2022-03-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
De mest "drastiska estimaten" gällande fullskaligit kärvapenkrig landar på ungefär en halv miljard.

Är detta sant? Hade inte hela jordklotet utraderats?
Citera
2022-03-16, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det är exakt det jag tänkte på i och med att "Ukraina" nu börjat slira på orden. Fler civila kommer att dö, miljoner fortsätter att fly och Ryssland kommer nu betrakta detta som att de först måste "städa upp" där de anser det nödvändigt. Den här konflikten kommer inte vara över innan Odessa är tillbaka i rysk ägo.

Nja jag tycker det låter som att man kommit betydligt längre i förhanlingarna än total avmilitarisering och "avnazifiering". Nu börjar kraven ändå likna någonting som mer eller mindre respekterar Ukrainas suveränitet, och i praktiken kan man nog tänka sig både EU och NATO när Putin försvinner som president, om det sker via kupp eller genom att han helt enkelt blir för gammal...

Det är ju en hel del byråkrati som ska plöjas igenom också, och frågan med Donbass m.m. måste ju lösas, det kommer inte fungera att ha ett EU-land som utkämpar ett innbördeskrig. EU-status, + minskade sanktioner kan nog fungera som morot för att arbeta mer seriöst med de ockuperade områdena.
Citera
2022-03-16, 13:55
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixonGonzales
Nej, ett fredsavtal där Ryssland riskeras att ses som förlorare = Putins fall, det kommer han aldrig acceptera. Ingen Rysk president/diktator har politiskt överlevt ett nederlag. Putin kan inte förlora detta krig, då är han rökt politiskt. Du får läsa om min kommentar så kanske du förstår vad jag skriver, eller så vill du inte förstå.

Jag tror du missförstår mig här. Jag menade ett fredsavtal som Putin kan sälja sitt folk som en vinst. Att övriga förstår att det är en förlust är väl skit samma så länge Boris, Ivan och Svetlana fortfarande tror på Vladimir's storhet.

Citat:
Rysk retorik ska mötas med samma retorik, Putin förstår inget annat. Att svara honom på annat sätt ser han bara som bevis för svaghet. Du vet den Ryska Björnen har för vana att angripa när motståndet är mjukt. Blir motståndet hårt så brukar han lägga benen på ryggen och springa.

Hur tror du en militäroperation som skulle ta 15 dagar nu ser ut att ta betydligt mer än så med märkbara ryska förluster uppfattas i Kremlin? Man har redan börjat utse syndabockar likt det finska vinterkriget. Ryssland bevisar sig återigen vara en jätte med fötter av lera. Det skall även påpekas att Ryssland innan invasionen har lagt ganska mycket pengar med ryska mått mätt på att modernisera sin armé och detta är resultatet. Jag tror inte att väst behöver markera för att Putin ska vara införstådd med den militära styrkan och potentialen som finns att hämta. Snarare tvärtom så har nog alla tankar om västerländsk svaghet som dök upp i samband med att USA drog tillbaka sina trupper från Mellanöstern nu blivit bortblåsta när man själva står inför en situation där man fått smaka på gerillakrigsföring. Nä du, jag tror inte det finns några som helst behov av att uppvisa sin styrka mot Ryssland. Det går bara att förstöra jorden en gång och vi är kapabla till att åstadkomma detta flera gånger om.

Citat:
Om stickan i foten leder till sepsis så kanske du inte har något annat val än att amputera.
Bättre att ta chansen än att försäkra sig om att benet försvinner.

Citat:
Återtaganden av sanktioner kommer inte att ske så länge Putin är vid makten, han har redan passerat gränsen för minsta respekt från väst.

Det vet jag inte, är vi måna om att hjälpa Ukraina i sina förhandlingar, vilket jag är övertygad om att vi är, så kan vi lämna över detta redskapet till Zelenskyy för att kunna förhandla fram den bästa möjliga utgången. Sanktioner är egentligen ingenting vi i väst vill införa gentemot Ryssland. Det kostar en del att stänga råvarutransporterna från öst och företagen är nog ganska dystra över ha behövt säga upp sina tillgångar i landet. Ryssland vill än mindre ha sanktioner. Det är uppenbart för vem som helst att sanktionerna orsakat enorm ekonomisk skada i Ryssland. Dom enda som faktiskt vinner på sanktionerna mot Ryssland är Ukraina och möjligen Kina men Kina har ingenting att säga till om i detta och Ukraina tjänar endast på dom så länge Ryssland bedriver väpnad konflikt mot dom. Att lämna över rätten att kunna bestämma över huruvida sanktionerna kan komma att upphöra är ett bättre vapen vi kan ge Ukraina än alla nlaws i världen.
Citera
2022-03-16, 13:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Stycka upp Ukraina mellan Ryssland och Polen och Vitryssland och kriget är därmed över.

Tror du? Tänk om de som bor i de områdena inte accepterar att tillhöra de herrarna då, och fortsätter att göra motstånd? Vad är det då för situation om inte krig?

Sen är det orättvist att dra in Polen i detta. De har ju inga anspråk på Ukraina.
Citera
2022-03-16, 13:56
Medlem
NixonGonzaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Nja, det kommer nog att ta Ryssland 10-20 år att bygga upp en motsvarande militär och ekonomisk styrka.
I sex-sju år har ju Putin förberett sig för denna invasion av Ukraina. Han har då haft optimala förhållanden med fungerande affärer med omvärlden.

Nu har Putin ingenting av detta, utan Ryssland närmar sig någon form av tvångsförvaltning. Dessutom har Nato och EU vänligheten ökat betydligt och omvärlden kommer att öka sina försvarsanslag.

Det blev tvärtom mot vad Putin tänkt sig.

Instämmer till fullo. Men Ryssen har med Ukraina kriget visat världen att kärnvapenhotet är ett mäktigt politiskt vapen. I bästa scenario ser vi den Ryska regimen falla sönder totalt. I en återuppbyggnad så vore det lämpligt att som krav på att släppa sanktioner även avväpna Ryssland på kärnvapen.
Citera
2022-03-16, 13:57
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Är detta sant? Hade inte hela jordklotet utraderats?

Nej. Beroende på hur kärnvapnen används så beräknas ungefär 500 miljoner människor överleva ett reducerat liv i fortsättningen och det är sannerligen inte Sverige där livet kommer fortsätta.
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Enligt din definition är Island inte längre en suverän stat. Är det allmänhetens fria åkning nu? Var är enhörningarna?
Ryssland borde inte heller vara en suverän stat. Utan västs hjälp med en andra flank under WWII hade det inte ens funnits några mongoler kvar.
Citera
Medlem
Citat:
Medan Ryssland krigar för fullt och intensifierar sina bombningar av Ukraina har Nato-länderna inlett övningar i Norge idag.

Natoländerna är verkligen duktiga må sägas, för övning ger färdighet.

Källa:
Jättelik Natoövning inleds i Norge – också Finland deltar – Inrikes – svenska.yle.fi
https://svenska.yle.fi/a/7-10014148

Även Sverige deltar

https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/cold-response-2022/
Citera
Medlem
TonyBlundettos avatar
Citat:
Medan Ryssland krigar för fullt och intensifierar sina bombningar av Ukraina övar Nato-länderna i Norge idag.

Natoländerna är verkligen duktiga, för övning ger färdighet.

Källa:
Jättelik Natoövning inleds i Norge – också Finland deltar – Inrikes – svenska.yle.fi
https://svenska.yle.fi/a/7-10014148

Ja, hade ryssarna övat lite mer kanske denna invasion inte hade hade gått till historien som största självmålet i modern tid
Citera
Medlem
arbetets avatar
Jag tror vi har en mycket dyster framtid framför oss. Ukrainas utrikesminister:

Dmytro Kuleba
@DmytroKuleba
Deputinization means getting rid of Russian influence in all spheres. Politics, international relations, economy, energy, business, art, research etc. Russia today is a toxic partner responsible for mass war crimes in Ukraine. The earlier the world cuts all ties, the better.
https://twitter.com/DmytroKuleba/status/1504051879457796096?s=20&t=jJcsrAR4jovtyLKfYe0oxQ

Sorgligt med tanke på att ledarskapet i Sovjet som Ukraina har all anledning att vara bittra över bestod till stora delar av icke-ryssar som Lenin, Stalin och faktiskt ukrainare. Flera stycken.
Citera
2022-03-16, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yankee.
Okej så inga domstolar existerade då eller nu i Ukraina?

Jodå han dömdes för landsförederi. 13års fängelse.

Citat:
Folkets domstol är det som gäller, förstod att du var en sådan.

Nejdå. Parlamentet röstde bort landsförädaren.

Citat:
Dom lagar som anti-protestlagen som regeringen lade fram, godkändes av parlamentet.
Vad en landsförädare gör efter att han inte följt parlamentet vilja är väll inte intressant, även om du nu tycker att begränsingar eller förbud mot fundamentala demokratiska pelare inte är problematiska oavsett om det är en ilegetim president eller ej som driver den.

Citat:
Och andra lagar som tillkom va när protesterna började bli våldsamma.

Vad en landsförädare gör efter att han inte följt parlamentet vilja är väll inte intressant, även om du nu tycker att begränsingar eller förbud mot fundamentala demokratiska pelare inte är problematiska oavsett om det är en ilegetim president eller ej som driver den.

Citat:
Det som triggade den våldsamma odemokratiska massan va att han inte ville skriva under handelsavtal med Europa, utan gick närmare ekonomiskt Ryssland.

Ja, han gjorde tvärtemot vad parlamentet demokratiskt valt.

Citat:
Allt som är ryskt är propaganda och allt annat stämmer är din utgång antar jag.

Vad har rysk propagande med något att göra någonsin, demokratier bygger på transperance.
Citera
2022-03-16, 14:00
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
De mest "drastiska estimaten" gällande fullskaligit kärvapenkrig landar på ungefär en halv miljard.

Källa tack. Sprid inte desinformation. En halv miljard? Är du dum på riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in