökt ta en bild från samma ställe som Soundly? Det är inte svårt att förstå, men förstår du det?

Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du säger att en bild utan kurva bevisar kurva, sedan säger du att bild med kurva bevisar kurva och därefter säger du att man inte kan jämföra bilderna. Du konstruerar bevis för din kurva.
Jag har aldrig sagt att en bild utan kurva bevisar en kurva. Det är du som konstruerar. Förstår du fortfarande inte att du inte kan jämföra bilder tagna med vidvinkel med bilder tagna med extremt kraftfullt teleobjektiv?
Citera
2022-03-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Har du läst? VHF vill ha LoS till det den vill sända till.

Vad är hindret som oavsett väder stoppar signalen enligt mitt exempel?
Det står ju på sidan jag länkade

Citat:
Jag har som sagt utbildning på radio och ett antal högskolepoäng inom området.

Såna här hävdanden varken imponerar eller övertygar, håll dig till sakfrågan bara.

Citat:
Så du menar att när man läser om begränsningar inom detta området så läser man alltså inte om horisonten?
Jag kan definitivt verifiera att man läser både om det och andra fenomen.
"Ok"
Citat:
Du ser inte det orimliga i att luften absorberar så mycket att det går från 320km ner till 11km? Rätt mycket energi som ska tas upp där.
Det orimliga är att du påstår att ingenting annat än horisonten kan störa signalen över vatten när första googleträffen säger annorlunda, dvs:

Utspridning, att signalen hade en effekt (styrka) från början men eftersom den sprider ut sig så måste effekten delas upp på större och större yta. Som att kasta en sten i en spegelblank damm och se vågorna bli mindre och mindre ju mer dom sprider ut sig.

Absorption, att signalen helt enkelt absorberas av luften själv, vattenånga, partiklar eller saker, så att energin (effekten) ur signalen sugs upp av andra saker och blir till värme eller liknande

Skingring eller Scattering på engelska, att en signal delas upp i mindre delar när den träffar på partiklar. Det mest väldkända exemplet är hur ljus bildar en regnbåge när det delas upp i sina beståndsdelar av vattendroppar i luften.
Precis som ljus så kan också radiosignaler reflekteras eller studsa mot saker. Det kan vara både bra och dåligt när det gäller radiokommunikation. I grunden gör det inte så mycket att radiovågor studsar och det kan till och med vara bra, men ibland ställer det till det.

Du fortsätter att hävda din expertis samt försöker runda av frågan.....

Du påstod att:

Citat:
Ställer gärna upp med att ställa min ena radio på havsnivå och den andra 250km bort, på öppet hav ska inget kunna hindra signalerna förutom jordens form

Som jag har skrivit så kan
Utspridning
Absorption
Skingring

Hindra signalerna från att komma fram. Du påstår att inget kan hindra signalerna från att komma fram förutom jordens form. Detta nämns inte ens på sidan jag länkade...

Men fokusera inte på det. Besvara bara följande:

Varför påstår du att inget kan hindra signalerna förutom jordens form, när utspridning, absorption och skingring mycket väl kan göra det, antagligen ökar även detta potentiella förhindrande i samband med avståndet.

Du får gärna besvara detta tydligt
Senast redigerad av BritneySpearsLove 2022-03-16 kl. 16:17.
Citera
2022-03-16, 16:26
Medlem
Citat:

Såna här hävdanden varken imponerar eller övertygar, håll dig till sakfrågan bara.

"Ok"

Det orimliga är att du påstår att ingenting annat än horisonten kan störa signalen över vatten när första googleträffen säger annorlunda, dvs:

Du påstod att:

Utspridning
Absorption
Skingring

Hindra signalerna från att komma fram. Du påstår att inget kan hindra signalerna från att komma fram förutom jordens form. Detta nämns inte ens på sidan jag länkade...

Varför påstår du att inget kan hindra signalerna förutom jordens form, när utspridning, absorption och skingring mycket väl kan göra det, antagligen ökar även detta potentiella förhindrande i samband med avståndet.

Det har ingenting med jordens form att göra. Även frekvens och effekt spelar in som kan minska din treenighet.
Citera
2022-03-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det har ingenting med jordens form att göra. Även frekvens och effekt spelar in som kan minska din treenighet.
Du får utveckla det där.

Jag skriver ju att fler faktorer än jordens form kan störa signalen. Då skriver du, "det har ingenting med jordens form att göra"

Sedan skriver du "Även frekvens och effekt spelar in som kan minska din treenighet" utveckla gärna detta
Citera
2022-03-16, 16:40
Medlem
Citat:

"Ok"

Du påstod att:

Utspridning
Absorption
Skingring

På det avstånd som avses här så kommer inte radiosignalen att bli så påverkad att jag inte kommer säg 25km men jag kommer 11km +10-15% sen är det atmosfären som avgör om jag kan nå målet.
Alltså finns det något annat ivägen och varför finns detta?

Angående scattering så använder man det fenomenet för att sända långdistans men då är det inte på mina frekvenser.

Komplext med radio men du kan läsa lite här

psyksoc.com/radio/adobe-dokument/Vagutbredningsteori.pdf

Dock hanteras horisont här så tror du på platt jord kommer du antagligen inte gilla detta.
Där ser du också att horisonten för en radiosignal för sin följer den sfäriska formen på jorden är 10-15% längre bort än den optiska.
Citera
2022-03-16, 17:00
Medlem
Mecanicuss avatar
Säkert postat innan men jag provar ändå,
Bor det folk på undersidan med?
Citera
2022-03-16, 17:25
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Faktaresistensen är tung i dessa individer. Vägrar ta in och motbevisa.

Solen? Är den rund? Ja.
En apelsin är den också rund? Ja.
En fotboll? Ja.
Månen, venus, mars och pluto? Runda.
Jorden? Platt.

Skiter du pannkaksformad avföring också eller är det bara det som kommer ur munnen som är platt.

Jorden kan inte vara platt, för vi har katter.
De skulle puttat allt över kanten och vi hade inte haft något kvar.
Citera
2022-03-16, 17:26
Medlem
Jag bad dig besvara tydligt.....

Du påstod:
Citat:
Ställer gärna upp med att ställa min ena radio på havsnivå och den andra 250km bort, på öppet hav ska inget kunna hindra signalerna förutom jordens form

Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
På det avstånd som avses här så kommer inte radiosignalen att bli så påverkad att jag inte kommer säg 25km men jag kommer 11km +10-15% sen är det atmosfären som avgör om jag kan nå målet.
Alltså finns det något annat ivägen och varför finns detta?
Alltså på experimentet med 250km avstånd så kommer enligt dig
Citat:
"radiosignalen att bli så påverkad att jag inte kommer säg 25km men jag kommer 11km +10-15%"
sedan skriver du

Citat:
"sen är det atmosfären som avgör om jag kan nå målet.
Alltså finns det något annat ivägen och varför finns detta?"
Atmosfären är alltså horisonten(jordens kurva) du menar? Så denna påverkar radiosignalen på ca 11km längd?
Jag är ledsen men jag förstår inte ett smack av vad du menar. Du kan vifta med din radio licens hur mycket du vill, men jag anser att det du skriver är helt obegripligt och du besvarar inte frågan.

Citat:
Angående scattering så använder man det fenomenet för att sända långdistans men då är det inte på mina frekvenser.
Så det finns alltså andra faktorer som kan påverka signalen förutom "jordens kurva"?
Vad räknas som långdistans? 250km enligt ditt exempel?
Citera
2022-03-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Faktaresistensen är tung i dessa individer. Vägrar ta in och motbevisa.

Solen? Är den rund? Ja.
En apelsin är den också rund? Ja.
En fotboll? Ja.
Månen, venus, mars och pluto? Runda.
Jorden? Platt.

Skiter du pannkaksformad avföring också eller är det bara det som kommer ur munnen som är platt.

Jorden kan inte vara platt, för vi har katter.
De skulle puttat allt över kanten och vi hade inte haft något kvar.
Nu är jag inte plattjordare själv. Tror rent intuitivt att jorden är rund. Däremot så tycker jag att "bevisen" för detta blir motbevisade varje gång och det är ju lite lustigt. Det du skriver nu tillför inte mycket utan tvärtom, gör ju narr av hela den nuvarande vetenskapen. Kom med något konkret istället?
Senast redigerad av BritneySpearsLove 2022-03-16 kl. 17:30.
Citera
2022-03-16, 17:31
Medlem
Citat:
Nu är jag inte plattjordare själv. Tror rent intuitivt att jorden är rund. Däremot så ty ler jag att "bevisen" för detta lite motbevisade varje gång och det är ju lite lustigt. Det du skriver nu tillför inte mycket utan tvärtom, gör ju narr av hela den nuvarande vetenskapen. Kom med något konkret istället?

Är det faktum att vi hittar på jorden tillräckligt konkret?

Och på vilket sätt är detta motbevisat?
Citera
2022-03-16, 17:42
Medlem
Citat:
Förlåt jag borde vetat bättre... Ditt första inlägg avslöjade ju direkt att du var en idiot, så det var dumt av mig att fråga dig om något konkret

På vilket sätt är det inte konkret att vi känner till avstånd och riktningar på jorden? Och därmed känner till jordens form?

Förklara gärna för en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in