2022-03-16, 08:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
"De som skulle få pengar" kan vara banker, fonder etc som placerat dina och mina pengar. Nu är 100 miljoner dollar i räntebetalningar spritt över världen kanske inte en big deal, men stryks återbetalningen på nominella belopp helt är det helt andra summor vi talar om.

Jag tror jag var lite otydlig.

Vad vi diskuterar är inte en "konkurs" (länder kan inte gå i konkurs) eller en "default" (ett land kan inte betala sina skulder) utan en "teknisk default" vilket innebär att pengar finns men de kan inte komma fram till lånegivaren (i det här fallet på grund av sanktioner). Om de vill ha sina pengar så får de helt enkelt ta bort sanktionerna, annars blir de kvar i Ryssland.
Citera
2022-03-16, 08:42
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur mycket är "jävla massa guld"?
Halva deras reserver är frysta, det inluderade guldreserverna. Sen hur stor del som är guld eller kinesiska värdepapper i det som är kvar är väl ointressant. De har ca 300 miljarder dollar kvar att ta från men de kommer ta slut fort.
Citera
2022-03-16, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Jag tror jag var lite otydlig.

Vad vi diskuterar är inte en "konkurs" (länder kan inte gå i konkurs) eller en "default" (ett land kan inte betala sina skulder) utan en "teknisk default" vilket innebär att pengar finns men de kan inte komma fram till lånegivaren (i det här fallet på grund av sanktioner). Om de vill ha sina pengar så får de helt enkelt ta bort sanktionerna, annars blir de kvar i Ryssland.
Nja, det kallas statsbankrutt, när stater går i konkurs.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statsbankrutt
Citera
2022-03-16, 08:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Haha vad ska man handla?när man inte har några betalsystem att handla med??Det är ni ryssar som inte förstått är hur obetydelselösa ni är för väst,alla företag som drar sej ur landet,ni står för en sån liten del av deras globala intäkter att det knappt känns för dom.
Det du inte förstår är hur jävla illa ni Ryssar kommer få det,tycker synd om folket som får lida för en galnings skull.

Ja i te är rysstrolll

Har inte Ryssland ett eget betalsystem?

Om det är så du vill ha det så har jag goda nyheter för det är exakt dit ni är på väg med EU i spetsen. Att resultatet inte kommer bli vad ni förväntar er är en helt annan fråga.
Citera
2022-03-16, 08:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja, det kallas statsbankrutt, när stater går i konkurs.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statsbankrutt

Stater kan inte gå i konkurs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Halva deras reserver är frysta, det inluderade guldreserverna. Sen hur stor del som är guld eller kinesiska värdepapper i det som är kvar är väl ointressant. De har ca 300 miljarder dollar kvar att ta från men de kommer ta slut fort.
OK. Stort tack för ditt svar.

300 miljarder dollar är ju inte speciellt mycket för ett så stort lans som dessutom driver ett anfallskrig.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Min granne som är nationalekonom säger att nationer inte kan gå i konkurs. Konkurs är en term som överhuvudtaget inte används när det gäller stater.
Nej, men svensk media tror det. Då är det en "sanning" som också svenskarna förväntas tro på.
Citera
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Bättre att det är lättare att vara svensk, ryss, ukrainare och vad det nu kan vara. Att vara konstruktiv är bäst. Apropå det kan Rysslands krig stabilisera östra Ukraina. Bäst är förstås eld upphör och fred snarast möjligt.

Ryssen måste få en ordentlig läxa av terrorn de bedriver. Annars kommer de göra det igen. Om du inte förstår det så är det tragiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Vem vet jag kanske är en knallkork. SOm med spunk. Inget vet vad det är förrän det har blivit ett ord.

Knallkorkar användes när jag var barn av fiskare som hade många redskap utlagda vid isfiske
med gäddsaxar om man fick napp hörde man det på långt avstånd när den krutladdade
knallkorken small och man kunde gå dit och hämta fångsten.
Citera
2022-03-16, 08:45
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ryssland tjänar ca 8 miljarder per dag i gas och oljeförsäljning, det här är bara löjligt trams.
Hur ser rysslands dagsutgifter ut då?
Citera
2022-03-16, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Stater kan inte gå i konkurs.
Nä men de kan drabbas av statsbankrutt. Fattaru?

EDIT:

Citat:
Klockan tickar ner mot statsbankrutt för Ryssland om landet inte betalar räntor på två dollarlån under onsdagen, varnar kreditvärderings*institutet Fitch Ratings enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

https://www.svd.se/ryssland-hotas-av-statsbankrutt
Citera
2022-03-16, 08:46
Medlem
Soterns avatar
Vad innebär det för Sveriges del om Ryssland konkar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in