2022-03-14, 12:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Just så.

Att smittspridningen ökar igen har sannolikt sin förklaring i att många länder tagit bort alla restriktioner och nedgraderat viruset från samhällsfarligt till ett endemiskt vardagsvirus. Det är inte mycket nu som skiljer beteendet från vad vi kallar normalt liv. Man går på teater, evenemang, sitter på krogen och pendlar till kontoret. Vad är skillnaden mot pre-pandemic?

Vi sjunger på absolut sista versen nu, och som du säger är Omicron ett tillfälle som man bör ta med viss aktning.
Skillnaden är nog att folk oftare stannar hemma vid symptom. Det är nog inte lika acceptabelt att hosta och snörvla bland folk som innan pandemin.
Citera
2022-03-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi ligger nog efter Danmark men det betyder inte att det kommer börja avlida fler i Sverige.

Detta beror på att det redan har avlidit så många äldre i Sverige.

Kolla på Hong Kong:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-16..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+de aths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~HKG~DNK

Är detta en försmak på hur det kommer se ut i resten av Kina NÄR Omikron kommer börja spridas där?

Vad baserar du detta på?

Länder har inte exakt likadana kurvor hela tiden. Sverige hade en mycket högre immunitet tex när vi gick in i omikron..
Någon hävdade t.o.m. att vi ligger efter norge..
Där ökar det överallt fortfarande. Sjukvården i Sverige vek ner redan för en månad sedan.
Hur kan vi då ligga EFTER Danmark och norge?
Citera
2022-03-14, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad baserar du detta på?

Länder har inte exakt likadana kurvor hela tiden. Sverige hade en mycket högre immunitet tex när vi gick in i omikron..
Någon hävdade t.o.m. att vi ligger efter norge..
Där ökar det överallt fortfarande. Sjukvården i Sverige vek ner redan för en månad sedan.
Hur kan vi då ligga EFTER Danmark och norge?

Den där immuniteten du pratar om var ju inte så mycket värd när Omikron kom.

Nästan alla jag känner som haft Covid 19 (och sedan eller före vaccinerat sig eller är ovaccinerade) fick Omikron igen - mestadels föräldrar men barn i förskola/skola.

Att Danmark legat före oss när man kollar på Omikron är inte särskilt kontroversiellt.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-05..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+ca ses&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=DNK~SWE

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-05..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+de aths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=DNK~SWE

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-05..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Hospital+pat ients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=DNK~SWE

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-05..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=ICU+patients &Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=DNK~SWE

Att vissa kurvor fortfarande stiger i Danmark kan ju bero på att de testar 7-8 gånger mer än Sverige och alltså hittar fler fall och lider av samma problem som vi hade - folk som hamnade på sjukhus av andra anledningar testade också positivt och räknades då också som en Covid 19-patient.

Jag vet inte hur det funkar i Sverige nu - om man åker till till sjukhus pga benbrott eller magont - testas man ens för Covid 19 om man inte uppvisar symtom?
Citera
2022-03-14, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är exakt den formen av smitta jag tänker på. Frånsett skillnaden att Covid19 är ungefär 10 gånger så farligt.

Det var farligare när det kom och ingen visste hur den skulle behandlas. Omikron är som en vanlig influensa för nästan alla.

Den här rädslan som rör den tidigaste varianten är skadligare än viruset detta år när pandemin har pågått länge och muterat till mildare symtom.
Senast redigerad av Lokatten66 2022-03-14 kl. 13:10.
Citera
2022-03-14, 13:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det var farligare när det kom och ingen visste hur den skulle behandlas. Omikron är som en vanlig influensa för nästan alla.

Den här rädslan som rör den tidigaste varianten är skadligare än viruset detta år när pandemin har pågått länge och muterat till mildare symtom.

har hört många som blir rejält risiga även av Omikron. Speciellt sådana som inte är vaccinerade. Dvs, barn under 12 år, samt personer som av olika anledningar valt att låta bli vaccin. Nu verkar dessutom Deltan ha gift sig med Omikron. Vad det nu kan komma att innebära. Finns all anledning till försiktighet.
Citera
2022-03-14, 13:50
Bannlyst
Citat:
har hört många som blir rejält risiga även av Omikron. Speciellt sådana som inte är vaccinerade. Dvs, barn under 12 år, samt personer som av olika anledningar valt att låta bli vaccin. Nu verkar dessutom Deltan ha gift sig med Omikron. Vad det nu kan komma att innebära. Finns all anledning till försiktighet.

De första signalerna om deltakron kom i januari i svensk media. Överläkaren Magnus Gisslén uttalade sig i svt.se då: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-virusvariant-upptackt-pa-cypern-deltakron

Jag hade omikron bekräftad med PCR för några veckor sedan, jag är över 50 år och ovaccinerad. Det var som ett mellanting mellan förkylning och en snabbare övergående säsongsinfluensa. Ont i halsen en dag, hostade två dagar, febern borta efter tredje dagen, sedan lättare förkylning några dagar.

Jag tror tyvärr att vaccinen är överreklamerade och om alla hade vaccinerat sig hade det aldrig kommit ut att vaccinen har dålig effekt. Då hade vi varit livrädda eftersom man får influensa trots vaccin och förmodat att det hade blivit mycket värre utan vaccinen.

Om det fanns ett mer traditionellt vaccin som var beprövat skulle jag nog ta det i höst bara för att slippa vara sjuk, trött på det här viruset, men de här experimentella vaccinen som inte hinner ikapp sjukdomen är mest trams tycker jag.
Senast redigerad av Lokatten66 2022-03-14 kl. 13:55.
Citera
2022-03-14, 13:51
Medlem
Citat:
Nej, det är precis samma sak. Samhället tycks ha en sjuk förväntan på att vi alla ska bli tvångssmittade. Flockimmunitet kallar somliga det. Det uttrycks dessutom i positiva ordalag av vissa pappskallar. I Kina stänger man ned hela städer pga 60 nya fall. Man kan ju fundera på varför. Jag är övertygad om att denna smitta inte är så "ofarlig" som vissa vill göra gällande, bland annat du.

Du vill att vi ska låtsas som det regnar och bete oss som ovetande lamm på väg till slakt. Hur cyniskt är inte det?

Men om du inte vill bli ”tvångsmittad” av Corona så ta vaccinet… vad gör det att vissa inte tar vaccinet.. för du litar väl på vaccinet? Vadå? Funkar inte det .. 🤣🤣🤣

Att låtsas som om att det regnar ochbete sig som ett ovetande lamm är en perfekt beskrivning av dig… 😘
Citera
2022-03-14, 14:11
Medlem
hardusettminapas avatar
Vi borde ha en ordentlig lockdown nu åtminstone fram till sommaren för stoppa smittspridningen. Försiktighetsprincipen först. Den som är emot är egoistisk och likgiltig inför andra människors liv och hälsa.
Citera
2022-03-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Den där immuniteten du pratar om var ju inte så mycket värd när Omikron kom.

Nästan alla jag känner som haft Covid 19 (och sedan eller före vaccinerat sig eller är ovaccinerade) fick Omikron igen - mestadels föräldrar men barn i förskola/skola.

Att Danmark legat före oss när man kollar på Omikron är inte särskilt kontroversiellt.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-05..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+ca ses&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=DNK~SWE

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-05..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+de aths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=DNK~SWE

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-05..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Hospital+pat ients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=DNK~SWE

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-05..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=ICU+patients &Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=DNK~SWE

Att vissa kurvor fortfarande stiger i Danmark kan ju bero på att de testar 7-8 gånger mer än Sverige och alltså hittar fler fall och lider av samma problem som vi hade - folk som hamnade på sjukhus av andra anledningar testade också positivt och räknades då också som en Covid 19-patient.

Jag vet inte hur det funkar i Sverige nu - om man åker till till sjukhus pga benbrott eller magont - testas man ens för Covid 19 om man inte uppvisar symtom?

Misinformation: Extremely many people die because of COVID-19 in Denmark.

Updated 08 March
Answer: This is incorrect.

In Denmark, the number of deaths from COVID-19 was, from the beginning of the epidemic, counted as the number of people dying within 30 days of a positive SARS-CoV-2 test. Although this test statistic is imprecise, for a long time it was not far from the true number of persons dying from COVID-19 (~90%).

However, with the common spread of the Omicron variant that causes less mortality than previous variants in a well-vaccinated population, there is an increasing number of SARS-CoV-2-infected persons who die from other causes relative to those who die from COVID-19. In fact, it is now more like 30-40% of COVID-19 positive deaths that are caused by other factors than COVID-19. And excess mortality is decreasing.

https://en.ssi.dk/covid-19/typical-misinformation-regarding-danish-covid-numbers

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2022/doedeligheden-i-danmark-falder
Citera
2022-03-14, 16:29
Medlem
Nu kommer en rapport om att SARS-CoV-2 även infekterar och förstör T-celler. OBS, studien var gjord innan Omikron.
Sars-Cov-2 Kills T-Cells, Just Like HIV Says Wuhan Lab Scientists
Is Sars-Cov-2 airborne HIV? Two days ago, an interesting article came out:

This article was not written by a bunch of random scientists, but instead was written by people from the Wuhan Institute of Virology, including the infamous batwoman Shi Zheng-Li. Just keep this in mind. It was originally submitted in Sep 2021 and revised in January 2022, so it does not involve Omicron.

The article is saying the following:
  • Many patients who had severe Sars-Cov-2 had “lymphopenia”, that is, depletion of the all important immune T lymphocyte cells
  • This depletion was caused by cellular suicide (apoptosis) of T cells after infection
  • In experimental setups involving infecting laboratory cell lines of human T cells, Sars-Cov-2 virus was able to penetrate and infect T cells
  • This tropism (attraction to) T cells and ability to infect them was UNRELATED to the usual way Sars-Cov-2 infects other cells, such as lung cells, that express ACE2 and TMPRSS2 receptors, because T cells do not have those receptors.
  • Infection of T cells occurs via “LFA-1, the protein [that] exclusively expresses in multiple leukocytes”
  • It turns out that HIV’s gp120 protein is the one that “Activates LFA-1 on CD4 T-Lymphocytes and Increases Cell Susceptibility to LFA-1-Targeting Leukotoxin”
  • I would like to remind you that HIV’s gp120 protein also was mysteriously transplanted into Sars-Cov-2
  • Additionally, gp120 protein is located in the spike protein of Sars-Cov-2, and spike protein is used in all “Covid vaccines”.
So, now we have a full new mystery: Sars-Cov-2 destroys immune T cells just like HIV does, Sars-Cov-2 has a transplanted gp120 HIV insert, and it is that specific gp120 insert that allows HIV to enter lymphocytes via the same LFA-1 receptor!
https://greatgameindia.com/sars-cov-2-t-cells-hiv/
Citera
2022-03-14, 18:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
De första signalerna om deltakron kom i januari i svensk media. Överläkaren Magnus Gisslén uttalade sig i svt.se då: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-virusvariant-upptackt-pa-cypern-deltakron

Jag hade omikron bekräftad med PCR för några veckor sedan, jag är över 50 år och ovaccinerad. Det var som ett mellanting mellan förkylning och en snabbare övergående säsongsinfluensa. Ont i halsen en dag, hostade två dagar, febern borta efter tredje dagen, sedan lättare förkylning några dagar.

Jag tror tyvärr att vaccinen är överreklamerade och om alla hade vaccinerat sig hade det aldrig kommit ut att vaccinen har dålig effekt. Då hade vi varit livrädda eftersom man får influensa trots vaccin och förmodat att det hade blivit mycket värre utan vaccinen.

Om det fanns ett mer traditionellt vaccin som var beprövat skulle jag nog ta det i höst bara för att slippa vara sjuk, trött på det här viruset, men de här experimentella vaccinen som inte hinner ikapp sjukdomen är mest trams tycker jag.

Ja, det var ju från Cypern de första signalerna om det kom under januari precis som du säger. Det avfärdades då i andra länder som att man troligen skulle ha mixat ihop provsvaren. Nu verkar det vara mer bekräftat att det verkligen rör sig om en korsvariant av viruset.

Viruset verkar drabba väldigt olika. Man kan vara sjuk utan att visa positivt. Man kan känna sig frisk och ändå visa positivt. Man kan vara sjuk och visa positivt. Verkar finnas alla varianter. Jag är inte säker på själv om jag haft det eller inte. Det märkliga med mig är att jag kände mig dålig under en period. Kort tid efter jag umgåtts med personer som alla visade sig vara positiva. Jag var den första att bli sjuk, men visade negativt test. Milda symtom. Kanske så milda att mitt immunförsvar tack vare vaccinet snabbt bekämpade infektionen.
Citera
2022-03-14, 18:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Men om du inte vill bli ”tvångsmittad” av Corona så ta vaccinet… vad gör det att vissa inte tar vaccinet.. för du litar väl på vaccinet? Vadå? Funkar inte det .. 🤣🤣🤣

Att låtsas som om att det regnar ochbete sig som ett ovetande lamm är en perfekt beskrivning av dig… 😘

Vid det här laget är det gaska välkänt hur väl vaccinet fungerar. Det ger ett visst skydd cirka 3-12 veckor efter sista dosen. Cirka 50% av de som tagit sista sprutan inom den perioden och sedan utsätts för smittan blir inte infekterade. Därefter rasar skyddet tämligen snabbt. Ett halvår efter sista sprutan så har man i princip inget skydd alls.

Så ja, vaccinet fungerar, men det är inte så effektivt som man skulle kunna önska och framförallt är det inte särskilt varaktigt. Har man då en medborgerlig rättighet att inte utsätta sig för viruset, eller tycker du att alla ska tvångssmittas vare sig man vill eller inte? Säg att man arbetar som lärare i en skola exempelvis. Är man då skyldig att infinna sig på arbetsplatsen för att bli sjuk, eller får man stanna hemma? Barnen ska ju tydligen inte vaccineras i Sverige, till skillnad från hur man resonerar i många andra länder, exempelvis USA, där man vaccinerar alla skolbarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in