2022-03-16, 10:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Låter som riktigt BS.

Det skulle innebära att det dör 150 pers i influensan i Sverige varje år.. men i själva verket dör i snitt 700.
Eller tillhör britterna någon överlägsen ras, som gör dom immuna mot influensan?
Informationen är tillgänglig via ONS (UKs motsvarighet till SCB) officiella tjänst för att ladda ned statistik. Tillgänglig via följande länk: https://www.nomisweb.co.uk/query/select/getdatasetbytheme.asp?opt=3&theme=&subgrp=

ICD-10 koden för influensa är J09-J11.

Här är statistiken för 2013-2020:

Kod:
Mortality statistics - underlying cause, sex and age								
ONS Crown Copyright Reserved [from Nomis on 16 March 2022]								

area type	countries							
area name	Total mortality							
cause of death	J09-J11 Influenza							
gender	Total							
measure	Deaths	

Age                     2013	2014	2015	2016	2017	2018	2019	2020
total (all ages)	161	118	284	430	458	1,598	1,223	511
Citera
2022-03-16, 11:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Tack alla som massvaccinerat i onödan! vi har nu skapat ett monster som inte kommer försvinna.
Många varnade för att massvaccinera under brinnande pandemi men de flesta föll för industrins lobbyverksamhet.

De enda som tjänar på detta är vaccintillverkarna, folket är som vanligt förlorarna.
Det är ett smart drag av moderna och pfizer att ta fram olika typer av uppdaterat vaccin. pfizer som ska använda sig av omikron och moderna som tar fram mer av en kompott av olika varianter. Nu måste man köpa in dubbla doser till alla eftersom man inte kan i förväg veta vilket kommer att funka till hösten.

Till hösten sitter vi med två uppsättningar doser, de kommer att jaga oss med vaccinet. Oavsett om det blir en snällare eller elakare variant. Det enda jag är beredd att slå vad om är att Tegnell inte kommer att säga att det inte kommer en ny våg till hösten likt han gjort tidigare somrar. För det rimmar fel med inköpen.
Citera
2022-03-16, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Korkat resonemang. "Eftersom vi alla ska då någon gång så spelar det ingen roll om vi dör i covid".

Det har dött 18 miljoner människor de senaste två åren som en följd av pandemin.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02796-3/fulltext

Du missade hela poängen och skapar egna debatter i ditt huvud.

Hur många har dött procentuellt i världen dom senaste 5 åren?
Citera
2022-03-16, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Gillar du inte kvinnor? Eller bara tycker du om att använda ordet kvinna som en kränkning?

IMBILDEN är man visste du inte det?

Tråden handlar om covid inte om ditt förakt mot kvinnor. Och vi kvinnor är lika mycket välkomna i debatten som männen. Gör ingen skillnad på oss.

I går kunde vi läsa att enligt Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström så är planen att köpa in en dos uppdaterat vaccin av både modern och pfizer till alla för hösten.

Det är ju tydligt att man vill använda alla doser som man köper in. Vi har ju Nationella vaccinationsveckan denna vecka. För att få alla till att ta sina doser. Just nu känns det ju onödigt att vaccinera. Vaccinet fungerar dåligt mot omikron och vågen ebbar ut, många har färsk immunitet. Men man kanske bara inte vill slänga vaccinet och till hösten är det helt utdaterat.

Så oavsett situation till hösten kommer de vilja vaccinera de doser de nu köper in. Så vi kan gosa oss med en av varje sort. Ny uppdaterat vaccin som håller på att tas fram nu men kommer vara testat och godkänt redan om ett halvår.

Jag är själv kvinna..dock är min erfarenhet att kvinnor överlag är mindre begåvade därav trodde jag att IMBILDEN var kvinna och inte man..

Vad kul för er som gillar att gosa med vaccin att det kommer flera doser…personligen föredrar jag att låta bli..
Citera
2022-03-16, 12:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Dödligheten i COVID-19 är betydligt högre än Influensan i UK. Det dör ungefär 1500 personer varje år i influensa här. Fram till 4 Mars har det registrerats 10409 dödsfall där den direkta dödsorsaken varit COVID-19.
89/90 dog 20-30 tusen eller mer av influensa i UK. Så jämför med en rejäl flunsavinter då, inte nån mesig en.
Coronavirus in Scotland: More died in 1989 flu epidemic than coronavirus peak

More people died in Scotland during a flu epidemic at the turn of the 1990s than the first wave of coronavirus, official figures show. [...]

In 1989 the seven days to Christmas Eve was Scotland’s deadliest single week since records began in 1974, with 2,400 deaths, which was 1,092 more than the five-year average.

This is far more than the 1,978 people who died in the worst week of the coronavirus pandemic — the second week of April — which was 878 above the five-year average.
https://www.thetimes.co.uk/article/coronavirus-in-scotland-more-died-in-1989-flu-epidemic-than-coronavirus-peak-wnk8p0fs6
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-16 kl. 12:39.
Citera
2022-03-16, 12:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Jag är själv kvinna..dock är min erfarenhet att kvinnor överlag är mindre begåvade därav trodde jag att IMBILDEN var kvinna och inte man..

Vad kul för er som gillar att gosa med vaccin att det kommer flera doser…personligen föredrar jag att låta bli..
Jag är ovaccinerad och jag förstår att du utgår från dig själv när du dömer andra.
Citera
2022-03-16, 14:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
89/90 dog 20-30 tusen eller mer av influensa i UK. Så jämför med en rejäl flunsavinter då, inte nån mesig en.
Coronavirus in Scotland: More died in 1989 flu epidemic than coronavirus peak

More people died in Scotland during a flu epidemic at the turn of the 1990s than the first wave of coronavirus, official figures show. [...]

In 1989 the seven days to Christmas Eve was Scotland’s deadliest single week since records began in 1974, with 2,400 deaths, which was 1,092 more than the five-year average.

This is far more than the 1,978 people who died in the worst week of the coronavirus pandemic — the second week of April — which was 878 above the five-year average.
https://www.thetimes.co.uk/article/coronavirus-in-scotland-more-died-in-1989-flu-epidemic-than-coronavirus-peak-wnk8p0fs6
Våra arkiv inkluderar inte statistik från Skottland eller Nordirland, och jag får därför hänvisa till statistiken för England och Wales.

Den officiella dödsstatistiken för 1989 och 1990 avseenda Influensa som underliggande dödsorsak har ett antal koder (notera att vi fr.o.m. 2000 använder oss av den internationellt vedertagna ICD-10 standarden). Jag listar nedan de koder som gällde 1989-1990:

Kod:
4870	Influenza	With pneumonia
4871	Influenza	Influenza with other respiratory manifestations
4878	Influenza	Influenza with other manifestations

Statistiken för respektive dödskod är uppdelad på åldersgrupp, kön och dödsorsak. Jag infogar en länk till The National Archives. Jag har sammanfattat statistiken över döda i influensa för åren 1989-1990 nedan:

Kod:
År	4870	4871	4878
1989	1469	635	6
1990	571	217	2

Totalt	2040	852	8

The National Archives "The 20th Century Mortality Files, 1901-2000"
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/ukgwa/20160111174808/http:/www.ons.gov.uk/ons/publications/re-reference-tables.html?edition=tcm:77-215593

Direktlänk till statistiken för åren 1985-1993:
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/ukgwa/20160111174808mp_/http://www.ons.gov.uk/ons/rel/subnational-health1/the-20th-century-mortality-files/20th-century-deaths/1994-2000-icd9c.zip

Hope that helps.
Citera
2022-03-16, 14:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Våra arkiv inkluderar inte statistik från Skottland eller Nordirland, och jag får därför hänvisa till statistiken för England och Wales.

Den officiella dödsstatistiken för 1989 och 1990 avseenda Influensa som underliggande dödsorsak har ett antal koder (notera att vi fr.o.m. 2000 använder oss av den internationellt vedertagna ICD-10 standarden). Jag listar nedan de koder som gällde 1989-1990:

Kod:
4870	Influenza	With pneumonia
4871	Influenza	Influenza with other respiratory manifestations
4878	Influenza	Influenza with other manifestations

Statistiken för respektive dödskod är uppdelad på åldersgrupp, kön och dödsorsak. Jag infogar en länk till The National Archives. Jag har sammanfattat statistiken över döda i influensa för åren 1989-1990 nedan:

Kod:
År	4870	4871	4878
1989	1469	635	6
1990	571	217	2

Totalt	2040	852	8

The National Archives "The 20th Century Mortality Files, 1901-2000"
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/ukgwa/20160111174808/http:/www.ons.gov.uk/ons/publications/re-reference-tables.html?edition=tcm:77-215593

Direktlänk till statistiken för åren 1985-1993:
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/ukgwa/20160111174808mp_/http://www.ons.gov.uk/ons/rel/subnational-health1/the-20th-century-mortality-files/20th-century-deaths/1994-2000-icd9c.zip

Hope that helps.
Är det per miljon eller är siffrorna inte att lita på? Tycks inte råda någon tvekan om att väldigt många dog av influensa i UK den vintern. Sjukhus ställde till och med in operationer och sånt på grund av den enorma anstormningen av patienter. Varför skulle de göra det för några få tusen influenzadödsfall. Du är inte längre en pålitlig rapportör om förhållandena i UK. Sorry. Inte vart läsa ditt dravel längre.

Sen kan man ju tänka på att influenza dödar varje år, medan en pandemi som denna förhoppningsvis är av mer tillfällig karaktär. Åtminstone i Sverige har 2021 och 2022 varit lindrigare än 2020, och det är väl rimligt att anta att även om smittan inte försvinner helt så har vi det värsta bakom oss.

Så i någon mening är influenza ändå värre, just därför att den dödar varje år i hundratals år. Pandemin har inte ens varat 1000 dagar.
Citera
2022-03-16, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det var ju från Cypern de första signalerna om det kom under januari precis som du säger. Det avfärdades då i andra länder som att man troligen skulle ha mixat ihop provsvaren. Nu verkar det vara mer bekräftat att det verkligen rör sig om en korsvariant av viruset.

Viruset verkar drabba väldigt olika. Man kan vara sjuk utan att visa positivt. Man kan känna sig frisk och ändå visa positivt. Man kan vara sjuk och visa positivt. Verkar finnas alla varianter. Jag är inte säker på själv om jag haft det eller inte. Det märkliga med mig är att jag kände mig dålig under en period. Kort tid efter jag umgåtts med personer som alla visade sig vara positiva. Jag var den första att bli sjuk, men visade negativt test. Milda symtom. Kanske så milda att mitt immunförsvar tack vare vaccinet snabbt bekämpade infektionen.

Det kan säkert vara så att ditt immunförsvar hanterade viruset kvickt. Flera jag känner har haft omärklig smitta eller mycket lätt sjukdom, en del av dem har blodgrupp 0-, vet inte om det har någon betydelse.
Citera
2022-03-16, 15:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Är det per miljon eller är siffrorna inte att lita på?
Siffrorna representerar den officiella statistiken som redovisas på den statliga statistikmyndighetens webbplats och avser antal personer som avlidit i Influensa alternativt komplikationer som orsakats av influensa. Jag infogade en länk. Du får gärna verifiera siffrorna själv.

Citat:
Tycks inte råda någon tvekan om att väldigt många dog av influensa i UK den vintern. Sjukhus ställde till och med in operationer och sånt på grund av den enorma anstormningen av patienter. Varför skulle de göra det för några få tusen influenzadödsfall.
Under åren 1989-1990 avled sammanlagt 2900 personer i Influensa i England och Wales. Detta enligt de uppgifter som publiceras av Office for National Statistics och det The National Archives.

I slutet på 2021 hade UK tvingats ställa in 2,5 miljoner planerade operationer p.g.a. COVID-19.

Citat:
Du är inte längre en pålitlig rapportör om förhållandena i UK. Sorry. Inte vart läsa ditt dravel längre.
Jag har förstått att informativ, korrekt och giltig kommunikation inte alltid är en uppskattad del av den allmänna diskursen på det här forumet. Den är dock både informativ, korrekt och giltig.
Citera
2022-03-16, 16:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Siffrorna representerar den officiella statistiken som redovisas på den statliga statistikmyndighetens webbplats och avser antal personer som avlidit i Influensa alternativt komplikationer som orsakats av influensa. Jag infogade en länk. Du får gärna verifiera siffrorna själv.

Under åren 1989-1990 avled sammanlagt 2900 personer i Influensa i England och Wales. Detta enligt de uppgifter som publiceras av Office for National Statistics och det The National Archives.

I slutet på 2021 hade UK tvingats ställa in 2,5 miljoner planerade operationer p.g.a. COVID-19.

Jag har förstått att informativ, korrekt och giltig kommunikation inte alltid är en uppskattad del av den allmänna diskursen på det här forumet. Den är dock både informativ, korrekt och giltig.
Vill du gå förnekarens väg så varsågod. Måste vara något allvarligt fel på er officiella statistik. Du är inte längre trovärdig. Sorry.

Hur som helst så kvarstår det faktum att influensa totalt sett är dödligare eftersom den dödar regelbundet varje år. Vi får se hur den endemiska fasen efter den senaste pandemin utvecklar sig, om vi som vissa förutspår kommer att få ett måttligt antal avlidna varje år, framför allt varje vinter. Då kan det vara värt att jämföra.
Citera
2022-03-16, 16:06
Medlem
Citat:
Vill du gå förnekarens väg så varsågod. Måste vara något allvarligt fel på er officiella statistik. Du är inte längre trovärdig. Sorry.

Hur som helst så kvarstår det faktum att influensa totalt sett är dödligare eftersom den dödar regelbundet varje år. Vi får se hur den endemiska fasen efter den senaste pandemin utvecklar sig, om vi som vissa förutspår kommer att få ett måttligt antal avlidna varje år, framför allt varje vinter. Då kan det vara värt att jämföra.

Så är det väl alltid.

Finns ju massa studier där det sägs avlida 2000 av influensa ett år men går man in i dödsorsaksregistret och kollar det året så är det bara 532 eller något sådant.

Det beror helt enkelt på hur man räknar.

https://en.wikipedia.org/wiki/1989%E2%80%931990_flu_epidemic_in_the_United_Kingd om

Citat:
The 1989–1990 flu epidemic in the United Kingdom was an influenza epidemic of A(H3N2) type flu that occurred during the winter of 1989–1990.[1] Although the outbreak was quite prolific in the United Kingdom, cases were reported in other parts of Europe and further afield, including France, Finland, Norway, Sweden, Switzerland and the Soviet Union. At its peak the epidemic saw an infection rate of between 534 and 600 people per 100,000, while various sources have attributed between 19,000 and 29,000 deaths to the outbreak.

Citat:
A study published in the December 1990 issue of the British Journal of General Practice notes that the outbreak was first recorded as an epidemic in mid-November 1989, with cases peaking in the UK in the week beginning 6 December. During the period from 15 November until the end of that year, the number of people reporting respiratory illnesses was roughly double the usual figure for that time of year, though not as high as some previous flu outbreaks. The New York Times reported that the outbreak was the worst to occur in Britain since the winter of 1975–76, and was similar to that winter's strain of flu, which killed 1,283 people. By 24 December the flu virus had infected more than a million people in the UK, and hospitals were cancelling surgery. Government statistics for the UK reported 102 deaths for the first week of December, an increase from seven on the same time the previous year.[2][3] In Scotland, 2,400 deaths were reported in the seven days preceding Christmas Eve, an increase of 1,092 on the five year rolling average.[4] Flu-related deaths for Wales over that winter were reported to be 1,627.[5]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in