2022-03-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du vill mena att ett objekt eventuella förvrängning beror på jordens krökning. Jag föreslår att du presenterar ditt argument istället för mala på med ledande frågor.
Det är en ledande fråga som du inte vågar svara på, och det är inget nytt.

Min poäng är att när du tittar genom en kikare så förstoras det du tittar på, men det blir aldrig förvrängt. Det betyder att det inte finns någon förvrängning i bilderna från Pontchartrain. Om du tittar genom en mycket kraftfull kikare där kommer du att se exakt vad bilden visar. Att jämföra med bilderna du länkade till som är tagna med vidvinkel är bara nonsens.
Citera
2022-03-16, 14:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vilket är omöjligt eftersom rymden existens inte kan bevisas. Är den obevisbara rymden ett axiom?
GPS, SatellitTV och liknande bevisar rymdens existens. Finns inga metoder att få SatellitTV att fungera med vare sig ballonger eller marksändare.
Citat:
Eftersom man enligt den runda jordens modell kan dra ett rakt streck och kalla det ett böjt streck, bör väl det också vara ett axiom? Ett rakt streck är ett böjt streck bara att man inte kan se att det är böjt.
Axiom.
Kan garantera att ingen här skulle ha påstått något så vansinnigt. Ett rakt streck är ett rakt streck. Ett böjt sträck är ett böjt sträck. Sedan att ett böjt sträck med tillräckligt stor omkrets kan se rakt ut när man bara kan se en del av det är en annan sak.
Citat:
Jo, du ser ju hindret. Det är ju hindret som förhindrar dig att se objektet.
Det enda hindret jag kan se som hindrar mig att se delar av Turning Torso från Danmark är vattenytan och på en platt jord skulle vattenytan inte vara ett hinder.
Citera
2022-03-16, 14:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Tråden innehåller inget foto på det böjda vattnet.
Jo det gör den faktiskt. Att du avfärdar alla bilder från rymden samt från Lake Pontchartrainsom CGI och fejk får stå för dig.
Citat:
Rätvinklig triangel. För att mäta upp höjder på din runda jord måste jorden vara platt, eller mean sea level. Stor humor!
Varför skulle en rätvinklig triangel behövas för att mäta höjd?
Citera
2022-03-16, 14:30
Medlem
Citat:
Jag svarade dig varvid du medgav och förnekade i samma mening.
Se här: https://www.flashback.org/sp79528255

Uppenbarligen stör du dig väldigt mycket på mig, kanske ta en paus!

Svara på frågan eller har du svårt med det?
Formshaverister ska inte hålla till på Flashback eller några andra forum.
Ska jag länka till då du blev avstängd 2021 för att du töntade och tramsar dig likt du gör nu?

Förklara hur en radiosignal som studsar kommer kortare väg. Du vet att vi vissa dagar kan få in signaler från långt ner i södra Europa som inte borde kunna nå oss. Fenomenet varar ofta någon timme, dessa signaler kommer alltså inte kortare på grund av atmosfären utan snarare längre.

Så tillbaka till din förklaring, vad hindrar min signal på öppet hav, vad är hindret? Vi kan utföra experimentet i 30 dagar om du tror jag väljer kassa dagar. Du kan till och med välja period om du vågar.

Finns bara ett fenomen som spelar in här, tänkte du ska få förklara det själv.
Citera
2022-03-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är en ledande fråga som du inte vågar svara på, och det är inget nytt.

Min poäng är att när du tittar genom en kikare så förstoras det du tittar på, men det blir aldrig förvrängt. Det betyder att det inte finns någon förvrängning i bilderna från Pontchartrain. Om du tittar genom en mycket kraftfull kikare där kommer du att se exakt vad bilden visar. Att jämföra med bilderna du länkade till som är tagna med vidvinkel är bara nonsens.
Bilden på Ponchatrain uppstår bara i en kamera med ett visst objektiv, det bevisar att du kan förvränga bilden med det objektivet. Betyder det att jorden inte är rund? Nej, det betyder att man kan kan förvränga det vi ser med ett kameraobjektiv.

Du säger att en bild utan kurva bevisar kurva, sedan säger du att bild med kurva bevisar kurva och därefter säger du att man inte kan jämföra bilderna. Du konstruerar bevis för din kurva.
Citera
2022-03-16, 14:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Bilden på Ponchatrain uppstår bara i en kamera med ett visst objektiv, det bevisar att du kan förvränga bilden med det objektivet. Betyder det att jorden inte är rund? Nej, det betyder att man kan kan förvränga det vi ser med ett kameraobjektiv.

Du säger att en bild utan kurva bevisar kurva, sedan säger du att bild med kurva bevisar kurva och därefter säger du att man inte kan jämföra bilderna. Du konstruerar bevis för din kurva.
Du har väl redan fått svaret typ en kvintiljon gånger att dessa bilder är tagna med förstoring som förstärker kurvaturen och inte genom en förvrängning som skulle kunna skapa en kurvatur som inte finns?
Citera
2022-03-16, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Svara på frågan eller har du svårt med det?
Formshaverister ska inte hålla till på Flashback eller några andra forum.
Ska jag länka till då du blev avstängd 2021 för att du töntade och tramsar dig likt du gör nu?

Förklara hur en radiosignal som studsar kommer kortare väg. Du vet att vi vissa dagar kan få in signaler från långt ner i södra Europa som inte borde kunna nå oss. Fenomenet varar ofta någon timme, dessa signaler kommer alltså inte kortare på grund av atmosfären utan snarare längre.

Så tillbaka till din förklaring, vad hindrar min signal på öppet hav, vad är hindret? Vi kan utföra experimentet i 30 dagar om du tror jag väljer kassa dagar. Du kan till och med välja period om du vågar.

Finns bara ett fenomen som spelar in här, tänkte du ska få förklara det själv.
Jag sa inte att signaler som studsar färdas kortare väg, åtminstone orkar jag inte kolla upp vad jag skrev. Om jag sa det var det fel. Jag har svarat, du gillar inte svaret. Tråkigt, inget jag kan göra.
Citera
2022-03-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du har väl redan fått svaret typ en kvintiljon gånger att dessa bilder är tagna med förstoring som förstärker kurvaturen och inte genom en förvrängning som skulle kunna skapa en kurvatur som inte finns?
Bilden på på Ponchtrain utan kurva, förstärker den det raka på den platta jorden? Eller gäller fenomenet bara den runda jorden?
Citera
2022-03-16, 14:40
Medlem
Citat:
I din fråga beskriver du berget som objektet som är 20km bort, alltså objektet som observeras.
Det är inte hindret för din observation.
Vad är det då? När man är 200 m upp syns foten av ett berg 20 km bort på en rund jord, och då borde den åtminstone synas på en plan. Vad är då hindret?
Citera
2022-03-16, 14:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Bilden på på Ponchtrain utan kurva, förstärker den det raka på den platta jorden? Eller gäller fenomenet bara den runda jorden?
Gör dig inte dummare än du är. Bilderna på Pontchartrain är inte utan kurva utan det är bara det att kurvan är för liten för att det skall gå att se med blotta ögat. Det har du också fått svar på typ en kvintiljon gånger i tråden.
Citera
2022-03-16, 14:43
Medlem
Citat:
Jag sa inte att signaler som studsar färdas kortare väg, åtminstone orkar jag inte kolla upp vad jag skrev. Om jag sa det var det fel. Jag har svarat, du gillar inte svaret. Tråkigt, inget jag kan göra.

Då är vi ju överens om att det är jordens sfäriska form som stoppar signalerna.
Bra att vi kom i mål till slut.
Citera
2022-03-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore

Har licens på radio så jag vet hur radiovågor beter sig och hur de påverkas av vår atmosfär osv, har du ingen förståelse för det lär du inte få licensen heller.

Ställer gärna upp med att ställa min ena radio på havsnivå och den andra 250km bort, på öppet hav ska inget kunna hindra signalerna förutom jordens form. Med en antenn som är 10m hög kommer signalerna bara nå omkring 11km, varför kommer de inte alla sina 320km?

På en platt jord skulle de ju tagit sig sin fulla sträcka.
Hur går det du skriver ihop med denna info:

En radiosignal kan försvagas av flera olika anledningar. Här är några exempel:

Utspridning, att signalen hade en effekt (styrka) från början men eftersom den sprider ut sig så måste effekten delas upp på större och större yta. Som att kasta en sten i en spegelblank damm och se vågorna bli mindre och mindre ju mer dom sprider ut sig.

Absorption, att signalen helt enkelt absorberas av luften själv, vattenånga, partiklar eller saker, så att energin (effekten) ur signalen sugs upp av andra saker och blir till värme eller liknande

Skingring eller Scattering på engelska, att en signal delas upp i mindre delar när den träffar på partiklar. Det mest väldkända exemplet är hur ljus bildar en regnbåge när det delas upp i sina beståndsdelar av vattendroppar i luften.
Precis som ljus så kan också radiosignaler reflekteras eller studsa mot saker. Det kan vara både bra och dåligt när det gäller radiokommunikation. I grunden gör det inte så mycket att radiovågor studsar och det kan till och med vara bra, men ibland ställer det till det.

En radiovåg är just en våg, lite som vågor på vattnet. Om två stycken vågor möts ute på havet och dom har sina toppar och dalar på samma ställen så förstärker dom varandra. Har man otur ute på sjön så kan man träffa på svallvågor från två olika större båtar som möts och därför blir väldigt stora, mycket större än vad vågorna från varje enskild båt är

www.fixanatet.se%2Ffordjupning%2Fgrunder-i-radiokommunikation%2F

Ingenstans nämns det att jordens form hindrar signalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in