2022-03-16, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Dollarlånen måste betalas med dollar. Därför det heter "dollarlån". Det lånet går inte betala med rubel.

Vilket fall som helst..
Långivare vill nog gärna få betalt.
Det bli ju dom som förlorar mest på det här.
Citera
2022-03-16, 08:06
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
1.5 biljoner i skuld? Amatörer. USA har 280 biljoner i skuld. Jag tror nog Ryssland klarar sig.
Du ser inte det relevanta i att USA ekonomi är typ 15 gånger större än Rysslands?
Citera
2022-03-16, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ordet konkurs används fel. Vad som menas är att man ställer in betalningarna.

Men nu ställer man inte in betalningen, man betalar i den valutan som finns tillgänglig.

Vill inte långivare acceptera den så är det ju bara dom som förlorar på det.
Citera
2022-03-16, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Men nu ställer man inte in betalningen, man betalar i den valutan som finns tillgänglig.

Vill inte långivare acceptera den så är det ju bara dom som förlorar på det.

Varför talar du om saker du inte har någon kunskap eller förståelse om?

Om jag har ett lån hos banken kan jag inte komma inrullandes en dag, med en trailer med bananer och säga att det då allt är värt lika mycket.

Tar du ett lån i en viss valuta, så skall den betalas tillbaka i samma valuta om man inte kommit överens om något annat.

Om Ryssland väljer att inte betala räntebetalningar och amorteringar på sina lån, så kommer de inte få några mer lån i framtiden, och då skiter det sig helt.
Citera
2022-03-16, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Man erbjuder rubel, deras dollarreserv är väl låsta av Västländerna.
De går inte i konkurs, kan en stat det?
Det blir väl att de som har lånat ut, får inte betalt, de gör förluster.
Konkurs och konkurs, det kallas statsbankrutt. Och ja, det innebär att en stat går i konkurs-
Citera
2022-03-16, 08:16
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Du ser inte det relevanta i att USA ekonomi är typ 15 gånger större än Rysslands?

Jo, jag vet att Ryssland är ett pissigt uland. Västerländsk media har blåst upp det det ryska hotet något otroligt. Det enda läskiga med Ryssland öht är att de har atombomber. Jag tror att de knappt skulle kunna inta Sverige med tanke på hur det går i Ukraina.
Citera
2022-03-16, 08:18
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Fel igen.

Sanktioner från väst sker alltid i kombination med desinformation med målet att skapa politisk instabilitet. En form av "Blitzkrieg" som varar i cirka 2-3 veckor. Kursen för rubeln sjönk från 90 till 160 under den första veckan och steg därefter till 125-130 och beräknas idag vara 70% undervärderad. Ett till misslyckande av väst med andra ord precis som vid 2008, 2014, 2017 etc. Been there, done it.

Ryssland får svårt att låna pengar från Väst i euro och dollar vilket spelar liten roll eftersom valutorna nu officiellt är värdelösa i Ryssland i och med sanktionerna. Kreditvärdigheten sänks också men den var redan i botten och det har inte haft någon påverkan hittills.

Resultatet blir detsamma som under de senaste 15 åren men mer. Ryssland flyttar över till andra marknader och bedriver handel i andra valutor samt guld. Allt man tidigare importerade från Väst vilket är extremt lite idag kommer inom 3-5 år att tillverkas i Ryssland.

Här får du dock en förutsägelse: om 2-3 månader kommer 90% av Europa att stå i kö för att få tala med Putin och förhandla om att ta bort sanktionerna, de nya villkoren kommer inte vara till deras fördel. Ryssland kommer fortsätta ha det bra medans EU har en fortsatt industriell inflation på minst 30%.

Ryssland står i häpnad över hur man kan vara så korkad och gör allt man kan för att inte hela EU ska kollapsa (gissa varför). USA skrattar medans kapitalet strömmar från EU till USA och Baiden får en triljon extra som han använder till att sänka bensinpriset för amerikanarna strax innan valet.

Denna freak-show kommer märkas på priserna i era butikerna där borta i Europa och det kommer bli extremt strax innan sommaren. De flesta svenska fabriker kommer stanna och ni får massarbetslöshet. Det svenska inbördeskriget kommer fortsätta och intensifieras. Vart var Venezuela sa du?

Haha vad ska man handla?när man inte har några betalsystem att handla med??Det är ni ryssar som inte förstått är hur obetydelselösa ni är för väst,alla företag som drar sej ur landet,ni står för en sån liten del av deras globala intäkter att det knappt känns för dom.
Det du inte förstår är hur jävla illa ni Ryssar kommer få det,tycker synd om folket som får lida för en galnings skull.

Ja i te är rysstrolll
Citera
2022-03-16, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Varför talar du om saker du inte har någon kunskap eller förståelse om?

Om jag har ett lån hos banken kan jag inte komma inrullandes en dag, med en trailer med bananer och säga att det då allt är värt lika mycket.

Tar du ett lån i en viss valuta, så skall den betalas tillbaka i samma valuta om man inte kommit överens om något annat.

Om Ryssland väljer att inte betala räntebetalningar och amorteringar på sina lån, så kommer de inte få några mer lån i framtiden, och då skiter det sig helt.

Pga sanktioner så kommer dom inte få några lån vilket fall som helst.

Så vad gråter du om?

Edit: ” Om ett land är i ett konkursskede måste det äga rum någon typ av omstrukturering. En återbetalningsplan måste diskuteras fram med långivarna, skulder kan skrivas ned (del av lånet stryks), amorteringar kan betalas långsammare och räntorna sänkas. Långivarna ställer stora krav på stater att deras ekonomi ska förbättras innan en återbetalningsplan skapas. Statens inkomster, exempelvis skatter, måste öka medan utgifter som sociala transfereringar måste minska för att en liknande situation inte skall uppstå igen”

Som du ser så gör man alltså allt man kan för att långivare ska kunna få betalt. I värsta fall skriver man av skulderna.

Eftersom Ryssland ändå inte kommer få några nya lån så är det bara långivare som förlorar på att neka en betalning.
Senast redigerad av modern-insanity 2022-03-16 kl. 08:27.
Citera
2022-03-16, 08:20
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Jag tror inte detta spelar någon roll. Ryssarna är redan avstängda från omvärlden. De kan lika gärna skita i att betala. De sitter på råvarorna. Europa är mest fyllt med bortskämda människor. Ryssarna kan helt enkelt börja byta varor med andra länder. T

Detta är förövrigt bara början. Även USA har ju problem, det finns ju inte en chans att de kan betala sina obligationer, de bara trycker mer pengar. Nu när inflationen kommit,

Hela handelssystemet kommer hamna i gungning framöver.
Citera
2022-03-16, 08:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarie.Hybris
Frågan är hur mycket det har planerats för detta i förväg.

Men det verkar absolut som att man har tänkt iallafall en del på vad som kan hända.

China/Saudi och eventuellt Indien kan var ett ess i rockärmen för Putin och Ryssland.

I bästa fall för Ryssland så har man support nog för tillräckligt många länder för att sätta hela världsekonomin i gungning. Tänker tex på Saudi och deras snack med Kina att börja handla olja i Yuan. Vilket eventuellt skulle vara början till slutet för Petrodollarn beroende på hur det går.

I värsta fall vänder alla, då menar jag alla och inte bara väst som nu, och då har man ju givetvis problem. Svält, massdöd, slutet för Ryssland och folket typ.

Hur som helst så tror jag det finns risk att världsordningen tiltar bort från oss i väst och mot Kina/Ryssland osv istället. Eller så kommer vi få se extrem humanitärkatastrof i Ryssland.

I bästa fall backa EU/NATO/USA från allt, låter Ryssarna göra sitt, ser till att hålla Ukraina neutralt osv så kan allt ovan undvikas.

Finner inte risken särskilt stor för kärnvapenkrig om jag ska vara helt ärlig.
Men tji får väl när det flyger nukes över huvudet på en

De har nog planerat detta länge. De har iaf hyfsat självförsörjande energi, jordbruk, matproduktion och de har köpt jävla massa guld.
Citera
2022-03-16, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Vem vet jag kanske är en knallkork. SOm med spunk. Inget vet vad det är förrän det har blivit ett ord.
Antagligen är jag en större knallkork eftersom jag skrev det först .
Citera
2022-03-16, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
De har nog planerat detta länge. De har iaf hyfsat självförsörjande energi, jordbruk, matproduktion och de har köpt jävla massa guld.
Hur mycket är "jävla massa guld"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in