Anton Persson bör vara kvar tycker jag. Sen upp med dom som är hungriga. Jonas Eriksson, Emil Danielsson, Georg Ersson, Gustav Berglund, Truls Gisselman och Erik Rosjö. Leo till A-laget som behöver distansåkare även om jag känner mig lite osäker där. Skulle egentligen vilja ha en nivåhöjning där… Dom här åkarna har viljan och drivet att utvecklas och behöver både ekonomisk stöttning och möjlighet att åka på samma läger som A-laget.
Det är bättre om de alla tränar bra i sin hemmamiljö än att någon ska plocka ut vissa av dem för att åka på träningsläger. Det finns landslagsåkare som bor i både Falun och Östersund som de kan träna med i vardagen.
På damsidan är det färre åkare som är bra så visst kan det vara vettigt att satsa extra på de bra. Men jag tycker inte man ska sluta satsa på dem. Jag tror istället man får bättre effekt med att satsa på flera åkare inom projektet för elitmiljö. Mitt förslag är att dubbla gruppen aktiva i Team Svenska Spel Falun och låta Team Bauhaus bli ett Östersund baserat lag. Och skicka inte dessa åkare på kostsamma utlandsläger!
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det är bättre om de alla tränar bra i sin hemmamiljö än att någon ska plocka ut vissa av dem för att åka på träningsläger. Det finns landslagsåkare som bor i både Falun och Östersund som de kan träna med i vardagen.
Själv tror jag det är bra om man kan differentiera stödet till dem som står utanför A-landslaget. En del i den differentieringen bör vara att de som står närmast utanför A-landslaget bör få åka med på läger med A-landslaget. Sedan kan man fundera på hur en sådan som KJW bör hanteras men det är en liten annan fråga.
När det gäller kommande landslag så tycker jag att Moa Olsson och Leo Johansson bör flyttas upp till A-landslaget. Några fler är inte aktuella för det som jag ser det.
Nej jag tycker inte alls i detta fall. Jag har en känsla som jag inte kan belägga och det är inte frågan om tyckande. Jag tycker att hon kan få vinna allt, men det känns som att det kan bli svårt.
Du tycker inte heller. Du påstår och efter SM får vi svaret om du hade rätt och min känsla var fel.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tack för din respons, men jag håller fast vid att jag inte »tycker« att hon inte ska vinna allt. Jag tycker möjligen att den som anser att det är självklart att hon ska vinna allt inte har beaktat möjligheten att hennes form kan falla tillbaka och att det faktiskt finns rätt bra utmanare.
Kalla det vad du vill. Det är inte självklart att hon kommer vinna allt men givet hennes SM-historik och den form hon är i så tror jag hon har kapacitet för att göra det. Bara hon håller sig frisk och inte blir smittad så.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-03-14 kl. 23:44.
KJW har inte klarat kvalet i de senaste fem världscupsprintarna han fått köra. Han är definitionen på en bortkastad biljett. Nu kan han ju tillochmed missa kval i nationella tävlingar. För fyra år sen fanns det nåt hopp om att han kunde ta ett steg till men vid 29 så är nog hans karriär i nedan.
Kalla det vad du vill. Det är inte självklart att hon kommer vinna allt men givet hennes SM-historik och den form hon är i så tror jag hon har kapacitet för att göra det. Bara hon håller sig frisk och inte blir smittad så.
Verkade inte Frida lite piggare i Falun? Jag tror hon tar minst ett guld på något av de klassiska loppen. 15 fritt masstart känns som upplagt för Jonna.
Så varför inte var sitt guld till Frida, Jonna och Ebba på distans.
Sen lär Jonna vinna sprinten och Piteå stafetten.
Det ena utesluter ju inte det andra. Falun är bevisligen en bra plats att utvecklas på, men jag tror att det är viktigt att ”få betalt” för sina framsteg i form av att bli upplockad ett pinnhål när det gäller lag. En bekräftelse på att nån tror på en och att man är på rätt väg. Ju högre nivå, desto mera stöttning både när det gäller läger och ekonomi. Nu är det väl ingen förmögenhet dom får, men allt som bidrar till att skänka mentalt lugn är positivt för träningsresultaten. Att utöka TSS ännu mera i år ser jag som bortkastat då vi inte har den mängden talanger att fylla på med (jag pratar fortfarande om herrsidan).
Om man vill fylla på A-laget längre fram så MÅSTE ett B-lag finnas och dom ska absolut med på A-lagets läger. Annars kan man inte förvänta sig de resultat som krävs.
Ja, men då har vi samma uppfattning. Kapaciteten har hon, men det behövs ändå att allt klaffar hela tiden. Det finns inte utrymme för några dippar eller missar eftersom motstånd inte saknas.
Hur mycket jag än hejar på Jonna har jag svårt att se att hon ska vinna allt - Ebba dominerade tremilen senast och 10 km borde Frida vinna, så Jonna får nog ”nöja sig” med 15 fritt, sprint och stafett.
Hur mycket jag än hejar på Jonna har jag svårt att se att hon ska vinna allt - Ebba dominerade tremilen senast och 10 km borde Frida vinna, så Jonna får nog ”nöja sig” med 15 fritt, sprint och stafett.
Dock är Jonna bättre nu och mer tveksam form på de andra. Men bra att det blir lite spänning på SM.
Det har blivit dags för det fjärde och sista stoppet på Skandinaviska cupen för denna säsong. 😁
“Många har precis avslutat världscuptävlingar i Falun och jag tror vi alla med spänning ser framemot att få upptäcka vad Island har att bjuda på när det gäller skidspår och arrangemang”, säger Linda Danvind Malm, landslagstränare Team Svenska Spel.
Här är truppen som kommer representera Sverige när tävlingarna avgörs i Ackureyri,18-20 mars:
DAMER
Ingrid Hallquist Åsarna IK
Lovisa Modig, Falun Borlänge SK
Ella Olsson, Högbo GIF
Lisa Vinsa, Piteå elit SK
Moa Hansson, Falun Borlänge SK
HERRAR
Simon Andersson, Falun Borlänge SK
Hugo Jacobsson, Falun Borlänge SK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Björn Sandström, Piteå elit SK
Karl-Johan Westberg, Borås SK
Då världscupsäsongen nu är över tänker jag göra en liknande sammanfattning som jag gjorde förra säsongen, för exakt ett år sedan. Den kan läsas här: (FB) Längdskidsäsongen 2020/2021
Världscupen Totalt 21/22:
Herrar:
1. Johannes Høsflot Klæbo 1375
2. Alexander Bolshunov 878
3. Iivo Niskanen 744
---
16. Calle Halfvarsson 365
35. William Poromaa 162
44. Oskar Svensson 114
46. Marcus Grate 98
48. Anton Persson 90
50. Johan Häggström 86
74. Leo Johansson 47
81. Gustaf Berglund 38
93. George Ersson 24
104. Jens Burman 19
107. Truls Gisselman 18
111. Jonas Eriksson 16
112. Eric Rosjö 16
127. Fredrik Jonsson 10
129. Gustav Eriksson 8
143. Viktor Brännmark 5
154. Emil Danielsson 3
17 svenska herrar med poäng (+1 jmf med ifjol)
Damer:
1. Natalya Nepryayeva 973
2. Jessie Diggins 793
3. Ebba Andersson 772
---
9. Jonna Sundling 649
10. Maja Dahlqvist 645
12. Frida Karlsson 526
19. Johanna Hagström 327
24. Emma Ribom 227
30. Anna Dyvik 183
31. Charlotte Kalla 176
34. Moa Olsson 162
52. Louise Lindström 86
57. Moa Lundgren 68
78. Moa Hansson 20
86. Jenny Solin 15
98. Lovisa Modig 8
115. Ingrid Hallqvist 3
15 svenska damer med poäng (-2 jmf med ifjol)
Svenska pallplatser:
Sammanlagt: (3,2,2=7)
Totalt, damer:
3. Ebba Andersson
Distans, damer:
2. Frida Karlsson
Sprint, damer:
1. Maja Dahlqvist
3. Jonna Sundling
U23, damer:
1. Frida Karlsson
Nationscupen, totalt:
2. Sverige
Nationscupen, damer:
1. Sverige
Individuellt
(1:a plats,2:a,3:dje;totalt(inom parentes: skillnad mot ifjol))
Totalt: 8 st (-2), 12 st (+5), 5 st (-7), 25 st (-4)
Herrar: 0 st (-2), 1 st (+-0), 1 st (+-0), 2 st (-2)
Damer: 8 st (+-0), 11 st (+4), 4 st (-7), 23 st (-2)
---
1:a: Maja Dahlqvist (4 ggr), Jonna Sundling (2), Frida Karlsson (2)
2:a: Ebba Andersson (3ggr), Jonna Sundling (3), Frida Karlsson (2), Johanna Hagström (2), Emma Ribom (1) Calle Halfvarsson (1)
3:a: Maja Dahlqvist (2ggr), Jonna Sundling (1), Frida Karlsson (1), William Poromaa (1)
3 olika segrare (-1 jmf med ifjol)
8 olika på pallen (-1 jmf med ifjol)
Lag
(1:a plats,2:a,3:dje;totalt(inom parentes: skillnad mot ifjol))
1:a Jonna Sundling, Maja Dahlqvist, Calle Halfvarsson
2:a: Emma Ribom, Ebba Andersson, Frida Karlsson, Moa Olsson
7 olika på pallen (-1 jmf med ifjol)
Kommentar:
Svenska damerna gör återigen en strålande säsong och vinner nationscupen klart. Något färre pallplatser än ifjol men också färre tävlingar att jobba med. MDFK fixade resultaten före jul, Ebba i mitten (TdS) och Jonna i avslutningen. Bra lagarbete.
Herrarna ungefär som ifjol, inga segrar men väl två på pallen även denna säsong. Dessutom fler som tog V-cup poäng. Våra två bästa förra säsongen, Jens & Oskar, hade misslyckade säsonger. Istället blev det främst Calle (faktiskt) och Wille som stod för den största poängskörden för svensk del.
Blickar vi internationellt blev det slutligen nästan omvänt mot förra säsongen. Då tog Ryssland över totalt i Norges frånvaro, nu tog Norge över totalt i Rysslands frånvaro. Finland ryckte upp sig kraftigt från förra säsongen med både etablerade åkare tillbaka på pallen (Niskanen x2 och Pärmäkoski) och nya ffg (Matintalo, Mäki). Värt att komma ihåg är också att Kina tog sin första pallplats någonsin i längdskidåkningens världscup genom Wang Qiang.